problemen met de Stihl MS 880

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

problemen met de Stihl MS 880

Post by KIMME »

Heeft er iemand slechte ervaringen met het carburatorsysteem en het driedelige krukassysteem van de MS880?
Ik wou er eentje kopen maar begin wat te twijfelen nu ik dat zo allemaal hoor...

Thx in advance...

Kim
Guest

Post by Guest »

Weet je nu al meer?
Kim

Post by Kim »

nee eigenlijk nog niet. Doch heb ik al een paar mensen gesproken die er slechte ervaringen mee hadden. Het zou iets te maken hebben met( het driedelige krukassysteem en eigenlijk specifiek over de drie delen die onafhankelijk van elkaar zouden bewegen. Ik begrijp het niet goed.
User avatar
frankb
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 27 Apr 2006, 00:28
Location: Harderwijk

Post by frankb »

Weet niet of het aan de krukassen ligt maar onze nieuwe 880 loopt slecht stationair en start nog slechter.
Ik heb al geprobeert af te stellen toen ging hij beter lopen, maar het starten is nog steeds bagger. Koop maar een 660 of een grote husky denk ik dan.

Groente Frank
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Kim

Post by KIMME »

Sorry dat het zo lang duurde eer ik weer een post zet in deze topic...
Was het even vergeten.

Tot mijn grote spijt moet ik melden dat ik er eentje had gekocht, die perfect liep... Maar alweer gestolen is.(reeds een tijdje geleden)

Blijkbaar hadden de idioten die het op m'n aanhangwagen gemunt hadden niet eens in de gaten dat er twee motorzagen en een paar tirfor's in lagen.

Ik hoop van harte dat de kabels het begeven terwijl ze onder een widowmaker staan te zagen met de 880...

groetjes

Kim
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

880

Post by treespotter »

Een 880?

Waar in de Benelux staan bomen die zo groot zijn dat een zo grote monumentalebomensloperszaag noodzakelijk is.
Ik heb niet eens een 066 (of heet die tegenwoordig 660).
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

roel

Post by Roel »

ja daar zit wel wat in.

Maar af en toe is het wel handig z'n zaag, als je er maar geen hele week mee hoeft te zagen want dat is niet leuk :? (ik heb het zelf overigens nog nooit gehad)
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

wij gebruiken ze enkel om dikke populieren af te zetten en te verzagen. De sequoia's diee we recentelijk hebben moeten vellen waren zelfs redelijkerwijze niet te doen met een 660. De 660 doet het ook prima maar veelal moeten we dan twee keer zagen. De 880 met een blad van 120 cm doet het dan veel sneller. Ik geloof trouwens heilig in het feit dat het beter is wat motorkracht over te hebben dan motorkracht te kort. Het scheelt ons in tijd en dus in werkuren voor de crew. Ook het grondpersoneel vind het prettig werken met de 880. De 660 is iets minder zwaar maar het duurt twee keer zo lang. Dan stel ik me de vraag of dat beter is? Zware takken afvangen doe je toch ook niet met een lijn van 10 mm. En dat is volgens mij net hetzelfde.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Zware takken vang je niet statisch af met een 10 mm lijn (al zou dat best kunnen met één van de nieuwere lijnen).
Ik bedoel meer dat ik een boomVERZORGER ben en geen rooier.
Als zelfstandig boomverzorger kan ik al 9 jaar aardig uit de voeten met mijn 046 met 75 cm blad.
Je zaagt een boom per slot van rekening toch pas om als hij een gevaar op gaat leveren. En negen van de tien keer istie dan toch al zo hol dat je hem wel met een 'kleinere' zaag kan 'pakken'.
Attachments
Breukelen-beuk-vellen.jpg
Breukelen-beuk-vellen.jpg (127.92 KiB) Viewed 22980 times
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Ik denk dat dit meer een kwestie is van persoonlijke visie. Ik zou helemaal niet weten waarom een 880 automatisch gelinkt zou worden met een houthakker ipv met een boomverzorger. Ik denk dat ik hier niet moet uitleggen dat een boom heel zeker veel gevaar kan opleveren, ook als er aan de buitenkant ogenschijnlijk niets aan de hand is. En dit soort situaties maak ik ongeveer wel elke week eens mee. Weet wel dat ik ook uw mening respecteer. Maar de foto hieronder zegt iets anders. Hoewel wij wekelijks wel eens een werk voor klanten uitvoeren dat niet helemaal, of zelfs helemaal niet strookt met onze visie op boomverzorging. Maar dat wil nog steeds niet zeggen, omdat wij de wil van onze klanten respecteren, dat wij een houthakkersfirma zijn ipv een boomverzorgers firma.
Ik kan je gedachtegang wel volgen, wetende dat wij ook de meeste dagen de 880 maar een tiental minuten nodig hebben.
Toch zijn er veel boomverzorgers die ik ken, die ook wel inzien dat zo'n zware machine veel tijdswinst kan opleveren en soms veel veiliger is.
Daarbij vind ik, dat een blad van 75 cm op een 046 enkel kan bij bomen zoals je daar op je foto ziet. ENORM ROTTE OF HOLLE BOMEN. Zet je dat blad maar eens in een volle gezonde stam van een beuk en dan ziet je motor wel enorm af. De 46 is trouwens niet ontworpen om er zo'n blad op te zetten. Dus uit praktisch, ergonomisch, financieel en technisch vlak vind ik dat onverantwoord.
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

monster van een Stihl

Post by tarzan »

Tja ook Tarzan heeft een 088 kan ie lekker snel mee stammen korten, fijn, helemaal als deze stam in kleine stukjes door een amsterdamse onderwoning gesjouwd moeten worden.

Ookn handig voor het zagen van tafelbladen en planken!!!!

F
groet van Tarzan
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Kimme, trek het je niet persoonlijk aan, het was gewoon een flauwe grap van een houthakker die geen geld heeft voor een 880 :wink: .

Maar even serieus.
Het 75 cm blad mag wel degelijk op de 046 worden gemonteerd, ook al is dat het maximum dat Stihl adviseert.
Als de zaag dan echt 'aan de bak' moet in bijvoorbeeld een iepenstam of eik, dan heb ik het met de zaag te doen :twisted:

Een 880 zou bij mij maar 4x per jaar echt moeten worden 'afgestoft', dus daarom heb ik er voor gekozen om dat geld te investeren in een GRCS winch. Die komt bijna iedere dag zeer goed van pas en dit apparaat zorgt voor mij voor veel meer tijdwinst op een dag dan welke grote zaag dan ook.
Attachments
top-gear.jpg
top-gear.jpg (88.74 KiB) Viewed 19630 times
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

zulk een grcs staat bij ons ook op het punt besteld te worden. Ik heb er heel veel goeds van gehoord, maar nog niet van een belg of nederlander. Ik ken er trouwens maar eentje die er één heeft.
Wat zijn volgens jou de pro's en contra's?
We hebben reeds offerte gevraagd en zijn druk in de weer het systeem te beoordelen, theoretisch gezien dan weliswaar.

MAW, leer ons eens wat over de GRCS aub?
Post Reply