Mooi snoeiwerk...?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
KIMME
Treehugger
Treehugger

Re: Mooi snoeiwerk...?

Post by KIMME »

knotbomen moeten terug "geknot" worden. Maar wil jij de eerste zijn om van deze bomen knotbomen te maken?
http://www.moorsmagazine.com/dorpharen/bomen.html

Ik ben er zeker van dat als de klant zegt dat het de bedoeling was, dat hier erg geapprecieerd zal worden.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Philippe »

Een kleine aanvulling.

Hou rekening dat iedereen die zijn boom gekandelaberd wil hebben, zijn gelijk uiteindelijk zal vormen als we de redenering van dit topic handhaven.
Als boomverzorger moeten we een standpunt aannemen en deze ook houden.
Afwijken leidt tot twijfel.
Nu, ik heb gemakkelijk praten gezien ik niet van de boomverzorging moet leven.
Echter is voor de ware boomverzorger een gevoelskwestie.
Ik ga eerlijk zijn dat ik in het verleden ook wel enkele bomen gekandelaberd heb.
Niet vanuit eigen standpunt, echter vanuit de angst om een klant te verliezen of omdat het een kennis was van iemand die ik ken.
En geloof me, nadat ik klaar was met de "klus". Tja, ik ging niet met een voldaan gevoel naar huis.
En ok, hakhout is hakhout maar in onze Belgische wetgeving is er wel een zekere beperking op wat betreft de diameter van de stam.
Want er zijn veel boeren en andere die bereidt zijn om een houtkant voorzien van eiken met een diameter van 1 meter af te zagen in de term als hakhoutbeheer.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

KIMME wrote:Ik ben eens benieuwd wat er voor reactie zal komen op de eerste foto van een gigantische beuk die ik gehalveerd heb met daar de uitleg bij dat de klant hem 80 jaar geleden geplant heeft met de bedoeling er in 2010 een kaars of kapstok van te maken.
Foto, foto.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

???? Nog even en ik ga jullie aanmelden als eco/arbor terroristen. Ik weet dat jij van duidelijke standpunten houdt Kimme, maar hier sla jij toch echt door. Het is voor jou zelfs in jou laatste post blijkbaar niet meer mogelijk om uit je eigen werkelijkheid te stappen en jezelf een beetje te relativeren.
Elke boom, ongeacht de soort of dimensies, vervult mogelijk veel functies. Dat kan bijvoorbeeld schaduw , windkering, bescherming , vruchten of wat dan ook zijn. Maar elk houtachtig gewas heeft 1 functie gemeen, en dat is haardhout. Waarom gaan wij dan nog bomen beschermen als onze klanten elke boom bestempelen met als functie hakhout? Maakt die reden het dan allemaal goed? Wie van jullie zal er geen wrang gevoel krijgen bij bv. de beuken van de LB wedstrijden in culemborg die op een dag aangeboden worden voor velling voor hakhout?
Verder alles goed jongen of moeten wij hier een professioneel psychiater aan laten rukken voor jou.
Hebben jou klanten allemaal elke boom bestempeld als hakhout? Waarom zou jij ervoor gaan liggen wanneer er eens een boseigenaar is die een hakhoutbos om wil toveren in kachelhout.
Met die opmerking over het halveren van een 80 jaar oude beuk (omdat de klant die boom geplant en gepland had als toekomstige kapstok) doe jij het voorkomen dat wij (misschien wel net als jij) het relativerend vermogen tijdelijk missen en dat wij dat 'snoeiwerk' prima zouden vinden. :roll:
Maar... Stel je eens voor dat die klant echt zou bestaan en hij zou destijds (zo'n 80 jaar geleden) al zijn bedoelingen schriftelijk hebben vastgelegd. Die man heeft jarenlang de boom tiptop verzorgd en gesnoeid om hem te vormen zodat een kunstenaar er later een mooie kapstok van kan maken. Zou jij die man dan zijn levensdoel en vervolmaking van zijn levenswerk willen verbieden?

Het leven is niet zwart/wit of goed/kwaad en zit vol keuzes Kimme, probeer eens de keuze te maken om te gaan relativeren.
Image
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

les excuses sont fait pour s'en servir...

Relativeren is 1 ding, excuses verzinnen een ander. Elk excuus is goed om dingen te doen die je niet zou mogen doen. Of je houd je aan je principes, of je zet ze maar opzij. Das een keuze die je maakt.
Philippe heeft overschot van gelijk.

En wat mijn voorbeeld over die beuk betreft...(waarvan de quote in je post, wolter, enorm uit z'n context gegrepen is, maar goed...)
Ga jij er dan maar een kapstok van maken om de man een plezier te doen. Er zal hier ongetwijfeld in woord en beeld een thread verschijnen waarin worden uitgelegd dat dat echt niet kan en iedereen zal weten dat jij het hebt gedaan en dat je niet in het vak boomverzorging thuishoort. Zie je dat zitten? Ik denk het niet? Of weet je... Laten we allemaal telefoonpalen en kapstokken maken om mensen een plezier te doen...
Jij moet trouwens ook eens een duidelijk standpunt innemen. Of kan voor jou dan echt alles zolang er maar een soort van uitleg voor is?
We zijn door dit soort uitspraken nog ver verwijderd van een erkend beroepsprofiel als iedereen komt aan zetten met idiote excuses. Het is voor de mensen die daar naar streven enorm frustrerend als er dan mensen zijn die dit kunnen goedkeuren.

En wat?? alles goed? jazeker gaat alles goed... Maar als ik hier foto's van getopte bomen begin te plaatsen mag je beginnen kritiek spuien hoor. Maar kom er zijn nog van die idiote zaken die in boomverzorgersland gebeuren waar niet naar gekeken wordt... Het is vechten tegen de bierkaai als zelfs jij een goede ideologie in twijfel begint te trekken.
Last edited by KIMME on 12 Mar 2010, 21:26, edited 1 time in total.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Kimme, hou 't wel gezellig en bedenk dat jij nog met een pamper rondliep toen wolter al in de bomen bezig was :wink:

respect

wouter
- climb fast, move slow -
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

dat kan wouter... En gezellig of niet , het zal me worst wezen... Als m'n post niet in het straatje van wolter past of als je vind dat ik leugens vertel vraag je maar aan een mod om hem te deleten...
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Ik snap Kimme en Philippe wel. Maar ik ben het niet met ze eens. dus om die reden heb ik dit topic gestart: soms ontkom je er niet aan om dingen te doen met bomen waarvan we weten dat ze voor de bomen niet goed zijn.

Maar ja, "principes zijn er voor om er soms van af te wijken"... :lol:

Particuliere bomen zijn van de eigenaar, en VOOR de eigenaar. Als die, ondanks onze vakkundige, eerlijke uitleg, beslist dat het toch anders moet, nu ja, dan kiezen ze er zelf voor.

Van de week met Thomas een grote wilg "gesnoeid", zeg maar gerust kandelaberen. Maar we hebben de boom van 17 naar 11 meter teruggebracht, in plaats van de gewenste 6 meter. Als wij de klus geweigerd hadden, dan had een "gewetenloze" zager de boom wellicht wel naar 6 meter teruggebracht (meteen de kachel gevuld). Dus toch nog iets gewonnen. De eigenaar heeft de boom zelf geplant, die boom heeft daar 30 jaar wel mooi gestaan, en de eigenaar heeft er wel 30 jaar plezier van gehad. Maar het plezier ging een beetje over door de enorme afmetingen van deze snelle groeier.

Ik heb geen slecht gevoel over over deze klus: wij hebben gedaan wat we konden om de eigenaar op andere gedachten te brengen, en we hebben gesnoeid tot wat we redelijkerwijs verantwoord vonden (naar omstandigheden).( Bovendien was het prachtig weer, en we hoefden niets op te ruimen. :lol: )

Dat is heel wat anders dan mensen vertellen dat kandelaberen noodzakelijk is om een boom te behouden. En dat gebeurt bij onze zuiderburen maar al te vaak. En daar moet onze aandacht als vakgenoten naar toe gaan.

En we dienen ons niet te verdelen in twee kampen naar aanleiding van dit principiële geneuzel.
8)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Het gaat er hier niet om wat in wie z'n straatje past.
Het is een forum waarin we info uitwisselen en onze eigen kijk op de zaken geven. Ik zal echt geen MODERATOR vragen om iemand anders z'n topic of post te wissen.

Vind dat zowel Wolter als jij een punt hebben en dat in beide een kern van waarheid schuilt.
De nuance zit 'm erin in welke situatie - wat wijsheid is en dan hoef je niet altijd 100% zwart of wit te bezien.
En geloof me als je je eigen mening nog verder doortrekt zouden we allemaal met onze fikken van alle bomen moeten afblijven - want die zijn in 90% van de gevallen echt niet gebaat bij snoeiingrepen of andere boomtechnische fratsen.

maar ja - dan wordt 't wel een rustig forum :wink:
- climb fast, move slow -
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

en we zijn weer goed opgang . :lol: :lol: ik wil me er niet in moeien maar waar ik ondezrtussen wel van overtuigd ben is dat het toppen slecht is maar dat het kan bij sommige bomen . (italiaans populier ,plataan enz)
maar ben er ook van overtuigd dat wij de mensen onze kennis moeten overbrengen . maar dan moeten we wel eens overeenkomen . en volgens mij hebben jullie alle twee wel gelijk snap best waar wolter naar toe wil .en ook wat kim bedoelt maar als 2 mensen met veel kennis hun zin wilen doorvoeren dan word het hier nog hevig . en denk dat zulke dingen best mondeling uitgepraat worden . want teksten kunnen soms verkeerd begrepen worden . 8)
laat een oen niet zomaar doen !
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

@ wouter dan kunnen we wel nog ouwehoeren over het weer
wanneer doen we het WEER :lol:
laat een oen niet zomaar doen !
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

@Peter
ik zeg dan... intrekken dat ETW certificaat en nooit meer een boom in. Jezelf profileren als "boomkapper" is dan beter. daar heb je dan ook geen studies voor nodig, enkel een kettingzaag. Je zou beter moeten weten maar goed het is een wilg en je hebt er een kapstok van gemaakt. Het is nu gebeurd en je bent erg blij met wat je hebt gekund. proficiat peter, je hebt net duidelijk gemaakt dat een ETW certificaat duidelijk geen zak te betekenen heeft. Je hebt ook een duidelijk signaal gegeven aan de klant dat dergelijk snnoeiwerk ook door ETW'ers toegepast wordt...
Ik geloof m'n ogen niet, jongens... Het is zowiezo al een strijd om onze opgeleide vakmensen voor te dragen als zijnde "niet zomaar een kettingzaagidioot" maar het is een gevecht dat we op deze manier nooit zullen kunnen winnen.
Uren, dagen, weken, maanden werk om klanten,steden en gemeentes te overtuigen dat dit soort praktijken niet deugen gaan door dit soort klusjes de mist in...

Ik vraag nu echt zelf aan een mod om deze hele thread te deleten zodat mensen die hier terecht komen zich niet gaan beroepen op deze thread om deze praktijken toch toe te passen.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

-WOUTER- wrote: En geloof me als je je eigen mening nog verder doortrekt zouden we allemaal met onze fikken van alle bomen moeten afblijven - want die zijn in 90% van de gevallen echt niet gebaat bij snoeiingrepen of andere boomtechnische fratsen.

:

je houdt je aan de regels, wijkt daar misschien een minieme fractie vanaf, en als je dat niet kunt , dan blijf je er inderdaad met je fikken vanaf.
Zware ingrepen kunnen enkel en alleen als de veiligheid van onwetende schapen in gevaar komt. En inderdaad... Als je daarin het verschil niet kunt zien, dan blijf je er wederom met je fikken vanaf.
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by thomas »

Kimme, je hebt gelijk dat een ETW examen geen garantie biedt voor goed snoeiwerk, kijk maar naar het gemeentelijk snoeiwerk in Eindhoven (en vast meer plaatsen).
Maar die wilg is toch wel zodanig gesnoeid dat wij er een goed gevoel bij hebben en de klant ook. De boom, nee, die niet, die wil natuurlijk de grootste worden. Maar de tuin is te klein, dus moesten we de wilg intomen.
Ik weiger soms opdrachten als ze voor mijn gevoel te erg voor de boom zijn, of probeer de klant te overtuigen het anders te doen. Want nog veel klanten denken dat toppen noodzakelijk is, omdat anders de boom omwaait. Laat het productschap daar maar eens betere voorlichting over geven!

Thomas.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

KIMME wrote:@Peter
ik zeg dan... intrekken dat ETW certificaat en nooit meer een boom in.
Kwam goed uit, mijn ETW is afgelopen jaar verlopen :lol:

Effe serieus. Ik heb dit soort onzin op een ander gebied ook gehoord: Er wordt te veel geblowed, en er is teveel overlast door drugs-koeriers, weet je wat, we sluiten alle koffieshops. Alsof er daarna niet meer gebruikt wordt... :roll:

Bomen worden al een eeuwigheid gekandelaberd, en dat zal nog eeuwen zo door gaan (tenzij de mens zichzelf uitroeit). Daar doe je niets tegen.
Bovendien moeten eigenaren zelf weten wat ze met hun bomen doen.
KIMME wrote:je hebt net duidelijk gemaakt dat een ETW certificaat duidelijk geen zak te betekenen heeft.
Met een ETW certificaat voorkom je niet dat er niet gerooid, gekandelaberd, ge-weet-ik-wat-nog-meer gedaan wordt. ETW zegt iets over een bepaalde hoeveelheid boomkennis. Een drempel om te voorkomen dat iedere takke(n)zager openbare bomen gaat verneuken, wat helaas nog steeds veel gebeurd. Maar verwacht niet van een ETW-er dat hij/zij nooit een gezonde boom omzaagt als daar goede redenen voor zijn, nooit een boom kandelabert als daar goede redenen voor zijn, nooit een kapstok maakt van een beuk als daar goede redenen voor zijn.

Als je dat wel verwacht, dan is die psych waar Wolter het over had misschien zo gek nog niet... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

Ik wil in deze discussie graag verwijzen naar de literatuur, met name G.J. Van Prooijen, Stadsbomenvademecium deel 3 B, Boomverzorging en Groeiplaatsverbetering, IPC Groene Ruimte, Arnhem, 2004, 208 p.

Ik citeer blz 114:

Redenen
Er kan om verschillende redenen tot kandelaberen worden besloten:
- voor de sier (men wil een smalle boom behouden);
- om problemen door een verkeerde soortenkeuze op te lossen;
- om gezondheidsredenen, bijvoorbeeld om wortelverlies te compenseren;
- om een holle of anderszins verzwakte boom in stand te houden.

Om goed te zijn zou ik nu ook de verklaringen van deze punten, en dan in het bijzonder het tweede punt, hieronder moeten citeren. Maar goed, ik ga er van uit dat jullie het bewuste boek in de kast hebben zitten en dat dan ook zelf kunnen nalezen.
thomas wrote: Maar die wilg is toch wel zodanig gesnoeid dat wij er een goed gevoel bij hebben en de klant ook. De boom, nee, die niet, die wil natuurlijk de grootste worden. Maar de tuin is te klein, dus moesten we de wilg intomen.
Thomas.
De verklaring van Thomas kan ik dan perfect inpassen in wat in standsbomenvademecum deel 3 B over kandelaberen geschreven staat.

Ik zou dan ook willen vragen om eerst na te denken voor je gaat roepen om iemands ETW certificaat in te trekken.

Het lijkt me dat je deze situatie niet kan gelijk schakelen met andere situaties waarin getopt wordt zonder dat er de beheerders eigenlijk goed weten waarom.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pfieuw :roll: Dank je WiPi. Ik was al bang dat ik het echt alleen zo zag. Mag ik toch gelukkig ETWertje blijven :wink:
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Zijn jullie gek geworden of zo? Of een slag van een windmolen gehad misschien?

Het woord "controversieel" is waarschijnlijk uitgevonden door mensen die het over toppen en dergelijke van bomen op een forum hadden...

Lees jullie eigen woorden nog maar eens...

http://www.treehugs.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=1684
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

Je moet in een forum over boomverzorging inderdaad kandelaberen of toppen niet gaan aanmoedigen als de manier om alle problemen op te lossen. Maar dat neemt niet weg dat er omstandigheden zijn waarin het wel acceptabel is. ga wat dat betreft gerust eens kijken op de grote markt van Westerlo. Toegegeven, het is jammer genoeg een uitzondering, maar het is wel een bewijs dat goed uitgevoerd toppen zin kan hebben.

http://www.panoramio.com/photo/18064803
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

ja das maar vijf km van bij mij... Die boom ken ik, ben er al 100 keer wezen kijken... Maar hier gaat het toch wel degelijk om een knotboom. Dus knotten, en herknotten... en herknotten en herknotten... is ook een linde, die zich leent tot knotten...
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

Tuurlijk, een knotboom is toch ook ooit een keer getopt geweest.

En als ik opnieuw Stadsbomenvademecum deel 3B mag citeren, maar dan deze keer blz 116:
Een eenmaal gekandelaberde boom kan het beste als knotboom worden onderhouden. Dit houdt in dat bij een goede groei ongeveer één keer in de zes jaar een nieuwe snoeibeurt nodig is. Het laten uitgroeien van de kroon tot de oorspronkelijke vorm kan risico's met zich meebrengen, vanwege de zwakkere aanhechting van de nieuw gevormde takken. Als de takken zwaarder worden, kan incidenteel takbreuk optreden. Wanneer je de boom wél tot zijn oorspronkelijke vorm uit laat groeien, zal je met dit verhoogde riscio rekening moeten houden.

Knotbomen die niet meer tijdig geknot bomen lopen ook het risico uit te scheuren.

Probleem bij kandelaberen is dat klanten dat vaak vragen omdat ze niet beter weten, terwijl er betere manieren zijn om de problemen waar ze mee zitten op te lossen. Bovendien beseffen ze te weinig dat het kandelaberen van een volwassen boom verre van ideaal is. Daarenboven stijgt de onderhoudskost van een boom die op die manier behandeld is geweest, een gegeven waar zelden rekening mee gehouden wordt.

Maar dat betekent niet dat kandelaberen geen voordelen kan hebben.
Last edited by WiPe on 14 Mar 2010, 13:18, edited 1 time in total.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

wat je hier zegt heb ik nog geen 15 minuten geleden tegen een klant gezegd die z'n volwassen eik wilde terugzetten op stompen die maximaal tot 50 cm buiten de stam mochten komen. En dat heeft WEERAL gewerkt, want we hebben nu carte blanche om de boom veilig te maken en te behouden in de oorspronkelijke vorm.
Iedere keer opnieuw kan ik mensen overtuigen om het niet te doen. iedere keer opnieuw volgen ze mijn advies... En iedere keer opnieuw zijn ze achteraf blij met het resultaat. Op een enkeling na, en dan heb ik het over 2 tot 5 keer per jaar kan ik de klant niet overtuigen en omdat ik dat dan niet wil doen zoeken ze iemand anders... En van die 2 tot 5 mensen bellen er gemiddeld de helft achteraf terug met de schamele vraag of het niet kan hersteld worden.
mensen verwonderen zich ook altijd over het feit dat ik deze werken niet aanvaard. Sommigen vragen zich af of wij wel zin hebben om iets te kunnen verdienen...
Waarom is het toch dat mensen ons advies in 95% van de gevallen volgen, en het bij anderen bijna nooit lukt? Ik heb er ooit voor gekozen bomen te behandelen alsof het mensen zijn, als levende organismen... En niet zomaar als hoog opgeschoten plant of struik.
Enne, er is een zwaar verschil tussen een boom van jongsaf aan knotten en een volwassen boom terugzetten op stompen. Er is ook een zwaar verschil tussen takken afzagen van 20 tot 50 cm dik of meer en takjes van 0.5 tot 2 of 3 cm, zoals het bij normaal onderhoud van knot en leibomen gaat.
Last edited by KIMME on 14 Mar 2010, 10:37, edited 1 time in total.
Freerk
Treehugger
Treehugger

Post by Freerk »

KIMME wrote:wat je hier zegt heb ik nog geen 15 minuten geleden tegen een klant gezegd die z'n volwassen eik wilde terugzetten op stompen die maximaal tot 50 cm buiten de stam mochten komen. En dat heeft WEERAL gewerkt, want we hebben nu carte blanche om de boom veilig te maken en te behouden in de oorspronkelijke vorm.
Iedere keer opnieuw kan ik mensen overtuigen om het niet te doen. iedere keer opnieuw volgen ze mijn advies... En iedere keer opnieuw zijn ze achteraf blij met het resultaat. Op een enkeling na, en dan heb ik het over 2 tot 5 keer per jaar kan ik de klant niet overtuigen en omdat ik dat dan niet wil doen zoeken ze iemand anders... En van die 2 tot 5 mensen bellen er gemiddeld de helft achteraf terug met de schamele vraag of het niet kan hersteld worden.
mensen verwonderen zich ook altijd over het feit dat ik deze werken niet aanvaard. Sommigen vragen zich af of wij wel zin hebben om iets te kunnen verdienen...
Waarom is het toch dat mensen ons advies in 95% van de gevallen volgen, en het bij anderen bijna nooit lukt?

Zolang je maar eerklijk blijft, en in je werk gelooft, kom je geloofwaardig over. Dat is volgens mij altijd nog de meest efficiënte methode om mensen te overtuigen van mijn gelijk (hoewel ik het héééél soms ook mis kan hebben ;-)) Overigens ben jij volgens mij ook iemand die mensen nogal kan overtuigen van jou gelijk als ik je een beetje volg op dit forum ;-)
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Het maakt mij niet uit hoe ik dat moet doen... als het resultaat er maar is. Maar altijd komt het samenleven tussen mensen en bomen op de eerste plaats, en echt niet de klakkeloze wil van een klant. Als je deze laatste optie hanteert ben je niet meer dan een aap met een kettingzaag die vanop de grond kan gestuurd worden.
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

Kimme,

ik denk dat we het over dat punt wel eens zijn.
Maar het blijft natuurlijk een feit dat je het kind niet met het badwater mag weggooien. Er is natuurlijk een groot verschil tussen kandelaberen op jonge leeftijd en het inkorten van zware takken omdat je niet beter weet (of niet beter wil weten).

Maar dat betekent niet dat kandelaberen in een beperkt aantal gevallen geen verantwoorde werkwijze kan zijn. En dat betekent zeker niet dat je dan maar moet zitten roepen dat een ETW certificaat moet ingetrokken worden. Dat vind ik echt een brug te ver.
Post Reply