gebroken takken...

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
KIMME
Treehugger
Treehugger

gebroken takken...

Post by KIMME »

Gisteren kreeg 'k telefoon van een man die een vraag had. Hij vroeg of het normaal was dat er bij het demonteren van een boom , in dit geval een eik, veel andere takken tot ongeveer 10 cm van omringende bomen afgebroken waren. De jongens die het zijn komen uitvoeren waren als 'k het zo hoor toch redelijk ervaren. Volgens mij wilden ze het werk heel snel oplossen en hebben daardoor niet echt gelet op de omringende bomen.
Nu is de vraag... In hoeverre tolereer jij dat takken breken van andere bomen als je aan het slopen bent? De man leest mee dus geef eerlijk je antwoord.

Ik ben er niet voor te vinden. Hangt van situatie tot situatie af maar ik vind dat ook andere bomen als obstakels moeten gezien worden eventueeel te vergelijken met tuinhuizen en andere...Twijgjes en kleine takjes vind ik niet erg, maar over de drie centimeter wil ik absuluut vermijden.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Re: gebroken takken...

Post by callum-aan »

KIMME wrote: Ik ben er niet voor te vinden. Hangt van situatie tot situatie af maar ik vind dat ook andere bomen als obstakels moeten gezien worden eventueeel te vergelijken met tuinhuizen en andere...Twijgjes en kleine takjes vind ik niet erg, maar over de drie centimeter wil ik absuluut vermijden.
Helemaal mee eens. Buur bomen beschadigen moet je voorkomen. En dat kan ook als je evt wat meer tijd neemt. We kunnen toch allemaal (als het goed is) een boom tussen schuurtjes weghalen zonder schade? Waarom dan wel schade maken aan een buur boom.
Ik zelf haal er ook voldoening uit als ik zonder schade aan planten of struiken een boom kan snoeien. Ook al zeggen klanten dat hun dat niet uitmaakt als er wat takken zouden breken.
Me transmitte sursum Caledoni!!
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Het klinkt als een stel cowboys die snel geld willen verdienen, lange halen snel thuis...

Helaas kom ik dit steeds vaker tegen om me heen, half gekapte bomen, verkrachtte bomen door uitgezaagde toppen of verkeerd gesnoeid. Schade maken is een schande in mijn filosofie, en ook uitgebroken takken behoren tot schade. Natuurlijk is iedereen wel eens een keer iets onvoorziens overkomen, bijv. een blok die ongelukkig wegstuitert of een boom die iets draait bij het vallen door een rotte plek in de stam die niet zichtbaar was. Gebroken takken zijn nagenoeg altijd te voorkomen als je wat meer tijd neemt en met beleid werkt.
Image
Nelis
Treehugger
Treehugger

Post by Nelis »

volgens mij is het de bedoeling dat je niets beschadigd met een dergelijke klus,....
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

kleine takjes tot een duim dik kan gebeuren, maar meer...
dan zijn ze er wel met de hele grove middelen tegenaan gegaan...
hoewel ik deze voormiddag ook ongewild een topje van 5cm dik ongewild uit een spar heb gekegeld :roll:
(inschattingsfoutje bij het afvangen)
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Je moet dit toch als optie overleggen. Laat de keuze over aan de klant. Als er in een bosrijke tuin bomen kunnen worden geveld ten koste van een paar takjes van andere bomen of alles moet worden uitgekleed en de klus zal hierdoor 10x zoveel moeten gaan kosten....
Dan moet de klant wel erg goed in de slappe was zitten.
Er zit wat mij betreft toch echt verschil in een boom die altijd in het zicht staat of een boom die een onderdeel vormt van een 'groen scherm'. Het mag natuurlijk nooit zo zijn dat er takken sneuvelen die voor de toekomst van de boom grote waarde hebben. Maar kosten wat het kost elk takje sparen en hierdoor exorbitant veel duurder uit zijn is pure oplichting als je de klant geen enkele andere optie hebt genoemd.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

kimme ik geef jou gelijk als er op de grond en paar takjes uit een struikje gaan tot daar aan toe maar takken van andere bomen not done waarom zou je oppassen voor het tuinhuis en niet voor de andere bomen .
het is natuurlijk zeer snel en gemakkelijk als je lekker dikke takken uit de boom zaagt en als je dan andere toch beschadigd zorg dan op zijn minst dat ze er netjes uit gezaagd worden . ongelukjes kunnen gebeuren maar doe het dan netjes :lol:
laat een oen niet zomaar doen !
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

treespotter wrote:plaatje links
vraagt om een onderzoekje ;-)

Found plain text:
http://www.treespotter.nl De website van Wolter Kok boomonderzoek.

wat is je doelgroep om zo reclame te maken? 8)

gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
harald
Nieuw
Nieuw

Post by harald »

Volgens mij is het inderdaad de bedoeling om zo voorzichtig mogelijk te werk te gaan. Als er zulke dikke takken afbreken(10cm!!!!) Dan ben je, voor zover ik vanaf mij laptopje kan beoordelen, wel heel lomp bezig geweest. Maar dan nog als het gebeurt zorg er dan voor dat je het wel netjes achterlaat(maak er dus mooie snoeiwonden van).
Dan kom je er ook gelijk achter dat het mischien toch sneller was geweest als je voorzichtiger had gedaan.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Als je een boom weghaalt en dit soort extra schade aan blijvende buurbomen maakt haal je je in mijn ogen meer werk op je nek dan dat het oplevert om snel te werken en takken te breken. Die gebroken takken zul je klimmend weer moeten gaan fatsoeneren en dan heb je geen tijd winst maar verlies....

Als de klant 't snel en goedkoop wil en beide opties heeft overwogen en het geen punt vind dat er hier en daar een dunnere tak sneuvelt, dan heb ik daar ook vrede mee. Altijd nog beter dan wanneer een beun gaat zagen en complete bomen worden gestript door vallende buurbomen.

Maar 't kijkt niet echt netjes - en als het niet hoeft zou ik 't zelf ook liever niet doen.
Maar dat is zoals Wolter al zei helemaal aan de eigenaar van de boom om te beslissen.
Wij kunnen daar slechts netjes in adviseren en zelf bepalen we meestal toch wel welke route te nemen.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

ja, daar hebben jullie ook wel gelijk in :wink:
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

bedankt voor de nette uitleg, mensen. Onze potentiële klant hoort nu ook van anderen hoe het zou moeten gaan. Ik denk niet dat die beuntjes daar nog de revue gaan passeren.
Jullie horen het waarschijnlijk ook zo vaak als ik..." ja maar die mannen hebben gezegd dat dat normaal is en dat dat niet anders gaat."
Deze meneer is nu van het tegendeel overtuigd.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Post Reply