Alu ringen toch niet zo sterk?

Alles over veiligheid en bescherming
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Ik sta ervan versteld dat deze eclosatie ringen volgens Lars in NL niet worden verkocht !
Want ik meen toch echt dat ik er hier eentje heb aangeschaft en deze naar Pietje heb gestuurd.

Ik blijf bij de eerste test-actie.
Mijn eclo ring is al meerdere malen uit de boom geketst en hoef je dus echt niet meer op een rots te smijten, da's al gedaan peter.
En daarnaast weet ik van jelte en Lars dat een normale alu ring alleen maar sterker wordt van een val (binnen grenzen natuurlijk) dus 20 meter moet wel kunnen lijkt me.

Maar goed, ik denk dat een gewone trekproef meer zegt dan de ringen eerst moedwillig te mollen en dan kapot te trekken.
Nu heb je enkele normaal intensief gebruikte ringen en dat komt het dichtst bij de realiteit lijkt me.

Dus als ik het voor het zeggen heb, gewoon een trekproef doen en dat we dan niet voldoen aan de eisen van de fabrikanten vind ik een beetje flauwekul, die hebben toch geen andere kilo's dan wij !!!
Het gaat erom bij welke kracht het breekt en punt uit. Dat kunnen ze op de technische hogeschool wel neem ik aan.
En die fabrikanten roepen vaker dit soort dingen om zelf hun eigen proces te beveiligen en dit soort zaken te sussen.

Ik ben benieuwd :wink:

groeten wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Hairman
Nieuw
Nieuw
Posts: 39
Joined: 10 Apr 2008, 19:47
Location: Hulsel

Post by Hairman »

-WOUTER- wrote:
Dus als ik het voor het zeggen heb, gewoon een trekproef doen en dat we dan niet voldoen aan de eisen van de fabrikanten vind ik een beetje flauwekul, die hebben toch geen andere kilo's dan wij !!!
Het gaat erom bij welke kracht het breekt en punt uit.

groeten wouter
Ik denk dat Lars bedoelt dat de fabrikanten niet één maar 10 of 20 ringen (en misschien nog wel veel meer) kapot trekken om aan een betrouwbaar testresultaat te komen.
De ringen die een fabrikant maakt zijn natuurlijk niet allemaal even sterk, zelfs de ringen uit eenzelfde serie niet.. Om dan toch tot een betrouwbare minimale breeksterkte te komen moet je er een hele hoop testen en de ring die het zwakst is bepaald de MBS voor dat product. Als Peter er 1 (per product) kapot trekt zou het natuurlijk kunnen zijn dat het toevallig een "sterk" exemplaar is, en dan is de test dus onbetrouwbaar. Echter gaat het er hier om, om te kijken of het product zwakker is dan wat de fabrikant zegt. Dus ik denk dat het wel een interessante proef is!
Ik ben in elk geval zeer benieuw naar de uitkomst!!
P.S. Is er van de ringen die getest gaan worden de door de fabrikant opgegeven MBS bekent?

Weest gegroet,

Hairman.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote:Ik sta ervan versteld dat deze eclosatie ringen volgens Lars in NL niet worden verkocht !
Want ik meen toch echt dat ik er hier eentje heb aangeschaft en deze naar Pietje heb gestuurd.
Dat "ik meen" is net de moeilijkheid: ik kan niet met zekerheid zeggen wat voor behandeling deze ring heeft gehad. En daarom is het gevaarlijk om een uitspraak over de sterkte te doen: de sterkte is geen probleem, maar wel of we het over de goede ring hebben...
-WOUTER- wrote:Mijn eclo ring is al meerdere malen uit de boom geketst en hoef je dus echt niet meer op een rots te smijten, da's al gedaan peter.
:D :D :D

Wat Lars met vergelijkbare testen bedoeld, is dat ook de wijze van inklemmen (band, karabijnhaak etc) hetzelfde moet zijn, evenals de snelheid van trekken. En het aantal testen voor 1 resultaat, zoals Herman zegt. We willen natuurlijk ook geen boze leverancier die ons aanklaagt voor laster...
Maar de ringen op dezelfde manier testen en deze testen onderling vergelijken kan natuurlijk wel. En dat gaan we ook doen.

@Tamil:
Klopt, soms zwiept het eindje enorm door. Maar ik denk dat een vrije val van een hoge flat aardig in de richting komt... Lijkt wel Mythbusters!

@Herman:
Die ringen zijn in een systeempje als cambiumsaver getest (ring, band, ring). En die voldoet aan de norm, maar de WWL is 300Kg :roll: Dus we hebben geen breeksterkte. Er zijn tegenwoordig wel ringen te koop waar netjes CE en zo op gelaserd is. Maar daar weet ik geen waarden van. En dan nog: sommige fabrikanten zetten als maximale waarde het moment dat de ring of haak blijvend vervormd, anderen geven als waarde het moment van breken. Over verschil in testen gesproken...

Maar: als je maar hard genoeg trekt gaat alles kapot. :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

ey peter als je iets 20m naar beneden gooit komt het nooit 3x het zelfde neer. dus als je ze wilt beschadigen moet je bijv. met een centerpunt met de zelfde kracht op elke ring apart aan brengen anders kloppen je metingen ook nooit.

ps
op de nieuwe ringen staan wel breuk sterktes enz. op.

en eigenlijk moet je de ringen ook dubbel testen dus hoe je in je cam. saver hangt want 1 ring word altijd maar voor de helft belast.

maar ik ben bang dat deze testen niet echt heel veel geks gaan opleveren. want als je ringen met bijv 1000kg breken dus in je cam. saver moet er op 2000kg opgestaan hebben ben in benieuwd of ik al in 2 stukken ben gebroken :)

maar niet te min iets kapot trekken is altijd leuk :twisted:
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Thijs wrote:ey peter als je iets 20m naar beneden gooit komt het nooit 3x het zelfde neer. dus als je ze wilt beschadigen moet je bijv. met een centerpunt met de zelfde kracht op elke ring apart aan brengen anders kloppen je metingen ook nooit.
Daar heb ik iets op gevonden, namelijk de ring vertikaal rollend laten vallen. Dan komt de ring echwel op dezelfde manier terecht... Als ik aan de slag ga, zal ik filmpjes maken.
Nadeel van een centerpons is dat alle trillingen die bij de klap vrijkomen, meteen gedempt zijn. En bij een vrije val niet.

Het wordt zowiezo leuk! :D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Op de ringen van ART, die bv in de ropeguide zijn verwerkt, staat een serienummer en mbs op. dat is namelijk 28 kn. Ik ben het wel met tamil eens... soms dan zwiept die lijn met de cs eraan zo hard, dat ik wel es denk die cs gooi ik nu wel weg. Ik kan je een cs van edelrid geven maar daar zit enkel nog de kleine ring in. De grote slijp ik er altijd af en vervang ik door een triple lock karabijnhaak. Dus die zou je eventueel wel kunnen hebben piet. Hij is al duizend keer tegen de grond gesmakt en dus de karabijnhaak blijft er voor je test gewoon aanhangen. Ze zijn toch aan vervanging toe.

Eerder deze week is m'n art cocoon op een steen gevallen. 1 keer maar, en dat was fataal. De brug tussen de sheaves is dermate ingedeukt en gescheurd dat ik het zaakje niet echt meer vertrouw. Het laat ook haarscheuren zien. Dit even terzijde omdat er veel jongens zijn die de cocoon integreren in een zelf gefabriceerde versie van de ropeguide.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Post Reply