abc bomen en juglans

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

abc bomen en juglans

Post by ludovanmil »

collega's,
Heb een aantal bomen te snoeien, die nog in de 'wacht staan'; d.w.z.; esdoorns, haagbeuken en een notenboom. Op de Notenbomen staat nog niet veel blad ( hier in de regio althans..) Nu kennen we die bomen als bomen die makkelijk gaan bloeden als ze niet in het blad staan. Nu komen de haagbeuken en de esdoorns al volop in hun blad. Wat is een goed moment om te starten met snoei? Ik ben met name benieuwd naar ervaringen ( geen theorie) m.b.t. het snoeien van deze boomsoorten in het voorjaar.
bedankt alvast ! :)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: abc bomen en juglans

Post by treespotter »

Bij die bomen spreek ik geen uitvoerdatum af. Ik verzoek die klanten vriendelijke mij te bellen wanneer het blad aan hun bomen gaat uitlopen (niet bloeien). Dan maak je de afspraak en kan het tijdstip niet fout gaan.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: abc bomen en juglans

Post by WiPe »

ludovanmil wrote:Ik ben met name benieuwd naar ervaringen ( geen theorie) m.b.t. het snoeien van deze boomsoorten in het voorjaar.
bedankt alvast ! :)

Als ervaringen en theorie mekaar tegenspreken is ofwel de theorie verkeerd; of de praktijk... Als ervaring en theorie hetzelfde zeggen is de kans groot dat ze allebei juist zijn. Maar om dan te zeggen dat je alleen maar argumenten uit de praktijk wil, zonder theoretische onderbouwing, dat vind ik dan weer bizar.

Bloeden stopt vanzelf wanneer de bomen in blad komen. Dat kun je zowel in de praktijk vaststellen als vanuit de theorie verklaren. Dus ga je pas snoeien als de bomen goed in blad staan.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: abc bomen en juglans

Post by Martine »

[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=8elGuDk ... gM0vNoN0OQ[/BBvideo]

Ik wilde 20 november 2009 onze noot snoeien.... (wassende maan)
De eerste tak begon direct te bloeden.
Ben gelijk gestopt en heb ruim een jaar gewacht.
Toen op 4 januari 2011 gesnoeid. (afnemende maan)
Alleen de grotere takken bloedden een klein beetje.

Ik weet dat ik hiermee een enorme discussie op gang kan brengen, maar de maanstand heeft er veel mee te maken in verband met de kracht van de sapstromen.
Dit is geen theorie maar pure ervaring. Erg veel 'getest' en het klopt als een bus; bij wassende maan bloeden bomen die daar gevoelig voor zijn altijd.
Bij afnemende maan en het juiste seizoen, nauwelijks tot niet.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: abc bomen en juglans

Post by ludovanmil »

He Martine,
interessant ! Wat is een wassende maan precies ?
Sowieso heeft de maan een nauwe relatie met aantrekkingskracht op water, want daar hangt ook eb en vloed mee samen.
Kijk, dat vind ik nu een een bijzondere praktijk ervaring.

bedankt
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: abc bomen en juglans

Post by Martine »

Wassende maan, die gaat van 'nieuwe maan' naar vol, sapstromen naar boven, afstotende kracht.
(Dan ook geen jonge bomen planten bijvoorbeeld, de kracht moet naar beneden de aarde in om de wortels te helpen aarden, met afnemende maan dus)
Na volle maan krijg je afnemende maan, sapstromen naar de aarde/beneden.
Eb en vloed is maar één eenvoudig voorbeeld van wat de maan doet met de aarde.

Maar om nou rekening te houden met seizoen, weersomstandigheden en de maan als boomverzorger....?
Daar kun je niet van leven!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: abc bomen en juglans

Post by treespotter »

Jawel hoor. Planten doe je in het seizoen wanneer je de abc bomen niet mag snoeien.
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: abc bomen en juglans

Post by Martine »

tis zo lekker hè Wolter, als je aanvullingen krijgt
uiteraard valt er heus wel wat te doen tijdens het afblijven van ABC's...
:wink:
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: abc bomen en juglans

Post by Marc »

In de boomkwekerswereld wordt ook wel de vuistregel gehanteerd de abc-bomen te snoeien na de langste dag (21-juni). Voor de noot heb ik geleerd dat je 'm eigenlijk niet snoeit, behalve eventueel wat in de buitenkroon en dan bij voorkeur in september. In elk geval voor 1 oktober zodat de wonden nog tijd krijgen om te helen in de groeimaand oktober. Mijn ervaringen zijn in overeenstemming met deze richtlijnen.


De Carpinushaag bij mijn ouders wordt 2 keer per jaar gesnoeid, voor het eerst eind mei/begin juni. Dat is eigenlijk te vroeg want daar lekken dan sappen uit. Nu denk ik wel dat het voor een haagplant minder schadelijk is dan voor een boom.
Image
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: abc bomen en juglans

Post by Martine »

MAL wrote:De Carpinushaag bij mijn ouders wordt 2 keer per jaar gesnoeid, voor het eerst eind mei/begin juni. Dat is eigenlijk te vroeg want daar lekken dan sappen uit. Nu denk ik wel dat het voor een haagplant minder schadelijk is dan voor een boom.
Als je een Carpinus niet snoeit als haag, is het dan geen boom?
:?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: abc bomen en juglans

Post by treespotter »

Martine wrote:
MAL wrote:De Carpinushaag bij mijn ouders wordt 2 keer per jaar gesnoeid, voor het eerst eind mei/begin juni. Dat is eigenlijk te vroeg want daar lekken dan sappen uit. Nu denk ik wel dat het voor een haagplant minder schadelijk is dan voor een boom.
Als je een Carpinus niet snoeit als haag, is het dan geen boom?
:?
:grin:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: abc bomen en juglans

Post by Pietje »

Martine wrote:Als je een Carpinus niet snoeit als haag, is het dan geen boom?
:?
Niet volgens de wet.... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: abc bomen en juglans

Post by WiPe »

Martine wrote: Ik wilde 20 november 2009 onze noot snoeien.... (wassende maan)
De eerste tak begon direct te bloeden.
Ben gelijk gestopt en heb ruim een jaar gewacht.
Toen op 4 januari 2011 gesnoeid. (afnemende maan)
Alleen de grotere takken bloedden een klein beetje.

Ik weet dat ik hiermee een enorme discussie op gang kan brengen, maar de maanstand heeft er veel mee te maken in verband met de kracht van de sapstromen.
Dit is geen theorie maar pure ervaring. Erg veel 'getest' en het klopt als een bus; bij wassende maan bloeden bomen die daar gevoelig voor zijn altijd.
Bij afnemende maan en het juiste seizoen, nauwelijks tot niet.
Ik wil gerust aannemen dat bij afnemende maan de bomen minder hard gaan bloeden. maar wat ik me afvraag: wat gebeurt er als de maan weer gaat wassen? Gaan de bomen dan weer harder bloeden? Na eb komt er tenslotte ook een nieuwe vloed. En indien de snoeiwonden niet opnieuw harder gaan bloeden, waar ligt dat dan aan?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: abc bomen en juglans

Post by Martine »

WiPe wrote: Ik wil gerust aannemen dat bij afnemende maan de bomen minder hard gaan bloeden. maar wat ik me afvraag: wat gebeurt er als de maan weer gaat wassen? Gaan de bomen dan weer harder bloeden? Na eb komt er tenslotte ook een nieuwe vloed. En indien de snoeiwonden niet opnieuw harder gaan bloeden, waar ligt dat dan aan?
De bomen, vooral een noot, gaan na nieuwe maan, dus tijdens wassende maan, harder bloeden. Hangt natuurlijk wel af van wanneer tijdens de maancyclus je de boom snoeit. Een paar dagen na volle maan maakt een groot verschil met vlak voor nieuwe maan. Vlak het seizoen niet uit....
De boom heeft na het snoeien vlak na volle maan de tijd om vast wat te herstellen. Vlak voor nieuwe maan is de tijd daar te kort voor.
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: abc bomen en juglans

Post by Martine »

Pietje wrote:Niet volgens de wet.... :lol:
:lol: whoehahahaha leuk
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: abc bomen en juglans

Post by WiPe »

Martine wrote: De boom heeft na het snoeien vlak na volle maan de tijd om vast wat te herstellen. Vlak voor nieuwe maan is de tijd daar te kort voor.
Hoe gaat dat dan in zijn werk, dat herstellen, als je er rekening mee houdt dat in de winter de boom niet kan afgrendelen/groeien?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: abc bomen en juglans

Post by Martine »

WiPe, de noot die ik begin januari snoeide bloedde nauwelijks, verwaarloosbaar. Maar het is ook de conditie, vitaliteit, ouderdom en standplaats die naast de maan een belangrijke rol spelen. Mijn noot staat diep in een kloof op een zuidhelling in een soort kom, beschut tegen de wind zo'n 1100 km zuidwaarts van regio R'dam. Nergens rioleringen, asfalt, huizen(bouw) of andere verstoring van de grond.
btw noot heeft een stam diameter van bijna anderhalve meter...

Dit 'kunstje' kan ik in NL niet flikken, zoals je zult begrijpen.
Onder de gemiddelde Nederlandse omstandigheden lopen de meningen nogal uiteen wanneer een noot te snoeien. Dan nog zou ik persoonlijk rekening houden met de maan. Dat is een cyclus van 28 dagen, 2 x 14. Zo kun je zelf uitrekenen wanneer het beste tijdstip voor snoei is.
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 162
Joined: 17 Jan 2011, 19:44
Location: apeldoorn

Re: abc bomen en juglans

Post by justwork »

Waarom zo ingewikkeld doen als je er van uitgaat dat een ABC boom in het voorjaar bij groei de grootste worteldruk heeft dan moet je hem niet snoeien… pas na zijn grootste productieperiode (aanmaak van nieuw blad en scheuten) kan die makkelijk worden gesnoeid en die periode is vanaf de langste dag gerekend een goede tijd tot einde oogst van de walnoot.
Snoeien op 20 november met een wassende maan of een tweede scheve maan op maandag zou ik dus al helemaal niet doen dan kun je net zo goed ook lindebloesem thee van wilgenbloesem proberen te gaan maken……stay on your feet
Volg de weg van de minste weerstand.........
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: abc bomen en juglans

Post by WiPe »

Martine wrote:WiPe, de noot die ik begin januari snoeide bloedde nauwelijks, verwaarloosbaar.

Ik wil wel aannemen dat jou noot nauwelijks of niet bloedde. Maar ik vraag me af waar dat aan ligt.

Zou het kunnen dat de oorzaak moet gezocht worden in de standplaats die bij jou droger is? Of zou het kunnen dat de winter daar in het zuiden wat korter duurt? Of heeft de boom minder kans op vorstschade daar in het zuiden zodat er minder noodzaak is om door een verhoogde worteldruk de gevolgen van embolie op te lossen?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: abc bomen en juglans

Post by treespotter »

WiPe wrote:
Martine wrote:WiPe, de noot die ik begin januari snoeide bloedde nauwelijks, verwaarloosbaar.

Ik wil wel aannemen dat jou noot nauwelijks of niet bloedde. Maar ik vraag me af waar dat aan ligt.
Ik denk dat Martine niet bij de boom is geweest toen hij als een gek aan het bloeden was.
Post Reply