Er is hoop... voor de essen.

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Er is hoop... voor de essen.

Post by treespotter »

Komt het goed? Kan de soort behouden worden door verder te gaan met een (tijdelijk) resistente soort?

Website BBC
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Er is hoop... voor de essen.

Post by JasperLeerling »

Ik had begrepen dat de soort ES nooit onder bedreiging was.
Nu allemaal genetisch identieke bomen planten vraagt in de toekomst toch ook om problemen? Dan zijn ze weer allemaal vatbaar voor dezelfde schimmel of bacterie.

Maar wellicht kan deze resistente soort wel zorgen dat essenbestanden en cultuurhistorische hakhoutwallen en lanen behouden blijven.

Gewoon de essen een tijdje met rust laten lijkt mij het beste, dan blijven vast en zeker de sterke wel over dacht ik zo.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Er is hoop... voor de essen.

Post by treespotter »

Nee Jasper, zo makkelijk is het niet. De essen die hier al jaren geplant worden hebben allemaal ongeveer dezelfde genen. Geselecteerd om zijn mooie eigenschappen. Net als de enorme hoeveelheid kastanjes die ook geselecteerd zijn om hun mooie ziektevrije eigenschappen.
Wanneer je dan de hele omgeving vol gaat planten met dezelfde 'kloon' dan zou er uiteindelijk wel eens een probleem kunnen gaan ontstaan.
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Er is hoop... voor de essen.

Post by JasperLeerling »

Ja, dat zei ik ook al.
Maar er is dus niets actiefs te doen om oude houtwallen en lanen te beschermen?
Behalve deze met rust te laten.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Er is hoop... voor de essen.

Post by treespotter »

JasperLeerling wrote:Maar er is dus niets actiefs te doen om oude houtwallen en lanen te beschermen?
Helaas niet (meer). Misschien was dit nooit een probleem geworden als wij wat meer 'biodiversiteit' hadden aangeplant.
Ik begin steeds meer een grote afkeer te krijgen van die enorme monocultures langs de weg. Natuurlijk, het ziet er op de één of andere manier wel mooi uit hoor.
Een prachtige essenlaan tussen Oldemarkt en Ossenzijl, mooie Baumannies aangeplant langs de rondweg van Houten, een stad vol iepen in Amsterdam of al die 'Napoleonsbanen' met inlandse eiken in Brabant. Totdat....
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Er is hoop... voor de essen.

Post by JasperLeerling »

De architecten beslissen natuurlijk wat de bomen voor sfeer uit moeten stralen, maar is het dan niet aan adviesbureau's om de juiste bomensoort te kiezen?
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Er is hoop... voor de essen.

Post by Pietje »

... en aan kwekers om het juiste moedermateriaal te vergaren...?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply