stokzaag

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
planB
Nieuw
Nieuw

stokzaag

Post by planB »

Ik ben van plan een stokzaag aan te schaffen voor de boomverzorging. wat zijn de pro's en contra's van de silky hayauchi vs de hayate?
Ervaringen welkom,

grtz Gert
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: stokzaag

Post by treespotter »

De pro's zijn dat je op de grond kan blijven staan en de contra's zijn dat je op de grond moet blijven staan om ze goed te en veilig te kunnen gebruiken :mrgreen:
Zorg dat de stok zo lang mogelijk is. Ga dus voor de 4 delige zagen. Deze kun je altijd korter houden en een 3 delige kun je niet langer maken :roll: Je krijgt spijt van een te korte stokzaag. Let op het gewicht van de zaag en de dikte van het blad. Een dik blad mag dan wel sterker zijn, maar bij een dun blad hoef je weer minder materiaal weg te nemen voor een zaagsnede.
Kortom.

Ga de zagen voelen en proberen bij de vakman. Iedereen heeft andere voorkeuren en wat jou voorkeur is dat weet je pas wanneer je de zagen zelf hebt geprobeerd.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

de hauchui(wat is een naam) is lichter uitgevoerd dan de andere . en geloof me als je gans de dag met dat ding aan het werken bent dan ben je dankbaar dat je die lichtte gekocht hebt . wolter heeft wel gelijk wat de lengte betreft ik heb spijt dat ik maar een 3 delige heb .(mijn vrouw zegt ook altijd liever een kleine plezante dan ne grootte ambetante :wink: )
laat een oen niet zomaar doen !
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

de hayate is zwaarder uitgevoerd dan de hayauchi. Dat heeft ook voordelen wanneer je blad een beetje begint bot te worden je op de stok een beetje druk moet uitoefenen. Bij een hayauchi gaat dan je kracht verloren door het buigen van de stok terwijl de hayate stijver is en je de druk toch overbrengt op het blad.
De hayauchi is ook sneller stuk dan de hayate wanneer er bijvoorbeeld een tak verkeerd zou neerkomen op je stok. dat komt ook door het lichtere profieldikte.
Eigenlijk moet je de zaag laten rusten op de tak en enkel trekken en duwen. dan maakt het gewicht niet zoveel meer uit.
iedereen bij ons heeft de hayate liever dan de hayauchi. Deze laatste is ook al twee keer stuk geweest wegens verbogen. De hayate, die dezelfde martelingen ondergaat heeft daar geen last van. De snelheid van zagen is eigenlijk hetzelfde als je enkel naar het blad kijkt, maar omdat de hayate zwaarder is wordt deze door het gewicht van de stok wordt er toch automatisch meer hout weggenomen.
Hou er ook rekening mee dat je zaag zo nu en dan zal komen vast te zitten. De handelingen die dan soms verricht moeten worden vereisen een dikker profiel.
je kan beter ook lengte over hebben dan lengte te kort. Als je de hele dag boompjes moet opkronen tot op twee meter, kan je ook perfect het laatste deel met de zaag eraan, uit de rest van de stok trekken waardoor je zaag uiteindelijk veel lichter wordt.
Beide zijn dan nog steeds perfect bruikbaar. je kan beter twee delen nodig hebben en er nog twee kunnen aanzetten die nog in de bus liggen, dan er vier nodig hebben en maar drie delen in je zaag te hebben zitten.
Als iets nieuw is zaagt alles goed.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Ik heb zelf de 3-delige Silky hayauchi waar ik enorm tevreden over ben. Ik ben het niet eens met de vorige schrijvers dat je eigenlijk de 4-delige moet hebben. Mijn ervaring is dat je na een minuut of 10 al behoorlijk zure armen krijgt, zelfs met de lichte 3-delige hayauchi. Mijn stokzaag is 4.90 meter lang, dat betekent dat je zo'n kleine 7 meter hoog kunt zagen.

Ik kan je het sterk aanraden een stokzaag aan te schaffen, ik gebruik 'm zeker 3 keer per week.
Als je er een beetje mee om kunt gaan, zoals ik inmiddels, kun je ermee toveren. Als je een tak afzaagt..eerst een stukje verder pakken omdat ie vermoedelijke een beetje scheurt....daarna zaag je het resterende stompje glad af tegen de stam.
Wel goed uitkijken dat je 'm niet breekt, dat kost je 90 euro voor een nieuw telescoopstuk. Ik heb trouwens ook een dure snoeischaar op steel, die gebruik ik ook vrij regelmatig.
Image
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Wolfgarten gebruik ik al jaren (heel weinig) en bevalt prima, m'n silky ligt in de schuur en is vaak te zwaar om fijn mee te kunnen werken op hoogte.

Maar punt blijft : stokzagen zijn voor watjes :lol: :lol:

Klimmen nondeju :wink:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:Maar punt blijft : stokzagen zijn voor watjes :lol: :lol:

Klimmen nondeju :wink:

grtn wouter
Ach hoor hem nou. Over een paar maanden kan jij nog maar één ding.
Door dat machientje van jou is het dan alleen nog maar AFDALEN.
En natuurlijke 'een beetje zwierezwaaien'.
Image
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

Klimmen met dat kadaver!

nee klimmen met de stokknipper :wink: anders ga je te dik zagen :lol:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

hayate is natuurlijk wel een pak duurder, ik ben zeer tevreden over de Hayauchi maar het is zoals met alles, je moet er mee leren werken.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

treespotter wrote:Ach hoor hem nou. Over een paar maanden kan jij nog maar één ding.
Door dat machientje van jou is het dan alleen nog maar AFDALEN.
En natuurlijke 'een beetje zwierezwaaien'.
Maar geef toe - juist dat zwierezwaaien is het leukste in dit vak :lol: :lol:
En de TC is heel handig met stijgen en dalen, maar tot de puntjes (waar watjes die stokzaag voor nodig hebben) uitklimmen is meer iets voor de VT :wink:

Maar jij krijgt je kans nog wel Wolter - als ik 'm terugheb (dond. a.s.) nodig ik je hier persoonlijk uit om een testklimmetje te komen maken. (en dan kun je meteen de rest van de dag mee komen snoeien enzo :mrgreen: )

grtn wouter
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

heb je hem maandag nog wouter? :wink:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Moet gaan lukken :wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Echt niet...
Ik kan vrijdag en tijdens de LB niet, dus dat weekeind gaat'ie naar mij :twisted:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Tja Steven......

Ik had 't Wolter al enige tijd terug beloofd en ik kan 'm geen ongelijk geven. Op de LB is ie er niet bij en vrijdag a.s. kan ie ook al niet. Hij belde me daarjuist al op en ik heb 'm beloofd dat hij 'm komend weekend mag uitproberen :?
Dus je zult toch echt tot LB moeten wachten :oops:

grtn wouter

p.s. steven, je komt maandag nu toch nog wel :?
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

Zoooooooo wat ik ineens een last van G koorts....

Dat geeft sterke symptomen bij gebrek aan gadgets
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Reintje zal er ook bijzijn maandag - die heeft vast nog wel een paardemiddel liggen tegen de Gadget-koorts......in zetpil formaat :lol: :lol: :lol:

Dus zie je wel verschijnen :wink:

grtn wouter
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Heeft Reintje er dan ook een paar voor mij voor het geval jij weer een oproep krijgt van die kobiashifirma om hem weer 'even' af te staan? In elk gat één? Doe dan maar 6 grote en één kleintje :lol:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

daar hou ik je aan Wolter !!!!
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Als het echt zo'n mooi apparaatje is, en zo klein, dan is 'ie ergens vrijdag "kwijt" ben ik bang. Dat zou toch jammer zijn voor Wolter en Steven... Extra pilletjes nodig en zo... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

ergens het idee dat dit topic over stokzagen gekaapt is door de TreeClimber
Vanmiddag foto's en filmpjes op Treehuggers? Veel plezier vandaag i.i.g. ermee.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Waar hadden wij het ook alweer over :roll: O ja, stokzagen.
Dan heb ik nog een dilemma om over na te denken wanneer je over een stokzaag ligt te dromen :lol:
Tamil heeft een stokknipper van Fiskars. Hij is niet zo lang, maar wel ontzettend handig.

http://www.fiskars.com/webapp/wcs/store ... e=products
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

de giraffe is net nieuw wolter heb er al zoeentje naar de maan geholpen .
het lint binnen in durft wel eens doorknappen als je er een te dikke tak wil mee snijden.
en als het koud weer is moet je echt opletten want het snijmes durft dan ook wel eens bij teveel weerstand een 2delig (niet meer veredelbaar) mes te worden. 8)
maar voor de rest super tuig . ben al een tijdje aan het twijfelen om er terug een nieuwe te kopen in mijn favoriet winkeltje . :wink: :lol:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:de giraffe is net nieuw wolter heb er al zoeentje naar de maan geholpen .
Dat ding bestaat al jaaaaaaaren Bruno. En dat jij er al een naar zijn grootje hebt geholpen :roll: , dat ligt niet aan het product maar aan de gebruiker.

Geef het aan "Distructive Bruno" en je weet dat je het niet meer terug krijgt. :mrgreen:
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

o jawel wolter je krijgt het altijd terug en zelfs meer stukken dan die ik kreeg :lol: :lol:
tja moet wel toegeven dat ik altijd klaar sta om dingen tot het uiterste te testen .
zo hebben we ooit een verkoper gehad die op de werf kwam en zei dat hij onverwoestbare thermoskannen verkocht .
dan had ie niet gerekent op ons gewoon voor de traktor gelegd erover gereden en hem zeer vriendelijk zijn plat kannetje terug gegeven . zo ben ik wel sorry daarvoor :mrgreen: :mrgreen:
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

treespotter wrote:Waar hadden wij het ook alweer over :roll: O ja, stokzagen.
Dan heb ik nog een dilemma om over na te denken wanneer je over een stokzaag ligt te dromen :lol:
Tamil heeft een stokknipper van Fiskars. Hij is niet zo lang, maar wel ontzettend handig.

http://www.fiskars.com/webapp/wcs/store ... e=products
je moet ze gewoon beiden kopen :-) die Fiskars snoeischaar op steel heb ik ook, superlicht en werkt geweldig.
Image
Post Reply