Nieuwe tuinvriend

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Nieuwe tuinvriend

Post by treespotter »

Al de hele week krijgen wij twee maal per dag bezoek in onze tuin.
Wat een ongelofelijk mooi en vooral slim beest. Als de ene doppinda uit de dop is dan legt hij de nog niet helemaal lege dop op een richeltje om eerst te genieten van de eerste pinda. Als deze op is dan pakt hij het resterende pindadopje om de rest er uit te peuzelen.

Zitten er bij jullie ook opmerkelijke beesten in de tuin?
Attachments
Vlaamse-Gaai.jpg
honda_power
Treehugger
Treehugger

Re: Nieuwe tuinvriend

Post by honda_power »

hier twee salamanders en een kikker in de vijver voor de rest niet echt wat bijzonders vogels blijven wel uit de buurt als ze op letten als ze niet opletten pakt de kat ze :twisted:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

in ons kleine tuintje volop netsjes!
roodborstje
koolmees
merel

ook geregeld bezoek van de halsband parkiet en veel vlaamsegaaien
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Mussen, heel veel mussen!
Thijs
Moderator
Moderator

Post by Thijs »

kep een hond in de tuin lopen! maar gedraagt zich als een mol hoe moet ik dat rekenen
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ondanks onze toch best wel redelijk alerte kat zit er veel bij ons in het tuintje.
Mussen, pimpel- en koolmezen, lijsters, merels en de vermaledijde turkse tortels. Maar de laatste tijd zijn er ook grotere makkers te zien. In de buurt broed een paartje eksters en af en toe is er ook een echte kraai te zien en vandaag weer onze nieuwe tuinvriend :D
Attachments
Vlaamse-Gaai-1.jpg
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

enige is dat ze wel alle nesten en jonge vogeltjes opeten!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Hé pas op hè. Hoeveel varkentjes zijn er voor jou al gesneuveld?

Dat is nou eenmaal natuur. Al die kleine beesten hebben niet voor niets zo veel jongen.
Ik zag afgelopen week op tv dat Burgers Bush (even voor onze Belgische Huggers, dat is een groot wilde beesten dierenpark in Nederland) 700 kg paardenvlees per dag nodig heeft. Dat is een raar gezicht hoor, zo'n container vol paard in stukken.

Nee, je hebt wel gelijk hoor, maar zo is het nou eenmaal. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het mooie beesten zijn waar je echt wel van kan genieten.
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

ik ben het 100% met je eens wolter!
Survival of the fittest!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Grasshopper wrote:ik ben het 100% met je eens wolter!
Survival of the fittest!
Mmmm. Dan zal ik wel gauw verslonden worden Image
Freerk
Treehugger
Treehugger

Post by Freerk »

treespotter wrote: Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het mooie beesten zijn waar je echt wel van kan genieten.

Maar zo lelijk als deze heb je ze vast niet in jou tuin!! Later als ze volwassen zijn, zijn ze best mooi, maar nu ...... Het is een jonge splendid parkiet.
Attachments
Neophema splendida
Neophema splendida
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Tsjonge, en die nestelen zomaar bij jou in de tuin? Zeg op Treehugs maar niet te hard dat je parkieten fokt. Dat schijnt hier nogal gevoelig te liggenImage (vooral als ze een halsband om hebben) :wink:
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

eens kijken in de tuin...
euh... een koe, nog een koe, en nog een stuk of veel koeien
en voor de rest merels, zwaluwen, duiven wat katten en de honden van de buren die regelmatig eens een goeiedag komen zeggen.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Vanavond een beetje onenigheid gehad in de tuin.
De Vlaamse Gaai is belaagd door twee eksters (die een nest hebben in een boom voor ons huis). Even later was de gaai terug en moest toen zijn plekje verdedigen tegenover een roek. Heerlijk zoveel leven in zo'n klein tuintje.

O ja Sandra, bij ons vliegen in de avondschemer ook één of twee (geen idee maar ik denk echt twee) zoogdieren rond het huis. In de geluidswal voor ons huis zit een deur naar een kelder. Grote kans dat die Image daar uitkomt om in de wijk insecten te vangen.
Freerk
Treehugger
Treehugger

Post by Freerk »

Wij hebben een poos terug een nieuw huis laten bouwen in een helemaal nieuwe wijk, dus die paar vogels die er zitten zijn we erg zuinig op. Hooguit een paar merels een mussen. Nu hebben we de tuin wel dusdanig ingericht dat vogels zich thuis kunnen gaan voelen, maar dit duurt nog wel efkes. Om over vleermuizen nog maar te zwijgen!! Ze hebben met de aanleg van dit plan alle bomen weggehaald (niet dat er zoveel bijzonders stond), dus qua vleermuizen ed. kunnen we hier nog wel een poosje wachten :?
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Jan-Sietze »

Tja, vogels zijn bij ons ook graag geziene tuingasten,
de vogelboeken komen dan ook regelmatig uit de kast als er weer wat bijzonders langs komt.

De opvallenste 'gast' dit jaar was wel de sperwer die het gemunt had op mussen, spreeuwen en merels.

Ik moet ons tuin nog verder 'opknappen' en daarbij wil ik 'm vooral vogelvriendelijk maken.
Mijn doel is om bessendragende en groenblijvende bomen en heesters aan te planden...
Ik ben nog aan het uitzoeken welke soorten het goed doen op kleigrond.
Protree-Ab
Nieuw
Nieuw

Post by Protree-Ab »

Bij ons in de tuin is het af en toe net een dierentuin. Nesten van mussen in de haag en in de els een nest van de turkse tortel en een merelpaar. We hadden 2 jonge turkse tortels, maar nu helaas nog maar 1 en een hoopje veren. De slechtvalk die bij de overbuurman al 5 wedstrijdduiven te grazen heeft genomen heeft denk ik ook een jonge tortel verorberd :( Vorige week zat hij namelijk gewoon rustig in de boom bij het huis. als het s'avonds gaat schemeren zie je de vleermuizen zigzaggen door de achtertuin om de muggen te vangen. Als ik s'avonds laat de hond uit laat hoor ik eveneens de uil bij de buurman achter en een ander verderop in de duinen
db.
Nieuw
Nieuw

Post by db. »

Bezoekers, heel veel katten, Eksters,raven, mees, Merels, Een duiven koppeltje een vlaamse gaai, in de avond kleine vleermuisjes, Af en toe een specht met zo`n rode kuif, En een heel enkele keer deze vreemde vogel:
Image
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

De bomen zien er zonder eindknoppen waarschijnlijk steeds kleiner uit. Misschien zijn die halsbandparkieten wel het antwoord van moedertje natuur op de steeds heftiger wordende stormen :lol:

Mooie foto trouwens DB.
db.
Nieuw
Nieuw

Post by db. »

Ja is inderdaad een mooie foto. Niet van mij overigens maar hier een linkje naar de site Papegaai - Ara

Trouwens de eerste keer toen ik er een zag dacht ik nog misschien kan ik een koppeltje zover krijgen dat ze nesten. Dat was totdat ik het geluid hoorde,.......ai,ai, dat kunnen ze gebruiken tegen hangjongeren;). Plus dat ze waarschijnlijk alle ander vogels verjagen. inclusief de eksters.

Ik dacht overigens dat een ekster wel bang zou zijn voor een redelijke kat.Maar menig kat heeft hier toch hachelijke momenten meegemaakt wanneer ze weer eens vastgepinned zaten halverwege een boom. Sinds ik dat gezien heb, kan ik me Peter en de Wolf een stuk beter voorstellen :D

Aangezien de halsband parkiet niet echt zo`n puntige snavel ( ogen van de kat ) heeft ben ik wel benieuwd hoe ze zich verweren tegen katten.
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

ik hoop dat het er snel minder worden!
Post Reply