Air spade

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Air spade

Post by boomverzorgingbruno »

Heeft er iemand van jullie ooit al eens gewerkt met een air spade ?
Is dit bevallen of niet ? Zijn er alternatieven? zo ja welke. Ik moet op korte tijd een 20 tal bomen hun wortels kunnen terug vinden aan 1 zijde van de boom.
Waar kan je hem huren ? of zelfs, heeft iemand van jullie zulk tuig en kan mij komen helpen?
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Air spade

Post by treespotter »

Het is volgens mij een apparaat wat bij benadering met een beetje goede wil prima zelf te 'fabrieken' is.
Het is niet alleen de lans, maar je hebt ook een enorm grote Ingersoll en Rand compressor nodig de in staat is om megakuubs luchtvolume te verplaatsen.

Heb je hier misschien iets aan? http://www.nationalebomenbank.nl/librar ... zuigen.pdf
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: Air spade

Post by ERA »

Heb z`n set, niet de airspade maar eigen bouw met een 2,8 m3 .
planken zagen ERA vragen!
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Re: Air spade

Post by boomaap »

Wij hebben zelf een Airspade en gebruiken deze regelmatig, werkt super! De distributeur in Nederland is Jan-Willem de Groot, hij verhuurt ze ook. Ik zou contact met hem opnemen ;-) http://www.foretti.nl
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Air spade

Post by Pietje »

boomaap wrote:Wij ...
.. = Cobra, zo weet ik sinds woensdag :lol: :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Air spade

Post by boomverzorgingbruno »

boomaap wrote:Wij hebben zelf een Airspade en gebruiken deze regelmatig, werkt super! De distributeur in Nederland is Jan-Willem de Groot, hij verhuurt ze ook. Ik zou contact met hem opnemen ;-) http://www.foretti.nl

kijk dat is een bruikbare tip waarvoor dank kerel. wolter jij ook hoor de twee samen zullen het werk wel doen.
Enkel aan die zuigwagen hangt wel een degelijk prijskaartje vast.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Re: Air spade

Post by boomaap »

Haha klopt Pietje! Nog bedankt, je hebt me wel uit de brand geholpen :wink:
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Air spade

Post by KIMME »

je zandstraalt er de wortels mee en het geeft een enorme zooi en lawaai.... Maar dat was voor de tijd van de grondzuigmachines en de grote beschikbaarheid daarvan. Daarmee dat ik de mijne es aan een tuinmannetje verkocht heb die dacht niet zonder te kunnen. Maar dat is lang geleden. We hebben dat toch eens gezien op een info dag van bomen beter beheren? Was iemand daarbij?

Wij hebben er geregeld wel eens vraag naar en we gaan hem binnenkort ook weer verhuren.

Ik heb wel eens gehoord van mensen dat dat zelf fabrieken niet echt lukt.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Air spade

Post by boomverzorgingbruno »

KIMME wrote:je zandstraalt er de wortels mee en het geeft een enorme zooi en lawaai.... Maar dat was voor de tijd van de grondzuigmachines en de grote beschikbaarheid daarvan. Daarmee dat ik de mijne es aan een tuinmannetje verkocht heb die dacht niet zonder te kunnen. Maar dat is lang geleden. We hebben dat toch eens gezien op een info dag van bomen beter beheren? Was iemand daarbij?

Wij hebben er geregeld wel eens vraag naar en we gaan hem binnenkort ook weer verhuren.

Ik heb wel eens gehoord van mensen dat dat zelf fabrieken niet echt lukt.

dus je wilt eigenlijk zeggen dat het systeem niet deugd !!! maar je gaat er wel eentje kopen om hem te verhuren !!! wat is daar de logica van? kan je dan niet beter aan uw collega's een zuigwagen verhuren! die trouwens ook allemaal met gelijkaardige apperatuur uitgerust zijn.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Air spade

Post by treespotter »

Heb jij de oppervlakkige stompschades op de wortels wel eens gezien van een zuigwagen Bruno.
Er is maar één schadevrije bodemverbetering mogelijk. Snippers en de wormen hun werk laten doen. :wink:
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: Air spade

Post by ERA »

Het gaat hier toch om het bloot leggen van wortels, en niet om bodem verbetering?
Of zit ik er langs?
planken zagen ERA vragen!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Air spade

Post by treespotter »

Nou, dan geef je die wurmen toch een kruiwagen.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Air spade

Post by R Schra »

Heel het zooitje wegspoelen? Der was vorige week toch een aannemer uit Laarne die 8 waterwagens in de nacht had rijden om water te tappen van het drinkwaternet? Mooie was dat die dat 'gratis' water nog doorberekende aan de opdrachtgevers. Tja, om nu met buitenlands personeel dat in samenscholing nabij een politiepost te doen........

Maar goed, buiten de rotzooi waarom niet wegspoelen en opzuigen met een baggerboot op wielen? Met lucht geef dat volgens mij niet minder zooi. Een zuigwagen geeft ook behoorlijk wat schade bij verkeerd gebruik. Moet je mannetje wel gemotiveerd assisteren met de spuitlans/airspade want anders wordt er ook maar met de zuigmond op de wortels gestuiterd. Vooral die met die mooie getande randen zijn fijne.........
Ronald,

European nogwat
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Air spade

Post by KIMME »

boomverzorgingbruno wrote:
KIMME wrote:je zandstraalt er de wortels mee en het geeft een enorme zooi en lawaai.... Maar dat was voor de tijd van de grondzuigmachines en de grote beschikbaarheid daarvan. Daarmee dat ik de mijne es aan een tuinmannetje verkocht heb die dacht niet zonder te kunnen. Maar dat is lang geleden. We hebben dat toch eens gezien op een info dag van bomen beter beheren? Was iemand daarbij?

Wij hebben er geregeld wel eens vraag naar en we gaan hem binnenkort ook weer verhuren.

Ik heb wel eens gehoord van mensen dat dat zelf fabrieken niet echt lukt.

dus je wilt eigenlijk zeggen dat het systeem niet deugd !!! maar je gaat er wel eentje kopen om hem te verhuren !!! wat is daar de logica van? kan je dan niet beter aan uw collega's een zuigwagen verhuren! die trouwens ook allemaal met gelijkaardige apperatuur uitgerust zijn.
Het is toch niet omdat IK iets waardeloos vind, dat iemand anders dat ook waardeloos MOET vinden? Als sommige mensen er tevreden mee zijn en anderen niet, dat is toch hun goed recht? Boomverzorgers zullen nooit op 1 lijn zitten, nu niet, nooit niet...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Air spade

Post by boomverzorgingbruno »

hey wolter het gaat hier zuiver en alleen om te onderzoeken waar de wortels zijn. niet om bodemverbetering of andere toestanden. we moeten een beeld krijgen van de wortelpakketten van de bomen. En met al de info die mij nu toekomt lijkt mij het best om te gaan zuigen.
laat een oen niet zomaar doen !
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Air spade

Post by KIMME »

treespotter wrote:Heb jij de oppervlakkige stompschades op de wortels wel eens gezien van een zuigwagen Bruno.
Er is maar één schadevrije bodemverbetering mogelijk. Snippers en de wormen hun werk laten doen. :wink:
Maar om de snippers hun werk goed te laten doen moet het gras dan weer weg... en dat doe je met?
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Air spade

Post by treespotter »

Dan is er maar één optie. Dat is die van Ronald.
Laat ergens op ruime afstand van de beworteling een diep gat graven en zet de slang van de straatkolkenzuiger erin en begin met uitspoelen van de kluit naast het gat. De waterdruk van de spoelslang hoeft niet groot te zijn, het moet alleen wel veel debiet hebben.

Water draagt beter dan lucht. Met lucht heb je te hoge druk nodig waardoor de kleine wortelharen weggeblazen worden.

O ja, vergeet je niet om de boom in een telekraan op te hangen?
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Re: Air spade

Post by boomaap »

je zandstraalt er de wortels mee en het geeft een enorme zooi en lawaai
Dat is niet waar :wink: Wanneer je de juiste techniek gebruikt worden de wortels niet of nauwelijks beschadigd, met een grondzuiger is dit veel erger. Om de wortels bloot te leggen is de Airspade een prima apparaat. Het lawaai is tijdelijk en de rommel die je ervan krijgt valt reuze mee!! en zeker goedkoper dan een grondzuiger :wink: Pas in ieder geval met water op dat je de boom niet ondermijnt doordat het zand eronder wegspoelt.

Gr. Wouter
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Air spade

Post by treespotter »

KIMME wrote: Maar om de snippers hun werk goed te laten doen moet het gras dan weer weg... en dat doe je met?
Dat is de allergrootste mythe in de boomverzorging Kimme.
Dat gras hoeft helemaal niet te worden verwijderd. Het verwijderen van de graszode zorgt ervoor dat de boomworteltjes beschadigen. Daardoor is de kans groot dat de goedbedoelde actie averechts uitpakt. Je moet er toch niet aan denken dat die open invalspoorten voor schimmels geïnfecteerd worden.

Vertel eens. Wat zou volgens jou de reden zijn dat het gras moet worden verwijderd voordat de snippers onder de boom gaan? Schimmelvorming? Dat is toch de hele reden dat de snipperlaag daar rond de boom aangelegd wordt! Die wormen vreten de schimmels die op het gras en de onderkant van het strooisellaagje gaan groeien.
Wanneer verstikking een reden zou zijn dan is de strooisellaag te dik.
Wanneer het gras weer door de strooisellaag groeit dan pluk je dat weg.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Air spade

Post by KIMME »

treespotter wrote:
KIMME wrote: Maar om de snippers hun werk goed te laten doen moet het gras dan weer weg... en dat doe je met?
Dat is de allergrootste mythe in de boomverzorging Kimme.
Dat gras hoeft helemaal niet te worden verwijderd. Het verwijderen van de graszode zorgt ervoor dat de boomworteltjes beschadigen. Daardoor is de kans groot dat de goedbedoelde actie averechts uitpakt. Je moet er toch niet aan denken dat die open invalspoorten voor schimmels geïnfecteerd worden.

Vertel eens. Wat zou volgens jou de reden zijn dat het gras moet worden verwijderd voordat de snippers onder de boom gaan? Schimmelvorming? Dat is toch de hele reden dat de snipperlaag daar rond de boom aangelegd wordt! Die wormen vreten de schimmels die op het gras en de onderkant van het strooisellaagje gaan groeien.
Wanneer verstikking een reden zou zijn dan is de strooisellaag te dik.
Wanneer het gras weer door de strooisellaag groeit dan pluk je dat weg.
helaas vinden de meeste mensen het wegplukken van het gras maar niks... En het hangt er maar vanaf hoe je de graszode verwijdert wolter.

En ik heb het al wel es zien gebeuren dat mensen er blijven snippers op leggen tot de laag dus 25 cm dik is. Dan groeit het er idd niet meer door. Of ze gaan spuiten... Ook al gezien.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Air spade

Post by KIMME »

boomverzorgingbruno wrote:hey wolter het gaat hier zuiver en alleen om te onderzoeken waar de wortels zijn. niet om bodemverbetering of andere toestanden. we moeten een beeld krijgen van de wortelpakketten van de bomen. En met al de info die mij nu toekomt lijkt mij het best om te gaan zuigen.
daar bestaat een radar voor. Ik heb het ooit gebruiktvoor een gerechtelijk geschil.

Het ziet eruit als een verticuteermachine en je rijd in banen onder de boom door. De computer zet die lijnen en dus de beelden aan elkaar en je krijgt ene uitstekend beeld van de wortels.
werkt echt prachtig, is niet goedkoop, maar ik zou echt niet weten wie er op dit moment één heeft.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Re: Air spade

Post by boomaap »

Grondradar gebruiken wij ook af en toe en inderdaad, het werk heel mooi. Alleen zijn de kosten redelijk hoog. Als wij een onderzoek met grondradar uitvoeren huren wij Oomen altijd in http://www.mjoomen.nl/oomen_radar_nl.html Deze mannen doen vaker onderzoek nabij bomen en weten dus hoe ze moeten werken.

Gr. Wouter
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Air spade

Post by boomverzorgingbruno »

zoveel dingen op deze wereld en niemand die het eens is met elkaar. Ik zal dus zelf moeten beslissen. er is geen goedkope oplossing. er is geen goede oplossing. dus zal het een mix worden.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Air spade

Post by treespotter »

Hé Bruno, ik heb nog een andere optie.

Huur een hoogwerker. Maak foto's van boven naar beneden. Zeg tegen de opdrachtgever dat je thuis een computer hebt staan met state of the art boomwortelscansoftware.
Ga naar huis en maak met houtskool een paar leuke tekeningetjes, plaatjes inscannen, cijfertjes erbij in diverse kleuren. Alles in een documentje, rekeningetje erbij van 2000 euries per boom. Dan heb je in ieder geval genoeg pegels om de komende BBQ voor ons te betalen. :lol:
En als jij op de laatste Themadag was geweest dan had je geweten dat de wetenschappelijke waarde van jou rapport net zo groot is als 95% van alle uitgebrachte op wetenschappelijke waarden gestoelde boomgerelateerde rapporten.

Duim in je mond en zuigen maar... Dat is de goedkoopste methode, maar of dat ook enige waarde heeft? Onderzoek kost geld. Geen geld? Geen onderzoek!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Air spade

Post by boomverzorgingbruno »

treespotter wrote:Hé Bruno, ik heb nog een andere optie.

Huur een hoogwerker. Maak foto's van boven naar beneden. Zeg tegen de opdrachtgever dat je thuis een computer hebt staan met state of the art boomwortelscansoftware.
Ga naar huis en maak met houtskool een paar leuke tekeningetjes, plaatjes inscannen, cijfertjes erbij in diverse kleuren. Alles in een documentje, rekeningetje erbij van 2000 euries per boom. Dan heb je in ieder geval genoeg pegels om de komende BBQ voor ons te betalen. :lol:
En als jij op de laatste Themadag was geweest dan had je geweten dat de wetenschappelijke waarde van jou rapport net zo groot is als 95% van alle uitgebrachte op wetenschappelijke waarden gestoelde boomgerelateerde rapporten.

Duim in je mond en zuigen maar... Dat is de goedkoopste methode, maar of dat ook enige waarde heeft? Onderzoek kost geld. Geen geld? Geen onderzoek!

dat klopt helemaal wolter maar er is wel iemand die mij duur onderzoek zal moeten betalen. dus zoek ik ook een beetje de middenweg. zodat alle partijen vrij en vrolijk blijven..
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply