Air spade

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Air spade

Post by Pietje »

Wij kijken in elk geval vrolijk mee... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: Air spade

Post by ERA »

Bruno,
gewoon een beetje graven en een beetje zand weg blazen wat foto`s maken rapportje schrijven en klaar is kees.
planken zagen ERA vragen!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Air spade

Post by boomverzorgingbruno »

ik wou dat het zo simpel was. het gaat hier over beschermde bomen.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Air spade

Post by treespotter »

Nou moet je ophouden Bruno.
Vertel nou gewoon eerst eens even wat de situatie is, wat 'jullie' van plan zijn bij die bomen en waarom jij zo nodig moet weten of er boomwortels groeien.

Wordt er een fietspaadje verlegd, gaan jullie weer een enorme put graven of komt er een muurtje in de buurt van die beschermde bomen?
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Air spade

Post by densmee »

treespotter wrote:Nou moet je ophouden Bruno.
Vertel nou gewoon eerst eens even wat de situatie is, wat 'jullie' van plan zijn bij die bomen en waarom jij zo nodig moet weten of er boomwortels groeien.

Wordt er een fietspaadje verlegd, gaan jullie weer een enorme put graven of komt er een muurtje in de buurt van die beschermde bomen?
ik denk om het kraanwerk te besparen bij het rooien van die bomen, dan hoeven ze de wortels tenminste niet meer te zoeken.
en kunnen ze de grond schoon opleveren
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Air spade

Post by boomverzorgingbruno »

er komt een betonnen muur naast te staan. en het gaat niet over het feit of ze daar kunnen blijven staan. maar eerder wat gaan de effecten zijn tijdens en na de werf.

het gaat over (nu in fase 2) 52 bomen van het project. dit is het openleggen van een waterloop die 70 jaar geleden werd dicht gegooid. van de 52 bomen zijn er 19 die dichter tussen de 2 en de 6 meter van de opening staan. er wordt tot op een diepte van 4.5m gegraven. De bouwvergunning is reeds in orde. In februari starten de werken. Nu werd ik gecontacteerd om een advies te geven. omdat zij vrezen voor een hele hoop schade. Er staan 19 bomen van de 52 echt dichtbij met hun wortels. en dat wil ik nu in kaart kunnen brengen. met de hete adem van de aannemer, de opdrachtgever en erfgoed vlaanderen. dus ik zit in een zeer korte tijdspannen en elke kost die ik maak is natuurlijk extra.
Last edited by boomverzorgingbruno on 19 Dec 2012, 06:11, edited 1 time in total.
laat een oen niet zomaar doen !
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Air spade

Post by KIMME »

:D
ERA wrote:Bruno,
gewoon een beetje graven en een beetje zand weg blazen wat foto`s maken rapportje schrijven en klaar is kees.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Air spade

Post by WiPe »

Bruno,

et lijkt mij in deze situatie zo dat alles wat je doet door de opdrachtgevers en de aannemers als een overbodige last zal aanzien worden. Als ik het goed zie is het erfgoed Vlaanderen dat eist dat het onderzoek gebeurt.
Dan kun je twee dingen doen: ofwel maak je jezelf er een beetje makkelijk vanaf en draai je op een rappeke iets in mekaar.
Of je doet het goed. En dan zou ik persoonlijk gaan voor de grondradar. Zorg dan wel dat je op voorhand een offerte binnen levert en dat je grondig motiveert waarom je kiest voor die methode. Spreek op voorhand ook met de mensen van Erfgoed Vlaanderen zodat die weten wat je van plan bent zodat zij jou aanpak kunnen verdedigen. En als het lukt om het onderzoek met de grondradar te mogen uitvoeren, zorg dan dat je er pers bij sleurt. Dan maak je reclame voor je eigen bedrijf en aannemer en opdrachtgever kunnen dan niet meer om jou professionele en vooruitstrevende aanpak heen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Air spade

Post by R Schra »

Naast het aanleggen van de muur, wat zijn overige gevolgen behalve wortelschade? Grondwaterniveau, stabiliteit of veranderd gebruik van de ruimte binnen de kroonprojectie?

Waar is het water uit die waterloop in het verleden gebleven? Was die ondergestoken in een buis en wordt het nu weer open water met de muur als kade?

Zijn de bomen ouder dan de aanvulling of van na de aanvulling?

Voel je niet te groot om te rade te gaan bij een andere firma, dat kan een goede aanvulling geven en je leert er ook weer van. Zorg dat alle informatie helder op papier komt, dat is soms het meeste werk om alles te redigeren in een compleet, overzichtelijk en begrijpelijk verhaal.
Ronald,

European nogwat
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Air spade

Post by boomverzorgingbruno »

het water zit nu in een buis. de bomen stonden er ook al voor ze werd dicht gelegd. Maar ik ben me ervan bewust dat die bomen de voorbije 40 jaar duchtig die lekker losse grond van de beek dicht teleggen in gepalmd hebben. dus veel haar wortels.
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply