Noot in Eibergen versleept

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Noot in Eibergen versleept

Post by Pietje »

Het is Willy van de Vorst weer eens gelukt een grote boom te verzetten, in Eibergen deze keer. Door de beroerde bodem (veel puin, staal, leidingen en vooral weinig zwarte grond) was het niet makkelijk, maar de boom staat nu 110 meter verder in een toekomstig plantsoen.

Voor de techneuten: 2 58tons kranen slepen de boom, een bescheiden 35tonner staat te duwen. Net olifanten... Het probleem is niet zozeer de kracht die de kranen kunnen trekken, maar de grip die ze in het zand hebben.

Leuk filmpje, zeker even kijken!

Peter

http://www.youtube.com/watch?v=ZNUStOAKyUg
bron: http://www.bomennet.nl/
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

leuk klusje!!
maar nu vraag ik me af hoe ze die dwarsbalk vast gemaakt hadden
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
gerard
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 09 Jan 2008, 19:43
Location: Wijnjewoude

dwarsbalk

Post by gerard »

De Dwarsbalk wordt dmv staalkabels door de kluit naar de andere kant van de kluit bevestigd ook met een balk of plaat.
Dit is de methode die ik heb ervaren elders een keer bij net zo'n klus
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

a oke helemaal duidelijk!
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Post by thomas »

Ik zal het iets uitgebreider uitleggen:
Alles wordt weggegraven, behalve de kluit. Er wordt ook een geul gegraven naar de bestemming.
Met kettingen worden lange, smalle staalplaten (+/-10 bij 1 meter) onder de kluit door getrokken. Eerst in het midden, de rest er langs, totdat de kluit op alle platen ligt.
Al deze platen worden verbonden aan een dwarsbalk.
Door te trekken aan de dwarsbalk worden alle platen, dus de kluit met boom, verplaatst.
Op de bestemming worden de platen er een voor een onderuit getrokken.

Willy van der Vorst werkt regelmatig zo, we zouden er eens een themadag van kunnen maken.
User avatar
Willem
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 15 Jul 2006, 13:05
Location: arnhem

Post by Willem »

Nog een verschuiving maar dan met lier
http://nl.youtube.com/watch?v=5xA0tuzUKFs
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Die verplaatsing van BSI ziet er ook keurig uit.
Een nadeel van met een lier verschuiven is dat je alleen maar in een rechte lijn kan verplaatsen. Met graafmachines en shovels ben je iets flexibeler.
En de lier gebruikt een staalkabel. Deze hebben een groot nadeel als ze gebruikt worden in het zand: ze lopen vol en worden daar aanmerkelijk zwakker van. Schakelkettingen kunnen daar iets beter tegen.

Ploffen na de verschuiving lijkt me iets te veel van het goede... Maar ja, omzet is omzet :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
frankb
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 27 Apr 2006, 00:28
Location: Harderwijk

verslepen

Post by frankb »

Nee hoor pietje ik heb deze boom helpen verschuiven. De boom is eerst 300 meter een kant op geschoven en daarna 100 meter haaks om de hoek. Dus de boom is in een L gesleept.
Over het slijten van de kabels. Dit valt wel mee, de kabel wordt heel iets boven de grond gesleept. Alleen de laatste 6 meter sleept door het zand.

Het ploffen van de boom is standaard nazorg bij versleepklussen van BSI.

Deze methode is volgens mij beter voor het materieel de kracchten die hierbij komen kiken zij erg groot. Die kranen hebben bij willie's methode wel erg veel te lijden lijkt mij.

Groeten Frank
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Hoi Frank! Leef je nog! :wink:

De noot in Eibergen is in een ruime bocht getrokken naar z'n uiteindelijke standplaats, wat tot gevolg heeft dat de zuidkant van de boom niet meer in het zuiden staat. Niet heel fraai, maar ook niet onoverkomelijk.

Toen jullie het tweede "rak" gingen trekken, hebben jullie dan ook de platen er opnieuw onder getrokken? Je kan toch niet zomaar haaks op de eerste richting trekken lijkt me...?

Groetjes,

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Roy Nijman
Nieuw
Nieuw
Posts: 10
Joined: 21 Jan 2008, 14:25
Location: Eibergen
Contact:

Post by Roy Nijman »

Het was een grote klus voor Willy, 3 dagen langs is er gewerkt aan het verslepen van de walnotenboom op het oude KTV terein, ik ben ook de maker van het filmpje.

grtn,

Roy Nijman
Bomenstichting
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

subliem werkje... Ik vind dat men hiervoor subsidies mocht toekennen zodat het wat meer zou voorkomen.
Ikzelf heb nog niet verplant dat zwaarder was dan 15 ton.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
frankb
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 27 Apr 2006, 00:28
Location: Harderwijk

Post by frankb »

Hey pietje ja ik leef nog hoor.

We hebben de boom gedraaid met platen en al, dit wringt wel iets maar als je rustiug aan doet komt t wel goed.
Enig nadeel is dat de lieropstelling opnieuw opgebouwd moet worden. Dit is wel n tijdrovend klusje.

Groente Frank
Post Reply