Vorst mogelijk doodvonnis eikenprocessierups

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Vorst mogelijk doodvonnis eikenprocessierups

Post by Thijs »

Vorst mogelijk doodvonnis eikenprocessierups


De zeer strenge en aanhoudende vorst van de afgelopen weken zou weleens een een slachting aan kunnen richten onder de eikenprocessierupsen. De Natuurkalender denkt dat de overlast van de brandharen dit jaar een stuk lager uitvalt.

Uit onderzoek naar wintertemperaturen en het aantal eikenprocessierupsen sinds 1991, het jaar dat de rups is gesignaleerd in Nederland, concludeert de Natuurkalender voorzichtig dat een gemiddelde maandtemperatuur van lager dan 0 graden Celcius te koud is voor de eieren van de eikenprocessierups. Deze winter is dat al het geval geweest met metingen in De Bilt.

Meer rupsen in midden dan in zuiden
De grote verschillen in temperatuur in het land, bijvoorbeeld de -12 en -20 in Maastricht zal voor veel eieren teveel van het goede zijn. Het kan volgens de Natuurkalender dus zo uitpakken dat wanneer de eikenprocessierups van april tot juli actief wordt, er voor het eerst in het midden van Nederland meer zijn dan in het zuiden.

Hoe het de rupsen daadwerkelijk zal vergaan, hangt af van het weer de komende maanden, wat voor een groot deel nog gaat bepalen hoeveel rupsen uitkomen.

bron: tuin en landschap.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Post by Harrie »

Interessant, ik denk niet dat ik ze zal missen.
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Post by jef »

een weekje stevig doorvriezen in de winter heeft wel meer voordelen, en niet alleen tegen ongedierte, kan je ook eens een boompje gaan vellen waar het anders te nat is om met groter materiaal te komen heb ik gemerkt (hakselaar, hoogwerker en vrachtwagen) :wink:
Post Reply