Een nieuwe lier
- JasperLeerling
- Reguliere Bezoeker
- Posts: 226
- Joined: 13 Sep 2011, 12:57
- Location: Balloo
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
Dank uTamil wrote: Tijd dat Jasper zn eigen naam krijgt, 4 pagina's vol in 2 dagen en iedereen op scherp.... Best wel knap!
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
Re: Een nieuwe lier
Eh, jongens, het niveau daalt, zullen we er een eind aan breien...?jelte wrote:.. tot, tot, tot......dat weet je dan wel
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
- Posts: 2391
- Joined: 17 Dec 2009, 20:41
- Location: leuven (BE)
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
Wat opvalt in dit gesprek? Iedereen heeft een tirfor in zijn schuur, en haat het ding maar niemand
wil hem in okkazie aan jasper verkopen.
wil hem in okkazie aan jasper verkopen.
laat een oen niet zomaar doen !
Re: Een nieuwe lier
sorry hoor jongens, maar het weert zo serieus..... ik kon het niet meer houden
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
["To tree or knot to tree....."]
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
- Posts: 1645
- Joined: 28 May 2010, 20:04
- Location: Den Dungen
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
Jelte bedankt. aan sommige zaken moet ook een eind komen. Goed beschouwd is dit berichtje ook al overbodig.....
Re: Een nieuwe lier
Tja dat probleem herken ik, heb er ook behoorlijk last van.JasperLeerling wrote: Maar ik moet toegeven dat ik materiaal geil ben. Wil alles hebben.
Re: Een nieuwe lier
Da's toch normaal... vroeg of laat kom je een situatie tegen waarvoor het een super handig ding is, maar standaard gebruiken we hem liever nietboomverzorgingbruno wrote:Wat opvalt in dit gesprek? Iedereen heeft een tirfor in zijn schuur, en haat het ding maar niemand
wil hem in okkazie aan jasper verkopen.
Ik haat geld uitgeven, maar toch heb ik m'n bankkaart steeds bij me
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
- Posts: 2789
- Joined: 29 Sep 2007, 10:14
- Location: Vorstenbosch (noord brabant)
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
En dan heb ik er gelukkig geen in de hoek van de schuur liggen, anders was ie als okkazie alang aangeboden hierzo......
Heb nog wel een jobeau in de hoek van de schuur staan, maar ja daar kun je helaas geen bomen mee omlieren
Heb nog wel een jobeau in de hoek van de schuur staan, maar ja daar kun je helaas geen bomen mee omlieren
- climb fast, move slow -
- JasperLeerling
- Reguliere Bezoeker
- Posts: 226
- Joined: 13 Sep 2011, 12:57
- Location: Balloo
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
Ben inmiddels bezig met de bestelling bij Stierman, daar was die het goedkoopstAllard wrote:Tja dat probleem herken ik, heb er ook behoorlijk last van.JasperLeerling wrote: Maar ik moet toegeven dat ik materiaal geil ben. Wil alles hebben.
Een echte Deltafor 16Kn!!1! *kwijl kwijl*
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
Re: Een nieuwe lier
heb zelf een tirfor 508d en een 516d dus de goedkopere tirfors maar gebruik ze met regelmaat de 508 is een lkkr handig ding niet te lomp en 800 kilo trekkracht is erg veel en bij overbelasting zal ie ook nooit doorslippen een zware 4x4 kan worden weggetrokken als ie even geen grip meer heeft. en ja ik weet het een staalkabel kan breken
- JasperLeerling
- Reguliere Bezoeker
- Posts: 226
- Joined: 13 Sep 2011, 12:57
- Location: Balloo
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
Staalkabel (8,3mm) van de 8Kn lieren breekt (nieuwstaat) pas bij 44,5Knbigbird wrote:heb zelf een tirfor 508d en een 516d dus de goedkopere tirfors maar gebruik ze met regelmaat de 508 is een lkkr handig ding niet te lomp en 800 kilo trekkracht is erg veel en bij overbelasting zal ie ook nooit doorslippen een zware 4x4 kan worden weggetrokken als ie even geen grip meer heeft. en ja ik weet het een staalkabel kan breken
En de staalkabel bij de lier van 16Kn breekt bij 83,3Kn.
Dat zijn beste krachten.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
Re: Een nieuwe lier
gooi er maar eens een touw in als hij draait, moet je dan eens zien hoe hard hij trekt-WOUTER- wrote:En dan heb ik er gelukkig geen in de hoek van de schuur liggen, anders was ie als okkazie alang aangeboden hierzo......
Heb nog wel een jobeau in de hoek van de schuur staan, maar ja daar kun je helaas geen bomen mee omlieren
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Re: Een nieuwe lier
ik snap er niet zoveel van dat die tirfor zo wordt gehekeld. ik gebruik mijn tirfor regelmatig en kan er ontzettend van genieten, zeker als stuurlijn. Samen met een treklijn de meest ongelofelijke hoeken maken zonder dat ik de koppeling van mijn bus verhoer.
leve de tirfor
leve de tirfor
Last edited by ErikSint on 27 Jul 2012, 21:01, edited 1 time in total.
daar kun je boom op zeggen
- treespotter
- Prinses Irene
- Posts: 6044
- Joined: 24 Apr 2006, 23:47
- Location: Houten (NL)
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
Goh, fijn om te lezen dat er nog zoveel tevreden gebruikers van een Tirfor zijn binnen de boomverzorging. Ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat die 'machine' samen met de Octoply bij iedere boomverzorger in een stoffig hoekje van de schuur was gelegd. Maar goed, een mens kan zich vergissen.
Lekker blijven gebruiken jongens, vooral lekker blijven gebruiken.
Lekker blijven gebruiken jongens, vooral lekker blijven gebruiken.
Re: Een nieuwe lier
Denk eerder dat je de jobeau de boom in trekt!densmee wrote:gooi er maar eens een touw in als hij draait, moet je dan eens zien hoe hard hij trekt-WOUTER- wrote:En dan heb ik er gelukkig geen in de hoek van de schuur liggen, anders was ie als okkazie alang aangeboden hierzo......
Heb nog wel een jobeau in de hoek van de schuur staan, maar ja daar kun je helaas geen bomen mee omlieren
Re: Een nieuwe lier
Gebruik al jaren de 1,6 tons tirfor!
Super apparaat. De meest gecontroleerde manier om een boom te vellen.
Met een auto trekken is super slecht voor de koppeling. Plus het gebeurd vaak ongecontroleerd met veel wielspin en stoten. Daarbij kans dat de breuklijst te vroeg los schiet en daardoor niet meer stuurt. En met een bus kom je meestal niet in tuinen.
Met een kruiwagen is de tirfor makkelijk te vervoeren. Kabel zonder kinken erin is een fluitje van een cent om in te voeren.
Super apparaat. De meest gecontroleerde manier om een boom te vellen.
Met een auto trekken is super slecht voor de koppeling. Plus het gebeurd vaak ongecontroleerd met veel wielspin en stoten. Daarbij kans dat de breuklijst te vroeg los schiet en daardoor niet meer stuurt. En met een bus kom je meestal niet in tuinen.
Met een kruiwagen is de tirfor makkelijk te vervoeren. Kabel zonder kinken erin is een fluitje van een cent om in te voeren.
- treespotter
- Prinses Irene
- Posts: 6044
- Joined: 24 Apr 2006, 23:47
- Location: Houten (NL)
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
Niet om het één of 't ander hoor, maar hier heb ik een klein voorbeeldje uit de dagelijkse praktijk.
Benodigdheden:
Twee werpzakjes
Één Zing-It 1,75mm werplijn
Één 11mm vanglijntje van 60 meter
Één strop en één ISC afvangkatrol
Één Volkswagen T5 met Brinks trekhaak, met 235000 kilometer op de teller waarvan de koppeling na al die jaren slepen, trekken en rukken nog steeds niet versleten is.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Benodigdheden:
Twee werpzakjes
Één Zing-It 1,75mm werplijn
Één 11mm vanglijntje van 60 meter
Één strop en één ISC afvangkatrol
Één Volkswagen T5 met Brinks trekhaak, met 235000 kilometer op de teller waarvan de koppeling na al die jaren slepen, trekken en rukken nog steeds niet versleten is.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
- Posts: 2789
- Joined: 29 Sep 2007, 10:14
- Location: Vorstenbosch (noord brabant)
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
vooral die laatste opmérking onder je foto
En als je met het omtrekken van bomen je koppeling weet te verklooten, met slippende wielen en horten en stoten bezig bent dan moet je echt eens serieus gaan denken om de velsnede wat dieper te zagen of wellicht eens een rijvaardigheid cursus te gaan volgen
En als je met het omtrekken van bomen je koppeling weet te verklooten, met slippende wielen en horten en stoten bezig bent dan moet je echt eens serieus gaan denken om de velsnede wat dieper te zagen of wellicht eens een rijvaardigheid cursus te gaan volgen
- climb fast, move slow -
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
- Posts: 1645
- Joined: 28 May 2010, 20:04
- Location: Den Dungen
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
sowieso vindt ik dit bericht tot de betere berichten behoren... leuke tegenstellingen en felle tegen- en voorstanders van de (fantastische) lier.treespotter wrote:Niet om het één of 't ander hoor, maar hier heb ik een klein voorbeeldje uit de dagelijkse praktijk.
Benodigdheden:
Twee werpzakjes
Één Zing-It 1,75mm werplijn
Één 11mm vanglijntje van 60 meter
Één strop en één ISC afvangkatrol
Één Volkswagen T5 met Brinks trekhaak, met 235000 kilometer op de teller waarvan de koppeling na al die jaren slepen, trekken en rukken nog steeds niet versleten is.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Maar Wolter....je wilt wel erg je gelijk halen, want een tak uit een vijver slepen met dat gele busje van je , da's wel ff wat anders dan een boom vellen; wel of niet met een lier of een auto ervoor. tsssss.......
- treespotter
- Prinses Irene
- Posts: 6044
- Joined: 24 Apr 2006, 23:47
- Location: Houten (NL)
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
Ik zit ook maar te stangen hoor Ludo. Het is hier alleen zo af en toe zo lekker zwart/wit.
Tuurlijk, een bergsportlijntje is er niet op gemaakt om een tak af te vangen, maar wanneer het een klein takje is dan zie ik het probleem niet, net zo min wanneer het een hele zware tak is en je gaat de boel keurig dynamisch vangen.
Datzelfde geldt toch ook voor het gebruik van een busje. Volgas wegbrullen dat kan bijna iedereen, maar wanneer je een beetje met je materiaal om weet te gaan dan is het ook mogelijk om heel gedoseerd weg te rijden zonder dat de koppeling daarvan gaat 'roken'.
En ik had toch ook al gezegd dat de liefhebbers van een Tirfor dat ding vooral volop moeten blijven inzetten. Ik heb zelfs nog wel een tip. Je kunt er ook heel mooi mee afvangen.
Tuurlijk, een bergsportlijntje is er niet op gemaakt om een tak af te vangen, maar wanneer het een klein takje is dan zie ik het probleem niet, net zo min wanneer het een hele zware tak is en je gaat de boel keurig dynamisch vangen.
Datzelfde geldt toch ook voor het gebruik van een busje. Volgas wegbrullen dat kan bijna iedereen, maar wanneer je een beetje met je materiaal om weet te gaan dan is het ook mogelijk om heel gedoseerd weg te rijden zonder dat de koppeling daarvan gaat 'roken'.
En ik had toch ook al gezegd dat de liefhebbers van een Tirfor dat ding vooral volop moeten blijven inzetten. Ik heb zelfs nog wel een tip. Je kunt er ook heel mooi mee afvangen.
Re: Een nieuwe lier
Ook dynamische, of kunnen je armen dat niet bijhoudentreespotter wrote:Ik zit ook maar te stangen hoor Ludo. Het is hier alleen zo af en toe zo lekker zwart/wit.
Tuurlijk, een bergsportlijntje is er niet op gemaakt om een tak af te vangen, maar wanneer het een klein takje is dan zie ik het probleem niet, net zo min wanneer het een hele zware tak is en je gaat de boel keurig dynamisch vangen.
Datzelfde geldt toch ook voor het gebruik van een busje. Volgas wegbrullen dat kan bijna iedereen, maar wanneer je een beetje met je materiaal om weet te gaan dan is het ook mogelijk om heel gedoseerd weg te rijden zonder dat de koppeling daarvan gaat 'roken'.
En ik had toch ook al gezegd dat de liefhebbers van een Tirfor dat ding vooral volop moeten blijven inzetten. Ik heb zelfs nog wel een tip. Je kunt er ook heel mooi mee afvangen.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Re: Een nieuwe lier
T5 Powerrrrrtreespotter wrote:Niet om het één of 't ander hoor, maar hier heb ik een klein voorbeeldje uit de dagelijkse praktijk.
Benodigdheden:
Twee werpzakjes
Één Zing-It 1,75mm werplijn
Één 11mm vanglijntje van 60 meter
Één strop en één ISC afvangkatrol
Één Volkswagen T5 met Brinks trekhaak, met 235000 kilometer op de teller waarvan de koppeling na al die jaren slepen, trekken en rukken nog steeds niet versleten is.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
- treespotter
- Prinses Irene
- Posts: 6044
- Joined: 24 Apr 2006, 23:47
- Location: Houten (NL)
- Contact:
Re: Een nieuwe lier
densmee wrote:Ook dynamische, of kunnen je armen dat niet bijhouden
Een halve centimeter kabel per slag, de uitzwaai van een slag is ongeveer een meter. Vijf meter per seconde doorvoeren.... Mmmm, ik denk dat ik dan het bloed uit mijn knokkels sla, maar het moet lukken.
Not!
Re: Een nieuwe lier
Ik heb het steeds wederkerende probleem dat ik die breekpen stuk sleur met die tirfor toestanden, en dat is al met lichte en zware versies gebeurd. Enige voordeel ervan is dat ik hem steeds binnen de garantie periode omgeruild kreeg en telkens van de dealer een volledige set aangeboden kreeg. resultaat, 1 tirfor in een hoekje en 4 staalkabels met hevel, toch mis ik soms de winch op m'n eerste jeep, kon je mooi mee doseren, snelheid haal je er niet mee voor de rest zeer handig.
right time right place for everything!
blijkbaar toch veel mensen die al spanning op de boom zetten voor het zagen ...
binnenkort op zoek naar een goed systeem om uit te slepen, het zal geen tirfor worden in elk geval, ondertussen
verbouwen verbouwen ...
right time right place for everything!
blijkbaar toch veel mensen die al spanning op de boom zetten voor het zagen ...
binnenkort op zoek naar een goed systeem om uit te slepen, het zal geen tirfor worden in elk geval, ondertussen
verbouwen verbouwen ...