martinv wrote:
Feit is wel dat het in Nederland algemeen gevraagd word bij overheidsinstellingen en grotere opdrachtgevers.
En dat is dus de (min of meer) noodzaak om dit certificaat op zak te hebben, en in de toekomst zullen we dit alleen maar meer tegenkomen. Op zich geen slecht gegeven...
martinv wrote:
Natuurlijk kan je zonder etw een goede boomverzorger zijn maar maakt dat dan waar door een certificaat te halen zodat dit aantoonbaar is.
En nu vind ik "geldklopperij" ineens niet zo raar klinken... Zou je niet gewoon alleen een examen kunnen afleggen zonder lange dure opleiding? (of behoort dit al tot de mogelijkheden? Zoja, heb ik niks gezegd...)
En op zich ben ik het in grote lijnen wèl met Kimme eens dat er toch iets van naleving van de regeltjes zou moeten zijn. Nu is het zo, dat er pas iets gecontroleerd wordt na een ongeluk, arbeidsinspectie. Maar er zijn zóveel situaties in de dagelijkse praktijk die hàdden kùnnen uitmonden in een ongeluk... Als je alleen al je ogen de goed kost geeft op websites van collega boomverzorgers (uiteraard bedoel ik alleen NIETtreehuggers

) zijn er zoooveel foto's te gebruiken als lesmateriaal, om te laten zien hoe het N I E T moet! Geen helm, geen bril, enkel gezekerd tijdens zagen of niet met twee pootjes aan de zaag zijn geen uitzonderingen

En wèl met dikke letters schrijven: "Wij hebben het ETW cerificaat op zak!!"
Gedraag je daar dan ook naar! Alleen al daarop zouden een hoop bedrijven aangesproken kunnen worden. Dat zet ze misschien aan het denken. En dan nog een paar van die zure mannetjes de weg op die het altijd beter weten

, dan taaien de klooijo's vanzelf af omdat 'er niet meer te werken valt' en zullen er mijns inziens een hoop ongelukjes voorkomen kunnen worden.