Kettingzaag aankoopadvies

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
kvanmeer
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 31 Jan 2015, 12:46

Kettingzaag aankoopadvies

Post by kvanmeer »

Hoihoi

Nieuw op het forum hier. Ben van België. 37 jaar.

We hebben sinds vorige week een houtstoof en ik wil me graag een kettingzaak aanschaffen om hout te verwerken.
Doel: stammen en dikke takken in stukken zagen en af en toe eens een boom omleggen bij een vriend of kennis als ik daarvoor gevraagd word. Geen gigantische grote bomen. Daar pas ik voor wegens te gevaarlijk.

Het wordt sowieso een Stihl of een Husqvarna.

Ben gisteren in 2 winkels geweest (een Stihl en een Husqvarna) en daar raden ze me deze aan:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat natuurlijk ook mee speelt is prijs en gewicht (ik wil er ook op mijn gemak een halve dikke takken mee kunnen verzagen zonder spierpijn).

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen?

Mvg,

Koen
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kettingzaag aankoopadvies

Post by treespotter »

Koen, geef eens een eerlijke en steekhoudend reden waarom jij zegt dat het alleen maar een Stihl of Husqvarna mag worden? Jij doet jezelf onnodig tekort door je hierin vast te bijten. Het is echt de moeite waard om verder te kijken naar zagen van bijvoorbeeld Makita/Dolmar of Echo. Dit zijn zagenbouwers die de laatste jaren een enorme inhaalslag hebben gemaakt. Technisch en zeker kwalitatief heb ik een veel hogere pet op van Dolmar dan Stihl.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Kettingzaag aankoopadvies

Post by ludovanmil »

treespotter wrote:Koen, geef eens een eerlijke en steekhoudend reden waarom jij zegt dat het alleen maar een Stihl of Husqvarna mag worden? Jij doet jezelf onnodig tekort door je hierin vast te bijten. Het is echt de moeite waard om verder te kijken naar zagen van bijvoorbeeld Makita/Dolmar of Echo. Dit zijn zagenbouwers die de laatste jaren een enorme inhaalslag hebben gemaakt. Technisch en zeker kwalitatief heb ik een veel hogere pet op van Dolmar dan Stihl.
zal nog eens een spreekwoordelijke duit in t zakje doen :wink:
Temeer je het, Koen, ook over prijs en gewicht hebt.....
Ik heb specifiek voor die 2 redenen ook Dolmar in mijn bus ! qua gewicht- vermogen en prijs veelal het beste aanbod. En dat mede gezien hetgeen je ermee wil gaan doen. Sowieso is Dolmar een betaalbaarder alternatief dan de Stihl en Husqvarna ( ook prima zagen- ook in de bus.... :)
Laat ook meewegen wat voor dealer je in de buurt hebt ! Kopen in de regio waar je woont hè jonguh !! :wink:
kvanmeer
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 31 Jan 2015, 12:46

Re: Kettingzaag aankoopadvies

Post by kvanmeer »

Wel,
1) Husqvarna en Stihl werden hier en daar op fora aangegeven als de betere merken. Ik wil graag een machien die lang meegaat.
2) Er zijn twee tuinwinkels vlakbij. Eentje met Stihl en de andere met Husqvarna.

Welk type van Dolmar raden jullie me aan?
kvanmeer
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 31 Jan 2015, 12:46

Re: Kettingzaag aankoopadvies

Post by kvanmeer »

Een snelle zoektocht op Google levert voorlopig geen verdelers van Dolmar in de buurt op.
Dus toch weer hoofd richting Husqvarna en Stihl...
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kettingzaag aankoopadvies

Post by treespotter »

Maak je niet zo druk over een dealer in de buurt als je een Dolmar gaat kopen.
Je komt daar maar één keer. Om de zaag te kopen. Ik kan mij best voorstellen dat je een Stihldealer in de buurt wilt hebben.... Voor reparatie en onderdelen enzo... Maar let vooral niet op ons. Wij gaan ervan uit dat de zager weet waarover hij het heeft. Sommige hobbyzagers komen er pas na een jaar achter dat er tweetakt brandstof in die machines moet. Dan wil je inderdaad bij een dealer om de hoek zitten.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Kettingzaag aankoopadvies

Post by boomverzorgingbruno »

Ik zal dan toch nog even ook nog opmerken dat als je gewoon gaat hout zagen voor je kachel. dat je gewoon vrijgoedkoop een degelijk husqvarna 550 kan kopen dat is voor mij momenteel de topzaag licht handig krachtig en goedkoop.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Kettingzaag aankoopadvies

Post by ludovanmil »

treespotter wrote:Maak je niet zo druk over een dealer in de buurt als je een Dolmar gaat kopen.
Je komt daar maar één keer. Om de zaag te kopen. Ik kan mij best voorstellen dat je een Stihldealer in de buurt wilt hebben.... Voor reparatie en onderdelen enzo... Maar let vooral niet op ons. Wij gaan ervan uit dat de zager weet waarover hij het heeft. Sommige hobbyzagers komen er pas na een jaar achter dat er tweetakt brandstof in die machines moet. Dan wil je inderdaad bij een dealer om de hoek zitten.
:lol: :lol:
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Kettingzaag aankoopadvies

Post by geert7 »

Niet elke kettingzaag heeft mengsmering nodig, ik heb een 4 takt stokzaag gevonden!

Ook bladblazers en bosmaaiers zijn er in 4 takt.

De Sachs Dolmar zaag met wanckelmotor heeft wel mengsmering nodig.

Niet elke 2 takt zuigermotor heeft mengsmering nodig, vooral de wat grotere motoren hebben een eigen smeersysteem.

En niet elke zuiger motor is 2 of 4 takt. Er zijn ook 5, 6 en 7 'stroke' motoren. En turbines hebben ook geen mengsmering nodig, maar of ooit iemand een modelbouw turbine aangedreven zaag heeft gemaakt kan ik niet vinden.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Gertdc
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 18 Feb 2013, 20:43
Location: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Kettingzaag aankoopadvies

Post by Gertdc »

@ Koen

Dolmar is eigenlijk hetzelfde als Makita. Misschien vind je een Makita dealer in de buurt?
Mijn eerste zelfgekochte zaag (nadat mijn vader zijn Pioneer het begeven had) is een Makita DCS520.
Prima zaag, kan er weinig verkeerd over zeggen.
Investeer tegelijkertijd ook in een zaagbroek en laarzen.
Succes met je aankoop.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kettingzaag aankoopadvies

Post by treespotter »

Koen, daar bedoelt gert laarzen met beveiliging tegen doorzagen mee. Wanneer jij een beperkt budget hebt dan is het verstandig om eerst te beginnen met een wat goedkopere motorzaag en om in iedergeval te gaan voor die zaagbroek en zaaglaarzen. Veiligheid voor alles.
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Kettingzaag aankoopadvies

Post by Maki »

Als je voor de laarzen en broek iets betaalbaars zoekt. Kijk dan eens op de site van Kox. Goed materiaal voor een betaalbare prijs.
Post Reply