Klimgordel

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Klimgordel

Post by jeroenvan »

Ik heb van de week mijn klimcursus gehad en die ging donders goed.
Nu wil ik er graag verder in en moest van onze instructeur maar gaan oefenen.

Maar nu weet ik niet echt goed welke klimgordel ik moet halen. Mijn klasgenoot heeft er 1tje die naar zijn lichaam is gemaakt. Maar is dit nodig?
En ik heb veel gehoord over de treemotion klimgordel. Zou dat nu ook een goede gordel voor mij kunnen zijn?
Ik hoop dat jullie een paar tips hebben.

Alvast bedankt Jeroen
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Hoi Jeroen,

Ieder lichaam heeft andere maten, dus een gordel moet zeker aan te passen zijn tot 'ie lekker zit. En of dat met de naaimachine moet of gewoon met verstelbare banden mag ieder voor zich bepalen...

Ik klim al jaren met de oude Butterfly I, inclusief zitplank. Voor de wedstrijden gaat die plank er af, maar in het dagelijks werk zit de gordel met plank heel relaxed. En de gordel bevalt me prima, na een paar kleine wijzigingetjes (die in de Butterfly II standaard zijn meegenomen).

Mijn allereerste boomklimervaring (na jaren sportklimervaring) was met een Weaver zitbanden-gordel. Dat die gordels nog gemaakt worden...! :? Verschrikkelijk!

De laatste jaren zie je dat de boomklimgordels meer naar de sportklimgordels zijn gaan, wat tot zekere hoogte een goede ontwikkeling is. Echter, boomklimmers gebruiken hun gordels anders dan alpineklimmers, dus er worden andere eisen aan gesteld en blijven ze verschillend. Ik hoor van collegas dan ook wisselende verhalen over de Treehopper (alpinegordel met D-ringen) en Treemagic.

De Treemotion is qua ergonomie een hele goede gordel, maar erg duur (en nog wat opstartfoutjes) . De Butterfly II is zo'n 100.- goedkoper en ook een prima gordel. Ga gewoon naar een winkel in de buurt (Safety Green, Poel, Donar en zo) en probeer er een paar uit. Lekker de tijd voor nemen!

Groetjes,

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Hey Jeroen,

klimgordels zijn er genoeg. Net wat Pietje zegt neem er de tijd voor, 1 uurtje extra proberen kan voor heel veel uren plezier zorgen.

Ik zelf heb een Tree-austria duo 2 ( http://www.abbeypro.co.uk/subprod/tree- ... 02359.aspx ). Deze gordel is goed verstelbaar en ook kun je eventueel een zitplank erbij kopen. ik vind hem super klimmen!!

Succes verder

roel
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

kijk ook ff naar wat voor werk je veel gaat doen. als je veel sloopt is het wel fijn dat je lekker opsporen kan staan zonder dat je aan het eind van de dag je heupen niet meer voelt.

en vooral lekker je tijd nemen en leen ff gordel van een collega. snoei er ff een boompje mee. want die spullen zijn duur zat en is jammer als je een mis koop hebt gedaan omdat hij net niet lekker zit.

en verder niet teveel klooien en dingen eraf snijden. ga eerst maar eens lekker klimmen.

gr
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Jongens bedankt! hier kan ik wel wat mee.
Ik ga in deze weken maar is lekker een paar uurtjes passen.

Jeroen
User avatar
boomnkeerl
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 13 Feb 2008, 22:05
Location: nijverdal

Post by boomnkeerl »

beste jeroen
wij hebben bij de cresto skybelt zonder en met zitplank.
na jaren de keus te hebben gehad uit deze twee klimgordels (zonder schouderbanden) blijkt dat de gordel met plank nog maar 3 keer is gebruikt en die zonder zitplank 500 keer.
de cresto gordel zonder plank is zeer comfortabel voor ons vakgebied maar wij houden het vaak bij een klimklus van hooguit 4 uur.
ik en mijn colega's vinden dat een zitplank je flexibiliteit in de boom drastisch verminderd (wij zijn geen klimexperts) en zou bij dagelijks klimwerk mischien ook wel voordeel kunnen hebben.
conclusie:::::: de cresto skybelt is naar mijn inzicht een heel comfortabele klimgordel met heel veel opties qua bijvoegingen en aanpassingen. er zitten heel veel extra ogen aan voor materiaal bevestiging en zoals eerder vermeld is het comfort zeer aangenaam te noemen.
hoop dat je wat aan deze tip hebt en ik zou zeggen proberen voordat je wat koopt is een noodzaak.
als je hier in de buurt woont (nijverdal)kun je hem ten alle tijde komen testen. de koffie staat klaar.
groet'n johny
User avatar
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 149
Joined: 26 Jan 2008, 15:05
Location: Heerhugowaard (N-H)

Post by paskal »

Bij de Duitse Boomvakhandel Freeworker ( http://www.freeworker.de ) heb je de mogelijkheid om 3 gordels op proef te bestellen voor 30,- Euro. Dan heb je 10 dagen de tijd om deze gordels te testen. Porto kosten naar jou betaald Freeworker, retour betaal jij (of je werkgever). Kies je voor 1 van de 3 gordels krijg je 15,- Retour.

http://www.freeworker.de/support/katalo ... e_2007.pdf Dit is een pdf versie van de catalogus. Onderaan pagina 28 staat het stukje over gordels testen, het 'testpakket'.

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee...

Wat Freeworker betreft, ik heb hele goede ervaringen met deze firma. Bestellingen zijn altijd binnen een dag of drie binnen, dingen die niet voorradig zijn blijven in "Rückstand" staan, dus die hou je tegoed en betaal je ook pas na ontvangst. Als er dingen niet duidelijk zijn op je bestel formulier wordt je even gebeld door een mevrouw die zich redelijk verstaanbaar kan maken in het nederlands...
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Heey jongens hartstikke bedankt!!! alleen.

Ik heb inmiddels de Cresto treeflex aangeschaft. Ik heb een aantal gordels geprobeert en deze zat naar mijn mening echt lekker. Heb ook de treemotion geprobeert wat ik heel lekker vond zitten alleen hebben ze me die afgeraden omdat er nog wel wat probleempjes mee zijn.

Heb met de cresto treeflex laatst zeker een uurtje of 5 in de boom gehangen en op een paar zere benen na is me dat goed bevallen. (de zere benen komen denk ik omdat ik het nog niet helemaal gewend ben :P )
Maar ben inmiddels erg gehecht aan mijn gordeltje :D

Boomnkeerl jammer dat ik het niet eerder wist. Nijverdal is best wel bij mij in de buurt had ik mooi ffkes kunnen proberen.
Ben je boomverzorger?? Wie weet kunnen we mekaar is een keer opzoeken.

Maar jongens nogmaals bedankt.
Groeten Jeroen
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Jeroen wrote:Heey jongens hartstikke bedankt!!! alleen.

Ik heb inmiddels de Cresto treeflex aangeschaft. Ik heb een aantal gordels geprobeert en deze zat naar mijn mening echt lekker. Heb ook de treemotion geprobeert wat ik heel lekker vond zitten alleen hebben ze me die afgeraden omdat er nog wel wat probleempjes mee zijn.
Door wie is jou die treemotiongordel afgeraden Jeroen.
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Pff weet zo zijn naam niet meer. Maar het was bij de poel.
Maar mag ik vragen waarom??
User avatar
boomnkeerl
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 13 Feb 2008, 22:05
Location: nijverdal

skybelt

Post by boomnkeerl »

je blijft welkom om de skybelt te proberen
kan ik jou gordel eens testen.
pal voor mijn huis staat de mooiste klimeik die je je maar voor kunt stellen (veel takken en bijna allemaal waterpas horizontaal)
als je wilt uitlopen, kan het in dit eikje niet mooier worden(of makkelijker).
ben benieuwd hoe je treeflex bevalt en welke lijk je erbij gebruikt.
groet'n
User avatar
boomnkeerl
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 13 Feb 2008, 22:05
Location: nijverdal

Post by boomnkeerl »

bedoelde natuurlijk welke lijn en niet welke lijk
hihihi
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Jeroen wrote:Pff weet zo zijn naam niet meer. Maar het was bij de poel.
Maar mag ik vragen waarom??
Omdat ik mij niet kon voorstellen dat je dit antwoord had gekregen van een professioneel dagelijks klimmende boomverzorger. Voor zover bij mij bekend heeft alleen Tamil zijn TM aan de wilgen gehangen.

Alle klimmers zijn bekend met het overmatig slijten/verwringen van de brugbanden, maar zijn dusdanig tevreden met de gordel dat dit manco wordt gedoogd. Het is toch zo dat je mag verwachten dat dit 'probleem' uiteindelijk adequaat zal worden opgelost.

Gisteren heb ik weer met Walter Hak mogen lesgeven en ook wij hebben het weer over het manco gehad. Toch kwamen wij allebei weer tot de conclusie dat dit de minst bewegingsbelemmerende gordel is en dat dit zwaarder weegt dan visueel goed controleerbare vervorming van de banden.
Post Reply