Timelaps Snoeien populier

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
Steven
Moderator
Moderator

Timelaps Snoeien populier

Post by Steven »

http://www.youtube.com/watch?v=ixAkmDx3ImE

Rechts Jo van bouwel en peter vergote en links ik zei de gek

Enjoy!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Timelaps Snoeien populier

Post by -WOUTER- »

Prachtig filmpje :D

wat me wel ernstig opvalt is de enorme hoeveelheid op en neer geklim. Je moet natuurlijk 3D denken. maar dan nog ziet 't er vanachter de PC niet echt efficient uit :?

Wil 't zeker niet afkraken, maar ik heb in mijn bescheiden klimervaring al ernstig geleerd dat je je klimtraject heel goed moet kiezen en je ropemanagement van te voren goed op orde moet zijn. Daar kun je dan heel veel nutteloos verspilde energie mee besparen. "RTFM" is een term die niet alleen voor materiaal geldt maar ook voor klimwerk. En iedere boom heeft zijn eigen "manual" die je moet kunnen lezen alvorens te gaan klimmen :wink:

maar ik zie wel 3 potentiele Treeclimb klanten, want dat op en neer geklim kan beter :wink:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

hoe is het boompje aan die knauw gekomen aan de linker kant? de onderste tak lijkt wel ingekort.
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

er is een dikke tak afgebroken en die heeft die "ingekorte" tak meegenomen.
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

zonde, boom heeft veel ruimte daar, altijd mooi om te zien!
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

ja is een mooi achtertuintje!
Alexander
Moderator
Moderator

Post by Alexander »

Zeker een mooi filmpje,,

En ik denk dat het op en neer geklim wel meevalt. Zeker bij die brede opgaande populieren zal het niet snel te voorkomen zijn.
Ik hark,, dus ik leef.
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Mooi filmpje :) Het op en neer klimmen is soms wel nodig om er toch beter voor te staan, maar als je met drie man in een boom zit lijkt mij het inderdaad ook een beetje veel op en neer klimmen.

Mag ik vragen waarom deze boom gesnoeid werd? Gezien de locatie kan er niet echt veel gebeuren lijkt mij, maar misschien is er wel een reden voor?
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Roel wrote:Mag ik vragen waarom deze boom gesnoeid werd? Gezien de locatie kan er niet echt veel gebeuren lijkt mij, maar misschien is er wel een reden voor?
Spot on Roel...
Ik zat te wachten op zo'n opmerking.
Zo te zien is er nu meer bladvolume uit verdwenen dan dat er het komende jaar uit zou waaien.
Het is een mooi filmpje hoor jongens, en het snoeiwerk zie er vanaf hier echt prima uit. Ik weet ook zeker dat de boom een goede beurt gehad heeft met Jo, Peter en Steven, maar als er één boom in een vrije groeiruimte staat en mooi mag omvormen naar een oude knar dan is deze het wel. Waarom moet een boom op een locatie als deze in een permanente jeugdfase gesnoeid blijven en mag er niet eens iets spannenders ontstaan dan een ei.
Nogmaals, het filmpje is TOP en het snoeiwerk prima, maar toch sluit ik mij volledig aan bij Roel.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Effe iets anders; hoe maak je zo'n time swap, en welk interval heb je gebruikt?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Jo VB
Nieuw
Nieuw

Post by Jo VB »

Ha huggers,

Toen ik het filmpje zelf de eerste keer zag schrok ik ook van het vele op een neer klimmen. Het is wel een boom met veel opgaande armen, dus een aaltal keren moet je altijd omhoog en omlaag, maar een paar dingen gingen ook niet helemaal zoals het moet. Zo zat Steven zijn klimlijn vast rond een dode stomp onderin, ben ik een keer extra omhoog gegaan om toch maar een redi te plaatsen en brak er nog een takje uit bij het uithalen van de redi. Nog eens omhoog dus ... Maar omdat je een 3D object in 2D bekijkt is de werkelijkheid altijd enigszins vervormt.
Maar toch wil ik die treeclimb van je graag een keertje proberen hoor Wouter.

Achter deze boom stond nog een populier die schuin weg groeide van deze jongen. Deze is weggehaald, waardoor de windbelasting voor de overblijver dus sterk gewijzigd is. Op het filmpje is het niet helemaal duidelijk maar vooral aan de rechterzijde zitten een paar flinke lange, horizontale armen die voordien beschutting genoten van de gerooide buur. In een poging om te voorkomen dat bij de eerst volgende storm de helft van de kroon er uit waait, is de boom dus enigszins gesnoeid. Het was de intentie om de boom redelijk 'grof' te snoeien. Niet in de zin van dikke takken zagen, wel gewoon van alle zware armen wat eindgewicht halen en klaar. Dat de kroon niet mooi gestyleerd is en dat er hier en daar een plukje uitsteekt maakt niet uit. De afspraak was ook om dood hout en gebroken takken te laten zitten, maar dat is verdomd lastig. Voor je het weet heb je weer een door stompje in je hand en denk je: 'oh ja, die zouden we dus laten...'. Het maakt me ook niet uit dat er straks takken van een pols of zelfs een been dik uitwaaien. Het is enkel een poging om te voorkomen dat de hele boom aan gort waait.
Je moet een keertje goed kijken naar hoe takken reageren. Op een gegeven moment is Peter rechts onderaan een erg lange tak aan het snoeien. Naarmate hij meer snoeit lijkt het echt of de tak komt een heel stuk omhoog. Tijdens het werk is hem dit niet zo opgevallen, maar op het filmpje is het echt duidelijk. Ik weet niet of het echt zo is of gezichtsbedrog, zou een keertje de foto's er naast moeten zetten.

Bij het huis hebben we nog zo'n jongen gesnoeid. Omdat die boven een carport en parkeerterrein staat, hebben we daar anders gesnoeid in een poging te voorkomen dat er ook dunnere takken uitwaaien op de (erg dure) pannen. Hebben we jammer genoeg geen filmpje van gemaakt, misschien zet ik de foto's wel een keertje op het forum.

Pietje, dit filpje is gemaakt met een handycamera met time-lap functie. Het tijdsinterval is 3 sec, dus de camera schiet elke 3 seconden een beeld. Gewoon time-lap functie instellen en interval kiezen en klaar.

Wat ons ook is opgevallen is dat de jaarringen in de takken erg dun zijn. Op de stobbe van de gerooide populier zie je jaarringen van 2 cm, zoals je zou verwachten. In de takken zijn de ringen maar 1 tot hooguit 3 mm breed. Nu zijn de ringen in de takken natuurlijk altijd een stuk dunner dan in de stam, maar toch. Ik heb er ook geen verklaring voor maar ga er wel meer op letten.

Groetjes,

JO
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Dank je Jo. Ik wist wel dat er een andere oorzaak was dan dat wij op het filmpje konden waarnemen. Roel en ik zijn helemaal gerustgesteld :lol:
Het is een geweldig filmpje en dat smaakt naar meer.
Weet jij welk merk en model camera jullie hebben gebruikt?
frans
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by frans »

oh nee heh!! jullie zijn mij net voor !
mijn complimenten wat een pracht filmpje
ook super mooie wolken

ben zelf ook de afgelopen maanden met een timelapse set bezig geweest
en heb hem nu kompleet en wacht op het klusje dit hierbij te gebruiken

mijn camera is van canon ( geen spiegel reflex)1
gebruik hiervoor een hack voor canon camera's chdk
en maak het filmpje met virtual dub, << gratis klein programma
werkt snel en resultaat is goed

ben benieuwd hoe jullie het hebben op gelost

hoop dat ik ook ooit eens een stukje kan posten

gr, frans
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

[quote]Dank je Jo. Ik wist wel dat er een andere oorzaak was dan dat wij op het filmpje konden waarnemen. Roel en ik zijn helemaal gerustgesteld
[/quote]

Klopt helemaal, het is allemaal duidelijk.
Stefan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Stefan »

Prachtig. Deze bewaar ik. Misschien een domme vraag maar is er een reden waarom er niet in het groeiseizoen gesnoeid is ?
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

dan hadden we geen klimmers gezien :lol:
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

:lol:
Roel wrote:dan hadden we geen klimmers gezien :lol:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Stefan wrote:Prachtig. Deze bewaar ik. Misschien een domme vraag maar is er een reden waarom er niet in het groeiseizoen gesnoeid is ?
Dat is geen stomme vraag Stefan...
Maar realiseer je wel dat dit een forum is waar fulltime boomverzorgers hun zegje zeggen.
Een hobbyboomverzorger zou misschien nog eens een keertje kunnen zeggen dat hij wel terugkomt wanneer het echt de ideale tijd is. Wij zijn al gebonden aan het snoeien van een aantal soorten in het groeiseizoen omdat dit echt beter is om het dan te doen. Alle andere soorten zullen wij toch echt ook op misschien iets minder ideale momenten moeten snoeien omdat wij nou eenmaal 52 weken per jaar boomverzorger zijn.
Stefan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Stefan »

Thanks Wolter, ik dacht al dat dat de reden was, en natuurlijk alle begrip daarvoor.
Last edited by Stefan on 25 Apr 2010, 18:39, edited 1 time in total.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Voor mij zijn de regels duidelijk. Na het verkleuren van het blad zijn voor mij onder andere berk, haagbeuk, esdoorn en noot de bomen die ik doorschuif naar het voorjaar tot na het uitlopen van het blad. Tenzij het gaat om één of een paar bomen in een te snoeien laanbeplanting. Grote kans dat zij er dan ook aan moeten geloven.
Post Reply