Ik vang de laatste jaren bijna alles af met oud bergsport klimtouw, stalen HMS-haak en een HMSknoop in de klimlijn. Het grote voordeel: de hovenier/eigenaar hoeft alleen maar knoopjes los te maken: je hebt alles zelf in de hand.
Vandaag was ik 20mtr beuken aan het "dunnen", en daar moest eea afgevangen worden dat niet eenvoudig klein te zagen was naar gewichten geschikt voor mijn systeem.
Dus de hamvraag: heeft iemand een anker dat je als klimmer in de boom hangt om te gebruiken voor het wat zwaarder afvangen (bijv. tot ca 25cm takken) waarbij de klimmer zaagt EN afvangt. (inzagen, kettingzaag weg, handzaag in de ene hand, afvangtouw in de andere, zagen, krak, afvangen) Ik snap dat mijn alpinetouw voor deze gewichten niet sterk genoeg is

(Ik had iets in elkaar gelast dat best aardig werkte, maar nadat die 25cm tak er in was gevallen, had "het" niet meer precies dezelfde vorm meer.

PS: oh, en begin niet over "klim jij alleen...?, of "zagen en afvangen tegelijk is heel gevaarlijk", want beiden zijn niet "gevaarlijk" nadat je daar passende voorzorgmaatregelen voor treft. Daar kunnen we het in een ander topic over hebben!