Newbie.

Jezelf voorstellen - en jarig, kind, feest, diploma enz.
Post Reply
User avatar
Jef0rz
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 11 Dec 2007, 09:48
Location: Maastricht

Newbie.

Post by Jef0rz »

Heyhey allemaal.
Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Jef, ik ben 20 jaar en zit tegen me 21ste aan te duwen. Ik woon in het o zo verre zuiden van Limburg namelijk Maastricht. Momenteel zit ik in mijn laatste jaar van mijn MBO niveau 4 uitvoeder/hoveniersopleiding op het Citaverde college in Roermond (Nieuwe naam voor het oude AOC Roemond).

Ik heb al een aantal blokstages bij verschillende stagebedrijven achter de rug. Heb al een aantal keer bij hoveniers stage gelopen, bij een stratenmaker, en nu zit ik op het hoofdkantoor van Gemeente Maastricht. Aangezien ik een theoretische opleiding heb, heb ik veel praktijk ervaring opgedaan op me stages. Ik ben buitenpersoon, of de zon nu schijnt of als het nu regent, ik zit niet graag binnen. Maar goed, ik zit nu 13 weken op kantoor bij de gemeente en doe dus echt alleen maar bureau werk, en heb het gevoel alsof ik helemaal knetter gek word. Kan niet wachten tot het zaterdag is zodat ik eindelijk weer buiten voor mezelf kan gaan werken.

Door het aantal verschillende stage bedrijven heb ik kunnen zien wat me nu ligt, en wat ik leuk vind om te doen. Bestraten vind ik leuk om te doen, maar het groen trekt me veel en veel meer, met namen de bomen. En het lijkt me echt de droombaan om boomverzorger te worden.
Op school heb ik hele minimale basis cursus gehad, je mag het eigelijk niet eens een cursus noemen, hoe je in een boom doet klimmen, met namen ophoog en omlaag klimmen. Dus geen uitlopen, wat voor een knopen er allemaal zijn, reddingsklimmen. Wel jammer maar het klimmen sprak me heel erg aan. Dus ik heb mezelf flink in de onkosten gegooid en een verzorgersgordel gekocht en touw, en wat overige benodigdheden om een beetje normaal te kunnen klimmen. Ik doe in de wekende als het lekker weer is, oefen klimmen voor de fun. Maar het nadeel dat ik het liever met 2 man doe, mocht er eens wat fout gaan ect etc.
Gelukkig heb ik een vriend waar ik mee samenwerk ook een klimgordel, en daar doe ik dan af en toe mee klimmen. We doen ook samen kleine klusjes aannemen als er een boom(pje) gesnoeid moet worden.

Maar om een veels te lang verhaal kort te maken, had ik een vraag. Ik sta op het punt om een HBO vervolgopleiding te gaan doen. Dat ga denk ik Groen management worden in Belgie. Het klinkt heel economisch enzo maar dat is het niet :P En Belgie klinkt heel ver weg, maar het de school ligt maar een half uurtje rijden met de bus van Maastricht vandaan. Voor mij is dat een stuk voordeliger en makkelijk dan bijv. de HAS of STOAS in Den Bosch. En me vraag is dan als volgt. Wat raden jullie aan.
---
De HBO opleiding doen, en de stages lopen bij boomverzorgers, en daar de echte werkervaring opdoen. En als ik mijn HBO diploma heb, voor mijn ETW cursussen gaan, en dan voor mijn ETW examens.

Of geen HBO doen en gelijk voor de ETW cursussen gaan, en dan vervolgens voor de ETW diploma.
---

Op het HBO krijg ik ook lange blokstages en die wil ik dus gaan volgens bij een boomverzorger, maar ik weet niet of dat te combineren is.

En dan had ik nog een vraag betreffende stageplekken. Wat ik ook ga doen, ik moet dus ergens een stageplek hebben. Hebben jullie, of weten jullie ergens een goede stageplek bij een boomverzorger voor me? Ik woon in Maastricht, maar het maakt mij helemaal niets uit als het ergens boven in Holland stage te gaan lopen. Al moet ik me blokstages in een hotelkamer slapen. Als ik naar mijn oude stage ervaringen kijkt, lijkt het me fijner om bij een eenmanszaak te werken, omdat daar meestal het werk echt 1 op 1 is, en daar word het meestal van geleerd. Maar heb ook geen problemen om bij grotere bedrijven te werken. Ik heb vanuit me huidige school verschillende cursussen gehad op het IPC in Arnhem, waaronder ook werken met de kettingzaag. Zelf heb ik thuis 2 kettingzagen liggen waar ik rond deze tijd van het jaar redelijk veel mee werk. En ik heb ook mijn eigen klimgordel en overige spullen, mocht dat nodig zijn.

Zo, nu begin ik pijn aan me vingers te krijgen van al het typwerk. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. En als jullie willen kan ik ook wat klimfoto’s posten, kunnen jullie beoordelen of ik het goed of helemaal ram verkeerd doe :P

Alvast bedankt voor al het leeswerk :D
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Newbie.

Post by Pietje »

Jef0rz wrote:
Of geen HBO doen en gelijk voor de ETW cursussen gaan, en dan vervolgens voor de ETW diploma.
:D

Als je niet graag op het hoofdkantoor van de gemeente zit, zou ik dat HBO maar laten voor wat het is: met zo'n opleiding kom je gegarandeerd achter een bureau te zitten. En dat kun je tot je 65ste volhouden: eerst klimmen dus!

Bel maar wanneer je je stage wil lopen: in het netwerkje boomverzorgers rond Eindhoven is dagelijks werk, dus dat komt wel goed. Maar eerst de ETW-opleiding volgen (Helicon Eindhoven Uitvoeren Boomverzorging) is natuurlijk wel een pre! En in Limburg zitten ook goede boomverzorgers, hoor!
(bijv. http://www.ericmercx.nl/ , hij kan je vast ook verder helpen).

Groetjes,
Peter
www.simonstuinenboomzorg.nl / 0492 662725
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Post by boomaap »

hoi Jef0rz,

ik heb je verhaaltje gelezen. ik weet bijna wel zeker dat je als je naar het HBO gaat en groen management gaat volgen je niet bij een boomverzorger mag stage lopen het moet wel met je opleiding te maken hebben dus meer kantoorwerk en heeeeeeeeeel weinig praktijk dus je leert geen boomverzorging.
het beste is wat peter ook zegt eerst klimmen dan kantoorwerk :wink: .
ik zit zelf ook in mijn laatste jaar van de 4jarige hoveniers opleiding en wil ook verder in de boomverzorging, ik heb al veel rond gekeken op site's van scholen en ben ook op een open dag van het Helicon in velp geweest en daar heb ik veel informatie ingewonen ga ook eens kijken op een opendag volgens mij weer in januari.
wat mij erg aantrok is een werk leer traject European TreeWorker van MBCS-jobs dat is een uitzendbureau dat samenwerkt met het mbcs, kijk maar eens op deze link http://www.mbcsjobs.nl/ONLINE/0%20home/ ... 202007.pdf bij voldoende deelnemers starten ze hiermee en ook in okrober 2008 volgens mij!

succes met je keuze!

groeten,
Wouter
User avatar
Jef0rz
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 11 Dec 2007, 09:48
Location: Maastricht

Re: Newbie.

Post by Jef0rz »

Pietje wrote: Als je niet graag op het hoofdkantoor van de gemeente zit, zou ik dat HBO maar laten voor wat het is: met zo'n opleiding kom je gegarandeerd achter een bureau te zitten. En dat kun je tot je 65ste volhouden: eerst klimmen dus!
Misschien een rare opmerking, maar het klimmen is heel erg intensief. Ik ben nu nog jong, en kan me nog in alle bochten wringen :P Maar dalijk als ik op leeftijd ben zou het wel fijn zijn als ik dan bureaubaan zou kunnen krijgen met betrekking tot de boomverzorging. En dan komt een HBO diploma wel van pas.

En Peter nog bedankt voor je gegevens en telefoon nummer, ik weet nog niet wanneer ik nu echt daadwerkelijk klaar ben met me opleiding, maar als de tijd daar is zal ik zeer zeker een belletje plegen!
boomaap wrote:hoi Jef0rz,

ik zit zelf ook in mijn laatste jaar van de 4jarige hoveniers opleiding en wil ook verder in de boomverzorging, ik heb al veel rond gekeken op site's van scholen en ben ook op een open dag van het Helicon in velp geweest en daar heb ik veel informatie ingewonen ga ook eens kijken op een opendag volgens mij weer in januari.
wat mij erg aantrok is een werk leer traject European TreeWorker van MBCS-jobs dat is een uitzendbureau dat samenwerkt met het mbcs, kijk maar eens op deze link http://www.mbcsjobs.nl/ONLINE/0%20home/ ... 202007.pdf bij voldoende deelnemers starten ze hiermee en ook in okrober 2008 volgens mij!
Dankje voor de link boomaap, ik zal zeker nakijken wanneer die opendagen zijn, want het pdfje ziet er interessant uit.





Als jullie nog meer tips of links hebben, ik hoor ze graag.
Groeten Jef
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Jongen als je de kans hebt ga dan alsjeblieft eerst lekker je HBO halen en ga tussendoor hier en daar lekker wat klimmen.
Want dat HBO in je zakken pakt niemand je af en als je nu gaat klimmen en je studie HBO opzegt garandeer ik je dat je daar op termijn spijt van krijgt.

Klimmen kun je prima naast een HBO studie combineren en er zijn genoeg bedrijven waar je stage kunt gaan lopen en tegelijkertijd wat klim-ervaring op kunt doen.

Later als je als klimmer verder wilt gaan is je HBO achtergrond perfect om bijvoorbeeld als zelfstandige te gaan werken.
En klimmen is een prachtig vak (ik doe het al jaren met veel liefde en plezier) maar de horizon is net ietsje breder dan alleen maar boomaapje spelen !!

succes met jue opleiding in belgie en als je ooit stage wilt lopen, bij mijn eenmanszaak ben je welkom.

groeten wouter
www.boom-werk.nl
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Hee Jef,

Laat je door Wouter niets op de mouw spelden hoor! ;-) Ik heb vroeger ook een HBO-opleiding gedaan en afgemaakt (6 jaar ellende) en ik heb de dingen die ik daar geleerd heb nauwelijks gebruikt. Jammer van die 6 jaar. :?

Een diploma is leuk als je je eerste baantje zoekt, misschien ook als je je tweede baantje zoekt en als je heel kort bij je bazen blijft werken dan ook nog bij je derde baantje. Maar na een aantal jaren werkervaring is dat papiertje helemaal op de achtergrond geschoven en telt voornamelijk je werkervaring. Als je je werk goed doet, als je ondernemend bent, goed je oren en ogen de kost geven, dan ben je na een paar jaar werkervaring als MBO-er meer waard dan een verse HBO-er. En als je een werkgever tegenkomt die dat niet inziet, dan moet je bij die baas ook niet willen werken. Een papiertje is leuk, maar geen garantie voor een geschikte werkkracht. Werkervaring is dat wel.

Dus manneke, doe wat je echt het aller-allerliefste wilt doen, en doe dat vervolgens goed en volhardend. En dan komt het helemaal goed met je.

:D

Groetjes,

Peter :?

PS: oh ja, als je voor jezelf wilt beginnen helpt een HBO-diploma je ook niet. Want dat leer je niet op een HBO opleiding. Dat leer je alleen maar door te kijken hoe andere zelfstandigen het aanpakken en vervolgens gewoon te doen. En veel blijven vragen. Its up to you!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Newbie.

Post by treespotter »

Jef0rz wrote: ---
De HBO opleiding doen, en de stages lopen bij boomverzorgers, en daar de echte werkervaring opdoen. En als ik mijn HBO diploma heb, voor mijn ETW cursussen gaan, en dan voor mijn ETW examens.
---
Uit de opmerking van Wouter (v.d. D) kan ik opmaken dat hij al net zo'n ouwe lul aan het worden is als ik.

Ga inderdaad eerst voor die HBO opleiding... Die pakt niemand meer van jou af en je zal later merken dat die echt van pas zal komen.
Een goede opleiding zorgt voor veel meer dan een gedegen vakinhoudelijke kennis vergaring.
Ik heb gemerkt dat het erg moeilijk is om zelf 'het wiel uit te vinden' als het gaat om 'iets simpels' als een mooi rapport samen te stellen.

De praktijk leren na een goede HBO opleiding is een eitje.
De praktijk waarin wij werken is namelijk veel theoretischer dan je in eerste instantie denkt (al zijn er nog hele 'boomverzorgersstammen' die denken dat je al een goede boomverzorger bent als je een motorzaag kan starten en goed kan klimmen).
User avatar
Jef0rz
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 11 Dec 2007, 09:48
Location: Maastricht

Post by Jef0rz »

Pietje wrote:

PS: oh ja, als je voor jezelf wilt beginnen helpt een HBO-diploma je ook niet. Want dat leer je niet op een HBO opleiding. Dat leer je alleen maar door te kijken hoe andere zelfstandigen het aanpakken en vervolgens gewoon te doen. En veel blijven vragen. Its up to you!
Als ik mijn opleiding nu afrond, en dan kan ik alleen als ik ook slaag voor mijn management vakken. Dan ben ik in bezit van een managers diploma, en kan ik aan de slag als zelfstanding ondernemer. Dus ik doe het HBO niet puur voor op mezelf te beginnen. Maar meer voor de kennis die ik er in het algemeen op zal doen. En vooral de vakken die ze op mijn school te kort kwamen naar mijn mening, zoals plantenkennis en biologie. Niet dat plantenkennis niet veel voorstelde maar ze gaan er gewoon niet diep op in. Je hoeft maar een beetje de Latijnse namen te kennen, en als je de Nederlandse ook nog weet op te noemen dan zijn ze al helemaal blij. Dat is mijn ogen geen plantenkennis. Biologie is een leuk vak, als het echt vak gericht is. Maar goed ik weet nu meer over de ethologie van de mens en dier, en hoe menselijke cellen in elkaar steken, dan dat ik weet hoe planten/bomen zich ontwikkelen en allemaal die dingen.
Maar ook bodemkunde, waar ik nog helemaal niets over heb gehad. Want ik wil uiteraard wel weten waar ik over praat :P
-WOUTER- wrote:

Later als je als klimmer verder wilt gaan is je HBO achtergrond perfect om bijvoorbeeld als zelfstandige te gaan werken.
En klimmen is een prachtig vak (ik doe het al jaren met veel liefde en plezier) maar de horizon is net ietsje breder dan alleen maar boomaapje spelen !!

succes met je opleiding in belgie en als je ooit stage wilt lopen, bij mijn eenmanszaak ben je welkom.

groeten wouter
www.boom-werk.nl
Wouter dankje voor het aanbod. Ik denk dat ik de HBO opleiding ga doen, en dan in combinatie met stages bij een boomverzorger. Want in het 3e jaar van de opleiding kun je vakken specifiek kiezen, en dan kun je ook richting “Boomkwekerij” uit gaan. Dus dat zal dan geen probleem zijn. Maar ik zal zeker van te voren nog een gesprek aan vragen met de decaan van die school, voor de mogelijkheden. En als ik groen licht heb, dan zal ik je zeker bellen om te vragen of er nog een stage plek vrij is.

Jef
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Beste Jef.

Een wijs besluit :wink:

Je bent altijd van harte welkom, ook voor advies !

groeten Wouter van den Dungen
- climb fast, move slow -
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Ik wil altijd wel een dagje of een paar dagen vrijmaken om je wat verder te helpen met de technische aspecten van het klimmen. Zo weet je weer wat meer en kan je alvast wat meer oefenen dan enkel omhoog en omlaag klimmen.
Ik ga veel recreatief klimmen dus indien je eens een dagje wil afspreken dan is dat geen enkel probleem. Hoe meer je weet, hoe verder je staat. Geen nood dat je beperkt materiaal hebt. Ik heb genoeg om een hele ploeg de bomen in te jagen... Zo kan je eventueel eens wat uittesten voor je wat koopt... LOL

Probeer het klimmen zonder helm te beperken! (avatar)
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Jef0rz
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 11 Dec 2007, 09:48
Location: Maastricht

Post by Jef0rz »

KIMME wrote:Ik wil altijd wel een dagje of een paar dagen vrijmaken om je wat verder te helpen met de technische aspecten van het klimmen. Zo weet je weer wat meer en kan je alvast wat meer oefenen dan enkel omhoog en omlaag klimmen.
Ik ga veel recreatief klimmen dus indien je eens een dagje wil afspreken dan is dat geen enkel probleem. Hoe meer je weet, hoe verder je staat. Geen nood dat je beperkt materiaal hebt. Ik heb genoeg om een hele ploeg de bomen in te jagen... Zo kan je eventueel eens wat uittesten voor je wat koopt... LOL

Probeer het klimmen zonder helm te beperken! (avatar)
Das een super aanbod. En daar wil ik wel graag gebruik van maken :D. Ik hoop dat er nog een plekje vrij is in je agenda :P
Ik ben altijd te bereiken op: Jef0rz@hotmail.com (Jef0rz met een nul ipv een o)

p.s me klimhelm ligt ingepakt onder de kerst boom :roll:
User avatar
Willem
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 15 Jul 2006, 13:05
Location: arnhem

Post by Willem »

he newbie,

Kijk ook eens op de website van BSI-bomenservice. Als je bij ons stage loopt kan je nog veel meer leren dan klimmen. Grote verplantingen, groeiplaatsverbeteringen e.d. Multidisciplinair bezig zijn met het vak boomverzorging.
In ieder geval succes met de keuze die je maakt.
User avatar
Jef0rz
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 11 Dec 2007, 09:48
Location: Maastricht

Post by Jef0rz »

Willem wrote:he newbie,

Kijk ook eens op de website van BSI-bomenservice. Als je bij ons stage loopt kan je nog veel meer leren dan klimmen. Grote verplantingen, groeiplaatsverbeteringen e.d. Multidisciplinair bezig zijn met het vak boomverzorging.
In ieder geval succes met de keuze die je maakt.
Beste Willem bedankt voor de tip. Ziet er zeer interessant uit.
User avatar
wisse
Nieuw
Nieuw
Posts: 33
Joined: 07 Jan 2008, 22:52

nieuw oud

Post by wisse »

hoi
ook al ben je wat ouder en doorgewinterd:je leert elke dag bij!!! :shock: :shock:
en daarbij komt ook dat oudere van jongere kunnen leren (mits de jonge luiden niet te arrogant zijn) :x
en jongere!!! luister eens aandachtig(ook al lijkt het jou langdradig :roll: )naar wat ervaren oudere mensen te vertellen hebben :roll: .let op ik ben geen dominee of leraar maar, iemand die veel heeft kunnen leren van oudere :wink: ervaren mensen.
:oops:
Post Reply