Grasshopper wrote:
T valt me op dat sinds k begonnen ben k een stuk minder afvang dan in t begin!
Het begint met minder afvangen, lichter afvangen, begeleidt laten vallen... Mijn meestgebruikte afvangset bestaat al jaren uit een strop met stalen haak (HMS) en oud klimhal-touw (dat touw gaat niet lang mee, maar gelukkig hebben we Fem en Chiel

). De takken tot 25Kg afvangen en de rest in blokjes (dus ook de dikkere takken) naar beneden.
Op de opleidingen wordt er veel aandacht aan (groot) afvangen besteedt. Maar meestal is je dropzone zo klein, dat je een beetje tak op de grond gewoon niet kwijt kan. En dan kan je ingewikkelde dingen doen met touwen, driehoeken en steunlijnen. Maar wat je ook kan doen is de tak in veel kleine takjes zagen en die naar de dropzone gooien. Kun je bijna alles mee doen.
Oh, en op een verlanglijstje voor in een jaar dat ik teveel verdien (huh?) ga ik een winch kopen. (He Wolter!)
Dit sloot even aan bij Steven die de tip gaf om de boom niet extra te belasten door (statisch) af te vangen. Misschien zijn deze Kastanjes meer voor een ervaren boomverzorger, anderzijds doe je er wel veel ervaring mee op. Ik bedoel niet de soort ervaring van Tamil
Ga maar eens kijken en als je wilt kun je foto's plaatsen en naar adviezen vragen.
Groetjes,
Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.