Bomen optijd snoeien

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Bomen optijd snoeien

Post by berry »

Hallo allemaal! Ik ben Berry Geurts en 25 lentes jong.
Al heel wat jaartjes aanwezig op treehugs en ook al heel wat jaartjes boomverzorger bij de gemeente Wijchen.
Na heel wat jaren is het bij ons eindelijk zover dat we een bomenploeg krijgen.
Nu zit ik alleen met het volgende probleem:
Het beheersniveau is bij ons extensief.
Dit houd in dat de bomen maar 1X in de 5 jaar gesnoeid mogen worden.
Voor de bomen die op opkroonhoogte zijn is dit nog niet zo’n heel groot probleem maar wel voor de jonge bomen die de begeleidingssnoei nog nodig hebben.
Ik ben nu met de “hoge heren” bij ons om de tafel gegaan om te zeggen dat je uiteindelijk tijd verdiend als je 1X in de 3 jaar snoeit (bij de bomen die de begeleiding nodig hebben) in plaats van 1X in de 5 jaar om dat je hierbij zeker 2X zo lang bezig bent.
Ook heb ik als argument aangedragen dat het ook beter is voor de conditie van de bomen naar de toekomst toe.
Verder heb ik ze nog verteld dat dit ook een hele hoop voor onze rug scheelt omdat wij niet meer met die dikke takken hoeven stoeien.
En als laatste heb ik nog verteld dat dit ook aan afval gaat schelen doordat de takken veel kleiner zijn.
Nu is het probleem dat ze nog niet echt overtuigd zijn en is mijn vraag of jullie hier nog ideeën over hebben.
Het gaat over een heel mooi bomenbestand van ongeveer 30.000 bomen en het zou zonde zijn als deze naar de kl*te gingen.
Dus alle ideeën zijn welkom.

Groeten Berry
He that plants trees loves others beside himself
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: Bomen optijd snoeien

Post by treespotter »

Hé Berry,
In de gemeente De Bilt worden de jonge bomen al jaren om het jaar gesnoeid.
Alle snoeiachterstand die daar in de buurgemeenten was ontstaan in de tijd dat dit nog zelfstandige gemeenten waren is ondertussen eigenlijk wel weggewerkt. Probeer de heren ervan te overtuigen dat het snoeien van jonge bomen echt iets anders is dan regulier onderhoud van oude bomen (waarbij m.i. de interval van 5 jaar ook veel te lang is).
Na een aantal jaren druk te zijn geweest met het wegwerken van jullie snoeiachterstand zullen zij merken dat het vrijkomende snoeihout en de totale tijd die je aan een boom moet besteden veel minder wordt en dat begeleidingssnoei dan meer begint te lijken op hier en daar een takje wegnemen.
Één keer in de vijf jaar snoeien kan niet anders betekenen dan dat je telkens weer veel te rigoureuze ingrepen moet doen waarbij er een heel grote kans bestaat dat deze de boom in een zeer kwetsbare situatie brengt.
En dan heb ik het nog niet eens over de visuele belevingswaarde. Stel je eens voor dat de nieuwe bomen vlak na de snoeironde aangeplant zijn. Dan betekend dit dat de bomen pas na vijf jaar worden gesnoeid. Is er in die vijf jaar een plakoksel/dubbele top ontstaan dan halveer je de boom wat er natuurlijk absoluut onacceptabel uitziet.
Overtuig de 'mannen' die zeggen dat de bomen om de vijf jaren moeten worden gesnoeid ervan dat zij een cursus boomverzorging moeten gaan volgen en dat zij zich tot dan niet met de snoeiwerkzaamheden en de snoeifrequentie moeten bemoeien.
De vijf jaar die daar gehanteerd wordt is absoluut onacceptabel wanneer zij vanuit boomtechnisch oogpunt een gezonde toekomst in willen gaan. Investeren in de jonge bomen is een kostenbesparing op termijn, dus als er met die vijf jaren interval verder wordt gegaan dan getuigd dit van zeer kortzichtig gedrag.

Nog één advies. Laat die heren eens van hun eilandje afkomen en kijken hoe en waarom het in andere gemeenten anders gebeurt.
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by berry »

Hee wolter,
Ik snap jou verhaal en ik heb het ook ongeveer zo uitgelegd aan ze.
Het probleem is alleen dat de mensen met de budgetten niet echt een groen hart hebben.
En dat het bij onze gemeente vooral kortebaan politiek is.
Er moet nu bezuinigd worden en wie over vier jaar weer aan de top zit die moet dan maar zien wat ze met de achterstand doen.
Dit maakt het heel moeilijk om met hun te praten over bomen waarbij je soms al 80 jaar vooruit moet kijken als het al niet langer is.

Groeten berry
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Hoi Berry,

Goeie vraag, en een goed streven! Ik hoop dat je hier iets aan hebt:

Lukt het met de huidige manier van werken om met 5x een jaarbudget 30.000 bomen te snoeien? En kan dat aangetoond worden? Waarschijnlijk niet, omdat het niet lukt aan te tonen dat je alle bomen gehad hebt in die periode.

Als ik een budget-beheerder zou zijn, dan zou ik van de uitvoering een plan verwachten hoe zij binnen budget de doelstelling gaan halen. En of ze dat extensief (of hoe je het wilt noemen) of intensief of wat dan ook ertussenin wilt doen zou me worst wezen: budget en doelstelling zijn de enige twee vaste gegevens. Vervolgens ga je de voortgang van dat plan monitoren, en bijstellen als blijkt dat er iets niet goed gaat.

Wat dacht je er van om een echt werkplan te maken van de oude EN de nieuwe manier van werken en vooral hoe de bijbehorende kosten er uit zien als je op jouw manier gaat werken. Dat moet er heel goed voor jouw plannen uit gaan zien, de enige "maar" is waarschijnlijk de enorme achterstand die er momenteel is.
Dus wat je kan proberen is het verkrijgen van toestemming om vanaf nieuwe aanplant op een nieuwe manier te gaan werken. Bij wijze van proef. Goed bijhouden waar deze bomen staan en hoeveel werk je er aan hebt. Foto's maken zodat je na twee jaar kan evalueren. Duurt even, maar het veranderen van een cultuur (= vastgeroeste wijze van werken :lol: ) duurt gewoon lang.
Helaas... :?

Maar in elk geval succes!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Hey Berry!!! Leuk je tegen te komen hier...

als je pas om de vijf jaar aan de bomen gaat snoeien, waarom heb je dan nood aan een bomenploeg?

Ik zou zeggen, begin eraan... en als ze afgewerkt zijn, dan begin je weer van voor af aan. Afgezien van boomhoogte en moeilijkheidsgraad lijkt het me initieel een heel strak plan dat jullie om en bij de 180 bomen gaan snoeien per dag. Of hebben jullie een geheim wapen daarvoor?
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by berry »

hee kimme,
ik ben ervoor om de bomen die op opkroonhoogte zijn wel 1X in de 5 jaar te gaan snoeien op bepaalde bomen na.(denk hierbij aan de amerikaanse eik)
Ik weet wel dat het eigenlijk vaker moet en heb dit ook aangegeven, maar dit is niet zo schadelijk voor de bomen.
Het grote gevaar is alleen het dode hout, maar dit is niet mijn pakkie aan.
Ik vind het wel heel erg maar ik heb dit al zo vaak aangegeven dat wanneer er iets gebeurd dit op hun bordje komt te liggen en niet op die van mij.
Ik maak me dan liever druk over de bomen die de begeleidingssnoei nog nodig hebben.
Verder moet er natuurlijk wel een planning komen zodat we wel ergens naartoe moeten werken en dat ze weten wat er nog uitbesteed moet worden.
Die planning is ook weer makkelijk dat wanneer er een klacht van de burgers komt over een bepaalde boom er op kantoor meteen op de planning gekeken kan worden wanneer we daar weer komen.
Het is alleen een heel lastig verhaal als mensen met nul verstand van bomen laat staan praktijkervaring beslissingen moeten maken over dit soort zaken.

groeten berry
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by berry »

@ pietje,
Bedankt voor je reactie en misschien is dat inderdaad een goed verhaal om hun voor te leggen, want ook al hebben ze geen verstand van bomen.
Het verschil met geld (budgetten) kunnen ze natuurlijk wel zien.

Groeten berry
Post Reply