Verbrande bomen

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Verbrande bomen

Post by Freerk »

Hallo allemaal. Ik wil graag advies van jullie over het volgende. Ik zal binnenkort voor een klant van mij een 8-tal populieren verwijderen. Dit zijn bomen van 32 tot 35 meter hoog, en stamdoorsnedes variërend van 90 tot 120 centimeter. De reden voor verwijdering is dat ze op slappe grond staan, en de eigenaar vertrouwd ze niet meer (in mijn ogen terecht).
Er is niet heel veel ruimte om ze te laten vallen, want vier van deze bomen hangen ietwat over een schuurtje heen, maar hier is met een Tirfor wel iets op te bedenken. Mijn probleem is echter dat het schuurtje wat er eerder stond een jaar of 10 terug afgebrand is. Hierbij zijn deze vier bomen beschadigd. Bij eentje kun je het amper nog zien, maar bij rie van deze bomen zijn er op plm 4 tot 6 meter hoogte nog duidelijke sporen te zien.
Ik heb wel de nodige ervaring met het zagen van rotte bomen, maar verbranding heb ik tot nog toe niet meegemaakt. Zijn er nog dingen waar ik extra aandacht moet besteden, levert het nog andere gevaren op dan het zagen van rotte bomen, enzovoort. Ik heb er jammer genoeg (nog) geen foto's van.
Tips en opmerkingen zijn van harte welkom.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

hoe is de conditie van de bomen?!? als het nog goed is zal ik er niet te bang voor zijn. (ze donderen ook zo maar niet om. en ik zou gewoon lekker ligt vangen
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

De conditie is redelijk tot goed, gezien de overgroeïng van de wonden. Ik kan ze ook in één keer vellen, dus licht afvangen is niet nodig. Waar het mij vooral om gaat is of ik hetzelfde kan verwachten als bij een boom met aanrijdingsschade oid, of dat er hier ook nog andere dingen meespelen, omdat de boom oververhit geweeest is. Voor zover als ik kan zien begint dit pas op een paar meter hoogte, dus denk ik dat ik er tijdens het zagen niet veel last van zal hebben, gezien dat ik ze in één keer kan vellen.

Groeten Freerk
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

één van de zeer goede eigenschappen van hout is dat het nog steeds lange tijd sterkte behoud, ook wanneer het brandt. Daarom is het bv. ook veel veiliger in een houten huis, dat opgebouwd is uit dikke balken, te wonen. Waarom? Steen en metaal worden heet en bros en storten veel makkelijker in dan een houten constructie. Staal zal doorbuigen onder het gewicht als het heet wordt en steen en beton beginnen af te brokkelen en daarom begeeft het vrij snel. Een houten huis daarentegen brand volledig af tot op de grond, maar het geeft je veel meer tijd om eruit te komen voor het instort. En dan ben ik even bezig over droog hout. Even terug naar de boom nu. Als de boom dermate was "opgebrand" dat het hout het had begeven onder het soortelijk gewicht en de windbelasting door de jaren heen, dan was er waarschijnlijk van deze bomen al lang geen sprake meer. Wat wel kan is dat door de verbranding en aantasting door de jaren heen en dergelijke een rotte kern in de stam is gekomen.
Ik zou het even controleren met de resistograaf of hamer en van daaruit conclusies trekken.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Post by R Schra »

Hoi,

Bij het rooien van populieren op de dijken alhier komen we geregeld bomen tegen welke last hebben gehad van brandschade. (afbranden van dijktalud en/of slootvuil / takhout etc.) De bomen welke een verkoolde laag hebben op het hout lijken mij in het algemeen beter van 'structuur' en veiliger te rooien dan de bomen van welke door hitte het cambium afgestorven is en geen koollaag is gevormd. Bij deze heb je wel callus vorming vanaf gezond weefsel echter het aangetast deel lijkt mij vaak agressiever aangetast en dus structureel zwakker.
Post Reply