Kastanjes rooien.

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Erwin
Nieuw
Nieuw

Kastanjes rooien.

Post by Erwin »

Hallo

Laatst heeft mij iemand gevraagt of ik 3 kastanjes wou rooien. De kastanjes zijn
ongeveer 80 jaar oud, staan langs een doorgaande weg en een stroomkast eronder (dus allemaal
afvang werk). Maaarrrrrr.... de bomen zijn volgens zeggen zwaar aangetast door de kastanjeziekte.
Nu was mijn vraag: Heeft de kastanje ziekte (in dit geval zware aantasting) ook gevolgen op de sterkte van
het hout. Met andere woorden is het nog wel vertrouwd om deze bomen te gaan klimmen? of wordt het eerder
een hoogwerker huren?

Ga binnenkort een kijkje nemen bij de beste man om zelf een indruk te krijgen.

Groeten Erwin :wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pas op met deze aantasting Erwin. Zolang het alleen maar blijft bij de aantasting zelf dan is er eigenlijk niets aan de hand, maar als er grote bastloze delen aanwezig zijn dan kan het hout al verdroogd zijn wat de sterkte absoluut niet ten goede komt. Maar het kan nog veel erger.... Zitten er (of hebben er) zwammen op de met kastanje bloedingsziekte aangetaste plekken gezeten dan moet je echt uitkijken. Op die plaatsen is de houtafbraak door de schimmel dusdanig vergevorderd dat er een ernstig stabiliteitsgevaar is.
Op de onderstaande foto's is een kastanje(tje) te zien waarvan je waarschijnlijk in eerste zou denken dat de aantasting wel mee valt. NIET DUS.
Let niet op het glimmende plekje, dit is een 'Wageningen onderzoek'. Één van de vele knoflookproefjes :?
Attachments
IMG_4304-stam.jpg
IMG_4304-stam.jpg (80.84 KiB) Viewed 6416 times
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

En nog één van dezelfde boom.
Attachments
IMG_4294-boom.jpg
IMG_4294-boom.jpg (139.16 KiB) Viewed 6388 times
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

Heb een keer een omgevalle kastanje weggehaald die ook aangetast was.
Er zat geen wortel meer aan helemaal rond!
Wat me ook opviel was dat een groot deel van de takken ook erg bros was.
Dus ik zou zeggen doe wat onderzoek na hun verleden en op de klus zelf zoek je afvang punt goed uit en probeer het vangen tot een minimum te beperken dat scheelt tijd en risico!
T valt me op dat sinds k begonnen ben k een stuk minder afvang dan in t begin!
Cheers! Steven
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Grasshopper wrote: T valt me op dat sinds k begonnen ben k een stuk minder afvang dan in t begin!
:D :D
Het begint met minder afvangen, lichter afvangen, begeleidt laten vallen... Mijn meestgebruikte afvangset bestaat al jaren uit een strop met stalen haak (HMS) en oud klimhal-touw (dat touw gaat niet lang mee, maar gelukkig hebben we Fem en Chiel ;-) ). De takken tot 25Kg afvangen en de rest in blokjes (dus ook de dikkere takken) naar beneden.

Op de opleidingen wordt er veel aandacht aan (groot) afvangen besteedt. Maar meestal is je dropzone zo klein, dat je een beetje tak op de grond gewoon niet kwijt kan. En dan kan je ingewikkelde dingen doen met touwen, driehoeken en steunlijnen. Maar wat je ook kan doen is de tak in veel kleine takjes zagen en die naar de dropzone gooien. Kun je bijna alles mee doen.

Oh, en op een verlanglijstje voor in een jaar dat ik teveel verdien (huh?) ga ik een winch kopen. (He Wolter!)

Dit sloot even aan bij Steven die de tip gaf om de boom niet extra te belasten door (statisch) af te vangen. Misschien zijn deze Kastanjes meer voor een ervaren boomverzorger, anderzijds doe je er wel veel ervaring mee op. Ik bedoel niet de soort ervaring van Tamil ;-)

Ga maar eens kijken en als je wilt kun je foto's plaatsen en naar adviezen vragen.

Groetjes,

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

treespotter wrote:En nog één van dezelfde boom.
Omgewaaid of omgetrokken? (In Wageningen weet je nooit...)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ha ha, nee hoor. Deze is gewoon omgewaaid. Dit is één van de bomen in de 'laan' langs de rondweg van Houten. De mannen van Wageningen hebben hier hun 'onderzoekslab in het vrije veld'.

Gisteren ging er iets fout tijdens het schrijven van mijn vorige post (hierboven). Wat er nog meer stond voordat ik per ongeluk alles wiste was dat ik geen risico zou nemen met die ouwe jongens. Ik denk dat een hoogwerker op die klus de aangewezen werkmethode is. Een beuk die rondom in de Reuzenzwam staat zou ik nog prima klimmend aandurven, maar een kastanje met een vergevorderde Oesterzwam aantasting gaat mij echt te ver. Dat is Russisch roulette met meerdere kogels in het magazijn. Van buiten zijn er geen aanwijzingen hoever de aantasting is. Vanuit mijn 'beperkte' onderzoeksresultaten kan ik alleen maar zeggen dat "waar rook is, is vuur". Of in het geval van de secundaire kastanjebloedingsziekte aantastingen "waar zwammen zijn, is breukgevaar".
Erwin
Nieuw
Nieuw

Post by Erwin »

Hallo

Ben niet wezen kijken want voor ik een afspraak kon maken kreeg ik al mail dat hij met een
ander bezig is. Prima :wink:
Had anders wel OF doorgestuurd naar een meer ervaren boomverzorger OF een hoogwerker
gehuurd.
Toch bedankt allemaal voor jullie reacties en tips.

Groeten Erwin :lol:
cosicrac
Nieuw
Nieuw

Re: Kastanjes rooien.

Post by cosicrac »

Zijn er meer mensen met ervaring met oesterzwammen en kastanjes? Ik moet er volgende week een weghalen.

Kees.
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Kijk ook uit met de Aesculus carnea ent op onderstam van Aesc. hippocast.
Mijn ervaring is,als die zijn aangetast door de bloedingsziekte deze erg makkelijk op de ent afbreken. Wij hebben het meerdere keren meegemaakt dat met het rooien van dit soort bomen( met de kraan met sorteergrijper) de kraan alleen de stam vast had en vervolgens de kruin boven op de kraan lag. (er waren al secundaire aantasters aanwezig)
bart
Nieuw
Nieuw

Post by bart »

Ik heb afgelopen winter ook twee kastanjes met bloedingsziekte verwijderd. Het kon alleen klimmend gebeuren en aangezien ik nog tekort ervaring heb om die aangetaste bomen te beoordelen had ik hier de hulp van een ervaren boomverzorger uit de buurt. zo kan je heel veel leren op een dag. ik zeg altijd maar twee weten meer dan een. Dus als je het niet weet of vertrouwt is het altijd wijs om hulp te krijgen. Was echt een heel appart gezicht hoe het hout was aangetast en hoe bros het ook was.

gr bart
Post Reply