Afvangen van zwaarder hout (200kg) door de klimmer

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Afvangen van zwaarder hout (200kg) door de klimmer

Post by Pietje »

Een vraagje waar wellicht iemand een antwoord op heeft...!

Ik vang de laatste jaren bijna alles af met oud bergsport klimtouw, stalen HMS-haak en een HMSknoop in de klimlijn. Het grote voordeel: de hovenier/eigenaar hoeft alleen maar knoopjes los te maken: je hebt alles zelf in de hand.

Vandaag was ik 20mtr beuken aan het "dunnen", en daar moest eea afgevangen worden dat niet eenvoudig klein te zagen was naar gewichten geschikt voor mijn systeem.

Dus de hamvraag: heeft iemand een anker dat je als klimmer in de boom hangt om te gebruiken voor het wat zwaarder afvangen (bijv. tot ca 25cm takken) waarbij de klimmer zaagt EN afvangt. (inzagen, kettingzaag weg, handzaag in de ene hand, afvangtouw in de andere, zagen, krak, afvangen) Ik snap dat mijn alpinetouw voor deze gewichten niet sterk genoeg is :lol:

(Ik had iets in elkaar gelast dat best aardig werkte, maar nadat die 25cm tak er in was gevallen, had "het" niet meer precies dezelfde vorm meer. :? )

PS: oh, en begin niet over "klim jij alleen...?, of "zagen en afvangen tegelijk is heel gevaarlijk", want beiden zijn niet "gevaarlijk" nadat je daar passende voorzorgmaatregelen voor treft. Daar kunnen we het in een ander topic over hebben! :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Afvangen van zwaarder hout (200kg) door de klimmer

Post by boomverzorgingbruno »

wat ik meestal doe is gewoon afvanglijn mee de boom in poulie ergens hoog en dan gewoon in je buurt ofwel rond een stomp vastmaken en als dit niet kan gewoon met bandsling een stalen 8 vastmaken aan een lekker dikke tak je bind deze af kan zagen en als de tak of blok in de lijn hangt gewoon touwtje losmaken en naar beneden met die handel.
en gelijk heb je soms moet je gewoon eens alleen werken dan leer je ook veel geconcentreerder werken
laat een oen niet zomaar doen !
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

kan je dan niet werken met een grillon? (of ID van petzl)
bovenin halfzware sling rond stam met grillon aan,touw verder naar boven en via katrol naar af te vangen tak.
touw op spanning zetten met de hand (dat de tak niet te veel vrije val heeft) en dan de tak afzagen...
of zou zo'n grillon of ID daar niet voor geschikt zijn?
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Ja, Bruno, soms kun je gebruik maken van takken/stammen om je touw omheen te binden. Maar ik vind het niet zo prettig afhankelijk te zijn van wel/geen geschikte tak in de boom op de plek waar je die graag wilt hebben. Bovendien is de wrijving niet zo goed in te schatten dan als je een bolder gebruikt. De bolder is elke keer hetzelfde, de tak is elke keer anders (dikker, ruwere schors etc. )
8)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

jef wrote:kan je dan niet werken met een grillon? (of ID van petzl)
Het kan natuurlijk, maar die Grillon zijn gemaakt voor een werklast van 120kg, en wil daar graag wat boven zitten. Ook het touw dat voor de Grillon etc. gebruikt wordt is niet sterk genoeg als we een VWL van 250Kg willen hebben.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

dan moet je echt voor de stalen 8 gaan die kan wel veel aan
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

ik was maar wat aan het denken zo...
maar zoals gewoonlijk, niet hard genoeg! :D
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

boomverzorgingbruno wrote:dan moet je echt voor de stalen 8 gaan die kan wel veel aan
Dat is wel zo, maar als je een achtje boven de af te vangen tak hangt, en het losse eind hangt naar beneden, dan doet een acht niet veel.... Wel als je hem dubbel inknoopt, maar dan heb je weinig mogelijkheden in te spelen op het af te vangen gewicht.

Ja, het is dan ook niet zomaar een vraagje... :wink:
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

je hebt bij een stalen 8 twee beentjes als je uw touw daar rond legt kan je echt mooi doseren . ik gebruik het zo al een tijd en het gaat echt vlot
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

of je kan gaan voor een afvanganker is hetzelfde als een bolder maar gewoon vastmaken aan bandlus en die mogen tot 1000kg hebben(port a wrap)

http://www.safetygreen.nl/downloads/AFVANGEN%202.pdf

bladzijde 7
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

De stalen acht is prima in staat om de krachten op te vangen, maar het grote nadeel van de acht is dat de lijn ongelofelijk gaat tengelen. Dat is op de grond al een probleem, maar dat is in de boom alleen maar erger.
O ja, dan nog iets anders. Waarom neem je niet even de tijd om met je grondman een paar keer het vangen te oefenen. Je zal verbaast staan van het feit dat iemand echt wel iets onder de knie kan krijgen.
Als jij nou zou zeggen dat je in de boom wilt afvangen omdat dat minder 'stress' op het ankerpunt bovenin de boom veroorzaakt dan kan ik er in komen dat je het op die manier wilt doen, maar als jij al zo weinig vertrouwen hebt in de grondman van die dag dan is er echt iets mis in 'de ketting'.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

dat is het net er is geen grondman. je zou het aan de klant kunnen vragen maar daar heb ik soms men bedenkingen bij
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

treespotter wrote:Waarom neem je niet even de tijd om met je grondman een paar keer het vangen te oefenen. Je zal verbaast staan van het feit dat iemand echt wel iets onder de knie kan krijgen.
Tegen de tijd dat 'ie het door heeft, heb ik alle kanten van de boom gezien :lol:
En als hij het dan door heeft, kan ik de volgende weer gaan uitleggen hoe het werk.. :(
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pietje wrote:Tegen de tijd dat 'ie het door heeft, heb ik alle kanten van de boom gezien :lol:
En als hij het dan door heeft, kan ik de volgende weer gaan uitleggen hoe het werk.. :(
Tegen de tijd dat jij door hebt dat er met jou iets mis is gegaan in de boom dan zit jij al ingevlochten in je vanglijn. :roll:

Nou ben jij zo'n ongelofelijke veiligheidsnerd dat jij alles vast wilt houden en vast wilt maken. Dan snap ik echt deze acties niet kerel.
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Hier snap ik ook geen hout van Peter, ik zou zeggen weg met al die hardware en crab en investeer in een fatsoenlijke grondman, als hij niet kapabel is te leren vangen, kan hij je ook vast niet melden dat die moeder met kinderwagen onder de boom loopt achter de stam waar jij het net niet ziet!!
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Pietje wrote: nadat je daar passende voorzorgmaatregelen voor treft.

Ouwe lullenspiegeltjes van bij een raam om om de boom heen te kijken!!!!
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Peter,

Koop een echte bolder en dan kan iedereen afvangen - zelfs een klant.
Wat ik meestal doe om zelf veilig te zitten tijdens zaagwerk met hovenier of klant is dat ik een klein slipknoopje tegen de katrol leg zodat het blokje hout voldoende valafstand kan maken om bij mij uit de buurt te zijn !

Stalen 8 heeft een heel groot nadeel bij zwaar hout en dat is dat ie veel te warm wordt en na enkele afvangpogingen je lijn gaat smelten.....
- climb fast, move slow -
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Meen me trouwens uit een oud topic te herinneren dat jij ernstig fanatiek ons probeerde uit te leggen dat afvangen eigenlijk nooit nodig was en je altijd wel een dropzone ergens kom maken.. :wink:

maar dat terzijde natuurlijk
- climb fast, move slow -
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

sorry peter, ben het volledig met wolter en tamil eens...
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

grondman meld zich :lol: :lol: veilig bekwaam en nie duur :lol:
ik klim liever ... dan werken
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Goed zo Dennis!! Zo zie je maar, sommige problemen lossen zichzelf op :lol:
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

kijk dit was dus voorspelbaar he peter dat je heel het verhaal van de grondman ging krijgen . sta er zelf ook wel achter . maar soms moet je voor een klein dingetje naar je klant toe en dan is het wel raar dat je met 2 aankomt . en dan doe ik het ook alleen . maar moet wel zeggen sinds ik de bolder ondekt heb durf ik wel eens aan de klant vragen om het touw in handen te nemen
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Het lijkt mij ook niks om zelf af te vangen. Laat staan dat je een systeem IN de boom gaat aanleggen om het te doen. In al die tijd kun je beter een port a wrap of bolder rond de stam doen en goed uitleg geven aan grondman/klant en met een kleine tak beginnen bijvoorbeeld.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

dennis wrote:grondman meld zich :lol: :lol: veilig bekwaam.....
Maar morgen en over morgen ben je van mij..... :D:D:D
Hoef je alleen maar een schrijfblok en pen vast te houden.
dennis wrote:..... en nie duur :lol:
Das gaaf ;-)

Gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

Ja Peter bietje zuinig van je :lol: :lol: , wij hebben ook een bolder en 2 grondmannen paraat staan als je wil.

Gr. Harrie
Locked