Aralia elata

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Kristian E
Nieuw
Nieuw

Aralia elata

Post by Kristian E »

Hallo allemaal,

Ik ben laatst bij een potentieel klusje wezen kijken. De mensen die daar wonen hebben er een kleine 20 jaar geleden een Aralia elata (ook wel bekend als duivelswandelstok) in de tuin gezet en sinds 5 jaar na aanplant schijnt de conditie van de stam slecht te zijn.

Wat ik aantrof was een boom van ongeveer 4 meter hoog. De schors op de stam valt er in stukken af, daar blijft vermolmd hout achter. Waar de schors nog op de stam zit, zitten kleine scheurtjes waar bruine troep uit komt. Het deed mij een beetje denken aan de kastanjebloedingsziekte. De rotting (als dat het is) gaat volgens mij niet dieper dan de schors.
De kroon bloeit (volgens de mensen) in de zomer nog volop, en er zit geen dood hout in de kroon.
Nou ben ik heel benieuwd wat dit zou kunnen zijn en of er nog iets te doen valt, het is immers zonde om een mooi bloeiende boom te moeten kappen. Wie kan mij verder helpen?

Dan heb ik nog een vraag: mocht het nodig zijn om de boom weg te halen (met stobbe en al) blijft er dan nog wortelopslag komen, en zo ja wat is daar aan te doen?

Bedankt alvast
Waar gezaagd wordt, vallen snippers
fritskroon
Nieuw
Nieuw

Re: Aralia elata

Post by fritskroon »

Het eventuele gebruik van Round-up, hoe milieu onvriendelijk kan dat zijn. Het middel goed toegepast vernietigd alleen de behandelde plant en het is binnen zes weken biologisch afgebroken.
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

misschien heeft de duivel er wel wat mee te maken, een dooie stam met bloeiende kroon en dat al 15 jaar! :mrgreen: lijkt me een strijd tussen goed en kwaad.

Heeft hij 1 stam of meerdere en is het dan ook op alle stammen aanwezig? bodemverbetering, en eventueel een staal van de bodem nemen ( voor behandeling) om te checken wat er te veel of te weinig aanwezig is.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

fritskroon wrote:Het eventuele gebruik van Round-up, hoe milieu onvriendelijk kan dat zijn. Het middel goed toegepast vernietigd alleen de behandelde plant en het is binnen zes weken biologisch afgebroken.
Voor hen die geloven wat er op de verpakking van Round-up staat, even deze film zien:
http://topdocumentaryfilms.com/the-worl ... -monsanto/

:wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Kristian E
Nieuw
Nieuw

Post by Kristian E »

Joris wrote:Heeft hij 1 stam of meerdere en is het dan ook op alle stammen aanwezig? bodemverbetering, en eventueel een staal van de bodem nemen ( voor behandeling) om te checken wat er te veel of te weinig aanwezig is.
Hey bedankt voor de reacties tot nu toe. De boom (dan wel heester) heeft maar 1 stam en de rotting is ook alleen op de stam en gaat niet verder in de kroon.
Ik ben ook eens op zoek gegaan naar andere Aralia elata's en ben er bij een aantal de rotting ook tegen gekomen. Daarnaast heb ik nog een beetje rondgevraagd op mijn stage, en daar zeiden er 2 dat het misschien nog wel phytophthora zou kunnen zijn. Maar daar weet ik verder niets over.

Ik heb ook nog eens met de klanten overlegt, maar ze willen hem er toch graag uit hebben, mede omdat ze de tuin helemaal opnieuw gaan inrichten.
De stobbe graven ze zelf uit, dus daar heb ik niets meer mee van doen.

Bedankt voor zover.
Waar gezaagd wordt, vallen snippers
Post Reply