boom reconstructies met beton, stutten en bracing.

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

boom reconstructies met beton, stutten en bracing.

Post by R Schra »

Nou jongens en meisjes,

Gezien de commotie rond de Anne-frank boom eens wat voorbeelden uit China ;-) Zijn het daar prutsers of wordt daar nagedacht en aan boombehoud gedaan?

Gezien de lokaties, sfeer en cultuur eromheen is mijn mening dat het behoud dat men daar voorstaat zijn doel dient! Of het betonwerk ook nut heeft is een tweede. De stutten en spankabels doen zeker hun werk voor de bomen/takken van eeuwenoud. Ook de droge omstandigheden en boomsoorten zullen bijdragen aan de lange omloop. De meeste soorten nabij de oude tempels zijn; Sophora japonica, een enkele Gingko en vooral veel coniferen, Platydadus Orientalis. Zelfs overleden exemplaren laten ze nog lang staan, sommigen begroeid met Wisteria.
Vrijwel alle bomen rondom deze monumenten hebben een plaatje met boomnummer en een plaatje met de boomsoort erop.

Wat snoeien betreft moet je ze eens bezig zien ;-) Twee man aan het free-climbing en twee man kijken toe. (tenminste 1 van de twee op de grond wijst takken aan om weg te snoeien.) Stokzaag is een bamboestok met 'getand' ijzer eraan..... Er wordt enorm veel gesnoeid, zelden dik hout. Jammer genoeg vaak alleen van binnen uit de kroon zover de armen rijken. (lion-tailed) De donkere strepen op enkele stammen is van een 'lijmband'. enorm veel toegepast op bomen alsook het witkalken van de onderstam. Bij sommige soorten hingen ook nog veel lijm/geur/lok-vallen in de kroon.

mvg Ronald
Attachments
Ook een Sophora japonica, holtes in de stam opgevuld met beton en met nagemaakte schorspatroon. Ook noesten nagemaakt. Verder ook op kleur gebracht...
Ook een Sophora japonica, holtes in de stam opgevuld met beton en met nagemaakte schorspatroon. Ook noesten nagemaakt. Verder ook op kleur gebracht...
DSC01838.jpg (144.06 KiB) Viewed 4688 times
nogmaals Sophora japonica, deze heeft een 'brace' om de stam en tussen twee hoofdtakken, ook een stut vermomd als stam links.
nogmaals Sophora japonica, deze heeft een 'brace' om de stam en tussen twee hoofdtakken, ook een stut vermomd als stam links.
DSC01836.jpg (218.5 KiB) Viewed 4686 times
Sophora japonica, zware takken gestut met gladde ijzeren stutten. Deze bomen zijn uit het land hierheen verplaatst.
Sophora japonica, zware takken gestut met gladde ijzeren stutten. Deze bomen zijn uit het land hierheen verplaatst.
DSC01831.jpg (183.48 KiB) Viewed 4685 times
Pinus tabulaeformis, alle verticale 'stammen' zijn stutten van staal en als 'boomstam' bekleed.
Pinus tabulaeformis, alle verticale 'stammen' zijn stutten van staal en als 'boomstam' bekleed.
DSC01769.jpg (166.03 KiB) Viewed 4687 times
Jazzjerry
Nieuw
Nieuw

Kijk, Natuurlijke processen???? !!!!!

Post by Jazzjerry »

Ik vind dit dus heel goed. Ook aftakelende bomen zijn nog steeds geweldig en stralen voor mij kracht uit en doen mij dromen over geschiedenis en levensenergie. Ik krijg een gevoel van nietigheid en respect bij het zien van de overlevingsdrang die sommige van deze bomen laten zien.

Wij hier in NL, gaan het meteen over risico en geld hebben. We bemoeien ons op alle fronten bewust en onbewust met andere levensvormen uit de natuur. Die Natuur!!!!!! we gaan door totdat wij hem met zijn allen helemaal bureaucratisch en via risico inventarisaties onder controle hebben.

Aangezien een boom toch geen reet waard is en boete,s om te lachen zijn haal je zo'n boom maar gewoon weg. En wij als boomverzorgers willen maar wat graag die boterham op tafel.

Daar baal ik dus van. :evil:

Wie heeft er niet voor een gemeente of particulier om onzinnige redenen ooit een boom gesloopt?

Ik dus wel durf ik rustig te zeggen! En daar baal ik dus behoorlijk van.

Moeilijk probleem passie voor de natuur en bomen en tevens (soms gestuurd door derden) tegen je principes handelingen uitvoeren. Gelukkig ben ik ZZP'er en kan ik nee zeggen als het me echt te gek wordt.

Uiteindelijk zal een collega het dan wel doen.

Jammer dan...........

Klinkt vast allemaal nogal bitter maar ik zie steeds meer monumenten uit mij eigen omgeving verdwijnen. Volgens mij komt dit echt niet alleen door global heating........

Met een beetje creatieve en niet conforme ideeen kun je dus blijkbaar wel deze monumenten voor een volgende generatie veilig stellen.

Jeroen Compagne

http://www.beeldhout.nl
http://www.carvingtoolshop.eu
http://www.glasboor.nl
http://www.carvingtoolshop.eu/forum
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Hebben jullie de stalen constructie al eens bekeken voor de anne frank kastanje...

Ik ga even wachten op een paar reacties maar ik heb hier alleszins sterke bedenkingen bij...
Attachments
juk (419 x 600).jpg
juk (419 x 600).jpg (53.62 KiB) Viewed 4443 times
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Tien »

jongens jongens waar zijn we nou helemaal mee bezig hier in dit mislukte landje.
kunnen we onze aandacht expertise, energie & tijd nu echt niet beter besteden???
persoonlijke mening;
te gek voor woorden
Post Reply