Husqvarna of Stihl?

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by treespotter »

En hoe is de rest dan los en vast te maken bij een Husky? 'k heb geen ervaring met de nieuwere series Huskys dus het zou best zo kunnen zijn dat hier ook geen gereedschap meer nodig is.
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Jammer genoeg is er nog wel gereedschap voor nodig. Om bij de luchtfilter te komen (niet bij alle types) en om de ketting te spannen. Ook husqy heeft op de hobby zagen een snelspanner zitten, maar niet op de prof zagen.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

heb op mijn combi kruik een sleutel zitten waarmee je alles kan doen . en moet eerlijk zijn ik geloof niet in al die technische snufjes als die vul doppen en kettingspanners vind het allemaal maar dingetjes die kunnen kapot gaan . en voor mijn vuldoppen heb ik geen schoeverdraaier nodig vast is vast en dat gaat ook met de hand ...
laat een oen niet zomaar doen !
Francis
Nieuw
Nieuw

Post by Francis »

Met andere woorden, Frederik of het nu een stihl of husqy is je moet een zaag kopen die u het best in de hand ligt en dat voel je zo als je er één vast neemt. Het zijn 2 top merken maar ze met elkaar vergelijken is waanzin over elk dopje of schroef je is wel iets goed of slecht te zeggen.

Dus ga naar een verdeler in uw buurt en neem een zaag vast en de rest komt vanzelf.

Groeten Francis
En vergeet niet Stihl ruels
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Frederik »

hmm...

blijkbaar evenveel pro's als contra's, oké laten we even van de 88 afstappen en gewoon in het algemeen; prijs kwaliteit en onderhoudsvriendelijkheid (als dat zelfs al een woord is). Stihl of Husqi?

Ik hoor zelf ook wel dat husqi's vééél minder onderhoud nodig hebben dan stihl...
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Frederik wrote:hmm...

blijkbaar evenveel pro's als contra's, oké laten we even van de 88 afstappen en gewoon in het algemeen; prijs kwaliteit en onderhoudsvriendelijkheid (als dat zelfs al een woord is). Stihl of Husqi?

Ik hoor zelf ook wel dat husqi's vééél minder onderhoud nodig hebben dan stihl...

STIHL !!!
- climb fast, move slow -
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

Na gezaagd te hebben met Dolmar, Echo, Husqvarna en Stihl heb ik nu 2 Stihl zagen. Waarom? De eerste zaag die ik in mijn handen kreeg was een Stihl, daar wen je aan. Is de rest slechter? Denk het niet, maar minder vertrouwd.
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Frederik »

Dan zal het een Stihl worden :) die zien er trouwens ook beter uit eh :P
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

treespotter wrote:
densmee wrote:waarom zou het onderhoud makkelijker zijn bij de een dan bij de ander.
want ik hoor hier dingen op en neer gaan zonder argumenten,
De zagen van Stihl zijn zonder gereedschap te gebruiken. Tankdoppen, luchtfilterkap en bij de nieuwe zagen ook de zijkap (die het blad vasthoudt) en de kettingspanner zijn zonder schroevendraaier of andere sleutel te 'bewerken'.
tankdop gaat met de hand makkelijk open anders te vast gedraaid
luchtfilterkap bij alle xp( professionele zagen) met sluitclips
de zijkap kan bij de kleinere husky ook sleutelloos verwijderd worden en ook de ketting gespannen worden.
ik moet overigens zeggen dat de husky niet zo degelijk aanvoelt als een vergelijkbare maat stihl, maar of dit ook echt zo is denk ik niet.

een groot voordeel voor de husky's zijn de air injection en hoog toerig (snel op het gas).
terwijl de stihl met vergelijkbare cilinder maat weer meer koppel heeft.

Dus kies gewoon een degelijke dealer en die dicht bij zit.
daar heb je meer aan dan dat je voor elk wissewasje 40 km moet rijden omdat je zo graag een husky of stihl hebt.

dus als je ten oosten van eindhoven woont kies je voor peter van de berk (stihl, super dealer) en als je ten westen van eindhoven woont en de rest van nederland kies je voor www.lecoba.nl (husky dealer een van de grootste en beste van NL)
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

densmee wrote:Dus kies gewoon een degelijke dealer en die dicht bij zit.
daar heb je meer aan dan dat je voor elk wissewasje 40 km moet rijden omdat je zo graag een husky of stihl hebt.
Kijk. Dat is volgens mij de enige legitieme reden om voor een bepaald merk te kiezen. De kwaliteit is van beide machines prima en een goede verstandhouding met een dealer is goud waard.
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Frederik »

En hier dus het dilemma, mijn stihl verdeler en husqvarna verdeler zijn praktisch naast elkaar gelegen :) en ligischerwijze beweren ze dat hun merk het beste is :)

Maar het zal toch een stihl worden, ben meer vertrouwd ermee te werken en ben toch een beetje merkgebonden...

Allemaal, super bedankt voor jullie comments!!
babyface
Nieuw
Nieuw

Post by babyface »

boomverzorgingbruno wrote:@babyface
waarom zouden huskys slechter in onderhoud zijn ????????
je hebt net het voordeel bij husky dat je je luchtfilter veeeeeeeeeeel minder moet kuisen en als je met een schroevendraaier de klep er afhaalt heb je gans het blok ineens mooi open liggen om te kuisen .

ik zal uitleggen bij stihl vind ik het makkelijk dat je met 1 wieltje of klemmetje zo bij je luchtfilter bent en zo er uit en zo er weer in.
bij husky moet je een veel groteren kap en als hij nieuwe is met een schroevendraaier open maken en dan nog meer greedschap om hem lostekrijgen. en dat je bij husky je nokken as moet smeren en bij stihl gebeurd dit automaties.

dus daarom vind ik stihl weekelijks onderhoudsvriendelijker.

zo duidelijk genoeg bruno?
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Nokkenas ???? in een 2 takt machine.... :roll:

da's meer voor een 4 takt lijkt me en in een motorzaag zit echt geen nokkenas. daarom hoef je de distributieriem na 80.000 km ook niet te vervangen :lol: :lol:

grtn wouter
Patrick
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Patrick »

babyface je bedoeld de krukas :wink: en je bij husqvarna het naaldlager moet smeren.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:daarom hoef je de distributieriem na 80.000 km ook niet te vervangen :lol: :lol:

grtn wouter
Daar kom je nou mee. 'k heb net al mijn motorzagen teruggekregen en op de bon stond echt dat de distributieriemen vervangen waren, de kleppen weer waren gesteld en dat het pollenfilter van de airco bij de 046 weer top is. :lol: :lol: :lol:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Heb je de airco ook nog effe laten nakijken :lol: :lol: :lol:

grtn wouter
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

man als dat het probleem is om je naaldlager te smeren waar zijn we dan mee bezig .(btw de luchtfilter van een husky zit gewoon met een beugeltje vast daar heb je geen gereedschap voor nodig)
ik haal mijn zagen op het einde van de week toch gans uit elkaar om ze te poetsen (met agia lube)en te ontharsen enz.
je zoekt gewoon een machine waar je niets moet aan doen . tja :roll:
@ wolter je hebt toch nieuwe koelvloeistof laten opdoen die met antivries mag er nu wel af :lol:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Airco: check.
Koelvloeistof: check.
Alles stond op de rekening. Samen met het noodzakelijke kleinmateriaal en de roetmeting voor de MS200D.
Al heb ik na jullie reacties wel het gevoel dat 'ik bij de neus ben genomen'. 8)
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

ja je bent bij de neus genomen want je hebt geen nieuwe batterij laten steken :lol: :lol:
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

en de nieuwe set banden niet vergeten he :lol:

en dan kan je weer op de baan

zoveel stukken wilt dit zeggen dat je geen goede chauffeur bent ahahha :lol: 8)

greetz roel
STIHL timbersports hope to get like jason
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Geen goeie zager bedoel je. Wij hebben het hier wel over mijn motorzagen hoor :roll:
:lol: :lol: :lol:
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

i know i know :lol: :lol: :lol:

toch plezant off topic gaan maar terug naar de kettingzagen
welke is nu het beste is ik denk dat het gewoon is wat je gewoon bent daar werk je beste mee
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Frederik »

ff ver off topic gaan wil je zeggen :lol:

Ik ben gewoon met stihl te werken, maar stel nu dat je je eerste motorzaag koopt, wat dan? dan ben je nog niets gewoon hé...
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

ja dat is waar maar je hebt toch al eens gezaagd met een kettingzaag dan heb je dat ook weer mee en ga je vlugger een bekende zaag kopen dan een onbekende 8) 8)

bv op mijn school hadden we 2 new holland tractors dus na de school ben je dan al vlugger geneigd voor new holland te kopen omdat je niet anders gewoon bent dus da is een goede stratiegie van new holland en zo gaat dat ook bij still en husky die zoeken scholen en andere opleidings centera en proberen zo hun zagen te promoten
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Frederik »

Ik heb niet echt de indruk dat husqi hun merk hard promoot..? in vergeleiking met Stihl dan, kijk bvb naar de timbersports ofzo... heeft husqvarna dan ook zoiets?
Post Reply