Eikenprocessierupsen komen uit

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Eikenprocessierupsen komen uit

Post by Thijs »

Eikenprocessierupsen komen uit

14-04-2009

In de gemeente Sittard-Geleen is op 6 april als eerste melding gemaakt van uitgekomen eikenprocessierupsen. Daarmee zijn de rupsen eerder dan vorig jaar toen op 17 april de eerste nesten uitkwamen.

Het weer is momenteel gunstig voor de rups. Als er nog flinke regenbuien komen, bestaat de kans dat jonge rupsen zullen sterven, aldus de Plantenziektenkundige Dienst. Bestrijding van de processierups door bespuiten kan pas als er 50% bladontplooiing van de eiken is.

Silvia Hellingman van Biocontrole uit Wapserveen meldt dat op 8 april haar rupsen op kweek in Drenthe ook zijn uitgekomen. De nesten lopen integraal uit, volgens haar het teken dat de vorst geen consequenties voor het aantal rupsen heeft gehad, zoals in januari als mogelijkheid voorspelt door de Natuurkalender naar aanleiding van onderzoek naar temperaturen en aantal rupsen de afgelopen jaren.

bron: tuin en landschap
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Eikenprocessierupsen komen uit

Post by treespotter »

1-0 voor Henry KuppenImage

Diersoorten die als ei overwinteren hebben inderdaad GEEN last van langdurige of strenge vorst.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Re: Eikenprocessierupsen komen uit

Post by Thijs »

weet niet of je daar heel blij mee moet zijn haha
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Eikenprocessierupsen komen uit

Post by treespotter »

Daar heb je helemaal gelijk Thijs. Ik denk dat ik het ook maar even moet uitleggen.
Afgelopen winter kwamen er ineens berichten in het nieuws dat de populaties 'overlastveroorzakers' strek gereduceerd zouden worden door de strenge vorst.
Henry was er toen van overtuigd dat dit onzin was omdat ei-overwinterende soorten prima een strenge vorstperiode kunnen uitzingen.

Het dansje is er dus niet één van vreugde dat de rupsen weer massaal langskomen dit jaar, maar één omdat Kuppie gelijk had. Hij zal wel weer een vreugdedansje doen denk ik :lol:
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Eikenprocessierupsen komen uit

Post by KIMME »

ik ben vandaag in hasselt(B) in een eik ook een klein uitgekomen nestje tegengekomen. kan dus helemaal kloppen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: Eikenprocessierupsen komen uit

Post by jef »

je hebt dat nestje toch direkt in de pan gebakken met een beetje peper en zout? :wink:
Post Reply