jobeau M400/kipper

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Wout
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Re: jobeau M400/kipper

Post by Wout »

idd! ziet er heel knap uit!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

heel netjes wel kleine opmerking .
als de voorkant waar de jo beau staat lager was dan moest hij er niet telkens uitgereden worden en kon je hem ook als vaste combinatie gebruiken .
laat een oen niet zomaar doen !
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

boomverzorgingbruno wrote:heel netjes wel kleine opmerking .
als de voorkant waar de jo beau staat lager was dan moest hij er niet telkens uitgereden worden en kon je hem ook als vaste combinatie gebruiken .
tja zo kun je wel door blijven gaan natuurlijk met wat eigenlijk een beter ontwerp is. Als je een speciale snipperaar laat bouwen met een lage invoertrechter en geleide rol wordt het nog beter en hoeft ie niet uit de kar, maar je moet ook de kosten in de gaten houden natuurlijk. Ik denk dat er zo op een relatief betaalbare wijze een combinatie is gemaakt waarmee je efficienter kunt werken. Het probleem van callum-an heb ik namelijk ook: waar laat je je snippers als je ze af moet voeren en je snipperaar ook nog mee moet nemen. Persoonlijk denk ik alleen dat de twee assen verder naar achteren moeten. In mijn probeersel had ik een negatieve kogeldruk bij volle kar omdat het gewicht van de snipperaar voor de assen bij lange na niet gelijk was aan het gewicht van de snippers achter de assen. Maar ik neem aan dat de constructeur hiervan een goede berekening heeft gemaakt. Zoniet, ook niks aan de hand, gewoon nog een beetje aan laten passen.
Image
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

boomverzorgingbruno wrote:heel netjes wel kleine opmerking .
Ik zou het onderstel van de versnipperaar kunnen halen? Maar dan ben ik de mobiliteit kwijt.
Ik heb trouwens al regelmatig op de (oude) aanhanger gesnipperd en dat gaat eigenlijk prima, zolang het niet te veel is. De invoer hoogte is dan nog te doen. Ik kan de alu planken uit het tussenschot halen en dan direct in de bak spuiten.
En het hok waar de versnipperaar in moet lager maken was niet een optie de wagen was zo al duur zat. Daarbij kan het hok er nu af en heb ik een grote platte wagen.
MAL wrote:Zoniet, ook niks aan de hand, gewoon nog een beetje aan laten passen.
precies! Dit heb ik ook afgesproken met de wagen bouwer. (Zal al wel in de prijs zitten :mrgreen: )
Me transmitte sursum Caledoni!!
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

ziet er mooi uit Paul!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Hé Paul, Jij hebt het over het tussenschot. Ik dacht nog dat het eigenlijk wel jammer is dat de bak nu altijd zoveel kleiner is, maar dat is dus niet zo.
Deftig hoor.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

treespotter wrote:Hé Paul, Jij hebt het over het tussenschot. Ik dacht nog dat het eigenlijk wel jammer is dat de bak nu altijd zoveel kleiner is, maar dat is dus niet zo.
Deftig hoor.
1 meter voor de versnipperaar en 2,5m (x 2m breed 0,9m hoog) voor de snippers. dus 4,5m3 of 6m3. Dat is voor mij genoeg.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

MAL wrote:Het probleem van callum-an heb ik namelijk ook: waar laat je je snippers als je ze af moet voeren en je snipperaar ook nog mee moet nemen.
Dan kijk je toch je collega lief aan of hij de versnipperaar of de aanhanger meeneemt. Dat werkt ook direct een stuk gezelliger :lol:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Juist Wolter,

zo doe ik 't ook en da's idd heel erg gezellig :wink:
- climb fast, move slow -
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Ziet er vet uit paul. Ik zou daar wel eens een paar foto's meer van willen zien als je hem aan 't gebruiken bent.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Francis
Nieuw
Nieuw

Post by Francis »

Ziet er mooi uit Paul, maar ik zie geen oprij rampen zitten die er niet bij? :wink:
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Vandaag een foto gemaakt van de combinatie (hadden sommige om gevraagd)
http://lh4.ggpht.com/_oP9jwHeao6c/S4_yR ... AG0026.jpg

(Krijg de plaatjes niet in 2 tellen klein genoeg voor dit forum, daarom de link)

Een aantal vragen over de combinatie kan ik nu beantwoorden.
Ik ben natuurlijk niet helemaal objectief. Moet er wel blij mee zijn want was best een rib uit mijn lijf :D

- Vanmiddag 3,5 m3 hout geladen. Met snipperaar onder de huif. De kogeldruk is ongeveer 50 kg!
- Met 4,5 m3 snippers is de kogeldruk ook ongeveer zoveel.(niet gemeten)
- Zonder lading maar met snipperaar is de kogeldruk 90 kg. Auto mag 100 kg. Ik heb zwaardere veren dus zou veilig nog iets meer kunnen als dat voor zou komen.
- ongeveer 3,5 m3 snipperen zonder de snippers tussentijds te verdelen. Dan moet je ff met de schop wat snippers verplaatsen. (doordat de achterklep er af moet tijdens het snipperen) Als de klep er weer op gaat kan je dat weer opvullen.
- Laden van de snipperaar kan alleen maar is wel ff een flink duwtje.
- 4,5 m3 snipperen was ongeveer 4 uur snipperen. 50% moeraseik en Plataan en de rest Populier.
- snippers zijn super mooi.

- gisteren 2400 kg zand geladen. Totaal woog de combinatie ruim 6,5 T ! halve ton overbeladen. Maar moet je toch ff uitproberen. Of weer terug scheppen :D
Rijden met dit gewicht was geen probleem. Hoewel stoplicht racen een andere keer meer punten zou opleveren.

Ik ben heel tevreden.
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

ziet er mooi uit Paul, lekker zonnetje!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

very nice
laat een oen niet zomaar doen !
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

als ik zie hoe fijntjes de takken uitgesnoeid moeten worden ben ik toch heerlijk blij met m'n 10 cm vretende eliet met invoerrolletjes. :wink:

toch leuke foto - en mooie vracht kachelhoutjes. Ziet er goed uit Paul !

grtn wouter
- climb fast, move slow -
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote:als ik zie hoe fijntjes de takken uitgesnoeid moeten worden ..
Het is populier wat daar op de grond ligt, dat breekt bij het minste geringste. Maar mijn indruk is ook dat er te veel, en te klein gezaagd is. Elke keer zagen betekent een keer iets oprapen. Er ligt nog heel veel rommel op de grond....

Ik denk dat als Paul een jaartje verder is, hij het kleinzagen anders aanpakt en net zo snel klaar is als jij met je Eliet.

offeh...? :wink:
Last edited by Pietje on 05 Mar 2010, 07:29, edited 1 time in total.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Schitterende auto ook Paul, ik heb er bijna precies zo één, zelfde velgen, maar body in de kleur blauw en met treeplanken, en automaat...echt een heerlijke bak. Nu nog zo'n trailer als jij hebt aanschaffen als er weer wat meer punten op mijn rekening staan!
De mijne zou er een moeten worden met een snipperhuif van 75 cm en een electrisch takeltje om de snipperaar er in te trekken. Die takeltjes kosten iets van 300 euro vertelde mijn mechanisatie-leverancier.
Image
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

ja soms kan zo'n TDV8 erg nuttig zijn. Vooral als er erg veel gewicht aanhangt.
Ziet er goed uit paul. heb je al eens geprobeerd de bak helemaal dicht te laten en hem omhoog te zetten tijdens het snipperen? dat heeft bij ons toch goeie ervaringen in die zin dat je dan geen snippers op z'n plaats hoeft te duwen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Pietje wrote:
-WOUTER- wrote:als ik zie hoe fijntjes de takken uitgesnoeid moeten worden ..
Het is populier wat daar op de grond ligt, dat breekt bij het minste geringste. Maar mijn indruk is ook dat er te veel, en te klein gezaagd is. Elke keer zagen betekent een keer iets oprapen. Er ligt nog heel veel rommel op de grond....

Ik denk dat als Paul een jaartje verder is, hij het kleinzagen anders aanpakt en net zo snel klaar is als jij met je Eliet.

offeh...? :wink:
Klopt is populier. Ik moest het in blokken zagen en afvoeren naar een particulier. Normaal zou ik liever meters zagen.
Hoeveel jaartjes verder zou verschil maken, Pietje? Ik zaagde op mijn 15e al populieren in de polder Voor een griendwerker/rooibedrijfje. Ik wordt dit jaar 40. Is toch 25 jaar zaag ervaring. Zal toch ook wel enig inzicht ingeslopen zijn denk ik.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

MAL wrote: De mijne zou er een moeten worden met een snipperhuif van 75 cm en een electrisch takeltje om de snipperaar er in te trekken. Die takeltjes kosten iets van 300 euro vertelde mijn mechanisatie-leverancier.
Ik heb gekozen voor huif van 1 meter. Kan ik ook harken, brandstof en andere zooi kwijt.
Meer laadruimte voor hout en snippers is niet nodig. Je zit makkelijk aan de 3,5 ton.

Jou auto is ook mooi ;-)
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

KIMME wrote:ja soms kan zo'n TDV8 erg nuttig zijn. Vooral als er erg veel gewicht aanhangt.
Ziet er goed uit paul. heb je al eens geprobeerd de bak helemaal dicht te laten en hem omhoog te zetten tijdens het snipperen? dat heeft bij ons toch goeie ervaringen in die zin dat je dan geen snippers op z'n plaats hoeft te duwen.
Mijn auto is TD5. En blijkt sterk genoeg. Ga wel een andere chip erin zetten. van ongeveer 140- 180 PK en koppel van 300 naar 380 ongeveer. Dat trekt nog wat makkelijker.

Bak omhoog zetten gaat denk ik niet zo'n succes worden uitvoer van de snipperaar zal dan wat te laag zitten. Kan wel in 1 keer plm 3,5m3 in de bak spuiten voor ik wat moet scheppen. Kan ik welk mee leven. Spuit tegen voorbord aan op 1,5m en dan komt alles netjes vol te liggen.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

callum-aan wrote:Hoeveel jaartjes verder zou verschil maken, Pietje? Ik zaagde op mijn 15e al populieren in de polder Voor een griendwerker/rooibedrijfje. Ik wordt dit jaar 40. Is toch 25 jaar zaag ervaring. Zal toch ook wel enig inzicht ingeslopen zijn denk ik.
Dat zijn nou net de opmerkingen waarmee jij een aantal mensen hier op het forum weer eens tegen de haren instrijkt. Volgens mij heeft Pietje positief commentaar op jou zaagdrift en doet hij niets af aan het feit of jij wel of geen goede zager bent en hoeveel ervaring jij daarmee hebt.
Volgens mij bedoelt hij jou zaagdrift en het proppen van veel kleine losse twijgen in een JoBeau. Hoe je het ook wendt of keert. Daar heb jij geen ervaring mee vanaf jou 15e.
Een heel handig attribuut voor bij de JoBeau is een grote Fiskars takkenschaar. Hiermee haal je de extreem haakse takken er bij de machine heel snel even af en hoef je niet vanaf de zaagplek met een enorme hoeveelheid kleine prut op en neer te blijven lopen.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Silversan wrote:Of een Fiskars Machete :wink:
2de keer.3 maal is scheepsrecht. Ik ga er bijna 1 kopen bij je ;-)
Lijkt me wel wat.
zowiezo leuk om te hebben zo'n super aardappelschilmes.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Bij dit dametje ben ik regelmatig in de tuin te vinden. Meestal belt zij laat op de avond op met een afgeschermd telefoonnummer. Het eerste wat ik dan zeg is "hallo mevrouw Kool". Het zou natuurlijk ook een callcenter kunnen zijn, maar dat boeit mij natuurlijk niet.
Zij is dik 80 jaar en heeft ondertussen twee nieuwe knieën, maar is altijd te vinden in haar enorm grote tuin tussen haar plantjes, bijzondere bomen en beestjes.
Als ik daar aan het snoeien ben dan loopt zij alvast de takken naar voren om ze daar bij de versnipperaar met een enorme machete van het brandhout te ontdoen. Als je goed kijkt naar haar handen dan zie je dat het haar enorm veel moeite moet kosten maar dit oosterse wijfie hoor je daar niet over klagen.
Als ik dan klaar ben dan steek ik daar altijd een 'zakcentje' in de buidel in de vorm van één of twee potten zelfgemaakte jam.
Attachments
img_6554klein.jpg
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

callum-aan wrote:
2de keer.3 maal is scheepsrecht. Ik ga er bijna 1 kopen bij je ;-)
Lijkt me wel wat.
zowiezo leuk om te hebben zo'n super aardappelschilmes.
Kijk eens aan, heb je daarmee je reden gevonden om die kant uit te rijden? Carpoolen?
Post Reply