Een nieuwe lier

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Tamil »

:lol: :lol:
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by JasperLeerling »

Tamil wrote::lol: Tijd dat Jasper zn eigen naam krijgt, 4 pagina's vol in 2 dagen en iedereen op scherp.... Best wel knap!
Dank u :lol:
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Pietje »

jelte wrote:.. tot, tot, tot......dat weet je dan wel :wink:
Eh, jongens, het niveau daalt, zullen we er een eind aan breien...? :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by boomverzorgingbruno »

Wat opvalt in dit gesprek? Iedereen heeft een tirfor in zijn schuur, en haat het ding maar niemand
wil hem in okkazie aan jasper verkopen.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: Een nieuwe lier

Post by jelte »

sorry hoor jongens, maar het weert zo serieus..... ik kon het niet meer houden :lol:
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by ludovanmil »

:)
Jelte bedankt. aan sommige zaken moet ook een eind komen. Goed beschouwd is dit berichtje ook al overbodig..... :?
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Allard »

JasperLeerling wrote: Maar ik moet toegeven dat ik materiaal geil ben. Wil alles hebben.
Tja dat probleem herken ik, heb er ook behoorlijk last van. :)
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Een nieuwe lier

Post by Peterke »

boomverzorgingbruno wrote:Wat opvalt in dit gesprek? Iedereen heeft een tirfor in zijn schuur, en haat het ding maar niemand
wil hem in okkazie aan jasper verkopen.
Da's toch normaal... vroeg of laat kom je een situatie tegen waarvoor het een super handig ding is, maar standaard gebruiken we hem liever niet :?

Ik haat geld uitgeven, maar toch heb ik m'n bankkaart steeds bij me :mrgreen:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by -WOUTER- »

En dan heb ik er gelukkig geen in de hoek van de schuur liggen, anders was ie als okkazie alang aangeboden hierzo......

Heb nog wel een jobeau in de hoek van de schuur staan, maar ja daar kun je helaas geen bomen mee omlieren :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by JasperLeerling »

Allard wrote:
JasperLeerling wrote: Maar ik moet toegeven dat ik materiaal geil ben. Wil alles hebben.
Tja dat probleem herken ik, heb er ook behoorlijk last van. :)
Ben inmiddels bezig met de bestelling bij Stierman, daar was die het goedkoopst :P
Een echte Deltafor 16Kn!!1! *kwijl kwijl*
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Een nieuwe lier

Post by bigbird »

heb zelf een tirfor 508d en een 516d dus de goedkopere tirfors maar gebruik ze met regelmaat de 508 is een lkkr handig ding niet te lomp en 800 kilo trekkracht is erg veel en bij overbelasting zal ie ook nooit doorslippen een zware 4x4 kan worden weggetrokken als ie even geen grip meer heeft. en ja ik weet het een staalkabel kan breken :twisted:
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by JasperLeerling »

bigbird wrote:heb zelf een tirfor 508d en een 516d dus de goedkopere tirfors maar gebruik ze met regelmaat de 508 is een lkkr handig ding niet te lomp en 800 kilo trekkracht is erg veel en bij overbelasting zal ie ook nooit doorslippen een zware 4x4 kan worden weggetrokken als ie even geen grip meer heeft. en ja ik weet het een staalkabel kan breken :twisted:
Staalkabel (8,3mm) van de 8Kn lieren breekt (nieuwstaat) pas bij 44,5Kn
En de staalkabel bij de lier van 16Kn breekt bij 83,3Kn.
Dat zijn beste krachten.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Een nieuwe lier

Post by densmee »

-WOUTER- wrote:En dan heb ik er gelukkig geen in de hoek van de schuur liggen, anders was ie als okkazie alang aangeboden hierzo......

Heb nog wel een jobeau in de hoek van de schuur staan, maar ja daar kun je helaas geen bomen mee omlieren :wink:
gooi er maar eens een touw in als hij draait, moet je dan eens zien hoe hard hij trekt
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Een nieuwe lier

Post by ErikSint »

ik snap er niet zoveel van dat die tirfor zo wordt gehekeld. ik gebruik mijn tirfor regelmatig en kan er ontzettend van genieten, zeker als stuurlijn. Samen met een treklijn de meest ongelofelijke hoeken maken zonder dat ik de koppeling van mijn bus verhoer.

leve de tirfor
Last edited by ErikSint on 27 Jul 2012, 21:01, edited 1 time in total.
daar kun je boom op zeggen
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by treespotter »

Goh, fijn om te lezen dat er nog zoveel tevreden gebruikers van een Tirfor zijn binnen de boomverzorging. Ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat die 'machine' samen met de Octoply bij iedere boomverzorger in een stoffig hoekje van de schuur was gelegd. Maar goed, een mens kan zich vergissen.
Lekker blijven gebruiken jongens, vooral lekker blijven gebruiken. 8)
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Een nieuwe lier

Post by ivo »

densmee wrote:
-WOUTER- wrote:En dan heb ik er gelukkig geen in de hoek van de schuur liggen, anders was ie als okkazie alang aangeboden hierzo......

Heb nog wel een jobeau in de hoek van de schuur staan, maar ja daar kun je helaas geen bomen mee omlieren :wink:
gooi er maar eens een touw in als hij draait, moet je dan eens zien hoe hard hij trekt
Denk eerder dat je de jobeau de boom in trekt! :lol: :lol:
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: Een nieuwe lier

Post by peppel »

Gebruik al jaren de 1,6 tons tirfor!
Super apparaat. De meest gecontroleerde manier om een boom te vellen.
Met een auto trekken is super slecht voor de koppeling. Plus het gebeurd vaak ongecontroleerd met veel wielspin en stoten. Daarbij kans dat de breuklijst te vroeg los schiet en daardoor niet meer stuurt. En met een bus kom je meestal niet in tuinen.

Met een kruiwagen is de tirfor makkelijk te vervoeren. Kabel zonder kinken erin is een fluitje van een cent om in te voeren.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by treespotter »

Niet om het één of 't ander hoor, maar hier heb ik een klein voorbeeldje uit de dagelijkse praktijk.
Benodigdheden:
Twee werpzakjes
Één Zing-It 1,75mm werplijn
Één 11mm vanglijntje van 60 meter
Één strop en één ISC afvangkatrol
Één Volkswagen T5 met Brinks trekhaak, met 235000 kilometer op de teller waarvan de koppeling na al die jaren slepen, trekken en rukken nog steeds niet versleten is.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by -WOUTER- »

:lol: vooral die laatste opmérking onder je foto :lol: :lol:

En als je met het omtrekken van bomen je koppeling weet te verklooten, met slippende wielen en horten en stoten bezig bent dan moet je echt eens serieus gaan denken om de velsnede wat dieper te zagen of wellicht eens een rijvaardigheid cursus te gaan volgen :mrgreen:
- climb fast, move slow -
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by ludovanmil »

treespotter wrote:Niet om het één of 't ander hoor, maar hier heb ik een klein voorbeeldje uit de dagelijkse praktijk.
Benodigdheden:
Twee werpzakjes
Één Zing-It 1,75mm werplijn
Één 11mm vanglijntje van 60 meter
Één strop en één ISC afvangkatrol
Één Volkswagen T5 met Brinks trekhaak, met 235000 kilometer op de teller waarvan de koppeling na al die jaren slepen, trekken en rukken nog steeds niet versleten is.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
sowieso vindt ik dit bericht tot de betere berichten behoren... :) leuke tegenstellingen en felle tegen- en voorstanders van de (fantastische) lier.
Maar Wolter....je wilt wel erg je gelijk halen, :roll: want een tak uit een vijver slepen met dat gele busje van je , da's wel ff wat anders dan een boom vellen; wel of niet met een lier of een auto ervoor. tsssss.......
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by treespotter »

Ik zit ook maar te stangen hoor Ludo. Het is hier alleen zo af en toe zo lekker zwart/wit.
Tuurlijk, een bergsportlijntje is er niet op gemaakt om een tak af te vangen, maar wanneer het een klein takje is dan zie ik het probleem niet, net zo min wanneer het een hele zware tak is en je gaat de boel keurig dynamisch vangen.
Datzelfde geldt toch ook voor het gebruik van een busje. Volgas wegbrullen dat kan bijna iedereen, maar wanneer je een beetje met je materiaal om weet te gaan dan is het ook mogelijk om heel gedoseerd weg te rijden zonder dat de koppeling daarvan gaat 'roken'.

En ik had toch ook al gezegd dat de liefhebbers van een Tirfor dat ding vooral volop moeten blijven inzetten. Ik heb zelfs nog wel een tip. Je kunt er ook heel mooi mee afvangen. :roll: :wink:
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Een nieuwe lier

Post by densmee »

treespotter wrote:Ik zit ook maar te stangen hoor Ludo. Het is hier alleen zo af en toe zo lekker zwart/wit.
Tuurlijk, een bergsportlijntje is er niet op gemaakt om een tak af te vangen, maar wanneer het een klein takje is dan zie ik het probleem niet, net zo min wanneer het een hele zware tak is en je gaat de boel keurig dynamisch vangen.
Datzelfde geldt toch ook voor het gebruik van een busje. Volgas wegbrullen dat kan bijna iedereen, maar wanneer je een beetje met je materiaal om weet te gaan dan is het ook mogelijk om heel gedoseerd weg te rijden zonder dat de koppeling daarvan gaat 'roken'.

En ik had toch ook al gezegd dat de liefhebbers van een Tirfor dat ding vooral volop moeten blijven inzetten. Ik heb zelfs nog wel een tip. Je kunt er ook heel mooi mee afvangen. :roll: :wink:
Ook dynamische, of kunnen je armen dat niet bijhouden
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Allard »

treespotter wrote:Niet om het één of 't ander hoor, maar hier heb ik een klein voorbeeldje uit de dagelijkse praktijk.
Benodigdheden:
Twee werpzakjes
Één Zing-It 1,75mm werplijn
Één 11mm vanglijntje van 60 meter
Één strop en één ISC afvangkatrol
Één Volkswagen T5 met Brinks trekhaak, met 235000 kilometer op de teller waarvan de koppeling na al die jaren slepen, trekken en rukken nog steeds niet versleten is.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
T5 Powerrrrr
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by treespotter »

densmee wrote:Ook dynamische, of kunnen je armen dat niet bijhouden
:lol: :lol: :lol:
Een halve centimeter kabel per slag, de uitzwaai van een slag is ongeveer een meter. Vijf meter per seconde doorvoeren.... Mmmm, ik denk dat ik dan het bloed uit mijn knokkels sla, maar het moet lukken. :mrgreen:
































Not!
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Een nieuwe lier

Post by Joris »

Ik heb het steeds wederkerende probleem dat ik die breekpen stuk sleur met die tirfor toestanden, en dat is al met lichte en zware versies gebeurd. Enige voordeel ervan is dat ik hem steeds binnen de garantie periode omgeruild kreeg en telkens van de dealer een volledige set aangeboden kreeg. :) resultaat, 1 tirfor in een hoekje en 4 staalkabels met hevel, toch mis ik soms de winch op m'n eerste jeep, kon je mooi mee doseren, snelheid haal je er niet mee voor de rest zeer handig.

right time right place for everything!


blijkbaar toch veel mensen die al spanning op de boom zetten voor het zagen ...

binnenkort op zoek naar een goed systeem om uit te slepen, het zal geen tirfor worden in elk geval, ondertussen
verbouwen verbouwen ...
Post Reply