EHBO setje

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

EHBO setje

Post by Steven »

Wat zit er in jullie ehbo setje die je mee de boom in neemt?

wat wel en wat niet, wat vind je wel handig en wat is overbodig?

Zelf zat ik te denken aan:

Snelverband
Bloedstelpers
verbandje
pleisters
brandwonden gel o.i.d.

De rest van de spullen in een ehbo kit op de grond natuurlijk maar voor de eerste ingreep lijkt mij dit wel aardig,
wie heeft nog aanvullingen?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Een jaartje geleden had de KPB een leuke themadag over reddend klimmen. ( http://www.mijnalbum.nl/Album=CYMNGXFE )
Een trainer van ambulancepersoneel had zijn kennis toegespitst op boomverzorgers en kwam tot een leuke set spullen om de boom in te nemen:
- 1x snelverband
- een paar driehoekige lapjes (90x90 in het vierkant en dan diagonaal in tweeen knippen) om van alles mee te kunnen doen: fixeren, mutella maken, spalken, whatever.

Zij advies was om zoveel mogelijk IN DE BOOM te helpen en niet, zoals we allemaal leren, zo snel als je stropje het toelaat naar beneden...
In de boom is best een snelverband aan te leggen, een bloeding te stelpen, een gebroken arm te fixeren en zo.

Beneden op de grond is een uitgebreidere EHBO-trommel nodig. Wolter, kun jij vertellen wat jij daar allemaal in had zitten; die trainer was daar erg over te spreken...

Groetjes,

Peter
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Mijn verbandtrommel in de auto is een standaard Oranje kruis verbandtrommel, maar.....

Op mijn auto zit aan de buitenkant een sticker waar de verbandtrommel ligt.
De Betadine is vervangen door Sterilon.
Er zitten een stuk of vijf EXTRA driekante doeken in.
Een paar extra snelverbanden.
Een beademingsmasker.
Een rode flair (Rookbom).
Een spuitbus om brandwonden te koelen.

In mijn gordelverbandsetje zit.
Een plastic zakje met pleisters (diverse maten).
Een snelverband.
Een sjorbandje met zo'n mooie gespsluiting (om een eventuele bloeding samen met het plastic zakje van de pleisters en een prop van een onafgerolde snelverband adequaat in de wond te kunnen afdichten). En begin nou niet over het niet mogen afbinden van een lichaamsdeel want dat is hiermee ook niet voldoende mogelijk.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Op aanbeveling van mijn bhv instructeur heb ik altijd een stuk (race)-fietsband mee.Daarmee kun je snel een slagaderlijke bloeding voor het grootste deel mee stelpen, door de band snel om het getroffen ledemaat te wikkelen. Dat kan je met 1 hand doen, .en gunt je even de tijd om snel uit de boom te komen. Dat werkt mijns inziens beter dan boven in de boom een ehbo setje uit te pakken of te friemelen met gespjes. Bovendien kan je dat stukje fietsband zo in je zaagbroek stoppen(wel in je beenzak, wat in je broekzak kan je er niet meer bij als je je klimgordel aan hebt)Die snelverbandzakjes die je aan je gordel mee kan nemen scheuren toch vaak los als je achter een tak blijft hangen. Maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

het nadeel wat mij lijkt van een fietsband is dat je de wond niet afdekt
en dus komt er een hoop zooi in voordat je beneden bent
en als je een setje op je rug pand van je gordel vast maakt heb je denk ik niet zo veel last van takken enzo
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Post by boomaap »

ik denk dat je bij een slagaardelijke bloeding niet zoveel nadenkt of er veel zooi in de wond terecht komt, maar dat je niet doodbloed en bendeden komt zodat iemand je kan helpen.
ik heb geen ehbo setje mee de boom in maar ik denk dat het helemaal geen slecht idee is, op de grond heb ik natuurlijk wel een EHBO trommel.

gr wouter
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

daar heb je gelijk in maar zelfs met een ernstige wond is het van groot belang dat je rustig na blijft denken zodat je erger kan voorkomen!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

en dat is het aller belangrijkst dan de rest
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Grasshopper wrote:het nadeel wat mij lijkt van een fietsband is dat je de wond niet afdekt
en dus komt er een hoop zooi in voordat je beneden bent
en als je een setje op je rug pand van je gordel vast maakt heb je denk ik niet zo veel last van takken enzo



Het is ook niet de bedoeling dat je de wond afdekt, maar de fietsband vóór de wond vastsnoert,
( tussen het hart en de wond bedoel ik dan natuurlijk)om het bloeden te vertragen.Helemaal stelpen doe je een slagaderlijke bloeding toch niet in de boom, maar je kunt wel voorkomen dat je leeggelopen bent voor je beneden bent.En vuil komt er toch niet in zolang het bloed eruit stroomt.
En met vastsnoeren bedoel ik dus niet dat als je in het ziekenhuis bent dat ze meteen je arm kunnen amputeren :wink:
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

haha ja ik begreep wat je bedoelde!
dat is ook wat wolter bedoeld met die sjorband
maar ik denk dat het zowiezo handiger is om de wond aftedekken!
maar vooralsnog geld voorkomen is beter dan genezen;)
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

treespotter wrote:Mijn verbandtrommel in de auto is een standaard Oranje kruis verbandtrommel, maar.....

Op mijn auto zit aan de buitenkant een sticker waar de verbandtrommel ligt.
De Betadine is vervangen door Sterilon.
Er zitten een stuk of vijf EXTRA driekante doeken in.
Een paar extra snelverbanden.
Een beademingsmasker.
Een rode flair (Rookbom).
Een spuitbus om brandwonden te koelen.
Vanwaar de flair?
om een trauma heli de juiste plek te kunnen wijzen?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Grasshopper wrote:Vanwaar de flair?
om een trauma heli de juiste plek te kunnen wijzen?
Je weet het wel :wink: Maar het mag ook een gewone ambulance zijn hoor.

Het fietsbandje werkt beter dan een spanbandje om een SA bloeding af te zwakken, maar ik heb het idee (en vraag mij niet waarom :roll: ) dat een spanbandje multifunctioneler is.

Maar laten wij in eerste instantie er maar eens voor zorgen dat er geen rare zaken boven in de boom gebeuren. Bijvoorbeeld door beide klautjes aan de zaag te houden tijdens het werken met de motorzaag...
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Tegen dat je die klim-ehbo-set uit je gordel hebt en open hebt gemaakt met 1 arm ben je al lang beneden en heeft je grondman de grote set al uitgehaald om je veel beter te kunnen verzorgen. Ik ben op dat vlak heel voorzichtig maar ik geloof eigenlijk heilig in het feit dat je indien mogelijk eerst moet zorgen dat je als de bliksem uit die boom moet komen....In de boom vanalles gaan uitspoken om bloedingen te stelpen of wat dan ook vind ik tijdverlies. Je kan het toch niet zo goed verzorgen met die beperkte middelen die je daar bij je hebt. En dan ben ik niet eens bezig over de bestaande kans dat je alles nog kan laten vallen in paniek zodat het helemaal tijdverlies wordt...
Er zijn eigenlijk drie scenario's...
Ofwel ben je goed bij bewustzijn en kom je naar beneden om jezelf te verzorgen of te laten verzorgen...Tijdspanne: maximum 30 seconden
Ofwel ben je nog bij bewustzijn en probeer je jezelf te verzorgen zodat de kans bestaat dat je in tussentijd nog het bewustzijn verliest en dan verzorg je jezelf ook niet meer en blijf je hulpeloos hangen waardoor nog meer tijd wordt verloren.
Ofwel ben je direct bewusteloos en dan heb je aan die set ook niks meer.

Ik zorg er persoonlijk altijd voor dat ik in 1 keer recht naar de grond kan ofwel dat het grondpersoneel daar kan voor zorgen zonder tijdverlies. Dat doe ik door een voldoende lange klimlijn te gebruiken. Neem de hoogte van de boom, en tel daar de eventueel voorziene redirects bij op en dan kom je altijd op terra firma terecht mocht er iets gebeuren. Heb je een werklijn voorhanden? installeer snel een katrolletje boven je VT en maak die werklijn daar aan vast. Perfect mogelijk om iemand uit een boom te halen vanop de grond... Is er een afvanglijn direct voorhanden? maak je daar dan aan vast zodat men je spreekwoordelijk daar aan kan afvangen zodat je maar 1 hand nodig hebt om aan je knoop te trekken zonder te moeten afremmen... allemaal scenario's die veel sneller gaan dan de dokter gaan uit te hangen....
Ik besef trouwens heel goed dat ik hier op dit moment een gevestigde waarde aan het afbreken ben, maar het stemt toch tot nadenken.
Ik heb ooit reeds zo'n techniek gebruikt om mezelf uit een boom neer te laten. Mijn rechterhand werd verpletterd doordat een tak van een populier zich op de stam had gezet door een fout bij het afvangen. De tak viel in de vanglijn zonder me voorbij te gaan. De stomp zette zich terug op de stam met m'n hand ertussen en draaide dan heel traag weg. Die hand was volledig onbruikbaar.Omdat ik die hand niet meer kon gebruiken om af te remmen bij het dalen heeft de grondman de tak gelockt op de afvangbolder en het einde van de klimlijn rond de bolder gewikkeld zodat hij me kon afremmen. heeft heel goed gewerkt op die manier.
Just my two cents...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

KIMME wrote: Ik besef trouwens heel goed dat ik hier op dit moment een gevestigde waarde aan het afbreken ben, maar het stemt toch tot nadenken.
Nee hoor, de gevestigde waarde is juist zelf zo snel mogelijk naar beneden gaan. En dat is vaak het beste. Waar die ambulancetrainer op doelde was dat je bij het klimmend redden van een collega vaak in de boom al allerlei nuttige dingen kan doen voor fe hem naar beneden haalt. En dat is juist tegen de gevestigde waarde...

Jouw tips en truuks over het gebruiken van de afvanglijn met afvangboulder zijn zeer interessant! Daar zal ik zeker eens over nadenken.

Groetjes,

Peter

PS: alles goed gekomen met je hand?
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

nee die hand is permanent beschadigd. een aantal weken rondgelopen met de poot in 't gips maar als 't koud weer word dan knikt het gewricht soms wel eens. alsof er een pees tussenzit of iets dergelijks. Drie beentjes waren gebarsten. Nu staat er een blijvende bobbel op van een drie a vier millimeter hoog... als je 't niet weet zie je 't niet...
handjes schudden is dus wel finaal afgelopen. als ik iemand zie die er uit ziet als iemand die er wel eens stevig in zou kunnen knijpen dan probeer ik het te vermijden. Ik geef dan het andere pootje wat eigenlijk helemaal geen zicht is maar daar trek ik me niks van aan...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

:(

Niet goed...!

Ik zal niet knijpen als we elkaar ontmoeten!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply