bodemonderzoek

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

bodemonderzoek

Post by ludovanmil »

een klant heeft te maken gehad met een 'gevalletje' chemische bodemverontreiniging. En dit geval niet per ongeluk, maar iemand heeft in haar tuin bewust een wraakactie uitgevoerd. Nu wil ze een bodemonderzoek laten uitvoeren om te bepalen welke stof (-fen) in de boden zitten om zo ook een schadeclaim te kunnen bepalen.
Kent iemand een instituut / bedrijf, die een bodemonderzoek kan uitvoeren waarbij ook een chemische verontreiniging kan worden vastgesteld ?

hoor het graag.
Ludo
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: bodemonderzoek

Post by Tamil »

Bij mijn weten, moet je ten eerste echt met hard bewijs materiaal komen, anders is het misschien wel zonde er kosten voor te gaan maken!

Om er iets aan te doen:

Verdunnen met heel veel water of grond afvoeren.

Waar je terecht moet voor chemisch onderzoek, kan ik je niet mee helpen , maar vast iemand anders hier.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: bodemonderzoek

Post by -WOUTER- »

Als je de persoon van de wraakactie in kwestie niet op heterdaad hebt betrapt sta je nergens en kun je dus ook geen zaak aanspannen.

Heb zo bij een milieu ambtenaar van de gemeente hier enkele eiken bekeken waarbij we met 100% zekerheid weten wie deze bomen met boormachine en roundup heeft bewerkt en toch na al het bewijsmateriaal e.d. Te hebben verzameld kan daar door justitie geen zaak van worden gemaakt aangezien dit niet op heterdaad aantoonbaar is. Het is een verdenking en daarmee uit.

De bomen staan nog altijd, compleet dood maar de beste man krijgt van de gemeente gewoonweg geen toestemming ze om te doen :lol: :lol:

Roundup oid zal met dit weer niet meer traceerbaar zijn in de bodem. Zwaardere chemicalien wel, en die kun je laten onderzoeken door Search in heeswijk-dinther, zij doen bodemverontreinigings onderzoeken e.d.

Succes :D
- climb fast, move slow -
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: bodemonderzoek

Post by densmee »

ik geloof dat tritium altijd bodemonderzoek doet voor ons,
dit is dan vaak wel bodemgeochemisch onderzoek, en ik weet niet of dat voor jou ook geschikt kan zijn
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: bodemonderzoek

Post by Tamil »

-WOUTER- wrote:
Heb zo bij een milieu ambtenaar van de gemeente hier enkele eiken bekeken waarbij we met 100% zekerheid weten wie deze bomen met boormachine en roundup heeft bewerkt en toch na al het bewijsmateriaal e.d. Te hebben verzameld kan daar door justitie geen zaak van worden gemaakt aangezien dit niet op heterdaad aantoonbaar is. Het is een verdenking en daarmee uit.

De bomen staan nog altijd, compleet dood maar de beste man krijgt van de gemeente gewoonweg geen toestemming ze om te doen

In De Bilt het zelfde verhaal, zo moest een gemeentelijke 250 jaar oude eik het ontgelden, nu intussen al 4 keer een nieuwe jong boom terug geplant. maar ze slaan gewoon niet aan :roll: :cry: en een ander geval een meter dikke Am.eik. waar we al 2 x de gaten hebben uitgespoten met water, en dan ging het weer een groeiseizoen goed. maar nu toch al opkrullend blad en spantane blad verwelking in een zware arm.

Als we de boom weg gaan halen smeer ik mijn ketting met roundup :twisted: en sproei hun hele tuin vol met snippers. "Tja dat heeft iemand in de boom gedaan" en u was het niet toch 8) :lol:
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: bodemonderzoek

Post by Roel »

Volgens mij zij die 3 eiken in het nieuws geweest Wouter, ik weet niet meer precies waar maar ik heb er ook iets van opgevangen. Echt triest dat mensen daar zo mee omgaan.

En in 9 van de 10 gevallen is het ook nog eens zo dat de dader(s) er later zijn komen wonen en die mooie boom er AL LANG stond!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: bodemonderzoek

Post by R Schra »

Onderzoek naar chemische stoffen is moeilijk als men niet weet wat te zoeken. Dat maakt een volledig onderzoek ook duur en je heb de nodige hoeveelheid monsters nodig. Algemeen kan men wel stoffen terugvinden maar dan nog de koppeling naar een product en (schadelijke) hoeveelheden. Het is niet zo makkelijk als men in een CSI aflevering doet voorkomen. Dat onderzoek zou ik alleen laten uitvoeren na een heterdaad waarbij onomstotelijk vast staat dat de veroorzaker bekend is en een rechtsgang zin heeft. Dus video/foto opnamen, getuigen etc. en na overleg met een jurist of advocaat met oog op de kans van slagen. (via aangifte wordt zoiets een strafrechtelijke zaak maar je kan ook civiel procederen als je bewijs hebt denk ik)
Ronald,

European nogwat
Post Reply