wind???

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

wind???

Post by Tien »

lekker relatief zijn de regels mbt boomverzorging en wind.
de 1 klimt bij een halve orkaan terwijl de ander bij kracht 3 al gaat stuiteren.
dus mijn vraag is ook relatief en hoop op de meest uiteenlopende reactie's.
wanneer kun je beter stoppen met klimmen.
(de 25 jaar oude esdoorn gaat verschrikkelijk te keer bovenin bij het kustwindje met kracht 6,
ben er maar uitgekomen, want geen zin in risico's)
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Post by boomaap »

Ik denk dat je zelf moet bepalen wanneer je moet stoppen met klimmen natuurlijk bij windkracht 6, maar ook al waait het minder hard, als jij vind dat het te gevaarlijk is dan moet jij stoppen wand jij bent degene die klimt dus ook de risico's loopt.
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

Post by Tien »

schizofrenie zou nou best eens een voordeel kunnen zijn met bomen klimmen, als het heftige karakter maar alleen aanwezig is bij het maken van de faktuurtjes, lol.

zijn er btw boomsoorten die met harde wind meer risicovol te beklimmen zijn dan andere?
(abeel versus eik bijvoorbeeld) of is enkel de vitaliteit en conditie van de boom belangrijk??
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Ik vind het meest doorslaggevend de conditie van de boom, en of ie in blad staat of niet.En uiteraard of je je takken makkelijk kwijt kan als je in de boom gaat zagen.Takken kunnen aardig afzwaaien met windkr. 6. ,Je krijgt ze niet waar je ze hebben wil, tenzij je gaat afvangen.
Afhankelijk van de situatie is met windkr.6 nog goed te klimmen vind ikzelf.(zelf heb ik nog met hardere wind(stormschade's!) geklommen,maar dan doe je het niet meer voor de lol...
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: wind???

Post by R Schra »

Tien wrote:lekker relatief zijn de regels mbt boomverzorging en wind.
de 1 klimt bij een halve orkaan terwijl de ander bij kracht 3 al gaat stuiteren.
dus mijn vraag is ook relatief en hoop op de meest uiteenlopende reactie's.
wanneer kun je beter stoppen met klimmen.
(de 25 jaar oude esdoorn gaat verschrikkelijk te keer bovenin bij het kustwindje met kracht 6,
ben er maar uitgekomen, want geen zin in risico's)
Gewoon doen, klimmen in harde wind. Laat het werken even voor wat het is en leef met de boom mee, voel wat de boom doet, kijk wat de boom doet, je gaat vanzelf merken wat wel en niet kan onder winderige omstandigheden. 'grens' verleggen op het gemakje.....
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Als je klimlijn helemaal horizontaal uit de kroon hangt en je de takken 3 straten verder nog ziet vliegen zou ik toch maar eens richting koffie gaan......
of je vlieger tevoorschijn halen....

Wat betreft het risico en wanneer stop je en wanneer ga je door... dat is iets dat binnen jezelf 100% duidelijk moet zijn, afhankelijk van de boomsoort en de omstandigheden zul je op een gegeven moment moeten kiezen voor de weg van de minste risico's en werken bij zeer forse wind is geen pretje.

Iedereen weet echt wel wanneer het eigenlijk gevaarlijk wordt en die enkeling die het tof vind om een boom in de wind aan te voelen en mee te gaan in deze windwaanzin (ronald) die zal dan op een gegeven moment bij zware windstoten (die meestal het meeste gevaar opleveren) vanzelf de grond snel dichterbij zien komen.

en als grafschrift kan dan bv worden geschreven : It's not the fall that hurts so much, but the sudden stop.

Denk na met wat je doet, iedere boom (en iedere klimmer) heeft zijn limiet en zijn grenzen, en die zijn niet altijd 100% zoals je dacht.

Beste regel mbt gevaarlijke situaties : bij twijfel ---> stoppen
beste regel mbt snoeien : bij twijfel ---> zagen :wink:

groeten wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

met je eens wouter! ieder zijn eigengrens.
maar ik denk dat de officiele grens bij windkracht 6 ligt net als bij kranen en uitdehoogtewerkers
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
jaapie
Nieuw
Nieuw
Posts: 24
Joined: 21 Feb 2007, 17:37
Location: amstelveen

Post by jaapie »

volgens het boekje werken in de boom van het ipc mag je bij bepaalde weersomstandigdheden niet meer werken en klimmen in de boom.

-windkracht 6 of meer
-landurige regen en/of sneeuw
-ijzel of rijp
-mist of slecht zicht
-strenge kou
-extreme warmte

maar zoals wel op me stage de hele dag regen en ze klimmen gewoon de hele dag

gr jaap
gerard
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 09 Jan 2008, 19:43
Location: Wijnjewoude

harde wind?!

Post by gerard »

Het is een kwestie van gezond verstand!!!!!!!!!!!
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

Post by Tien »

Wolter, man, ik heb helemaal in een deuk gelegen van je relaas, machtig man!
En het is m'n lol, Ivo, dus neem alle raad ter harte.
En je verstand gebruiken is 1, maar je gevoel kan ook aardig schreeuwen hoor, al zwierend bovenin, lol.
Als ut niet moest van de baas zijn er in de kuststreken niet veel boomknuffelaars met lol naar boven gegaan vandaag..... toch? ;-)
bedankt voor alle ins & outs uit de praktijk, ipc en TCH vermelden inderdaad de definities en thats it.
***10***
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Deze jongen wel, en in de kuststreek ook nog, maar dan wel in de hoogwerker, dat scheelt toch ook weer. :wink:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

ivo wrote:maar dan wel in de hoogwerker
Nou, als er iets "wiebelt", dan is het wel een hoogwerker... Dus ik snap best dat die slechts tot 6Bft gebruikt mogen worden!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Pietje wrote:
ivo wrote:maar dan wel in de hoogwerker
Nou, als er iets "wiebelt", dan is het wel een hoogwerker... Dus ik snap best dat die slechts tot 6Bft gebruikt mogen worden!

Je krijgt vanzelf "zeebenen'' ,maar inderdaad zijn er hoogwerkers bij die wel heeeel erg wiebelen.Dat houdt het een beetje spannend. :lol:
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

zelf een gewone cherrypicker wiebelt als een gek
kan je na gaan als je een 45 meter cherrypicker hebt!
zelfs binnen gaat ie als een gek heen en weer als je zelf beweegt
dus kan je na gaan met wat wind!
ik zit liever aan een touwtje in de boom dan met windkracht 6 in een cherrypicker!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Grasshopper wrote: ik zit liever aan een touwtje in de boom dan met windkracht 6 in een cherrypicker!
Jij snapt wat ik bedoel! :D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

het word helemaal leuk als alle bomen om je heen bewegen en jij stil staat! ben toen 1x zo duizelig geworden dat ik ff moest gaan zitten. JA NOEM ME MAAR EEN MIETJE!!!! :oops: :P :P

maar er is niks leuker dan zagen met een je handzaag en de boom het werk laten doen!! (valt dat onders zelf verminking) en wat wouter zij je touw zoeken en er achter komen dat hij horizontaal achter je hangt en de takken over het huis de tennisbaan de sloot en de straat vliegen net voor de snipperaar :D
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Dit is een topic waarover we het laatst nog hebben gehad op treeworld. Het hangt inderdaad af van je eigen gevoel, de boomsoort, de omstandigheden, regen of geen regen, soort van werk, enz...

Als het moeilijk werken word of je moet stukken gaan afvangen, niet omdat ze niet op de grond mogen vallen, maar omdat ze anders wegvliegen, dan trek ik er een lijntje onder...
We hebben verleden jaar drie amerikaanse eiken 's nachts beklommen (voor de brandweer) om hem te verankeren ... Er waren windstoten van 110 km/uur toen en dan spookt het wel...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Post Reply