kastanje ziekte

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
gerard
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 09 Jan 2008, 19:43
Location: Wijnjewoude

kastanje ziekte

Post by gerard »

Even een klein verhaaltje over kastanje ziekte dat ik dit weekend beleefde.

Ik werd gebeld door mensen die graag hun kastanje liever zien gaan dan komen, het bijkomende ''voordeel'' hij is al ziek.
Ze lieten me foto's zien en je zag de rode vloeistof op de bestrating liggen.
De vergunning werd aangevraagd en de gemeente kwam een kijkje nemen..... 'meneer uw boom heeft wel een beetje de ziekte maar dat geeft niet en die scheuren in de takken overgroeit hijn wel weer'.... Daar moest je het maar mee doen, wel werd er geadviseerd om eens grondig te snoeien of kandalaberen. In november nog eens geprobeerd om een vergunning te krijgen, en dit keer kwamen ze langs maar de bewoners waren niet thuis .
De gemeente trof wel de buren en vertelden dat er niks aan de hand was en dat er ook niet meer gekandelaberd mocht worden.
Touwtrekken dus.... de boom is nog redelijk te verwijderen dmv klimmen (geen plaats voor hoogwerker of telekraan) maar hoe langer je wacht des te veradelijker word het hout.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Soms gaan ze er inderdaad heel licht over. We maken het allemaal wel eens mee. Ik moest 7 lindes beoordelen aan een kapelletje in St truiden, nadat er eentje was gebroken op een meter boven de grond. Vier ervan zijn eigen in slechtere staat dan degene die is gebroken en gezien de standplaats was er echt groot risico. Mijn advies voor deze vier is negatief dus ik schrijf een rapport. Ik had de bomen beklommen, al was dat niet echt noodzakelijk, maar toch. Ik had wel 150 foto's gemaakt om het advies te staven. Daar komt dan nog bij dat de brandweer ze de laatste jaren heeft gesnoeid, en daar moet ik ,denk ik, geen uitleg meer bij geven.
Met opkomende stormen in het vooruitzicht leek het mij best voor deze vier een vergunning wegens acuut gevaar aan te vragen, en sommigen onder jullie die me wat kennen, zullen weten dat het dan echt noodzaak is.
Dus komt de verantwoordelijke van bos en groen, ik doe de uitleg en laat haar de foto's zien en we doen samen nog eens de vaststellingen, en ze zegt dat ze er alles aan zal doen om de vergunning te bemachtigen.(de verantwoordelijke dacht eerst dat het eiken waren)
De eigenaar krijgt een e-mail van haar chef, waarin doodleuk staat dat mijn verslag "volledig buiten de kwestie is" en dat de bomen moeten blijven staan.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
wisse
Nieuw
Nieuw
Posts: 33
Joined: 07 Jan 2008, 22:52

rooien snoeien of laten staan

Post by wisse »

dit is een verhaal: helaas de waarheid :evil: :evil:
burocratie ten voeten uit.
de ene beamte heeft er weinig tot geen verstand van:daarom zegt ie:( om een ieder te vriend te houden)dat de boom het kachelhout in kan (soms zonder reden).
en de andere (meestaal een kortzichtige milieufreak(groenlinks :twisted: ) ambtenaar zegt dat een levensgevaarlijke boom moet blijven staan.
dan moet deze ambtenaar tijdens storm ook de omgeving afzetten!!!! maar daar is hij te lui of te druk voor. :shock: :shock:
Post Reply