Sponsor spekken

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Sponsor spekken

Post by treespotter »

User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by Tamil »

Goed bezig kokkie ! gaan we binnenkort maar eens een wedstrijd je houden !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by treespotter »

Tegen de tijd dat jij jou machine uit jou auto hebt en opgebouwd hebt staat de mijne met dat kleine motortje alweer in de bus. :lol:
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by Tamil »

Ja he, maar ik heb niet zo'n loeier van een hoge bus :P , maar ik kan wel lekker 220cm lang uitgestrekt in mn busbedje slapen :wink:
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by Tamil »

Maar wel tof voor Haecksler!
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by Allard »

Hij doet het dus goed Wolter?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by treespotter »

Gisteren alleen een klein kronkelwilgje gesnoeid Allard. Dat is niet echt een mega klus om een oordeel te geven.
Toch ziet het machientje er goed uit en is in veel opzichten voor mij dank zij de compacte bouw handiger dan een JoBeau.
bartje
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 28 Mar 2009, 18:30
Location: post

Re: Sponsor spekken

Post by bartje »

Vandaag een demo gezien van de GTS 1300 van GTM
Ik heb het filmpje net even zitten bekijken en bij mij kan maar een reactie naar boven komen.
Wat een ongelofelijke K*Tmachine. Ik weet heel zeker dat de ontwerpers zelf nog nooit met een versnipperaar gewerkt hebben.
Ik heb vroeger.... ooit in een heel grijs verleden op de praktijkschool voor bosbouw en cultuurtechniek gezeten en daar hebben ze mij één ding erg goed ingeprent. Wees zuinig op je eigen lichaam. Hoe, vraag je jezelf dan af? Nou, pak er maar eens een plaatje van een JoBeau of van de Caravaggi van hierboven bij en noem dan maar eens het wezenlijke verschil tussen die twee machines en die GTS. Ik zal je één hint geven. Als jij met een 'zware' kettingzaag werkt, waar hou jij die dan. Op je bovenbeen of dertig centimeter ervoor. Ik probeer de machine zo dicht mogelijk bij mij te houden om mijn rug zo min mogelijk te belasten. Hoe kan je in godsnaam dicht bij een machine gaan staan als er onder de invoer geen ruimte is om er met een gezonde lichaamshouding je poten kwijt te kunnen. Na 100x je rug te hebben verdraaid vervloek je de werkhouding die je MOET aannemen voor dat barrel. Ergonomisch gezien is dat ding een 0 (nul). Dan mag jij zeggen dat hij stukken beter is dan de JoBeau (wat ik durf te betwijfelen) en dat hij veel goedkoper is, maar jij hebt maar één rug en die is meer waard dan het prijsverschil van die machines.
Wolter

http://www.treespotter.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ey! :shock:

treespotterPrinses Irene
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by -WOUTER- »

Ik heb net de jo beau verkocht anders had ik met Wolter wel effe een -vs- filmpje kunnen maken :wink:

Ik denk dat beide machines qua ergonomie niet erg fijn zijn. Maar ze snipperen wel goed ! En daar gaat het tenslotte om.

Een compact snipperaar met een perfecte ergonomische invoer heb ik nog niet mogen ervaren. Wellicht iets voor de toekomst :roll:
- climb fast, move slow -
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by Allard »

Daarom heb ik voor ergonomischer werken de uitklap stuk van de trechter van mn RGo er af gehaald.Scheelt 50cm extra invoer, invoer is lager en de takken blijven er niet achter hangen.Formeel mag het niet ,omdat dan de kans bestaat dat je als je je best doet bij de messen zou kunnen.

Maar weer on topic Wolter was het motortje krachtig genoeg, op het filmpje hoorde je hem al snel smooren?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by treespotter »

Tsja Bartje, zo zie je maar. Niet afgaan op zomaar filmpjes. Maar, één geluk het invoeren van een JoBeau, R-go of Haecksler doe je niet met zware dikke takken. Dat is iets wat ik ook geleerd heb ondertussen. Wat ik ook geleerd heb dat is dat je zo min mogelijk moet slepen.
Ik heb op die praktijkschool geleerd dat je dan moet zoeken naar de 'ergonomisch meest verantwoorde' werkhouding.
Ver slepen of kleine takje snipperen met een Haecksler waar twee jaar garantie op zit... Dan laat ik mijn TV150 vanaf nu wat vaker thuis staan, of ga heel decadent met twee chippertjes op pad.

Niets is zo veranderlijk als een mens Bartje en al helemaal een versie 2.0 boomverzorger. :wink:
Last edited by treespotter on 18 May 2013, 20:19, edited 1 time in total.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by treespotter »

Allard wrote:Daarom heb ik voor ergonomischer werken de uitklap stuk van de trechter van mn RGo er af gehaald.Scheelt 50cm extra invoer, invoer is lager en de takken blijven er niet achter hangen.Formeel mag het niet ,omdat dan de kans bestaat dat je als je je best doet bij de messen zou kunnen.

Maar weer on topic Wolter was het motortje krachtig genoeg, op het filmpje hoorde je hem al snel smooren?
Om bij die messen te komen moet je wel helemaal op je kop in de invoer kruipen Allard.
Het is maar een 13 pk motortje, dus dat smoren komt vanzelf wel een keer. Dit was de eerste keer gebruiken dus ik geloof vast dat hij nog niet helemaal goed ingelopen is.
Voor het iets grotere werk heb ik nog een 45 pk dieseltje staan dus ik ben niet helemaal alleen afhankelijk van die 13 pk benzine puntenslijper.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by Pietje »

Ziet er goed uit, Wolter. Nu was dit wel een heel makkelijk stapeltje takken, maar we horen je vast nog vaker over de prestaties van je nieuwe aankoop... ;-)

Kun je hem makkelijk in je bus krijgen?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by treespotter »

Ik hoef er alleen het bovenste zwarte deel van de uitvoerpijp af te schroeven met twee vleugelmoeren en de trekbeugel op te klappen.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by Pietje »

Ik bedoel meer het gewicht... Voor mijn JoBeau heb ik wat katrollen nodig om hem de auto in te trekken.

En lukt het met deze uitvoer om een kliko vol te blazen?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by treespotter »

Ik leg mijn twee meter lange alu rijplaten op de bumper. En kan hem prima naar binnen duwen. Met de Jobeau moest ik altijd een aanloopje nemen. Het verschil is denk ik niet het gewicht (180kg), maar meer de balans. De Jobeau duw je naar beneden waardoor je zelf minder 'kracht' overhoudt om af te zetten. De Haecksler til je aan de beugel op om hem in balans te houden. Dan hou je waarschijnlijk meer grip op de voeten.

Nog geen kliko volgeblazen. Ik zal volgende week eens gaan vragen op de gemeentewerf of ze er eentje over hebben.
Wat is dan het slimst Pietje, een grote of een kleintje? Ik denk dat een grote vol te zwaar is om de rijplaten op te duwen om in de aanhanger te krijgen.
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by Gardenier »

Ik heb vorige week nog met een ingewerkte Haeksler gewerkt. Twee eikenkronen versnipperd, geen probleem. Je moet de machine aanvoelen, dus een wat dikkere tak geleidelijk inbrengen en wanneer je hoort dat de motor moet "werken" even een tandje terug. Alhoewel de machine tot 9 cm dikke takken kan verwerken zou ik niet tot het uiterste gaan, je bent dan ook langer bezig.

Groet, Jorg
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by -WOUTER- »

Ik ging eerst met de Jo Beau lekker met de grote bak snipperen en in de zomer is dat prima te doen....maar dan komt de winter en zit er minder blad aan de takken en wordt de grote grijze bak ernstig zwaar om om te schudden op je kar. Ik heb onze groencontainer netjes omgetoverd tot snipperbak inclusief een ingepopt matje om tussen de deksel en bak de snippers er allemaal in te laten vallen ;-)

dus een grote voor de zomer en een kleintje voor de Winter :lol:
succes bij de gemeentewerf.
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:succes bij de gemeentewerf.
;-) Dat gaat lukken.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by Tamil »

Je kan de grote kliko ook gewoon tot de helft vullen in de winter Wolter!, mits je je zelf kan bedwingen :wink: ben je gelijk wat breder(balans) om je rijplaten op te kunnen :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by treespotter »

O ja natuurlijk. Stom hè. De meest simpele oplossing. En met die grote bak ben je natuurlijk ook minder aan het knoeien.
Nou alleen dat beheersen nog onder de knie krijgen.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by -WOUTER- »

Dat is mij mog nooit gelukt, beheerst de bak maar half vol snipperen :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by treespotter »

Nog geen kliko nodig gehad. Wel al veel in de aanhanger gesnipperd. De snippers slaan snoeihard tegen het voorbord aan. Volle handen vol takken met zeiknatte bladeren blaast hij de bak in zonder te verstoppen. Dit was mij met de Jobeau niet gelukt zonder de pijp te moeten 'uitgraven'. Het is erg fijn dat je de machine strak tegen de aanhanger kan parkeren waardoor de volledige bocht van de pijp boven de aanhanger hangt.

Ik heb wel al een paar kleine aanpassingen gedaan, waaronder één behoorlijk onogelijke. Morgen zal ik daar wel even een foto van maken.
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by Allard »

Versnipperen in een grote kruiwagen gaat ook heel goed en daar gaat best veel in. :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Sponsor spekken

Post by treespotter »

Zo'n grote groene met plastic kuip zeker. Was vorige maand in de aanbieding bij Cranenbroeck voor 45 euries. Had ik maarrrr.
Post Reply