Man overleden na val uit boom

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Man overleden na val uit boom

Post by Alexander »

HEYTHUYSEN - Een 57-jarige man uit Heythuysen (Limburg) is zaterdag in het academisch ziekenhuis in Maastricht overleden aan de verwondingen die hij vrijdagmiddag opliep door een val uit een boom. Dat liet de politie zondag weten.
De man verzorgde onderhoud aan een particulier bos tussen Heythuysen en Heibloem. Hij was op 4,5 meter hoogte een boom met een kettingzaag aan het bewerken toen hij door onbekende oorzaak naar beneden viel. Zijn vrouw vond hem daar later en alarmeerde de hulpdiensten.

Een traumateam bracht de man in kritieke toestand naar het ziekenhuis in Maastricht, waar uiteindelijk alle hulp vergeefs bleek
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

Post by Tien »

best bericht hoor, maar na het lezen hiervan vroeg ik me toch af wat we hieraan hebben?
het nieuws is denk ik nog wat te vers, te weinig details over toedracht en de genomen risico's, om dit op deze site voor boomknuffelaars te plaatsen.
om het bericht nu informatief te noemen is ook onzin, mijns inziens, want welke informatie is er gegeven??
doden door ongelukken vallen er iedere dag. niet alleen buitenshuis/in het verkeer, de meeste ongevallen vinden plaats IN huis...
de hoogte doet er niet toe, er vallen mensen uit vliegtuigen en die lopen en leven nog.
dat het slachtoffer met een kettingzaag in de boom bezig was zegt niets, want er staan geen details over een ongeluk door die kettingzaag te lezen....
dat bomen klimmen gevaarlijk kan zijn weten we allemaal. maar dat zijn zoveel dingen (deze meid steekt nog een laatste sigaretje op)

hoop wat meer inhoudelijke details te mogen lezen over dit ongeval in deze forum-topic binnenkort!
dan kan ik er misschien nog wat van leren ;-)

moest het even kwijt...
veel groeten vanaf de veilige werkstoelhoogte van +/- 0,5 meter
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Post by Alexander »

Nou, ik ben wel benieuwd naar de details, vandaar dat ik het even geplaats heb.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Ik kan je geen details geven, maar ik heb dit jaar nog in Heythuizen gewerkt en moet je zeggen dat deze Limburgers vaak tot veel in staat zijn... :roll:
User avatar
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 149
Joined: 26 Jan 2008, 15:05
Location: Heerhugowaard (N-H)

Post by paskal »

Het vervelende hiervan is dat verzekeringsmaatschappijen alleen lezen dat er een man met een zaag (zal dus wel een boomverzorger zijn) uit een boom is gekiept en overleden. Conclusie van de verzekeraars: Zie je wel dat het een gevaarlijk vak is? En dus de premie maar een beetje omhoog! Zo houden de (onwetende) knutselaars de premies 'kunstmatig' hoog. Terwijl wij met z'n allen vreselijk ons best doen om op een zo veilig mogelijke manier ons vak uit te oefenen.

Maar buiten dat zou ik ook wel eens willen weten hoe hij dat geflikt heeft. Als zijn vrouw hem daar op de grond heeft gevonden, zullen we de oorrzaak waarschijnlijk nooit te weten komen...
User avatar
Jef0rz
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 11 Dec 2007, 09:48
Location: Maastricht

Post by Jef0rz »

Pietje wrote:Ik kan je geen details geven, maar ik heb dit jaar nog in Heythuizen gewerkt en moet je zeggen dat deze Limburgers vaak tot veel in staat zijn... :roll:
Nou nou nou wat een vooroordelen ;)
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Een paar vraagtekens:
A: de man was ALLEEN aan het werk in de boom??
B: hij lag al BENEDEN? ( dus waarschijnlijk geen dubbele verankering, dus vermoedelijk geen boomverzorger?)
C: 57 jaar? best aan de leeftijd voor een boomverzorger.

Misschien beun de haas???
maar dit is natuurlijk allemaal speculatie...
en intussen staat (proffesioneel)boomverzorging weer negatief in de schijnwerpers.
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Post by thomas »

Als je zo graag wilt weten waarom iemand uit een boom valt, dan google je toch gewoon naar 'heythuysen boom'. Dan vind je o.a. onderstaande foto:

Volgens mij was ie gewoon bezig met een ladder. En waarom zou dit schade toebrengen aan het vak boomverzorger? Nergens staat dat het een boomverzorger was. Het is juist reclame voor ons vak!
Attachments
foto gevallen limburger
foto gevallen limburger
limburger.jpg (56.17 KiB) Viewed 8724 times
Tien
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 60
Joined: 20 Aug 2007, 15:12
Location: Oostvoorne

Post by Tien »

ha Thomas, veel dank voor de foto. Is veelzeggend! nog nooit een boomverzorger gezien die zo werkt en dus ja; reclame voor dit vak.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

mooi man!!! lekker alleen achteraf op het land ff een takje afzagen!! je zal er maar liggen! BAH!!
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Jef0rz wrote: Nou nou nou wat een vooroordelen ;)
:D Geen vooroordelen, maar ervaringen...

Maar jij woont nog iets zuidelijker, misschien dat het daar weer beter wordt... :wink:
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

Silversan wrote:Toch snap ik niet hoe die kettingzaag daar zo kan hangen... :S
als ik het zo zie hangt ie precies aan een lip met de kettingremhendel!

best goed gemikt moet ik zeggen!

ik hoop dat dit een duidelijk voorbeeld is voor iedereen die zelf in ze achtertuintje als "huisman"even denkt die ene populier toch dat takje weg te kunnen halen van de ladder!
want iedereen denkt mij gebeurt het niet!
en zo zie je maar weer het gebeurt toch!
jammer alleen dat het met dit soort ernstige dingen duidelijk moet worden!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Ik denk dat het geen toeval is dat die zaag daar zo hangt. Volgens mij heeft hij ze daar gehangen om"eventjes de ladder wat te verplaatsen zodat hij er beter bij kon". En dat is duidelijk niet gegaan volgens het plan.
Mensen onderschatten het probleem duidelijk. Spijtig dat het er weer eentje met dodelijke afloop is, maar het zal mensen misschien toch aanzetten on twee keer na te denken alvorens apenstreken uit te halen.

Ik weet niet hoe het er bij jullie aan toe gaat, maar het werken op een ladder is eigenlijk verboden. In feite dient een ladder enkel en alleen om toegang te verschaffen tot de werkplek en niet als werkplek zelf. Ik zelf werk NOOIT met ladders aan bomen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

ik gebruik een ladder het liefst zo min mogenlijk!
alleen als het echt niet anders kan
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Post Reply