Mooi snoeiwerk...?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Mooi snoeiwerk...?

Post by Pietje »

In de buurt deze foto gemaakt... :shock:
Eik, en een enkel berkje er tussen.
Attachments
vlierden eind.jpg
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: Mooi snoeiwerk...?

Post by treespotter »

Mooie windkering in het buitengebied. Zal zeker doeltreffend blijven. Voor een windkering om een werkschuur heb je toch niets aan hoog opgaande bomen?
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

nieuwe methode eikenhakhoutbeheer :lol: :lol:

he ik zit ineens aan minder posts dan onder kopje curiosa ??? nu 489 en gisterenb nog over de 500 ???? Wordt ik hier gefopt :?
- climb fast, move slow -
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Haha, ik denk dat ze je Keggaaz berichten er vanaf hebben getrokken :wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

paskal wrote:Haha, ik denk dat ze je Keggaaz berichten er vanaf hebben getrokken :wink:
:lol: :lol: :lol: Dan doen wij dat feestje nog maar een keertje over wanneer je weer op 500 zit.

Ok ok, ik zal het maar eerlijk opbiechten. Ik heb alle moderators zover gekregen dat er niemand boven de 500 posts kan komen :twisted: .
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

klopt echt niet want keggaaz was een compleet aparte inschrijving die zijn eigen berichten telt.....

Dus Wolter....zoals je al aangeeft......zit ik waarschijnlijk al dik op de 1500 berichten en draai jij iedere keer, op een onoplettend moment mijnerzijds, de teller terug :lol: :lol:

Oke genoeg - weer back to topic over mooi snoeiwerk.
sorry peter
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ja, mooi snoeiwerk en nu even niets meer aan doen. Totdat de wind weer uit de wieken wordt gehouden.

Image
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by thomas »

Hee, hoe wist je dat? Ik heb het niet verklapt!
Maar ach, het bomenklimwereldje is klein, dat zal de reden zijn.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Zie je die schaduw en dat schuurtje op die foto? Dan is het duidelijk dat daar een windmolen in de buurt staat. :mrgreen:
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

Dus zijn in Nederland een hoop windmolens verantwoordelijk voor pijnlijk snoeiwerk?? :mrgreen: Dat is niet goed voor de culturele erfgoeden bij jullie want dan moet je gaan kiezen tussen die oude molens en een duurzaam bomenbestand. Of speel ik hier weer advocaat van de duivel?
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Thomas en ik hebben een paar bomen "verantwoord" gesnoeid, maar dat werd niet gewaardeerd. Die waren veel te hoog gebleven. Dus (helaas) de zaag er in.

Overigens moet je je afvragen welke mafketel een rij eiken plant kort bij een windmolen...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

of wie een molen bouwt achter een rij bomen!!! :lol:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Joris wrote:Dus zijn in Nederland een hoop windmolens verantwoordelijk voor pijnlijk snoeiwerk?? :mrgreen: Dat is niet goed voor de culturele erfgoeden bij jullie want dan moet je gaan kiezen tussen die oude molens en een duurzaam bomenbestand. Of speel ik hier weer advocaat van de duivel?
Zou je het niet anders moeten zien? Die bomen staan daar bij de gratie dat daar een windmolen staat en dat daar rondom het terrein een heggetje gewenst was. Het heggetje is 'even' vergeten en hierna was een 'op het randje' snoeiactie nodig om de bomen weer in het gareel te krijgen en om verder te gaan met deze duurzame 'heg'.
Wat mij opvalt aan het snoeiwerk is dat hier nu voor de verandering wel eens is gekeken naar waar het voor de boom acceptabel is om de tak af te zetten en niet een horizontale lijn is getrokken waardoor er op termijn allemaal afgestorven/teruggestorven stompen staan.
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

ik denk dat we hetzelfde zien hoor Wolter, wat jij 'vergeten' en 'op het randje' noemt vat ik samen in een pijnlijke snoeiactie, waar ik niet mee bedoel dat die fout is uitgevoerd!! Als dit het zoveelste zinloze topwerk-topic was geweest had ik er zelfs niet op gereageerd. 8)
Ze hadden misschien sneller aan hun haag moeten denken, in elk geval kan deze 'haag' nog even doorgaan met zijn functie.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik heb vandaag nog eens aan dit topic zitten denken. Moeten wij ook niet wat meer kijken en beoordelen vanuit de voorwaarden die tijdens aanplant van de beplanting wordt gesteld en wat de normen zijn waaraan deze moet voldoen. Een haag blijft een haag en deze getopte bomen zullen de haagfunctie nog heel lang kunnen vervullen. Als je grote waarde hecht aan een ecologisch hoogwaardige beplanting dan is deze er bij die bomen alleen maar groter op geworden.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

ik vind dat je als je dit mooi snoeiwerk noemt de volgende plakaat op je website moet toevoegen :lol: :lol:
heezebord2klein.jpg
maar idd wolter - soms moet je relativeren en wat verder kijken dan alleen maar vanuit ons dendrologisch hart. :wink:
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

bekend bord, weet alleen niet meer waar ik het gezien heb.
Nelis
Treehugger
Treehugger

Post by Nelis »

volgens mij vooraan rechts,.....of nie dan,..... :lol: :lol: :lol:
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

bij helicon hangt die ook op
laat een oen niet zomaar doen !
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Vandaag is het een windmolen die dergelijk knoeiwerk goed maakt, morgen zijn het zonnepanelen of een zwembad, of een raam of een plant die geen schaduw kan verdragen... waar trekken we dan de lijn? Toppen mag niet, kan niet en is weggelegd voor idioten met enorme motorzagen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

KIMME wrote:waar trekken we dan de lijn?
In dit geval misschien bij het feit of de planter/boomeigenaar deze jonge bomen heeft geplant als windkering en of de functie nog steeds vervuld wordt en zo nee of deze functievervulling verbetert of hersteld kan worden. Die bomen staan daar bij de gratie dat daar iemand een windkering/haag wilde hebben. Wanneer het de bedoeling was geweest (en dat denk ik niet zo bij een molen) dat de bomen daar groot uit mochten groeien dan waren ze waarschijnlijk wel geplant met een plantafstand van 12 meter.
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

Dat is inderdaad wel iets om niet uit het oog te verliezen. Niet elke boom wordt geplaatst met als doel 500 jaar te worden en tot volle wasdom uit te groeien. Bomen die met een specifieke reden ergens geplaatst worden mogen wat mij betreft anders behandeld worden. De boom 'slopen' terwijl dat niet nodig c.q. de bedoeling is, blijft echter iets waar ik niet vrolijk van word.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

ja, wel daar ben ik op een kotsmisselijke sarcastische wijze mee akkoord. Als de levensduur van de boom erop zit of de voorziene dimensies zijn bereikt, dan haal je hem weg. Nu zijn we excuses aan het verzinnen om dergelijke praktijken aanneembaar te maken. Ik ben eens benieuwd wat er voor reactie zal komen op de eerste foto van een gigantische beuk die ik gehalveerd heb met daar de uitleg bij dat de klant hem 80 jaar geleden geplant heeft met de bedoeling er in 2010 een kaars of kapstok van te maken. Of misschien zie ik op een gegeven moment "het licht" en ga ik termen als "kaprijp" of "versleten" zowaar in de technische taal van de boomverzorging opnemen?
Er zou een ware heksenjacht ontstaan maar de uitleg dat het "de bedoeling was" maakt dat dan allemaal goed?
Komaan zeg, waar zijn we dan mee bezig?
Maar laten we dan even doorgaan met deze theorie en stellen dat als je een deel van een boom weghaalt , of dat nu door toppen of wat dan ook is, de boom nog steeds gedeeltelijk zijn werk blijft doen. En dat is beter dan niks en tegelijk een heel mooi excuus om idiote praktijken te gaan goedpraten. Toch?
Dat het helemaal nergens op lijkt daar zijn we het over eens, maar voor het milieu is het nog steeds beter dat een boom "gedeeltelijk zijn werk blijft doen". Dus als ik eender welke boom top of kandelaber of wat dan ook, dan kan daar nog steeds niemand iets van zeggen omdat ik voor een oplossing gekozen heb die beter is voor het milieu dan de boom volledig weg te halen. En wederom rijst dan de vraag: waar trekken we de lijn? Elke boom, ongeacht de soort of dimensies, vervult mogelijk veel functies. Dat kan bijvoorbeeld schaduw , windkering, bescherming , vruchten of wat dan ook zijn. Maar elk houtachtig gewas heeft 1 functie gemeen, en dat is haardhout. Waarom gaan wij dan nog bomen beschermen als onze klanten elke boom bestempelen met als functie hakhout? Maakt die reden het dan allemaal goed? Wie van jullie zal er geen wrang gevoel krijgen bij bv. de beuken van de LB wedstrijden in culemborg die op een dag aangeboden worden voor velling voor hakhout?Wie gaat er dan naar voren stappen en zeggen:" O ja als het hakhout moet worden dan leg ik die boom wel even neer hoor... ?????" Hoevelen zullen er dan NIET naar voren stappen en vragen naar de reden, of zeggen: misschien zijn er andere oplossingen... Wie van jullie heeft er nog nooit met een glimlach op het gezicht gekeken naar een mooie boom, waarvoor je ooit gevraagd bent om hem te toppen en je het niet wilde doen en ergens wel blij bent dat hij er nog staat? De dag dat wij dergelijke excuses zomaar gaan aanvaarden is de dag dat het beroep "boomverzorging" ophoud te bestaan en worden we allemaal terug houthakkers. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik hou me aan een ethische verantwoording ten opzichte van boom en mens. Ik verknoei geen enkele boom voor een idioot excuus dat het toch beter zou zijn dan hem volledig weg te halen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

heb ook nog een boomje tegen gekomen heb er foto's van genomen ik zal ze nog posten dit is nog slordiger gedaan als deze boom ze volgen nog zal ze er vanavond opzetten

het was een mooie zomer eik en in gewoon op een hoogte van 6 a 7 meter gewoon afgezaagd. :x :x
STIHL timbersports hope to get like jason
Freerk
Treehugger
Treehugger

Post by Freerk »

Beste Kimme

Op dit moment ben ik voor het landschap Drenthe bezig om oude houtwallen en dergelijke op te knappen. Hier zitten veel wallen tussen die altijd al bedoeld zijn om hakhout uit te zagen. Elk jaar een dunning van 10-12 %. Hierbij haal je niet de hele boom weg, maar onderaan zit inmiddels een dikke 'knot' waar je hem boven afzaagt. Op deze houtwallen staan bomen die stobbes hebben van 1.50 meter in doorsnee. Deze zijn dus ontzettend oud, en hebben een onschatbare ecologische waarde voor de omgeving. Dit geldt ook voor leilindes die hier veel voor boerderijen staan. Ik ben het met je eens als je zegt dat dit geen complete bomen zijn, maar zowel esthetisch als ecologisch hebben deze bomen een onschatbaar hoge waarde
Attachments
DSCN2770%20(12).JPG
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
Post Reply