Echo echo..........................echo................

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

Echo echo..........................echo................

Post by Tien »

En ik hoor nooit iets over een Echo, laat ik nou de lichtste in gewicht gekocht hebben om mee te starten...
voor het lichte kleine snoeiwerk leek het me een goede keuze, iemand commentaar?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Goeie keuze Tien.
Alle waar naar zijn geld en de Echo is zijn geld zeker waard. Verwacht niet dat het een professionele zaag is die je dag in dag uit kunt/wilt gebruiken tijdens het uitkleden van grote bomen, maar zoals jij zelf al zegt het is een mooie zaag om mee te beginnen. Alleen zou ik voor het (lichte) snoeiwerk gaan voor een Zubat :D
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

waarom echo en geen ms192t?

wat zijn de voor en nadelen van bijde?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

Post by Tien »

voor ik zo'n moordtuigje koop heb ik veel voorvraag gedaan (navraag is zo achteraf he ;-) demo's gevraagd, en 4 verschillende merken geprobeerd. duzze; vermogen, gewicht, evenwicht, startgemak, ergonomie, grootte enz.
de ms 192t vond ik te zwaar om mee te starten. 1 foutje en tis mis. het merk wat je noemde Wolter, is me helaas onbekend, dus die keuze had ik niet kunnen maken.
en zware vellingen ben ik nog niet aan toe, dus echt voor het kleine startwerk... ben heel groots met dit zaagje en kijk uit naar januari, ik kan de boom in, yeah!!!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

hij bedoeld z'n handzaagje :wink:

wat is het limiet zo'n beetje van takken enzo?
bij welke diameter houdt het zo'n beetje op?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

Post by Tien »

10 cm en dikker moet ie te veel z'n best doen, dus niet geschikt voor het snellere werk.
maar voor het grotere werk zal ik toch nog veel moeten oefenen met zaagsnedes, valkerven etc, daar heeft ie echt geen moeite mee! :-)
en blijf een voorstander van de laatste cm met een handzaagje...
en nog iets, hoe lichter het zaagje hoe sneller je te ontspannen gaat klieren, dat schiet zo uit.
je bent al snel geneigd te makkelijk er mee om te springen, de barbie onder de kettingzaagjes hahaha, maar oeioei....
duzze een geschikte om het lompe mensen mee te leren, extra care!!!!!
je denkt niet 3x na voor je iets doet, iets vaker....
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

dus eigenlijk is het puur een snoei zaag?
want een kleine boom vellen kan je niet doen met deze zaag dus?
maar wat zijn de beperkingen van die ms192t bijvoorbeeld?
wat zijn de prijzen van die echo?
kortom zou je wat meer info kunnen geven over die zaag van jou?

groetjes

Steven
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

Post by Tien »

ik had wat prioriteiten mbt het maken van een keuze;
gewicht (oude polsbreuk, beginner in boomverzorging)
evenwicht (punt zaagblad naar voren) en verder gemakkelijk te draaien zonder je pols geweld aan te doen.
grootte (de MS192 was voor mij te ruim in die zin dat mijn dameshand wel groot is maar niet groot genoeg om bij het gashendeltje te komen, moest mijn hand verdraaien om vol gas te kunnen geven) de Ms192 is ook breder en voor mij simpel te zwaar.

De Echo CS 260TES is 2,8 kilo/26.9cc en incl 439 euri's. en inderdaad een puur snoeizaagje. (tophandle)
Voor velwerk gebruik ik een middenmoot Huskvarna... (345)
enig nadeel van een echo schijnt te zijn bij defecten of vervangen onderdelen wat langer wachten dan de grote Stihl...
voor een starter als ik echt geen probleem, werk nog niet alleen dus bij geval van een defect is er altijd een oplossing.
ehm nog meer weten?....
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Echo: Let op met het vullen van benzine en olie: die zitten bij mijn weten op de echo precies andersom. (benzine voor, olie achter). Voor reserveonderdelen hoef je bij Echo geen zorgen te maken: de zaag loopt namelijk altijd. Maar ze zijn wel prijzig.

Die 192T is bij mij echt een miskoop, ik zal hem niemand aanraden. na wat startproblemen (het vliegwiel verschoof op de as...) start hij nu goed, maar loopt nog steeds niet lekker. De dealer klaagt over het apparaat dat er bij de carburateur niets in te stellen is (zoals dat bij de MS200 wel kan). Op dit moment wil de zaag ook niet meer uit: je moet de choke even vol open zetten om um te stoppen. Dat probleem is zo verholpen, maar het is ook weer zo een probleem. (is namelijk al de 3e keer)

Dus, als je het zaagje vaak gebruikt: koop een MS200, want daar is wat aan in te stellen.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Meen je dat nou echt dat je aan de ms 192T niks kan instellen??
Ik kan het me haast niet voorstellen. of moet je dan eerst een kapje weghalen ofzo??
In de stihl catologus zie ik volgens mij de stelknopjes zitten. en dat is het zelfde als de 200t
Mischien voor de gein een keer een andere dealer proberen.

Daarbij komt ik vind het prijsverschil (vooral voor een beginner) wel heel erg groot. Tussen de
200T en de 192T.
Ik heb alleen met de 200T op stage gezaagd en het ding zaagt inderdaad perfect. Hellaas heb ik de 192T nog niet kunnen
proberen maar denk dat het niet lang meer duurt.

groeten jeroen
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

wat is het verschil tussen dit model echo en andere(tophandle) echo's?
ik heb inderdaad ook een keer staan kijken naar die echo's maar zoals jij ook al zei je hoort er niet veel over!

Maar als je met die zaag maar tot ongeveer 10 cm makkelijk kan zagen kan je dan niet beter gewoon een handzaag nemen?
die is veel lichter en die is schoner en met die nieuwe silky heb je nog is 40 cm blad dus 10 cm haal je ook met gemak door denk ik?
maar als je veel moet snoeien word je daar wel moe van denk ik :P
correct me if i'm wrong
Last edited by Steven on 24 Dec 2007, 17:53, edited 2 times in total.
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Om te beginnen is het perfect! Met z'n echo heb ik een keer gezaagd, lekker licht en klein. Perfect voor het [b]snoeien[/b] van bomen.

Maar zodra je meer gaat zagen, is het echt beter om Husqvarna of Stihl te gaan kopen. Husqvarna vind ikzelf beter en makkelijker, maar dat is erg persoonlijk.

gr roel
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

Post by Tien »

de andere tophandle van echo (CS 350TES) is iets zwaarder, heeft wel meer vermogen en een langer zaagblad (35.8cc en 35cm) voor de prijs hoef je het niet te laten, dat scheelt 4 tientjes.
als je takken van 10 cm met de handzaag doet krijg je hele lekkere spieren, maar de takken scheuren omdat het langer duurd met een handzaag. tevens kost het bizar veel tijd om een 10cm dikke abeel-tak (bijv) zaagsnedes en valkerf te geven. dus met een lange rij bomen aan een slootkant met achterstallig onderhoud opkronen zou ik toch kiezen om niet alles met een handzaag te doen.
deze meid doet nu nog niet anders, dus kind van de oude school, maar kijk uit naar het werken met dit zaagje in de bomen...

iemand nog een tip voor klim/zaagschoenen? merk en prijs? ehm..... miskoopjes maat 41????? help!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

tien schreef :
iemand nog een tip voor klim/zaagschoenen? merk en prijs? ehm..... miskoopjes maat 41????? help!
Qua zaag-klimschoenen ben ik super te spreken over de MTS franse zeer soepele en fijne klimschoen verkrijgbaar bij Poel en wellicht ook bij safety green inmiddels ?
Ik heb zojuist mijn 2e paar aangebroken en doe er ruim een jaar mee met dagelijks klimwerk. Ze zijn soepel, hoeven niet te worden ingelopen en zijn licht qua gewicht. Enige nadeel is dat je op klimsporen niet echt lang erop kunt staan, de zool is iets te soepel, maar daarvoor heb ik toch liever mijn zware remisberger sloopschoenen aan.

succes ermee.

grtn wouter :wink:
- climb fast, move slow -
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

zaag/klimschoenen

Post by chestnutnut »

ik gebruik al jaaaren Oregon Extreme zaagschoenen (verkrijgbaar per postorder bij Kox) en ik kan er enkel in superlatieven over spreken : bijzonder stevig, goede steun, warm, gaan lekker lang mee, goed waterdicht etc etc maar moeten wel ingebroken worden, nieuw zijn ze zo stug als een klomp.
groeten,
Joe
joren
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 04 Apr 2007, 19:05
Location: haarlem
Contact:

Post by joren »

hee jeroen

jij wilt weten wat je met de ms 192t kan bijna het zelfde als met de ms200t alleen hij komt wat trager
op toeren en je kan er niet hele gekke dingen mee doen maar de toeren kan jij beetje bijstellen dan loopt
die wat zwaarder kwa gluid als je de ms200 gewend bent zou ik niet over stappen je mag hem bij mij zo uit
probeeren als je wilt
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Post by peppel »

boor 3 gaatjes van 8mm in de uitlaat van de 192t en hij pakt super goed op zodra je het gas indrukt.
kunt er makkelijk takken van 20cm mee doorzagen als je ketting maar scherp is.

groetjes
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Joren

Zou het wel is willen proberen maar ben bang dat ik dan wel een beetje lang moet rijden.
En als ik van sommigen hoor kun je beter toch iets meer geld besteden en een ms200T kopen.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Tot nu toe is de MS200T (oftewel in de volksmond nog steeds de 020T) onge-evenaard mijn inziens.
De ms192T is zelfs volgens mijn dealer (met een enorme kennis van zagen) een on-ding !
Voor een beetje meer koop je echte kwaliteit en kun je jaren vooruit.
En dat beetje extra gewicht in de boom kun je makkelijk compenseren door al die onnodige hardware van je gordel te halen waar ik zoveel klimmers mee zie rondlopen.
Wat betreft de Echo heb ik geen ervaring en het enige wat ik daarover kan vertelln is dat er mijn inziens veel breekbare plastic onderdelen op zijn gemaakt die in de boom wel eens problemen kunnen gaan geven. Hij voelt niet zo solide als een stihl en ziet er een beetje popperig uit met die plastic benzinepomp bol en de ietwat knutselige kettingrem en kappen.

maar voor snoeiwerk geldt nog altijd : een beter milieu begint bij je handzaag.....


groeten wouter :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote: De ms192T is zelfs volgens mijn dealer (met een enorme kennis van zagen) een on-ding !
Ja, dat zegt mijn dealer ook en ik heb er zelf spijt van dat ik niet de 200T heb gekocht. Maar hij is wel bijna 2x zo duur...!

Als je dan toch de MS200T gaat kopen, zet er dan een 1/4" ketting op: een smallere zaaggleuf met meer tandjes: als boter ga je door het hout!

Groetjes,

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

Post by Tien »

met het popperige imago van de echo ben ik het wel eens. (tis nog net geen plastic-fantastic) om mee te beginnen met zagen in een boom leek het me een goede keuze, hoe lichter, hoe wendbaarder en dus hoe zorgvuldiger je het gevaar hanteerd. beetje finesse, kracht en handigheid opbouwen alvorens met de topper (ms200) te gaan werken leek me ook niet verkeerd voor een beginner.
dus als ik eraan toe ben het zware werk te starten zal ik zeker wat meer kracht en ervaring hebben om met het stoere spul verder te gaan.
met 1 zaag ben je nergens maar moet met iets starten. zwaag knagen hoor met mijn ge-evolueerde gebit...
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Tien schreef :
om mee te beginnen met zagen in een boom leek het me een goede keuze, hoe lichter, hoe wendbaarder en dus hoe zorgvuldiger je het gevaar hanteerd. beetje finesse, kracht en handigheid opbouwen alvorens met de topper (ms200) te gaan werken leek me ook niet verkeerd voor een beginner.
Voordat je met een motorzaag gaat werken neem ik aan dat je de benodigde papieren hebt gehaald bij een praktijkschool ?
En dan weet je vanzelfsprekend wat de gevaren zijn van zo'n aparaatje.
Ik ben van mening dat je beter met een krachtige motorzaag kunt beginnen.

Ik zal dat even uit leggen :
met een licht zaagje kun je allerlei fratsen uithalen zonder door de zaag "gewaarschuwd" te worden, kickback kun je met je polsen opvangen en met duwende ketting hou je 'm meteen tegen. Na deze periode met een lichte (lees minder krachtige zaag) zaag stap je over op een profi zaag zoals bv een MS200T.
Gevolg : iedere verkeerde zaagmethode wordt je genadeloos afgestraft en je hebt door te werken met een lichte zaag jezelf verkeerde methoden aangeleerd zonder er zelf bewust van te zijn.

Deze mening is uit praktijksituaties ontstaan, veel hoveniers 'met zaagbrevet' werken met een MS260 een vrij lichte compacte motorzaag zo ongeveer de lichtste 2 handszaag uit het profi segment. Als die dan een keer een grotere zaag gaan hanteren zie je de raarste acties want kickback, terugduwen en meer van dat soort specifieke motorzaag-kwaaltjes kennen ze niet van hun licht zaagje met als gevolg dat er dan echt wel linke situaties ontstaan.

Ik denk dat je beter met een betere zaag leert zagen, maar financieel is zo;n echo natuurlijk een mooi begin.

grtn w :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Jeroen wrote:Meen je dat nou echt dat je aan de ms 192T niks kan instellen??
Ik kan het me haast niet voorstellen. of moet je dan eerst een kapje weghalen ofzo??
In de stihl catologus zie ik volgens mij de stelknopjes zitten. en dat is het zelfde als de 200t
Je hebt natuurlijk dezelfde instelschroefjes als elke andere zaag, maar mijn dealer zegt dat de "hobby-zaagjes" (waar de MS192T er 1 van is) veel gevoeliger en slechtere carburateurs hebben. Bovendien loopt de benzineleiding vreemd door het blok heen, hij ergert zich er zowieso aan hoe de zaag in elkaar zit.
Jeroen wrote: Mischien voor de gein een keer een andere dealer proberen.
Dat zou ik wel willen, maar dan moet ik wel heel ver omrijden....
Jeroen wrote: Daarbij komt ik vind het prijsverschil (vooral voor een beginner) wel heel erg groot. Tussen de
200T en de 192T.
Dat was voor mij de reden om toch de 192 te nemen: Thomas van Treade Boomzorg zaagt al jaren prima met zijn 192T. In mijn begin had ik een MS180 aan mijn gordel hangen. Een fantastisch zaagje: licht, snel, sterk, goedkoop (indertijd E200.-). Verplicht met twee handen zagen = veel controle. Tien: misschien nog een overweging voor jou! Na 5 jaar en veeeeeel zaaguren doet hij het nog prima! (Om precies te zijn heb ik um een keer voor onderhoud naar de dealer gebracht en nu doet 'ie het aanmerkelijk minder. Toen ik hem net terug kreeg wilde hij niet een starten :-( Zo'n dealer heb ik.) Nu heb ik uit pure ellende met de 192T nog geregeld dat 180-je aan m'n gordel.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Nou als je hem naar een dealer brengt en daarna loopt tie niet meer zou ik toch een stukje omrijden :P
maar wel apart dat de een de 192t wel goed vind en de ander niet.
Maar ik kijk nog wel even wat voor zaag het voor mij wordt. ik heb nu nog een jonsered die ook licht is dus voorlopig kan ik nog wel even vooruit.

P.s voor wat voor onderhoud breng je je zaag naar de dealer. Ik doe alles zelf.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Ketting, blad, aandrijfwiel verwisselen, luchtfilter schoonmaken en starterkoord problemen los ik zelf op, de rest laat ik de dealer doen.

Aandrijfwiel vervangen is op de 192T lastig, want daarvoor moet er een bout op de krukas losgedraaid worden (linkse draad!), dus bougie er uit, plastic dingetje in de cylinder, draaien maar....

Je hebt gelijk, in principe kun je alles zelf, maar ik heb geen zin om daar tijd in te steken, ieder zijn vak denk ik dan maar.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply