Spanningsverschillen tussen houtvaten en bastvaten

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
niek
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 10 Nov 2007, 10:49

Spanningsverschillen tussen houtvaten en bastvaten

Post by niek »

Wie weet hier meer van: "Spanningsverschillen tussen houtvaten en bastvaten"

Onlangs wees een collega mij er op dat hij er achter was gekomen dat er met een meetapparaatje van de Gamma elektrische stroompjes te meten zijn in een boom.

Door met een holpijpje een gaatje door de bast te slaan en het bastweefsel uit te nemen kan een elektrode gezet worden op het houtweefsel. (elektrode even nat maken)
De andere elektrode kan in het bastweefsel worden geprikt.
De afstand die tussen de elektrodes is aangehouden bedroeg ongeveer 60 cm.

Vervolgens is het milliampèrage en zijn de millivolts gemeten.
Om het een beetje spannend te houden wil ik nog niet vertellen wat er is gemeten. Eerst wil ik weten waarom er een elektrische stroom die tegen de sapstroom in loopt. Daarnaast zou ik willen weten of dit effect heeft op de boom.
Ook wil ik weten of / en waarom verschillen bestaan in de gemeten waarden bij verschillende bomen. Daarna is het interessant om correlaties op te sporen met ziekte, groei of boomsoorten.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

ik denk dat je bijv. populier meer moet kunnen meten omdat ze sneller groeien dus grotere cellen hebben en vochter zijn dan bijv beuk
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

Zou dit iets te maken kunnen hebben met het EC-verschil tussen de bladeren van de boom en de wortel?
Doordat de boom water verdampt uit het blad, blijven de (voedings)zouten achter in het blad, waardoor de EC toeneemt. Mede hierdoor is de boom in staat om weer nieuw water en zouten op te nemen met de wortel. Misschien is het door dit verschil in spanning dat er een electrische lading ontstaat.
Ik denk ook dat Thijs gelijk heeft, dat bijv. populieren een hogere spanning zouden geven, door de snellere groei. Voor die snellere groei zijn ze veel zouten nodig, dus de EC verschillen zouden dan ook groter kunnen (moeten) zijn, met als gevolg meer spanning.
Ben benieuwd wat hier uit komt.
niek
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 10 Nov 2007, 10:49

Spanningsverschillen tussen houtvaten en bastvaten

Post by niek »

Wat mischien niet duidelijk was is dat er spanningsverschillen zijn gemeten en stroomverschillen zijn gemeten bij bomen zonder blad. Op dat moment spelen de osmotische potentiaalverschillen waar jullie op doelen geen rol. Ook is er sprake van een neerwaardse stroming (spanning / stroom), naar de wortel toe dus.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Electronen zijn negatief, dus als de stroom naar de wortels gaat, dan gaan de electronen naar de takken toe.
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Post by thomas »

Jongens, laten we het over bomen houden, steek die meter maar in een citroen, dan meet je ook spanning en stroom. Maak eerst maar eens een tekening van je meetopstelling en geef even aan wat die gamma meter meet (geen gammastraling neem ik aan), dan zal ik daarna uitleggen wat je gemeten hebt.
Tot nu toe vind ik dit zinloos beschadigen van bomen.
Post Reply