Cursus Diepgang in de bodem

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Cursus Diepgang in de bodem

Post by callum-aan »

Deze week heb ik de cursus "Diepgang in de bodem" van http://www.hortinova.nl gevolgd.
Er waren nog 2 boomverzorgers op de cursus. En vorig jaar waren er zoals ik begrepen heb nog meer boomverzorgers.
Wat mij betreft een van de beter cursussen die ik gevolgd heb. Ook als je je niet zou bezig houden met onderzoeken e.d. geeft het veel inzicht in de relatie van bomen en hun standplaats.

Bij de cursus inbegrepen mocht je zelf een monster van een grondje mee nemen. Daar maken ze dan een Bodem Balans Analyse, een Bioscan en een Chroma test van.

Ik kan deze cursus echt aanbevelen. Ik heb aan Hortinova gevraagd of ze misschien een keer de cursus willen geven met boomverzorgers als doel groep. Want de omloop snelheid van diverse teelten is net ff anders als bij bomen.

Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
NannoB
Treehugger
Treehugger

Re: Cursus Diepgang in de bodem

Post by NannoB »

Kreeg je niet het gevoel dat het een commerciële cursus was?
"Na de bodemanalyse hebben we geconstateerd dat er voor €xxx aan onze producten gebruikt moet worden om de grond goed te krijgen"
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Commercieel? Nee niet in mijn beleving. Er waren ook vertegenwoordigers van andere bedrijven die wat kwamen vertellen. En dan nog. Commercieel is toch niet vies?
Het gaat om de inhoud.
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

callum-aan wrote:...Commercieel is toch niet vies?
Het gaat om de inhoud.
Commercieel is zeker niet vies, maar mag mijns inziens geen boventoon voeren bij een cursus. Dan moet je het een productdemonstratie noemen.
Ik begrijp dat dit echt een cursus was en dat is natuurlijk mooi.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Als ze ziet wat bodem-balans-analyse met landbouwgrond doet, dan heb ik er weinig vertrouwen in... :?

Wij weten gewoon veel te weinig van wat er precies in een bodem gebeurt. Elke chemische toevoeging is misschien goed bedoeld, maar we hebben geen idee van de langere termijn gevolgen.

Dus in mijn ogen maak je de standplaats zo natuurlijk mogelijk, en laat de boom gewoon zelf een evenwicht instellen. Die boom zit volgens mij ook niet te wachten op onverwachte veranderingen.

Als de standplaats niet natuurlijk in te richten is (natuursteen bestrating met dichtgesmeerde voegen :? ) dan help een bodem-balans-analyse ook niet.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Pietje wrote:Als ze ziet wat bodem-balans-analyse met landbouwgrond doet, dan heb ik er weinig vertrouwen in... :?
Ik weet niet waar je dat gezien hebt maar een analyse doet niks met de grond hoor.

Zal je verbazen wat er al bekend is over de bodem en hoe die kennis je kan helpen. Een groeiplaats bestaat niet alleen uit een gat met een boom erin en bestrating eromheen. De kwaliteit van de grond is natuurlijk niet geheel onbelangrijk.
Verder is er ook veel informatie gegeven over bodemleven, schimmels, bacteriën en de invloed hiervan op het wortelgestel.

Misschien goed om volgend jaar de cursus ook eens te volgen?

Paul
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Kunnen we mooi samen rijden Peter :lol: :lol:

Lijkt me wel wat hoor die cursus :wink:
ik klim liever ... dan werken
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

ideale cursus voor een "echte grondman" ik zit liever hoog in de bomen i.p.v. met m'n neus tussen de wortels :lol: :lol:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:ideale cursus voor een "echte grondman" ik zit liever hoog in de bomen i.p.v. met m'n neus tussen de wortels :lol: :lol:

grtn wouter
Dan moet je er wel voor blijven zorgen dat je knoopje blijft 'pakken' met dit mooie weer. Anders lig je voor dat je het weet een bodemanalyse te doen :lol:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

daarom zijn wij vanmiddag maar gestopt met verder snoeien :wink:
reintje en ikzelf waren ongeveer witter dan een echte sneeuwpop en na het dooien ook nog eens drijfnat :(

Maar knoopjes bleven gelukkig plakken :lol: :lol:
Trouwens met dit weer tussen die aaltjes en schimmels en het hele bodemleven te gaan lopen wurmen is ook niet echt een feest :mrgreen:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ja, zwarte klauwtjes krijg je daarvan. Dan liever een wit sneeuwpopje met een goed regenpak eronder.
Ik heb vandaag maarliefst één half uur gewerkt. Ik was knotlinden aan het knippen, maar de knotten verdwenen volledig onder de sneeuw waardoor ik niet fatsoenlijk meer kon zien waar ik moest beginnen. :roll: 'K heb mijn vriendinnetje gevraagd of ik bij de kachel mocht komen zitten en ben lekker naar huis gegaan. En dan zie je om 11 uur dat de bomen helemaal schoon zijn en daarna nog drie keer helemaal volsneeuwen.
Morgen wordt het warmer dus dan zal ik de sneeuwbuien wel uitzingen in de boom.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

callum-aan wrote: Ik weet niet waar je dat gezien hebt maar een analyse doet niks met de grond hoor.
Nee, een analyse doet niets met de grond. Maar mensen gaan vervolgens op basis van dubieuze getalletjes (gespiegeld aan een 1 of andere "norm" :? ) adviseren allerlei dubieuze rommel de grond in te ploegen. En het gevolg daarvan is dat landbouw (met name mais) bodem bijzonder vern*kt wordt. Met allerlei (monocultuur) plagen die om economische redenen met spuiten "opgelost" moeten worden.

Met de KPB zijn we een keer in Biezenmortel wezen kijken bij de fabrikage van schimmeldominante humuscompost en - thee (van Iersel). reuze boeiend.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Van Iersel was er ook met hun hele verhaal. Ook reuze boeiend. Veel aandacht voor schimmels en bacterieen en hoe schimmels afhankelijk zijn van de plant maar ook andersom. Hoe we deze balans kunnen verstoren en herstellen.
Verder was er nog een spreker die een holistische visie hanteerde over relatie bodemleven, gewas, energie enz
En er was een lezing over wat kruiden vertellen over de grond waar ze in groeien.

Mais is niet echt interessant voor een boomverzorger. Gelukkig hebben wij niet met een mono cultuur te maken. Het woord mais heb ik trouwens niet gehoord die 2 dagen. Ook niet over chemische bestrijding van problemen. Wel wat over het herstellen van de mineraal huishouding met verschillende methoden. Chemisch bestrijden en mineralen en schimmels toevoegen staan toch wel geheel los van elkaar. Mineralen zijn essentiële elementen uit de natuur.
Ik heb ook de indruk dat de laatste 10 jaar er geheel nieuwe inzichten ontstaan zijn over bovenstaande materie en bodem balans. Net zoals we rotte plekken niet meer weg frezen.
Voor mij gaf de cursus kennis en inzicht. Ik ga niet met allerlei potjes mineralen op stap hoor.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Ik kom met het voorbeeld van mais aan, omdat daar hetzelfde gebeurt is als wat er gaat gebeuren als jij een bodemanalyse gaat doen. Er is namelijk vast iets mis met je monster, dus moet je vast iets gaan toevoegen. :lol:
En met maisbodems is zeker iets mis, en mede daardoor zijn de planten gevoelig voor allerlei kwalen. Maar dat terzijde.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

@ wolter jij mag terug binnen van je vrouw als het buiten kou is .
als ik die bel dan krijg ik direkt een lijst van wat er moet gebeuren .
dus ben vandaag maar even bij k&s gaan schuilen :lol: :lol:
waarvoor dank sandra .het was een boeiend gesprek
laat een oen niet zomaar doen !
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Pietje wrote:Ik kom met het voorbeeld van mais aan, omdat daar hetzelfde gebeurt is als wat er gaat gebeuren als jij een bodemanalyse gaat doen. Er is namelijk vast iets mis met je monster, dus moet je vast iets gaan toevoegen. :lol:
En met maisbodems is zeker iets mis, en mede daardoor zijn de planten gevoelig voor allerlei kwalen. Maar dat terzijde.

Je hebt helemaal gelijk. Stom van mij dat ik meer wil weten.
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

dan hebben wij elkaar misgelopen, ben daar ook geweest vandaag... :)
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

ik ben net voor de middag door gegaan . en dan vraagt kimme zich af hoe het komt dat sandra niet kan doorwerken . volgens mij moeten we hem is een koffie machine kado doen voor als het slecht weer is dan kunnen we gewoon daar afspreken . :lol: :lol:
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

nog niet zo'n slecht id, het is toch nog heel de week k*tweer :D
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

ipv cursus diepgang van de bodem
word het diepgang van de koffie bij k&s :lol: :lol:
en btw sandra wij komen niet naar daar voor jou he :wink:
wij zijn net als kinderen in een snoepwinkel bij jullie we zouden alles willen maar kijken kan ons ook al tot rust brengen . 8) dan weten we tenminste over wat we weer kunnen dromen en waarom we moeten werken als het goed weer is
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:@ wolter jij mag terug binnen van je vrouw als het buiten kou is .
Ja goed hè. En dat na al die jaren.
Post Reply