Tja,
uitvoeren boomverzorging/klimcursus om te beginnen via IPC
zaagcursus 1 en 2 via IPC
bomenkennis plantenkennis via Helcion
uitvoeren boombeheer via helicon
werkvoorbereiden boomverzorging via Helicon
en dan nog zo wat cursussen, maar dan heb je allemaal papiertjes en weet je echt nog niet precies hoe of wat....dat komt door veel werken met collega's, bijwonen van themadagen en vooral je oren en ogen goed openhouden.
Ik heb het vak geleerd door op helicon tijdens mijn opleiding bos en natuurbeheer alle boomverzorgingsvakken te volgen die mogelijkerwijs werden aangeboden. Daarnaast alle cursussen op IPC gevolgd en toen begonnen in loondienst bij een "goeie" boomverzorger.
Daar heel veel geklommen met topklimmers zoals Walter Hak, Jelte Budding', Guy Herremans, Wim uit belgie (achternaam ben ik effe kwijt), Ruud Johannesen, Ton Stokwielder en ook 1 dag met Wolter Kok meegeweest natuurlijk.
Dan heb je een mooie basis en meteen een forse uitdaging om deze klimmers te evenaren voor zover dat mogelijk is natuurlijk.
Feit is en blijft dat mijn ervaringen en boomtechnisch inzicht voornamelijk is gevormd door de enorme input van kennis en overdracht van kunde van collega's en mijn werkgever toendertijd. na verloop van tijd vorm je hierin je eigen theorien en probeer je voor jezelf iedere situatie zo goed mogelijk in te schatten en je kennis steeds meer uit te breiden door je te verdiepen in alle mogelijke zaken rondom bomen. De kennis die ik op Helicon en IPC heb opgedaan is een hele belangrijke basis maar maakt geen boomverzorger van je.
Dus als ik een gouden tip mag geven. Doe de nodige basiscursussen en ga dan voor een goeie en gerenomeerde boomverzorgingsbaas werken die bekend is in het vakwereldje en waarbij je alle mogelijke kennis en kunde kunt opzuigen als een spons.
Dan na een paar jaartjes mag je jezelf een echte boomverzorger noemen.
En kun je met een goede "uitrusting" zelfstandig het vak instappen.
Succes ermee en groeten Wouter