opleiding

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
rene13
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 58
Joined: 08 Oct 2012, 17:49
Contact:

opleiding

Post by rene13 »

weet niet echt of dit de goede plek is om dit te posten maartoch

sinds een jaar of twee loop ik af en toe mee met een boomverzorger hier in de buurt
het komt ook steeds vaker voor dat ik dan niet meer altijd als grondman speel:)
echter heb ik geen opleiding hierin en dus ben ik toch eens op zoek gegaan naar een opleiding naast mijn gewone school

ik ben gekomen bij een opleiding van Syntra Limburg
Deze om precies te zijn:http://www.syntra-limburg.be/opleidingen/boomverzorger

nu is mijn vraag:is dit een degelijke opleiding of zou ik verder moeten zoeken?
het is niet(althans voorlopig niet) mijn bedoeling om hier mijn beroep van te maken,enkel zo af en toe eens een klusje
http://www.houten-schalen-nl.webnode.nl
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: opleiding

Post by ludovanmil »

ken Syntra niet....
wel IPC en Helicon (gedege opleidingen----ook evt. apart modules te volgen)
Helicon, Heb daar mijn opleiding gedaan met veel plezier en daarna ETW examen (= geen must) . Alles zelf betaald. was zijn geld waard. :)

By the way.....'iemand' die af en toe een klusje doet zonder gedegen opleiding blijft gewoon een beunhaas :mrgreen:
en zal zich nooit boomverzorger mogen noemen. En zou in principe geen dingen in een boom moeten doen met een zaag.
Succes met je keuze (-s)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: opleiding

Post by treespotter »

Nou nou!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: opleiding

Post by boomverzorgingbruno »

ludovanmil wrote:ken Syntra niet....
wel IPC en Helicon (gedege opleidingen----ook evt. apart modules te volgen)
Helicon,

Heb daar mijn opleiding gedaan met veel plezier en daarna ETW examen (= geen must) . Alles zelf betaald. was zijn geld waard.


daar heb ik je anders weten over praten
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: opleiding

Post by boomverzorgingbruno »

hey rene , je hebt ook nog de bsb belgische school voor boomverzorging (herk de stad) daar kan je workshops of een hele opleiding krijgen
of je hebt ook inverde
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: opleiding

Post by Tamil »

ludovanmil wrote:By the way.....'iemand' die af en toe een klusje doet zonder gedegen opleiding blijft gewoon een beunhaas :mrgreen:
en zal zich nooit boomverzorger mogen noemen. En zou in principe geen dingen in een boom moeten doen met een zaag.
Dat klopt Ludo, de eerste boomverzorgers, zonder opleiding noemden zich boomchirurg, en gingen ophoog aan een scheeps-tros, op klompen, boven aangekomen snoeiden zij de bomen met hun tanden. :mrgreen: :mrgreen:

Ik snap je heel goed, maar ik denk dat het Treehugs ongevallen topick vaker naar voren brengen (ook op Facebook!), meer nut heeft wil je kaf en koren scheiden :wink:
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: opleiding

Post by ludovanmil »

boomverzorgingbruno wrote:
ludovanmil wrote:ken Syntra niet....
wel IPC en Helicon (gedege opleidingen----ook evt. apart modules te volgen)
Helicon,

Heb daar mijn opleiding gedaan met veel plezier en daarna ETW examen (= geen must) . Alles zelf betaald. was zijn geld waard.


daar heb ik je anders weten over praten
ha.ha......ja t examen da klopt, maar was jij zelf niet degene die zijn bedenkingen had ? :wink:
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: opleiding

Post by ludovanmil »

Tamil wrote:
ludovanmil wrote:By the way.....'iemand' die af en toe een klusje doet zonder gedegen opleiding blijft gewoon een beunhaas :mrgreen:
en zal zich nooit boomverzorger mogen noemen. En zou in principe geen dingen in een boom moeten doen met een zaag.
Dat klopt Ludo, de eerste boomverzorgers, zonder opleiding noemden zich boomchirurg, en gingen ophoog aan een scheeps-tros, op klompen, boven aangekomen snoeiden zij de bomen met hun tanden. :mrgreen: :mrgreen:

Ik snap je heel goed, maar ik denk dat het Treehugs ongevallen topick vaker naar voren brengen (ook op Facebook!), meer nut heeft wil je kaf en koren scheiden :wink:
:lol:
leuke invalshoek Tamil.
Gelukkig hebben wij nooit wat hè !? :?
geloof trouwens niet dat de foto van die beschadigde kop van mij nog ergens te zien is.....
Tomme
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 06 May 2013, 11:01
Location: Antwerpen

Re: opleiding

Post by Tomme »

Hey Rene

Onderstaande is een eigen interpretatie, mijn waarheid dus (kan zijn dat er andere meningen zijn en maar goed ook :D )

In Belgie heb je nu 4 mogelijkheden dacht ik, Syntra, Inverde, PCLT en BSB.
Ik heb zelf de opleiding bij syntra Gent gevolgd en ben er over heel de lijn gezien tevreden van.
Verder heb ik ook nog aparte modules gevolgd bij PCLT en BSB waar ik ook tevreden van ben.

Alles hangt er een beetje vanaf wat je ermee gaat doen maar kwaliteit is toch ook belangrijk.
De laatste 3 hebben een kostprijstussen de € 5000 en 7000 (dacht ik) voor 2 jaar en syntra € 1000.

Je ziet dat er een enorm prijsverschil is maar daar is ook een verklaring voor.
Syntra is naar mijn mening niet slecht wanneer:
- je zelf veel dicipline hebt om alles in te studeren
- je zwart wit cursussen niet erg vind
- er fijne gedreven lesgevers zijn (zoals in mijn geval)
- je het niet erg vindt als het organisatorisch al eens misloopt
- je weet dat je nog veel vakliteratuur zelf moet aanschaffen (€ 500 is zo opgesoepeerd)
- zoals ik een alleenstaande vader bent die het niet breed heeft en toch een carriere swith voor ogen heeft.

Bij Syntra Gent werkten ze onder andere met Wim Peeters, Yves De Roder, Wim Mertens, Lucas Ameye, Boudewijn Libbrecht, Nico D'hamers, Guy Ketels, Dieter Dierick, Egbert Blancquart, en waarschijnlijk ben ik er nog enkele vergeten.

Deze mensen zijn ongelooflijk gedreven vol van bomen en hebben de cursus in Gent naar een hoog niveau gebracht.
Ik ben er van overtuigd dat zonder deze mensen de opleiding niet dezelfde waarde had gehad.
Terwijl de kwaliteit van de andere 3 op constant niveau zit (wat voor die prijs uiteraard een must is).

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik ben 3 jaar geleden zonder info in het diepe gesprongen en heb geluk gehad met de lesgevers.

Greetz

Tom
rene13
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 58
Joined: 08 Oct 2012, 17:49
Contact:

Re: opleiding

Post by rene13 »

zo dat is een hoop info!
Tomme bedankt voor die zeer duidelijk informatie!
toch eens gaan kijken naar die opleidingen in Nederland
en wat betreft de kosten:aan kwaliteit hangt nu eenmaal een prijsje:)

@ludovanmil
in dat laatste heb je inderdaad gelijk,maar ik zou dan wel eens willen weten hoeveel 'beunhazen' er op dit forum zitten:)
http://www.houten-schalen-nl.webnode.nl
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: opleiding

Post by ludovanmil »

rene13 wrote:zo dat is een hoop info!
Tomme bedankt voor die zeer duidelijk informatie!
toch eens gaan kijken naar die opleidingen in Nederland
en wat betreft de kosten:aan kwaliteit hangt nu eenmaal een prijsje:)

@ludovanmil
in dat laatste heb je inderdaad gelijk,maar ik zou dan wel eens willen weten hoeveel 'beunhazen' er op dit forum zitten:)
ben niet zo goed in tellen.....maar we kennen onze pappenheimers wel.....kom eens naar de treehugs LB wedstrijd. Daar zie ik weinig beunhazen.... :)
Mathia
Nieuw
Nieuw
Posts: 21
Joined: 30 Nov 2010, 22:22
Location: (B) Brugge

Re: opleiding

Post by Mathia »

rene13 wrote:zo dat is een hoop info!
Tomme bedankt voor die zeer duidelijk informatie!
toch eens gaan kijken naar die opleidingen in Nederland
en wat betreft de kosten:aan kwaliteit hangt nu eenmaal een prijsje:)

@ludovanmil
in dat laatste heb je inderdaad gelijk,maar ik zou dan wel eens willen weten hoeveel 'beunhazen' er op dit forum zitten:)
Ik volg Tomme in zijn uiteenzetting over Syntra. Zelf volg ik nu mijn tweede jaar in Syntra Roeselare. De lesgevers zijn toppie, de sfeer is heerlijk en we hebben er zelfs een vrouw in de klas ;)

Persoonlijk denk ik dat Syntra een betere keus is. De inhoud van de lessen is -tot op zekere hoogte- dezelfde, maar de prijs (voor de lessen alleen) is tien keer lager dan andere 'scholen'. Als je gedreven bent, is meer info en literatuur opzoeken nu toch ook niet zó moeilijk zou ik denken. En dan nog. Eens afgestudeerd sta je nog maar aan het begin van je kennis. Verwacht niet te veel dat je meteen als 'af' met je diploma weg kan wandelen. Daar dienen de infodagen van BBB dan toch ook voor.
Vergeet overigens niet dat je nog redelijk wat zal spenderen aan pbm's, klimmateriaal en andere leuke dingetjes :twisted: Die blingbling kost alles samen meer dan je cursus bij Syntra...

Kijk eens of je iemand te pakken kan krijgen die de cursus bij Syntra limburg nu volgt, daar zal je al veel wijzer uit worden.
Post Reply