Berichtdoor Viridis Mundis » 22 Feb 2018, 11:22
Hallo Sander,
Ik begrijp je vraag niet helemaal maar ga toch proberen een antwoord te geven vanuit mijn ervaring als voormalig buitensport ondernemer en bouwer van hoogteparcoursen.
Ik zou een gat boren door de boom d20 mm en hierdoor een draadeind M20 doen. Aan beide zijden een chassisplaat en een borgmoer. Eén zijde laat je langer zodat je daar allerlei schroefbare onderdelen (schroefogen, moeren of bv platen) op kan maken.
Er zijn overigens speciale ankers voor dit soort doeleinden. Een buis met hierin staf met op de uiteinden een draadeind zodat hij enige schuif kan hebben. De dynamische bevestiging geeft de bomen de mogelijkheid om te bewegen tijdens windbelasting wat theoretisch, breuk verminderd.
De bevestiging zal na verloop van tijd ingroeien. De boom heeft hier geen last van. (relatief) Doordat de ankers meestal gegalvaniseerd zijn hebben deze ook een lange levensduur.
Een stalen band, kunstofband of iets dergelijks groeit uiteindelijk in maar heeft invloed om de levens bestendigheid en constructieve veiligheid.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord