biologische olie

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

biologische olie

Post by Roel »

ik hoor het steeds vaker:

Biologische olie moet je niet kopen, als je een zaag een tijdje niet gebruikt dan wordt de olie een vette drap en smeert van geen meter meer. Je moet heel de tank weer schoon maken en je filter vervangen en soms je ketting.

Wie heeft (of hebben) hier ervaring mee? ik heb het zelf nog nooit ondervonden. Of licht het gewoon aan het merk biologische olie?
User avatar
frankb
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 27 Apr 2006, 00:28
Location: Harderwijk

Post by frankb »

wat je gehoord hebt is zeker waar.

het oplosmiddel in bio-olie is water. dit verdampt na enige tijd. Alles koekt aan. ketting, blad, oliepomp. Het lijkt wel rubber als je het ziet. Als je het al gebruikt moet je maar eens onder het kapje van je oliepomp kijken, dit ids een zwarte rubberlaag.

Als je al over wil stappen mix dan NOOIT de twee oliesoorten of HEEL GELEIDELIJK. de twee soorten reageren metr elkaar woordoor het lijkt of er frituurvet in je tank zit. Je moet dan je pomp vervangen of geheel schoon maken.

Kortom gebruik je je zagen weinig, dan geen bio-olie

Groente Frank Braat
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

mij lijkt die bio-olie ook maar niks!

stel nou dat je in je poot zaagt! is al niet heel leuk! maar dan heb je er ook nog eens allemaal van die bact. die gelijk die olie willen afbreken in je open wond! dan krijg je eigenlijk het zelfde wat op je zaag gebeurd! goed! je loopt geen 3 weken rond met een wond waar je zo je broodtrommel in kan leggen. maar het hele idee lijkt me niet zo fris. ik weet het gewoon niet!

ThijS
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

biologische olie

Post by Roel »

Hey jongens,

bedankt voor jullie antwoorden. Dan wordt het nu nog maar geen biologisch olie. Wel jammer maarja al die ellende is ook niks.
reinoud

bioolie

Post by reinoud »

Als je zaag lang stil staat, moet je 'm misschien verkopen en er een huren.

Even los van de eventuele nadelen; bio-olie moet je gewoon doen, realiseer je dat je al gauw 1 liter olie per dag de grond in slingert. (Giet maar eens elke dag een liter motorolie leeg in een stadsplantsoen, eens kijken hoeveel commentaar je krijgt.)

Ik gebruik al 8 jaar bioolie en geen enkel probleem, de oliepomp eens per jaar een keer schoonmaken. Gebruik zelfs af en toe gewone slaolie als ik zonder zit.
Alleen bij het intensief afkorten van een dikke stam met b.v. een 066 heb ik het idee dat de ketting wat eerder aankoekt omdat de olie wellicht te heet (?) wordt.
User avatar
frankb
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 27 Apr 2006, 00:28
Location: Harderwijk

Post by frankb »

Mee eens hoor reinoud. het is stukken beter voor het milieu.
wij gebruiken ook bio olie. maarrrr als je zaag veel stil staat ja dan.
van die slaolie en het afkorten, daar heb ik geen ervaring mee.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Biolie

Post by Pietje »

Ik wil graag even aansluiten bij Reinoud. Ik gebruik al jaren Stihl Bioplus, zonder problemen. Slechts 1 keer heb ik problemen gehad met de oliepomp van mijn meest gebruikte zaag, dat was snel nadat ik een keer minerale olie gebruikt had. Niet de pomp was vastgelopen maar de leiding van de pomp naar het blad was gescheurd. Misschien toeval maar misschien heeft het echt met de wisseling van olie te maken. (Is inmiddels 2 jaar geleden).

Biologische olie bestaat uit plantaardige olie met toevoegingen om het spul houdbaarder en temperatuurbestendiger te maken. Door die toevoegingen is de olie voor 90% afbreekbaar. Da's heel wat beter dan de 0% van minerale olie. Daar komt nog bij dat verschillende grondeigenaren (waaronder staatsbosbeheer) het gebruik van minerale kettingolie zeer streng verbieden.

Als je zaag lang stil staat heb je overigens ook een probleem met de benzine (als je Euro95 mengt met mengsmeerolie) omdat de benzine zelf ook niet langer dan drie maanden houdbaar is. En in benzine zitten weer allerlei enge toevoegingen die je minimaal hoofdpijn bezorgen: Aspen en/of Motomix zijn een stuk gezonder voor de gebruiker. Ook iets om in overweging te nemen.

Kortom; er zijn nogal wat argumenten...!

:wink:
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

biologische olie

Post by Roel »

Hoi Pietje,

ik gebruik gelukkig al stihlmix. Het is wel wat duurder maar ik vind het veel gemakkelijker, dat mengen vind in zo gedoe. Ook is het veel gezonder voor de zager
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

plantaardige kettingsmeerolie

Post by chestnutnut »

ik heb reeds 15 jaar niets dan goede ervaring met het gebruik van plantaardige kettingsmeerolie. (nooit iets anders gebruikt trouwens)
tijdens de zomerperiode gebruik ik o.a. afgewerkte frituurolie (gefilterd natuurlijk), arachide- mais- en soja-olie,
tijdens de winter hoofdzakelijk koolzaadolie (heeft het laagste stolpunt van de alhier verkijgbarie plantaardige oliën) uit de supermarkt. kostprijs vanaf ca. 80 cent/liter.
het enige 'minpunt' van plantaardige oliën is dat ze allemaal polymeriseren, de ene al meer dan de andere, naargelang het aantal onverzadigde verbindingen. dit valt echter goed op te vangen door de zaag elke dag rigoureus schoon te blazen. ik zie geen enkel nut in het gebruiken van zgn bio-oliën van bvb Stihl of Aspen.
ze zijn minstens dubbel zo duur en bevatten ongekende toeslagstoffen die de afbreekbaarheid sterk verminderen.
bedenk dat je op een werkdag gemakkelijk 2-3 liter olie in het bos achterlaat, en oliën breken sowieso traag af. daarom is enkel 100% afbreekbaarheid bevredigend voor mij.
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

bioolie en aspen benzine

Post by tarzan »

Ik sluit mij geheel aan bij pietje.
Ik heb nooit niet-bio gebruikt heb 1 maal vastzittende pomp gehad van de oli toen ik 6 maanden in australie zat en de zaag in NL was. pomp schoongemaakt nieuw wormwieltje erin. klaar!!! dit was al jaren terug ik hoor dat tegenwoordig de ketting-olie veeeeel langer houdbaar is. in ieder geval mocht het mis gaan dan draait echt niet alles in de soep hoor! een onderdeeltje vervangen van een paar euro of even schoonmaken. Klaar!

Ik denk dat ik het niet met hELemaal met Chestnut eens ben want in kettingolie zitten heel veel plakstoffen om te zorgen dat de olie goed aan je ketting kleeft in andere olie zit dit niet dus blijft de olie veeel slechter aan je ketting plakken dus minder smering dus meer slijtage van keting en blad. verder vind ik dat het VERBODEN zou moeten zijn NIET-afbreekbare kettingolie te verkopen het is toch ook verboden om olie gewoon in de natuur te dumpen, dus waarom zou dat wel via de kettingzaag mogen>>>???
groet van Tarzan
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

bio-olie

Post by treespotter »

Stop met zoeken en speculeren over het feit of je bio-olie zou moeten gebruiken.
In mijn optiek bega je een misdrijf als je een niet bio-olie gebruikt.

Let op. In de aangeboden voorverpakte biologische kettingolie voor motorzagen zitten nog steeds schadelijke dopes.
De olie (95 tot 98 procent van het product) mag dan wel afbreekbaar zijn (goed hè van die milieubewuste fabrikanten) maar dan verdwijnen er toch nog steeds onnodige milieu belastende stoffen in het oneindige (wat toch niet zo oneindig blijkt te zijn).

Mijn advies?

Ga Koolzaadolie gebruiken. Waarom?

1. Er verdwijnen geen schadelijke stoffen in het milieu. De olie is 100% afbreekbaar en er zijn geen dopes aan toegevoegd.
2. Koolzaadolie zet zich niet af als een dikke koek aan de zaag zoals biologisch afbreekbare kettingolie.
3. Langdurig wegzetten van een zaag levert geen problemen meer op (de boel gaat niet vastzitten).
4. Koolzaadolie smeert goed.
5. Koolzaadolie is vele malen goedkoper dan de reguliere bio-olie.
6. Je zaag en oliekannetjes worden weer schoon.
7. Gaat de olie in de verkeerde vulopening dan ruikt je zaag erg lekker.
8. Zaag je je in je been, dan komen er geen chemicaliën in de wond :wink:
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Post by chestnutnut »

Wolter,

ik had het niet beter kunnen verwoorden.
aan alle sceptici : koop bij je volgende inkopen toch een fles koolzaadolie (of een andere plantaardige olie, maakt niet uit) en probeer het gewoon. je zal snel overtuigd zijn.

groeten,
Joe
Alex

Koolzaadolie

Post by Alex »

En het mooie is dat je er op een koude winterdag ook nog in kan frituuren :D
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Nou, die olie hebben we al. Nu alleen nog die koude ELFSTEDEN winterdag. Ik ben bang dat ik van de zomer een paar kratjes Hertog Jan moet gaan kopen (toch Zjoske?). :mrgreen:
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

roel

Post by Roel »

Wolter,

in alle bijna alle olie zitten kleefstoffen zodat het aan de ketting blijft zitten zodat het beter smeert zoals Frans zegt. Als je Koolzaadolie gebruikt dan is dit toch niet? en het zou dan ook minder moeten smeren? Toch?

groeten Roel
avn

boi olie

Post by avn »

Hallo allemaal

Bioolie is goed te gebruiken. Ik zaag ook niet zo vaak, maar je moet zorgen dat je tankje geheel gevuld is als je heb wegzet. Zolang er geen lucht bij komt is er niets aan de hand.
Koop alleen nooit te veel olie te gelijk. Na ongeveer 2 jaar word het stroperig. Verder raad ik iedereen bioolie aan, alleen al voor je gezondheid. Ik heb ook wel eens met motorolie gezaagd, maar toen had ik drie weken last van mijn ogen.

Bioolie kan je dus gerust gebruiken.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Dat is een driewerf NEE Roel.
En dat is nou het mooie van juist Koolzaadolie. Wel de juiste smerende werking hebben en niet gaan plakken als het opdroogt zonder de toevoegingen. Lees alle positieve reacties van de gebruikers. Nee beter nog lees het andere onderwerp onder materiaal eens. Die gaat over de 880. Hierin kan je lezen welke zaag ik gebruik en vooral met welk blad.... Als dat niet genoeg zegt over de smering van Koolzaadolie.

Even een klein stukje geschiedenis.
Jaren werd er minerale olie gebruikt als ketting smering. Opeens was er iemand die op het idee kwam om lijnzaadolie te gebruiken als biologische kettingolie. Deze olie had een aantal negatieve effecten Hij plakt de complete motorzaag aan elkaar en de kleefkracht is niet voldoende.
Koolzaadolie productie is eigenlijk iets van de laatste 15 jaar (pin mij niet vast op een paar jaar). Toen was de productie van de traditionele bio-olie al lang goed op gang gekomen. Dan ga je toch als fabrikant niet ineens jou eigen goedlopende product aan de kant zetten...
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

ja dat is wel zo. Het was even een doorvraag. Als mijn olie op is dan ga ik die koolzaadolie ook eens proberen en over een tijdje plaats ik hier weer een reactie hoe het bevalt.

groeten Roel
Post Reply