canadese populieren knotten niet zonder gevaar!!!

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

canadese populieren knotten niet zonder gevaar!!!

Post by Phille »

Vandaag een keer met mijn beide voeten op de grond gezet.
We kregen vanuit een gemeente de opdracht om canadese populieren terug te knotten die al een jaar of 10 a 15 aan hun lot waren overgelaten.
Dat wil zeggen dat er daar nu stammen opstaan van 15 a 20m hoog en ze moesten voor de veiligheid??? teruggezet worden tot op 1 /3
Dus touwtje erin lekker naar boven dubbel gezekerd met fliplijn en klimtouw.
Alles ging goed tot op een bepaald moment ik zoals voorheen een valkerfje maak, deftige spintsnedes en achter begin te zagen. Op het moment dat ik mijn zaag inzet achter begint mijn zaag te haperen en die stam spontaan open te breken.
Shit man was me da verschieten die stam breekt uit en trekt mij via mijn fliplijn tegen de nog resterende stam.
gelukkig breekt mijn fliplijn op het moment dat de druk te groot gaat worden voor een menselijk lichaam.
Ik vraag me af wat er zou gebeurd zijn als ik op deze moment een stalen fliplijn aan het gebruiken was ,enfin ik durf er eigenlijk niet aan denken.
Iemand tips of adviezen om zulke situaties te vermijden.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Phille,
het is me niet helemaal duidelijk hoe jouw fliplijn meegenomen werd. Ik neem aan dat je de fliplijn om de stam had die je ging vellen, onder de valkerf. En je lange lijn zat vast in de andere top. Klopt dat?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Post by Tamil »

He phille,

Wat voor een fliplijn had je? :? Want als ik het goed begrijp had je nu in 2en moeten liggen :? !?

Of heb ik het nu mis?
noel
Nieuw
Nieuw
Posts: 11
Joined: 25 Dec 2007, 12:38

populieren

Post by noel »

als je een fliplijn gebruikt zou hebben met stalen kern dan liep je toch echt wel met een holle rug rond, hoe groot was de tak die je er wou uitzagen, messchien niet beter om het in twee of drie stukken te doen. Met de zaag heb ik dat trouwens ook wel eens gehad, bleek in de benzineslang een scheurtje te zitten.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Als ik het goed begrijp Phille was jij de 'hoofd'stam op hoogte aan het vellen en als ik jou verhaal een goed inschat dan was dit een grote top die schuin in de te vellen richting hing.
Als de stam dik genoeg is dan is het mogelijk om met een kleine valkerf voldoende ruimte over te laten om de velsnede in omgekeerde richting uit te voeren. Ik bedoel hiermee dat je de velsnede begint 2 centimeter achter de valkerf door de zaag achter de valkerf 'in te steken' en vervolgens vanaf de achterkant van de valkerf naar buiten te zagen. Op deze manier voorkom je dat de stam gaat opscheuren tijdens het vallen doordat de stam maximaal wordt vastgehouden door de achterkant van de stam.

MAAR....

Jou zaag begon te haperen en daar is niet zo veel aan te doen (anders dan ervoor zorgen dat je tankje vol is en de zaag tip top in orde).
Trek het je niet te veel aan Phille. Door materiaalpech komen zelfs Boeing vliegtuigen niet aan een fatsoenlijke landing toe.

O ja, Phille nog één advies. Er zijn momenten (een enkele keer maar hoor) dat ik de top of tak die ik wil gaan zagen niet vertrouw. In dat geval kies ik er bewust voor om niet de fliplijn te gebruiken. Als je dan toch gezekerd wil zitten dan kan het een oplossing zijn dat je met behulp van en tweede prussik en het uiteinde van je klimlijn de verbinding maakt voor je op de centrale ankerplaats van de gordel. Een prussik zal bij een te grote belasting (bijvoorbeeld door het opscheuren van de stam) altijd gaan glijden. Dan moet je natuurlijk wel nog op een tweede punt vast zitten.

Het opscheuren van de stam kan ook worden voorkomen door een ketting om de stam te spannen. Bekijk de foto's in het boek van Gerald F. Beranek maar eens.
Attachments
fundamentals2.jpg
fundamentals2.jpg (22.71 KiB) Viewed 6668 times
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Post by Phille »

T was gelukkig inderdaad een fliplijn zonder stalen kern anders had ik een holle rug gehad of erger.
De stammen zijn niet te vertrouwen om er zo maar effe in te klimmen tis een geknotte populier met 15 m stammen erop ik ben daar eigenlijk kwa klimmen niet zo gerust in.
Mijn fliplijn hing onder de valkerf en mijn klimlijn rond een andere stam dus het breken van de fliplijn was alleen maar positief in dit geval.
T was een bangelijk moment maar daardoor begin je weer na te denken over dingen die soms vanzelfsprekend lijken.
Maar het was ook een samenloop van omstandigheden zoals het haperen van de zaag en het vroegtijdig inscheuren van de stam. Eigenlijk zijn het dingen waaruit we weer wat wijzer worden en gelukkig is het neit erger afgelopen.
Ik ga de volgende toch maar van binnen naar buiten toe zagen en het advies van treespotter ivm de tweede prussik volgen.(je inschatting van mijn verhaal was recht op de bal)
Bedankt allemaal voor de reacties.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

de fliplijn die philip gebruikte was opgebouwd uit een geknoopt stuk New England safety blue High vee 13mm. De fliplijn was enkele jaren geleden in elkaar geknoopt door een instructeur van z'n klimcursus. Op de lijn, die nu bij ons ligt om binnenkort eens te testen op sterkte, is op de mantel zeer zware slijtage te zien en is naar mijn bescheiden mening ongeveer 8 tot 10 jaar oud. Ik heb deze vergelijking gemaakt door te vergelijken met drie andere high vee's die ik reeds varierend van 2 tot 7 jaren in gebruik heb. daar is er eentje bij die de laatste jaren als trektouw zeer zwaar te lijden heeft gehad en die is in veel betere staat. De vezels voelen erg bros en breekbaar aan, zo'n beetje te vergelijken met sisaltouw. In het stuk dat gescheurd is, is geen kern meer zichtbaar, maar dat zou niet mogen uitmaken want het is een mantelgedragen lijn. Het lijkt me, gezien de uitrafelingen en de verkleuring op de lijn, niet het geval te zijn dat de knoop is doorgeschoven, maar dat hij juist in de eerste bocht van de knoop volledig is doorgescheurd. De kern, die ook gescheurd is, is een heel stuk korter dan de mantel, waaruit ik voorzichtig durf te besluiten dat dit het uiteinde van een klimlijn kan geweest zijn waar erg veel mantelophoping tot stand gekomen is. Dat wil zeggen dat in de afgelopen jaren de lijn z'n sterkte heeft moeten hebben van de kern, die eigenlijk enkel bedoeld is als opvulling om de vorm te behouden. Deze kern heeft maar een fractie van de breuksterkte en deze neemt mettertijd evengoed af. Bij deze laatste extreme belasting heeft de kern, die ook in de knoop zat waar de haak aan vast zat, het begeven waardoor de mantel in één keer z'n ophoping is kwijtgeraakt. Door die plotse dynamische belasting op de mantel is de knoop aan de haak een stukje vaster getrokken, wat serieuze wrijving in de eerste bocht van de knoop heeft teweeggebracht en daardoor is de mantel als het ware fijngeperst en uiteindelijk doorgeknipt door de overige bochten van de knoop.
Dit wil nu helemaal niet zeggen dat NE high vee een slechte lijn is, integendeel. maar door de jaren van intensief gebruik heen is de breuksterkte van de lijn gradueel afgenomen tot naar schatting 1 vierde van de totale breuksterkte. Als we daarbij bekijken dat een nieuwe NE safety blue high vee een totale breuksterkte heeft van 34kn en een breuksterkte met paalsteek van 20 kn, met een kernaandeel van 10 % van deze waarden (3.4 en 2 kn) dan kunnen we ongeveer berekenen dat op het moment van doorscheuren de mantel een breuksterkte van om en bij de 3 tot 4 kn en de kern 0.2 tot 0.5 kn moet gehad hebben. Enfin bovenstaande gegevens zijn maar gissingen en we zullen het niet weten tot we het testen. Hoe dan ook, de lijn is gebroken en in dit geval is dat maar gelukkig ook.

reden te meer om
-niet te klimmen met iets waarvan je de afkomst of ouderdom niet kent.
-regelmatig je lijnen en materiaal te laten keuren
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Post by chestnutnut »

het probleem zit hem zoals eerder aangegeven niet bij de boomsoort maar wel bij de zaagmethode. Alles wat onder spanning staat (zij het door opspannen met een kabel of door schuine stand) dient altijd met insteken gezaagd te worden.
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: canadese populieren knotten niet zonder gevaar!!!

Post by Joris »

even tonen om welk formaat populieren het hier gaat (effe meegeven dat de man met de zaag 1.92m groot is
Attachments
stam populier
stam populier
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: canadese populieren knotten niet zonder gevaar!!!

Post by treespotter »

Ooooooooo, wij dachten allemaal dat het om een grote boom ging :wink:
Post Reply