Alu ringen toch niet zo sterk?

Alles over veiligheid en bescherming
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Alu ringen toch niet zo sterk?

Post by Steven »

http://www.treebuzz.com/forum/showflat. ... art=1&vc=1
mischien handig om in je achterhoofd te houden!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Als ik goed reken, dan brak er een ring bij 1800lb, wat 850Kg is. En dat is dan de kleine ring: van onze frictionsavers is de grote is nog zwakker. :?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Er is al eerder een keertje zoiets in de boomklimwereld rondgegaan.

Toen ging het ook al over de breuksterkte van alu ringen in cambiumsavers.
Daarbij werd er verschil gemaakt tussen ongemerkte ringen waarop niets vermeld stond en exemplaren waarop stond aangegeven wat de breuksterkte was.
Deze ringen (volgens mij van svenk tradvard) konden 25 KN hebben. de andere zijn niet getest (werd toen gezegd)

Veel klimgordels hebben tegenwoordig een sliding D in de vorm van een aluminium ring en in iedere cambiumsaver wordt er ook een gebruikt.
Dat geeft toch wel te denken :?

Lijkt me misschien wel eens tijd om alle klimleveranciers eens een duidelijke uitspraak en of test te laten doen.

Heb meteen maar eens bij enkele klimmaterialen kenners om een reactie gevraagd, dus hou jullie op de hoogte.

want als die ringen zo makkelijk klappen, dan wordt het wel spannend daarboven.....

groeten wouter
Last edited by -WOUTER- on 19 Oct 2008, 20:26, edited 1 time in total.
- climb fast, move slow -
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Post by Harrie »

Naar mijn mening gaat het in dit verhaal alleen over de gouden ringen. Ik wil de breuksterkte van de zilveren ringen wel eens weten.

The information I received showed that only the 28 mm gold rings broke. The 46 mm silver looking ones apparently tested out fine. I only sent down one of the 28 mm rings in silver so I don't know if that one was tested.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Ik moet met deze "gouden" ringen aan twee gezegden denken:

Goede wijn behoeft geen krans, mooie ringen hoeven geen gouden kleurtje.
Lood om oud ijzer: goud om slecht aluminium...
:?

Trekbankproeven van gewone cambiumsavers: http://www.treehugs.nl/forum/viewtopic.php?t=322

Hier is de cambiumsaver ingespannen met de twee ringen door de ene haak, de band door de andere.
De cambiumsaver breekt op 14K bij de grote ring. Ik vermoed dat dit ook Lb's zijn, dus 14000x0.453 = 6300Kg. Op elke ring is dat 3150Kg, dat lijkt me sterk genoeg...
Ter vergelijking in Lb's: die gouden ring brak bij 1800Lb, de gewone cambiumsaver-ring brak bij 7000Lb.

Laten we dat kermis-spul maar niet gebruiken...!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Uit betrouwbare en vakkundige bron vernomen :

Ringen met een coating die slijtage tegengaan worden verhit om de coating aan te brengen.
Dit resulteerd in een veranderde spanning in het alluminium. Tot zover nog geen probleem.
Als de ring met coating op een hard en scherp voorwerp valt ontstaat een scheur in de harde coating die zeer makkelijk door de door warmte ontstane spanning in het materiaal doorscheurd.
Het laten vallen van dit soort ringen uit het klimsysteem is dus dodelijk !!

Om stalen ringen te gaan gebruiken is niet aan te raden. Deze vormen bij beschadigingen snel vlijmscherpe randjes die lijnen en klimsysteem doorsnijden.

Normale aluminium ringen zonder coating slijten harder maar hebben bovenstaande problemen niet, er ontstaat hier geen spanning in het materiaal waardoor doorscheuren na impact nagenoeg niet voorkomt.

Tot zover - wordt wellicht vervolgt en of aangevuld.
- climb fast, move slow -
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Post by jelte »

Zoals als ik het begrijp, kunnen er alleen scheuren in aluminium ontstaan tijdens het verhardingsprosess of als je bijv. met een hoogwerker eroverheen rijdt. Gewoon een stuk alu. op de grond laten vallen zal geen haar scheuren doen optreden, sterker nog het aluminium wordt op die plek juist harder.
Dus als er in het proces van verharding iets niet goed is gegaan bij die Gold rings, zou het kunnen dat bij die specifieke ring een probleem is.

Dat een ring een kleur heeft, of niet, hoeft nog niks te zeggen over de kwaliteit. Kijk naar bijv. de ringen die op de brug van de treemotion zitten, die zijn groen maar wel van zeer hoogwaardig aluminium.

Ik vind het ook een issue dat je niet altijd kan zien waar een ring vandaan komt of wat de MBS is. Er zijn weinig ringen die dit hebben.

DMM is bezig met ringen die naast de MBS op elke ring ook een uniek serie nummer heeft. Een stap in de goede richting. De tekst op de ring wordt met de laser opgebracht.

Jelte
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Jelte,

bedankt voor je reactie.

groeten wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

jelte wrote: Gewoon een stuk alu. op de grond laten vallen zal geen haar scheuren doen optreden, sterker nog het aluminium wordt op die plek juist harder.
Aluminium wordt alleen maar harder, als de koudversteviging nog niet volledig is. Als het materiaal door- en door gehard is, kan het zijn dat koudversteviging niet meer mogelijk is, en dan breekt het. Maar daar is inderdaad meer voor nodig dan "laten vallan".
Toch kan volgens mij zo'n geharde ring uit een cambiumsaver die van 12 meter uit de boom op straat valt, een klap krijgen die groot genoeg is om uit elkaar te spatten.
jelte wrote:Dat een ring een kleur heeft, of niet, hoeft nog niks te zeggen over de kwaliteit. Kijk naar bijv. de ringen die op de brug van de treemotion zitten, die zijn groen maar wel van zeer hoogwaardig aluminium.
Nu gaan we even appels en peren vergelijken. De groene ringen uit de TreeMotion zijn groen-geanodiseerd. Anodiseren is een koud, chemisch proces waarbij de onderliggende materiaalstructuur niet aangepast wordt. Het oppervlak wordt extra "geroest", en als je dat met kleurstoffen er bij doet, dan krijg je bijv. groen aluminium. Dit geanodiseerde aluminium is niet heel slijtvast; kijk maar naar je "achtjes" (ook geanodiseerd) hoe snel er sporen in slijten.

Hoe de coating van de gouden ringen opgebracht is, weet ik niet. De coating is aangebracht voor extra slijtvastheid? Dan is daar zeker een proces voor nodig dat warmte nodig heeft, en daarmee wordt de onderliggende structuur aangetast. Wouter schreef dat al.

Even als oud-werktuigbouwkundige: het lijkt het er op (gezien het breukvlak), dat ze te lang gehard hebben. Een beetje ingewikkeld verhaal: het harden van aluminium gaat anders dan met ijzer. Bij aluminium moet je kleine deeltjes in het materiaal diffunderen door het een tijdje warm te stoken in een omgeving met fijn poeder (precipitatieharden). Hoe langer je dat doet, des te dieper dringen die deeltjes het materiaal in. Mij lijkt het zinvol om de kern van de ring onveranderd te houden, en dus alleen het oppervlak te harden. Op deze manier kun je brosse breuken voorkomen. Dit zie je bij krukassen: een zachte kern met een keiharde toplaag.

Om kort te gaan: nu nog maar even onbehandelde ringen gebruiken!

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Zo zie je maar weer dat zelfs een boomverzorger enorm veel materiaalkennis heeft van zowel hout als aluminium.

Het proces dat wordt gebruikt waarbij verhitting nodig is heet Eclosatie (heb ik vernomen uit betrouwbare bron).

Maar een en ander wordt nu wel duidelijk en ik ga lekker met mijn oude onbehandelde ringetjes verder klimmen.

Bedankt allemaal voor reacties.

Grtn wouter :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Post by jelte »

Piet en Wouter,

Bedankt voor julie helder uitleg. Ik vraag me af hou veel "Eclosatie" ringen in de omloop zijn? Ik heb ooit zo'n ring gehad maar zie ze niet vaak meer? Worden deze in europa verkocht? en wie maakt ze?

Climb safe, Jelte
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Ik heb geen enkele eclosatie-ring in gebruik (voorzover ik weet), en ben ze nog niet tegengekomen bij nederlandse, duitse of belgische leveranciers.
De enige ringen die ik zo een twee drie kan bedenken zijn de grotere ringen die in de handel zijn bij het gebruik van de cambiumsaver met de art-pully en een grotere ring die lijkt een harde toplaag te hebben en dan heb je nog de USA-cambiumsavers met een grafiet-kleurige/zwarte harde laag.

Verder gebruik ik gewone normale alu ringen en de groengekleurde ring op mijn tree-motion.

clim safe

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Blijk wel een eclosatie ring te hebben.

Nog wel in mijn cambiumsaver, die regelmatig links en rechts naar beneden klettert.
Ga 'm snel vervangen, want zit niet te wachten op een zwakke schakel in het systeem.

Deze ring is grijs ge-eclosatie-eerd (of zoiets) en is bij een nederlandse firma aangeschaft..... dus opgelet !

groeten
wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Wouter, kun je die ring ergens in een trekbank laten knappen? Ik heb nog wel contacten op de Technische Hogeschool...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Peter,

als je wilt stuur ik de ring zo naar je op.
ga hem toch niet meer gebruiken, vandaag vervangen door officiele "komet" ringen van vriendje Jelte.

Als ik je de ring toestuur wil ik natuurlijk wel weten wat ie kan hebben.

laat maar weten mister snipperservice.nl :wink:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Is goed, Wouter, ik zal een oude cambiumsaver van me slopen (daar zitten twee gewone ringen in), dan laat ik die ook trekken en kunnen we de twee ringen vergelijken. Misschien heeft je vrindje Jelte nog een andere uitvoering van dezelfde ring zodat we nog meer vergelijkingsmateriaal hebben. Bijvoorbeeld zo'n geanodiseerde groene ring uit de TreeMotion. Hint?

:D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Ik zal je meteen de eclosatie ring en eentje van de treemotion toesturen, die wil ik hiervoor wel opofferen. Ben benieuwd wat er uit deze prive-test gaat komen.

Peter, kun je ook zorgen voor beeldmateriaal bij deze ringen test, want dat spreekt de treehuggers vaak net wat meer aan ?

Groeten

wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Ik zal m'n best doen: wellicht is het stof voor "Bomen" van de KPB
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
bart
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 30 Sep 2008, 21:28
Location: waarland

Post by bart »

Misschien is het ook een idee om de uitslag van de test als materiaal te geven voor de Tuin en landschap. Dit word veel gelezen door hoveniers. En het is nou eenmaal zo dat hoveniers nogal makkelijk denken over hun klimmateriaal. Vaak is het verouderd of niet juist, maar dan is het zo van 'ik gebruik het toch niet dagelijks'. :? misschien worden ze hierdoor een keer wakker geschut en word het materiaal gecontroleerd of vervangen. Want er gaat nog teveel mis onder de hoveniers. Ik ben zeer benieuwd wat de uitslag van de test zal zijn.

groeten bart
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Ik heb nu twee ringen van Wouter (bedankt! Een ring brak bijna bij het uitpakken, zo stevig had je um vastgeteept...!), te weten een TreeMotion-ring en die grijze gladde ring van Safety-Green. Verder heb ik een grote onbehandelde frictionsaver ring, dat maakt drie.
Heeft iemand nog iets om aan de testen toe te voegen?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

klinkt misschien stom, maar een kleine al. ring erbij.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Dat kan, Roel, maar we weten uit andere trekproeven dat de kleine ring veel sterker is dan de grote. Dus ik denk dat het niet veel toevoegt aan de test. Maar als je een ring over hebt, kan ik hem wel meenemen!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Oke. Mijn cambiumsaver is nog goed en met mijn mooie zilverkleurige ringen voel ik me voorlopig nog wel veilig (ben erg benieuw naar de uitslag van de test).

roel
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Ik heb vandaag uitgebreid met Lars gesproken, en die had het volgende over de ringen te zeggen:
1. Het voorval met de gebroken gouden ringen is al drie jaar oud, en naar aanleiding hiervan heeft hij onderzocht hoe en wat. Ringen die een warmtebehandeling hebben ondergaan worden in NL niet verkocht/verwerkt, dus deze problemen spelen hier niet
2. Als we een trekproef gaan doen, dan zal het ons nauwelijks lukken om de testen zo te doen dat ze vergelijkbaar zijn met testen die leveranciers moeten doen om aan de normen te voldoen voor de CE-markering.
3. De ringen uit de friction savers zijn niet CE gemarkeerd, maar wel als geheel. Zij zullen dus voldoen aan de norm. Ditzelfde geldt voor de groene ringen van TreeMotion.

Kortom, hij verwacht weinig resultaat van een trekproef...

Wat wel leuk is om te onderzoeken, en dat vond Ed Bottenheft ook, was in hoeverre een beschadiging nu leidt tot vermindering van sterkte. Behalve interessant is dat ook dubieus: stel dat het weinig uit maakt, dan ga je ongewild promoten om onzorgvuldig met je spullen om te gaan. Het maakt immers toch niet uit...

Dus ik wil het proefje als volgt doen:
Laat op een gecontroleerde manier een (aantal) ring(en) een val van 20 meter maken, op een stenen ondergrond. Vergelijk de breeksterkte met een nieuwe ring. Hiermee simuleer je een cambiumsaver die uit de boom getrokken wordt en ongelukkig terecht komt.

Iemand ideeen??
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Post by Tamil »

Goed plan Peter,

Maar waarom er niet even een gefabriceerde Cambiumsaver van maken en de ring de flip van je klimlijn ook laten meemaken! soms gaat dat naar mijn idee harder dan gewoon laten vallen.

Ik zou voor "Aggressive Testing" gaan
Post Reply