Wat zouden jullie doen?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Wat zouden jullie doen?

Post by dennis »

Zo ben ik de afgelopen maanden, enkele "posten" meer tegen gekomen, met technische uitleg die inderdaad een demomstratie verdienen.

Welicht even een demonstratie uurtje na de BBQ op de LB voor diegene :lol: :lol:
ik klim liever ... dan werken
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

Philippe wrote:Hey Wolter.
In verband met de bomen , ik heb dit in access gemaakt.
Op basis van een selectiefilter krijg je de gepaste bomen.
Collega's, wat ik doe als ik met sporen werk is het volgende.
Ik neem mijn klimtouw en doe deze rond de stam en pas een schuivende paalsteek toe.
(de Levenslijn blijft van toepassing!!)
Vervolgens installeer ik mijn achtje.
Om mijn klimkoord te vergrendelen, doe ik mijn klimtouw tussen mijn acht en mijn stijgend gedeelte van mijn klimlijn.
Moest ik door de shock of iets anders mijn grip op mijn sporen verliezen, dan hang ik heel kort vast aan mijn klimlijn.
Voor te dalen pas ik mijn achtje toe.
Om de knoop van boven los te krijgen, laat ik een lange staart aan de paalsteek.
Door afwisselend aan de staart als aan de klimlijn te trekken, kom de knoop naar beneden. Daar terug de strop aantrekken en zo verder...
Begrijp ik nou goed dat je enkel een achtje met zogenaamd softlock gebruikt als tweede zekering, zonder dit achtje te backuppen met bijvoorbeeld een prussik.
Zoja dus zonder prussik dan ben je levensgevaarlijk bezig, zo nee dus met prussik dan heb ik het me verkeerd voor gesteld.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Waarom gebruik je geen verstelbare cambiumsaver en een korte knoop op het klimsysteem. Dan is het ook in een noodsituatie makkelijk en veilig om snel naar beneden af te kunnen dalen.
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Philippe »

Collega's

Bekijk onderstaande link eens.
Op het einde staat de techniek beschreven:

http://www.youtube.com/user/Ekka007#p/u/11/gy4tdr1oZo0

Ik maak er frequent gebruik van en geloof me, valt kei goed mee en je bent beveiligd met 2 punten. Leeflijn en extra klimlijn£.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Ik gebruik hiervoor m'n cambiumsaver en dat lijkt me stukken handiger dan de methode die in het filmpje wordt getoond. Alleen bij extreem dik hout zou dit wellicht handig zijn, maar die klussen wil ik niet teveel. Die snoei ik liever dan dat ik ze moet weghalen. :wink:

Wel een goed idee zowieso om te zorgen dat je altijd met 1 hand naar beneden kunt zonder omlaag te moeten sporen. Als er dan iets zou gebeuren ben je ook vrij om zelf snel af te dalen.
- climb fast, move slow -
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Zie opeens een weer een functie in een oude klimlijn zonder oog a 22 mtr
Thanx Phillipe :wink:
ik klim liever ... dan werken
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Ha, juist! Dit is inderdaad wat ik vermoedde, maar begreep toen niet waar het losse eind van de klimlijn voor nodig is. Inderdaad creatief; die Blake knot wordt te zwaar belast om mee af te dalen, vandaar het achtje. Als je die acht vervangt door een Grillon (met handle!) dan heb je geen last meer van een onbetrouwbare soft lock.

Zoals Wouter al zei, gebruik ik hier een verstelbare cambiumsaver voor, en dat geeft ook de mogelijkheid na het doorzagen van je fliplijn met 1 hand naar beneden te kunnen. Bij lastige spoor-passages (zoals een flinke bochel in de stam) kun je een klein stukje afdalen, onder de bochel je fliplijn weer vastzetten, cambiumsaver lostrekken en weer onder je fliplijn installeren.

In Amerika was (of zelfs is) het heel ongebruikelijk om met een lange lijn als backup met sporen te klimmen. :?

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Philippe wrote:Collega's

Bekijk onderstaande link eens.
Op het einde staat de techniek beschreven:
Ik heb het filmpje niet helemaal kunnen zien omdat het laden niet helemaal vlekkeloos ging maar als Erik (also known as EKKA) het zegt dan is het zeker goed. Ik weet niet of jij contact hebt gehad met die gekke Aussie, maar als jij hem ooit spreekt doe hem dan de groeten van mij.

Weet jij trouwens wat wij bedoelen met een verstelbare cambiumsaver Philippe?
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Philippe »

Collega's,

Bedankt trouwens voor jullie respons.
Jawel, ik heb kennis van een verstelbare cambiumsaver. Echter is het volgens mij zo om zo min mogelijke de nodige materialen mee te nemen in de boom.
Nu, ik geef toe dat ik het nog niet geprobeerd heb met de C.S.
Nu, ik gebruik het vooral wanneer ik naar beneden aan het afbreken ben; wanneer de takken al weg zijn; gezien ik al ervaren heb dat bij het stijgen en dat in combi met een dikke ruwe stam deze een beetje kan blijven haken.
Op dunnere stammen valt dit ook goed mee want deze past zich snel aan eender welk diameter van stam. Gewoon trekken aan neerwaartse klimkoord en door het strop-principe past deze aan elk diameter.
En nee, ik ken EKKA helaas niet, zou het wel willen want diene kent er serieuw wat van!!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Philippe »

Ik bedoel, ik ken EKKA niet persoonlijk
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Philippe wrote: Nu, ik gebruik het vooral wanneer ik naar beneden aan het afbreken ben; wanneer de takken al weg zijn; gezien ik al ervaren heb dat bij het stijgen en dat in combi met een dikke ruwe stam deze een beetje kan blijven haken.
Ook ik hou van weinig spullen mee, maar bij het slopen blijft de gewone cambiumsaver beneden, en gaat de verstelbare mee. Zodra er takken met de kettingzaag gezaagd worden, bijv bij sparren, dan wordt die verstelbare cambiumsaver onder de klimlijn als backup gezet, en die blijft meegaan tijdens het omhoog klimmen èn tijdens het afdalen. Meestal zonder gebruikt te worden :D Als er tot de grond toe afgeblokt wordt, dan maak je hem pas los als je weer met beide benen op de grond staat. Anders is 'ie van nut bij het abseilen van de laatste meters stam.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Tsja en zo valt de verstelbare cambiumsaver in mijn ogen dus niet onder de categorie "onnodige materialen", maar onder de categorie "veiligheidshulpmiddelen die het werk er een stuk makkelijker op maken" :lol:
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Zo, na wat leeswerk eindelijk hier aangekomen.
Leuk om te zien hoe een 'discussie' vanaf een vraagstuk over toppen of dunnen verloopt naar wat Engelse boompjes, via een erkend boomchirurg tot het werken met sporen, en vervolgens over een back-up verder gaat :D

Zelf gebruik ik tijdens het aftoppen en -blokken een stuk klimlijn van ca. 4m met daaraan een ouderwetse pruis en een biner (waarmee ik dan een verstelbare lus maak), eigenlijk is het net of je de korte zekering om de stam trekt. Daar hang ik de katrol uit m'n cambiumsaver aan en daaronder m'n gewone systeem (lockjack twin, kort ingehaakt). Dit hele zooitje hangt tussen de knieën, dus ik heb er geen last van. In geval van nood doe ik twee kleine stapjes naarbeneden en hang in mijn systeem, daal af, en: KOFFIE!! Na de koffie weer heel simpel omhoog. In ècht noodgeval zak ik in elkaar en blijf in de fliplijn hangen. Mijn redder rent dan met sporen omhoog, komt naast mij staan, hangt zijn (m/v) klimsysteem naast dat van mij en kan mij met enige moeite op schoot nemen en samen afdalen...
Ik heb dus niet veel extra hardware mee naar boven, alleen een stuk lijn met pruisische knoop (wat ik meestal ophijs als ik het nodig heb). Het kan zoals eerder gezegd ook met een korte zekering, maar daar zit bij mij een positioner aan, en die lost mijn's inziens te makkelijk, en da's niet fijn als hij als back-up NODIG is...

Oja, nog héél even: met dat aftoppen bedoel ik NATUURLIJK bij het slopen de laatste toppen eraf gooien :wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Dat is een wel heel lang verhaal om te zeggen dat jij ook een variant verstelbare cambiumsaver gebruikt Paskal :lol:
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Sorry... :(

Eigenlijk heb je wel gelijk ja, maar deze is goed te gebruiken voor een stamredding, ik weet niet hoe dat zit met de jouwe? Als die ook goed werkt zo, dan is het inderdaad hetzelfde principe, alleen is de mijne zelfbouw en een beetje goedkoper...
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Zelfbouw zijn ze bijna allemaal hoor. De benodigde materialen zijn allemaal wel ergens vandaan te toveren.
Post Reply