Ongelijke houtkever in Ficus

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Tomme
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 06 May 2013, 11:01
Location: Antwerpen

Ongelijke houtkever in Ficus

Post by Tomme »

Beste collega's

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben reeds enkele jaren gebeten door bomen en besloot dan ook 2 jaar geleden een opleiding tot boomverzorger te volgen. Sinds 2 jaar ben ik ook boomverzorger in bijberoep. Ik ben uiteindelijk blij dat ik deze "switch" heb gemaakt want ik ben er elke dag meer en meer van gebeten en voel me net als een kind in een speelgoedwinkel :-).

Ik heb zoals waarschijnlijk nog enkelen onder jullie onlangs de fout gemaakt om laat aan te planten op vraag van de klant. Het betrof een Ficus carica 12/14 hoogstam in container. De boom werd half april aangeplant, plantgat voldoende groot, arme grond wat verbetert en uitstekende nazorg wat watergeven betreft door de eigenaar. Maar wat blijkt nu, de plant staat nog altijd niet in blad en de knoppen zijn volledig verdort. Tevens zijn er over de volledige stam een 40 tal boorgaatjes van 1 tot 2 mm te vinden waarin een zwart kevertje van 3 à 4 mm zit. Wat opzoekwerk brengt me bij de ongelijke houtkever en de moeilijke of onmogelijke bestrijding ervan. Nu weet ik ondertussen dat menig boomverzorger met zijn praktijkervaring het wel eens oneens is met de literatuur. Dus nu de eigenlijke vraag. Zou ik de boom beter rooien en vervangen in het najaar of wacht ik even af en geef ik hem een kans?

Alvast bedankt voor de moeite!

Tom
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Ongelijke houtkever in Ficus

Post by Tamil »

Deze is voor jou Wolter, "Die lucht in je bus vergeet ik nooit meer!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Ongelijke houtkever in Ficus

Post by Pietje »

Hoi Tom!
Welkom op het forum!

Het planten van bomen die in pot gekweekt zijn kan het hele jaar door. Dus daar zal het niet aan liggen.

Grote kans dat de stam volledig is afgegrendeld en er geen drupje water naar boven gaat. Einde oefening ben ik bang...

Ik vermoed dat de kevers bij de kweker al in de boom zaten, dus ik zou daar eens mee overleggen.

succes er mee!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Ongelijke houtkever in Ficus

Post by treespotter »

Tamil wrote:Deze is voor jou Wolter, "Die lucht in je bus vergeet ik nooit meer!
:wink:
Tomme
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 06 May 2013, 11:01
Location: Antwerpen

Re: Ongelijke houtkever in Ficus

Post by Tomme »

Ik vermoed dat de kevers bij de kweker al in de boom zaten, dus ik zou daar eens mee overleggen.

Bedankt voor je reactie!

Dat dacht ik dus ook al maar toch even wat meningen afwachten.
Ik heb nochtans het plantgoed nauwkeurig bekeken.
Hopelijk staat de kweker open voor discutie.
Post Reply