ondernemen en/of verzekeren

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
fritskroon
Nieuw
Nieuw

ondernemen en/of verzekeren

Post by fritskroon »

Hallo,

Ik ben sinds kort bezig met in bomen klimmen en zagen. Hiermee help ik twee goede vrienden uit de brand wanneer zij zelf niet in de boom kunnen/durven klimmen. Een man extra is dan heel handig en vertrouwen in het materiaal en het gebruik daarvan brengt hen ertoe mij te vragen.

We kennen elkaar al jaren en zijn in samenwerking (klussen bij scouting) en klimwerk (rotsklimmen) goed aan elkaar gewaagd en op elkaar ingespeeld.

Het klimmen om te zagen begint echter minder incidenteel te worden en op een structurele hobby te lijken waarbij het mij nog niet genoeg kan zijn en ik het best tot een leuke bijbaan wil vormen.

Mede omdat de twee vrienden bedrijfsmatig in tuinwerk bezig zijn is bij hen de vraag gerezen wat de consequenties zijn van ongevallen.

Hoe zijn anderen verzekerd en wat is noodzaak?

Groeten,

Frits
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Re: ondernemen en/of verzekeren

Post by callum-aan »

Zolang je beunt neem je een groot risico (los van het feit dat het oneerlijke concurrentie is naar de professionele boomverzorgers)
Als beun ben je niet verzekerd voor zaken die zomaar voor kunnen komen zoals een tak op een schutting/lekke vijver of auto. Dan heb ik het niet eens over het feit dat als je je grondman ongelukkig gooit je de rest van je leven aan het betalen bent.

Wij boomverzorgers hebben minimaal een bedrijfsongevallen verzekering die deze zaken hoort te dekken.

Veel van je klanten zullen blij zijn van je prijzen maar als er wat fout gaat is geen van de betrokkenen blij.

maw Niet onverzekerd de boom in. Dus of in dienst van een boomverzorger of de knoop doorhakken en zelfstandig worden. Jij blij je klanten blij en een beun minder.

Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Hoi Frits!

Welkom op dit forum! En goed dat je deze vragen stelt.

Wat ik zo lees in je verhaal, is dat je wel bekend bent met klimmaterialen uit de bergsport (dus zomaar uit de boom vallen zal er niet bij zijn), maar niet bekend bent met de (behoorlijk afwijkende) klimmethoden die ontwikkeld zijn voor de boomverzorging.

De beste verzekering is in dit geval dus een opleiding doen tot boomverzorger. De premie (= cursusgeld) is relatief laag tegenover de enorme dekking van deze verzekering: veilig, verantwoord en kundig werken in bomen. :lol:

Wat ik je kan aanraden is zeker eens gaan kijken bij een boomverzorger uit de buurt, om je ervan te overtuigen dat je in een boom-klim-cursus echt heel veel gaat leren. Of bij de (LB)wedstrijden in de komende zomer.

Groetjes,

Peter

PS: en hoe ik verder over verzekeringen denk, heb je al gelezen... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
marijn
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by marijn »

hallo frits

als ik zo je bomenwerk fotoos bekijk,zal ik me maar goed verzekeren,dat je die fotoos op een website zet,wat is de bedoeling hiervan?
reclame?
een ladder die niet hoger is dan....
en twee stompen van wat ooit een (wilg?) was.
en pbm ?
zet er dan geen website bij op een forum als dit.
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

Hoi Frits,

Leuk dat je interesse hebt in het beroep, misschien is het interessant om af en toe eens mee te lopen met mensen met ervaring of zelf wat op te zoeken rond snoeien van bomen. De foto's op de site van verkort gaan meer over sloopwerk dan over snoeien hoop ik. Het zijn momentopnamen maar als je dan toch ervaring hebt als klimmer lijkt het me eerder overmoed zoals je daar in die berk staat.

Maar iedereen kan bijleren, het is al leuk dat je het degelijk wil aanpakken.

J
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Hallo Frits,

Welkom op ons forum.
1 Advies kan ik je geven en ik hoop dat je dit advies van een ervaren boomverzorger opvolgt.

GA EEN CURSUS BOOMVERZORGING VOLGEN !

want als je zo op je klompen in de boom door de grondman gezekerd met vallende handzagen verder gaat werken kom je jezelf aldan wel of niet verzekerd vandaag of morgen erg hard tegen en is de kans groot dat JIJ ergens in ons forum opduikt onder de kop : boomzager gewond/beschadigd of erger.

Boomverzorging is geen spielerij, er zijn heel veel zaken die een bergsporter aan kennis ontbreekt als hij in de bomen gaat werken.

Dus investeer in jezelf en in de toekomst : VOLG EEN CURSUS.
En over een paar jaar zul je zelf dit soort foto's tegenkomen en denken wat ik nu denk :wink:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Volgens mij heb ik deze foto al eens langs zien komen op Treehugs.
Ik kan ook maar drie dingen zeggen Frits.

*Maak eens een afspraak bij de Belastingdienst. Dan zal je zien dat je best wel wat mag bijverdienen, maar dan moet daar wel een rekening tegenover staan.
*Als jij zo blijft werken als hier op de foto dan is het jezelf verzekeren nutteloos. Geen enkele verzekering zal jou of het bedrijf waarvoor je werkt serieus nemen en geld uitkeren na een ongeval.
*En om alle problemen voor te zijn zou ik niet meer in de boom gaan hangen totdat je jezelf middels een cursus hebt bekwaamd in het veilig werken in de boom.

Omdat jij nu jou werk onverzekerd en waarschijnlijk zwart aan het uitvoeren bent is het zeker dat de klant al jou schade moet betalen (ook aan jou bij letsel) en als jullie dit niet melden aan die klant dan zou het weleens zo kunnen zijn dat jullie een ongelofelijk, misschien zelfs wel strafbaar, delict plegen.
Een klant mag er namelijk vanuit gaan dat wanneer zij een bedrijf vragen om werkzaamheden uit te voeren dat het bedrijf dan ook adequaat verzekerd is en dat het bedrijf de werkzaamheden uitvoert volgens de in de industrie aangegeven regels.
Hoveniers hebben over het algemeen geen verzekering om werkzaamheden boven de 6 meter uit te voeren.

Wolter en co
Attachments
Verkort.jpg
Last edited by treespotter on 25 Jan 2010, 20:44, edited 1 time in total.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

in ieder geval welkom op het forum beste vriend . het is ondertussen al een paar keer gevallen . volg een cursus of ga met een echte boomverzorger mee . en probeer niet door te besparen op veiligheid en andere dingen een concurent te vormen voor de professionals .want vroeg of laat ga je (als je zo verder doet ) zo een echte boomverzorger echt wel nodig hebben om je uit een boom te komen zagen . :wink: :lol:
and by the way je word echt wel doof van een kettingzaag en zo met blote armpjes worden ze vroeg of laat een stukje korter
laat een oen niet zomaar doen !
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Welkom frits,

Ik ga verder niets meer uitleggen. dat heeft de rest al gedaan!

Ga lekker verder in de boomverzorging en zorg goed voor jezelf!
Door andere posts eens door te lezen hier op het forum zul je meer leren over de veiligheid, die erg belangrijk is in dit vak.

Maar Bruno,
Ik zaag ook als het even kan met blote armpjes hoor! hoe wil jij met twee handen aan je zaag je armen inkorten?

Een nadeel mijn vriendin vind mn armen er nooit echt mooier van geworden als ik thuis kom na t snoeien van bijv een palustrus. :P
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

klopt tamil maar moet je is gans de dag in douglas ofzo hangen .
en ik bedoelde wel als hij zo zaagt als op zijn foto dan worden ze heus ooit wel korter .
:wink:
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

:wink:
Thijs
Moderator
Moderator

Post by Thijs »

je armen moeten ook altijd even wennen aan het voorjaar. ZE ZIEN ER NIET UIT!!! net als of je met een tijger hebt lopen stoeien maar het daar vanzelf weer over :D
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
honda_power
Treehugger
Treehugger

Post by honda_power »

idd vorig voorjaar was helemaal leuk verwilderde klimroos terug snoeien leek het niet als ofje met een tijger had gevochten volgens mij had ik dat ook gedaan :lol:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

jaja zeg ik ook tegen mijn vrouw als mijn rug weer eens vol staat met schrammen .
heb gevochten met een tijger . of bomen gesnoeid :wink: :wink:
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

boomverzorgingbruno wrote:jaja zeg ik ook tegen mijn vrouw als mijn rug weer eens vol staat met schrammen .
heb gevochten met een tijger . of bomen gesnoeid :wink: :wink:
Ik heb altijd gesnoeid. Als ik zeg 'gevochten met een tijger' ben ik bang voor klappen :D:D

(heb toch een lief vrouwtje hoor, zal mij niet slaan :-) )
Me transmitte sursum Caledoni!!
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Lang leve het bestaan van Acacia's en Gleditsia's - die maken veel fronzen goed :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

@ callum aan
ze leest mee zeker :wink:
schitterende pict bij het onderwerp wouter 8)
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Hey, wie van jullie heeft er ook een BRANDVERZEKERING...?

Ik wilde thuis (bij de kachel... :lol: ) mijn bodywarmer uit doen, maar helaas, dat ging niet meer. De rits wilde niet lager dan ongeveer navelhoogte.

Wat bleek: bij het afblokken met de MS200 heeft de uitlaat de (plastic) rits gesmolten en een gaatje in de stof gebrand. :oops:

... en ik vond het nog zo koud vandaag...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

hey pietje
ik heb ook zo twee fleece pulls met brandplekken . het gebeurt zolang het maar de pull of de jas is . ander heb je een mooi litteken
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:Lang leve het bestaan van Acacia's en Gleditsia's - die maken veel fronzen goed :lol: :lol:
Hé Wouter, wat heb jij met de kerstdagen gevreten dat jij zo'n bolle rug hebt gekregen :lol:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:hey pietje
ik heb ook zo twee fleece pulls met brandplekken . het gebeurt zolang het maar de pull of de jas is . ander heb je een mooi litteken
O? Dus als het pijn gaat doen dan blijf jij lekker doorvlammen?
fritskroon
Nieuw
Nieuw

Post by fritskroon »

Hallo Luitjes,

Bedankt voor de meestal opbouwende kritiek.

Ik had al een weekend zaagcursus in de planning staan, een boomklimcursus gaat er zeker ook van komen. Rotsklimmen zijn ook cursussen voor maar daar hebben we ook nooit aan meegedaan.

nog even over de foto.

Ik heb wel degelijk gehoorbescherming in. Alpine in-ear, gebruik ik ook op de motor. De twee ondernemers hebben inmiddels ook in-ear herrieremmers.

Ik heb geprobeerd om op kisten te klimmen, maar omdat ik verder bijna altijd klompen aan heb kon ik hiermee beter uit de voeten.

Na deze foto wel geinvesteerd in goede zaagschoenen en een passende zaagbroek. Ook werk ik nu wel met handschoenen en een helm.

Ook met sporen in bomen geklommen, werkt uitstekend.

Ik lijk op de foto vanaf de ladder gezaagd te kunnen hebben. Echter zijn hoger in de boom zekerpunten aangelegd om de afgezaagde tak over een schuurtje en schutting weg te geleiden.

Ook heb ik op de foto een klimgordel om. Tzt nog investeren in een boomklimgordel met bredere riemen.

De vallende handzaag hangt aan een touwtje aan de tak.

Tot ziens en de groeten,

Frits
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Hé Frits,
Ik geef jou één vraag om op te antwoorden. Denk eens goed na voordat jij dat doet. De antwoorden liggen misschien voor jou niet zo voor de hand, maar ik vind dat je er best wel even meer werk van mag maken.

Een weekeind zaagcursus?
Het kan aan mij liggen, maar een weekeind zaagcursus? Ik snap er niets van. Ik heb er iets langer over gedaan. Niet omdat ik zo onhandig ben hoor, maar omdat er iets meer bij komt kijken dan het omzetten van de aan/uit schakelaar en het starterkoord. Hoe lang denk jij dat je werkelijk nodig hebt om alle in's en out's van het zagen en de veiligheid te leren.

Doe jezelf, de bomen, je vriendin/vriend/familie/collega's een lol en en schrijf je in voor een cursus boomverzorging inclusief klim- en zaagcursus. Het is allemaal prima om met alle mooie nieuwe materialen en de juiste klim en zaagcertificaten op zak je ding te gaan doen, maar als dat betekent dat er weer een bomenverminker bij is gekomen dan is het voor ons noodzakelijk om de Treehugsboomknuffelknokploeg snel in de bus te zetten om een bezoekje te brengen op de werkvloer :lol:
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

fritskroon wrote:
Ik heb geprobeerd om op kisten te klimmen, maar omdat ik verder bijna altijd klompen aan heb kon ik hiermee beter uit de voeten.

Na deze foto wel geinvesteerd in goede zaagschoenen en een passende zaagbroek. Ook werk ik nu wel met handschoenen en een helm.

Ook met sporen in bomen geklommen, werkt uitstekend.

Frits

ik krijg er wat rillingen van, ten eerste met klompen op sporen lijkt me al niet handig :mrgreen: maar Frits, toch even uitkijken met waar je die sporen in klompt, gezonde boompjes worden daar echt niet gelukkig van!
Dat vertellen ze niet in een zaagles, wel .... (zie wolters' qoute)
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Frits, Ik vind dat je best wel op de goede weg bezig bent, je luisterd naar de tips van anderen en berijpt ook waarom dit zo noodzakelijk is! Maar probeer eens met een boomverzorger mee te lopen die al wat langer bezig is! Dan zal je nog sneller leren, en ervaren hoe op de meest makkelijke manier te werken!

Kom zoizo eens een kijkje nemen bij de LB wedstrijden komend voorjaar! daar zal je veel colega's ondmoeten en nieuwe kennis op doen!
Post Reply