Edelrid cambium saver

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Edelrid cambium saver

Post by -WOUTER- »

Geniaal is wel een heel groot woord....

't systeem werkt het beste als de ring alleen door het oksel moet. Had eerst ook een andere versie met de pulley aan 't eind en idd ook een ropeman, maar die pulley wil nog wel eens vast komen te zitten door zijn onhandige constructie.

Menno kan ook voor een goedkoper optie gaan :wink: :
Pak een cambiumsaversling zonder ringen,doe aan het ene eind een art pulley en aan het andere eind een kleine biner met een kleine smalle katrol deze werkt als retractable hook. Doe een 6 mm. dyneema kern prussik om de cambiumsaverband en maak hieraan de grote alu ring vast. Werkt hetzelfde en is stukken goedkoper, maar je pulley kan wel eens blijven klemmen in een strak oksel.
p.s. als je wilt kan ik hier ook een foto van maken. laat maar weten

grtn
w
- climb fast, move slow -
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Re: Edelrid cambium saver

Post by kluit »

okee.

nou hoop ik dat de bijgevoegde plaatjes bijgevoegd zijn.
maar hier mijn versie waar ik met volle tevredenheid mee klim.
een art positioner met een cam uit(volgens mij) de eerste positioner. welke twee boutjes hebben(het had 2 boutjes voor een rubber elastiek). waarbij de retrieval is bevestigd aan het onderste boutje, zodat het bij het verwijderen de positioner met pulley uit de splits trekt. jammer dat de eerste rope guide cams niet meer gemaakt worden want deze waren het beste; die met die sling heeft wouter zojuist uitgelegd. en dat primus ding is veel te groot en duur. en een positioner is vrijwel identiek aan de eerste rope guide. verder een rolletje tape om de pulley zodat het er gemakkelijk uitglijdt.
hoop dat het allemaal een beetje te volgen is.
dus het principe is identiek aan die van wouter; je trekt aan de pulley ipv aan de sling.
ja wolter geniaal!

en wat die nieuwe edelrid frictionsaver betrefd, af en toe is er wat voor te zeggen om de frictionsaver vanaf de grond te installeren. en dat gaat met die van mij niet.
goed, nou weet ik dat tricky wolter daar al een truuk voor verzonnen heeft, het duurt alleen een kwartier voordat ik weer weet hoe het ook al weer zat. en dan ligt al m'n klimspul nog steeds gewoon op de grond!
en aan de foto's te zien kan je de pulleys van de sling afhalen, en vraag me af waar je die allemaal wel niet voor kan gebruiken!

gr, menno
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Edelrid cambium saver

Post by -WOUTER- »

kluit wrote:en aan de foto's te zien kan je de pulleys van de sling afhalen, en vraag me af waar je die allemaal wel niet voor kan gebruiken!
Ha ha, ik zat er ook al aan te denken hoe ik ze in een ander systeem kon integreren.. :lol: :lol:

Zullen Edelrid wellicht moeten vragen de pulleys gewoon los te verkopen zonder die band die we toch overhouden als we de pulley's eruit halen :wink:

je foto's zijn niet meegekomen in je berichtje kluit.
afmetingen moeten zijn 480 pixels hoog en 640 breed en dan pak ik meestal 150 px/inch kwaliteit. ben benieuwd naar je constructie.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Edelrid cambium saver

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:Menno kan ook voor een goedkoper optie gaan :wink: :
Pak een cambiumsaversling zonder ringen,doe aan het ene eind een art pulley en aan het andere eind een kleine biner met een kleine smalle katrol deze werkt als retractable hook. Doe een 6 mm. dyneema kern prussik om de cambiumsaverband en maak hieraan de grote alu ring vast. Werkt hetzelfde en is stukken goedkoper, maar je pulley kan wel eens blijven klemmen in een strak oksel.
p.s. als je wilt kan ik hier ook een foto van maken. laat maar weten

grtn
w
Mag deze ouwe van mij ook wel gebruiken hoor (is bijna het zelfde). In de eigenschappen staat dat de foto is van januari 2006
Attachments
new-fc.jpg
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Re: Edelrid cambium saver

Post by kluit »

plaatjes part III
Attachments
PB150187.JPG
PB150188.JPG
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Edelrid cambium saver

Post by KIMME »

Hey menno, wat jij daar hebt heb ik ook es geprobeerd, alleen om de splits te spreiden in onbelaste toestand had ik er een stuk transparante tuinslang in gezet. Niet alleen om de splits te spreiden trouwens, maar ik merkte dat m'n werplijn in de splits kon snijden als je je spul gecontroleerd naar beneden wilde halen boven een stoep of straat of zo. Ging echt goed.

Hubert heeft eens laten weten dat als de positioners, rope guides en primussen eens echt stevig op een steen smakken, van bv 25 m hoogte, ze eigenlijk als niet betrouwbaar kunnen worden bestempeld. Die laatste cocoon met dat erg smalle bruggetje eronder is trouwens ook een drama. 1 keer slecht vallen en brug kapot. Ik ben op dit moment aan m'n vierde cocoon bezig.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Edelrid cambium saver

Post by -WOUTER- »

dan zou ik al lang zijn gestopt met die ondingen te kopen :lol: :lol:
wel apart dat je er zoveel kapot krijgt.

ik klim al jaren met hetzelfde katrolletje en deze werkt perfect, zie foto's op blz 2.
het systeem van Kluit is ook goed, maar als het oog niet genoeg spreidt komt ie klem vast te zitten, vandaar dat er ook zoveel duckt tape omheen zit :wink:

En het plaatje van wolter is idem als mijn sloop-friction-saver oftewel de oude versie van de duck saver en die werkt nog steeds pico bello.

grtn wout
- climb fast, move slow -
User avatar
LumberJake
Nieuw
Nieuw
Posts: 32
Joined: 22 Nov 2007, 20:21
Location: Grevenbicht

Re: Edelrid cambium saver

Post by LumberJake »

Gezien van ART: de PRIMUS met oplossing om het oog gespreid te houden. Dit werkt mss beter als met een ring. De ring hangt immers altijd plat tegen de stam waardoor hij enigzins afklemt.

Image

Image

Image

http://treetools.co.nz/Products/A/ART/R ... Primus.jpg
Je hoeft geen eikel te zijn om in een boom te hangen!!
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Re: Edelrid cambium saver

Post by kluit »

ben geen fan van de cocoon, niet alleen omdat ik het belachelijk geprijst vind. maar meer omdat er allelij dingen verzonnen moeten worden on het te gebruiken als friction-saver. welke dus te zien zijn op lumberjake's foto's! kom dan op iets waar je niet al die ballast nodig hebt, hubert!! en ik heb al meerdere malen gehoord van klimmers dat het bruggetje van de cocoon gebroken is, kimme. wat ook jammer is.
verder, wouter het is geen duct tape maar dynema- werplijn. lekker glad, en dus minder frictie(het zou ook werken zonder!) en om de splits te sprijden doe ik er een stuk rubber slang in, welke niet hol is. duurt effe om het erin te krijgen, maargoed. maar dat liever dan een stuk staalkabel!!

dit is versie 8 ofzo, en alle geheimen verklapt, alstublieft!
menno
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Edelrid cambium saver

Post by treespotter »

kluit wrote:maar dat liever dan een stuk staalkabel!!

dit is versie 8 ofzo, en alle geheimen verklapt, alstublieft!
menno
Dat is ook mijn grootste obstakel. Ik zie het ook niet zo zitten om een stuk staalkabel op die plaats te gebruiken. De schade die mogelijk ontstaat binnenin de lijn niet te controleren tijdens gebruik.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Edelrid cambium saver

Post by KIMME »

Hoe komen jullie erop dat er een stuk staalkabel in de lijn zou zitten bij een standaard rope guide primus? Heb er laatst een nieuwe getest en daar zat echt geen staalkabel in hoor?

Ik zie trouwens geen enkel probleem in een stuk geplastificeerde staalkabel, opvoorwaarde dat je de uiteindes bij elkaar smelt en tapert zoals ze dat bij het uiteinde van een tirfor kabel doen. Feit is wel dat die punten erg breekbaar zijn.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Edelrid cambium saver

Post by treespotter »

Ik denk dat er hier een verwarring is Kimme Ik bedoel die zelfgemaakte FSers waar in de lus een stukje staalkabel zit om hem open te 'vouwen'. En volgens mij bedoeld Menno die ook.
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Re: Edelrid cambium saver

Post by kluit »

dat is correct, wolter!

lekker in de sneeuw aan het spelen?

happy christmas and a merry new year!

menno
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Edelrid cambium saver

Post by treespotter »

Zit jij ook 'lekker in de sneeuw' bij de familie of is dit voor jou een kerst met een boom op het strand :lol:

Als jij Jelte ziet, doe hem dan de groeten van alle Nederlandse jongens en wijs hem maar eens fijntjes op dit forum. Het lijkt wel of hij van de aardbodem gevallen is.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Edelrid cambium saver

Post by Pietje »

treespotter wrote:Het lijkt wel of hij van de aardbodem gevallen is.
Die kans is best aanwezig, als je bedenkt onder welke hoek die nieuw zeelanders aan de aardbol "hangen" :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Re: Edelrid cambium saver

Post by kluit »

inderdaad wolter kerst met je korte broek op het strand, eindelijk!!
en geloof dat jelte een container aan het uitladen is.

groetjes, menno
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Edelrid cambium saver

Post by -WOUTER- »

en in die container zit z'n laptop en zijn treehugs www adreslijstje.
laat die jongen nu eerst eens effe lekker rustig met z'n gezinnetje wennen daarzo down under :wink:

no worries, mates

hij laat vast wel weten hoe alles daarzo gaat

grtn wouter
- climb fast, move slow -
Post Reply