Ginkgo snoeien

Op zoek naar een nieuwe stokzaag of nog 1800 liter bio-olie liggen?

Moderator: geert7

Post Reply
Hans
Nieuw
Nieuw
Posts: 24
Joined: 21 Feb 2009, 21:22
Location: Mol

Ginkgo snoeien

Post by Hans »

Graag jullie advies.

Klant heeft een huis gekocht in de stad en daar blijkt een Ginkgo in de tuin te staan (achter in een hoek- tegen de scheiding met 3 of 4 buren). Deze is ondertussen +/- 9 m hoog en 4-5 meter breed. Hij wil deze boom graag behouden maar op deze plaats zal de boom nooit voluit kunnen ontwikkelen.
Welke mogelijkheden heb ik? Voor zover ik weet verdraagt de Ginkgo niet bijster goed een zware snoei. Eventueel over meerdere jaren gespreid zwaar terugsnoeien? Of pleit ik beter direct voor het volledig verwijderen van de boom en vervangen door een geschiktere soort?

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Hans
Less is more !
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Ginkgo snoeien

Post by ludovanmil »

Hoi Hans,
zonder foto of een blik in 'real life' ( m.a.w. de plek / boom even zien) is het altijd moeilijk adviseren. Om die reden moet je vaak ook naar het spreekuur van de huisarts en doet hij geen behandeling op afstand. :wink:

dus.....foto? nadere info; o.a hoeveel m afstand van muren ? hoe staat de boom er bij ( conditie) , groeiplaats ??? Beter nog / het beste advies: een boomverzorger uit A'dam er eens naar laten kijken, er zitten er daar zat !!

succes
Ludo
Hans
Nieuw
Nieuw
Posts: 24
Joined: 21 Feb 2009, 21:22
Location: Mol

Re: Ginkgo snoeien

Post by Hans »

De stad is natuurlijk iets ruimer dan enkel Amsterdam :shock: , deze Ginkgo staat in Antwerpen. De conditie van de boom is gewoon goed, hij staat enkel op een ongelukkige plaats (+/- 1.5 tot 2 m van de schutting vandaan- in een hoek)
Less is more !
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Ginkgo snoeien

Post by ludovanmil »

:lol:
Antwerpen is inderdaad ook een (leuke) stad.
Je moet even wachten met een boomverzorger bellen, want ze zitten (bijna) allemaal bij het belgisch kampioenschap boomklimmen.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Ginkgo snoeien

Post by -WOUTER- »

Een ginkgo is prima te snoeien, ze verdragen snoei in de juveniele fase minder goed, maar eens ze wat meer kroon hebben kun je er best wel 15 a 20 % uit zagen zonder problemen en of groeistoornissen.

Beste optie is om de boom in meerdere snoeibeurten te verkleinen, dan hou je enerzijds het natuurlijke karakter zoveel mogelijk in ere en anderzijds krijgt de boom zo geen al te zware aanslag op zijn energiehuishouding.

De boom verwijderen en een andere nieuwe soort aanplanten kan een optie zijn, maar in mijn optiek boer je dan wel enkele jaren achteruit.
Jammer dat je er geen foto bij zet, dat maakt erg veel verschil in het advies dat we geven en kunnen geven.
- climb fast, move slow -
Post Reply