Husqvarna of Stihl?

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Alexander
Moderator
Moderator

Re: Husqvarna of Stihl?

Post by Alexander »

Husqvarna of Stihl??

Het was Stihl, het is Stihl, en het zal altijd Stihl blijven.
Deze week weer een schattig 019 besteld,, blijft een superzaagje om mee te snoeien.
Ik hark,, dus ik leef.
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

kennis van mij is juist terug uit oostenrijk. (boompjes gaan vellen in de bergen :) )
husky's alom.
hij vondt de machines zeer prettig werken, maar of ze al dan niet beter zijn dan stihl wist hij mij niet te vertellen.
ik denk dat de 2 merken aan elkaar gewaagd zijn.
maar ik blijf bij stihl, prettige machines en goede dealer vlakbij.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

ben zeer tevreden over mijn huskys . en vind het een bedenkelijke topic . we krijgen de vraag tussen wat hij moet kiezen maar hij had op voorhand al een keuze gemaakt . mensen zijn echtte gewoonte schapen .
:evil:
laat een oen niet zomaar doen !
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Frederik »

boomverzorgingbruno wrote:ben zeer tevreden over mijn huskys . en vind het een bedenkelijke topic . we krijgen de vraag tussen wat hij moet kiezen maar hij had op voorhand al een keuze gemaakt . mensen zijn echtte gewoonte schapen .
:evil:
Daarvoor dus mijn vraag, ik ga een nieuwe kettingzaag aankopen, blijf ik bij Stihl of schakel ik best over naar husqvarna..
Uit jullie antwoorden blijkt toch voor het merendeel dan dat Stihl nog altijd het betere merk is.. dus ga ik voor Stihl kiezen, doch heb ik mijn aankoop nog altijd niet gedaan dus er is altijd nog plaats voor een goed tegenargument :wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ga dan voor een Husky. Loop niet achter de meute aan en bewijs over een paar jaar ons ongelijk.
Geloof mij wij kiezen niet alleen op basis van kennis maar vooral ook op basis van ervaring. En omdat ervaring alleen maar iets is uit het verleden (voor sommigen een grijs verleden en voor anderen 'alleen maar van horen zeggen' verleden) zegt dat niets over de huidige stand van ontwikkeling bij de fabrikanten.
Husqvarna is al een paar jaar bezig met het ontwikkelen van een tophandle. Zolang die nog niet op de markt is zou ik voor de tophandle van Stihl gaan. Alle andere zagen zijn van Husqvarna zeker even goed of beter.
Mijn eerste zaag was een oude Husqvarna 162 met een dunne stalen kettingrembeugel. De machine liep prima, maar de zwaar werkende kettingrem was niet echt een gebruikersvriendelijk hoogstandje. Wanneer je na zo'n zaag een Stihl in handen krijgt dan ben je al snel om en als er bij dat bedrijf alleen maar met Stihl gezaagd wordt dan blijf je hangen bij één merk.
Op dit moment gebruik ik ook nog een ander merk zaag voor het kleine werk en ik heb het idee dat dat zeker niet mijn laatste Makita gaat worden.

Lastig hè. Ga het nou maar lekker zelf proberen.

"Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst"
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

kijk frederik het zit hier boordevol met oudere(lees veel ervaring hebbende) boomverzorgers die in een tijdperk(stenen ofzo) opgegroeid zijn en die niets anders voor handen hadden dan stihl en ja dat zijn super zagen ,maar huskys zijn ook veeel beter geworden en als je dan kijkt dat ze gelijkwaardig zijn aan elkaar maaaaaar je kan een husky goedkoper kopen (niet onbelangrijk voor jonge mensen ) dan kan je in het weekend nog een pintje meer drinken trouwens .
en dan doe je net als ik je gaat gaan proberen en dan maakt het merk niets uit (tussen stihl en husqvarna dan he)btw als wij allemaal met huskys zagen dan dragen we bij aan de verbetering van dit merk
laat een oen niet zomaar doen !
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Frederik »

Het is me idd ook al wel opgevallen dat husqi's goedkoper zijn, maar voor dat 'pintje' doe ik het niet want ik lust geen bier :P maar ik weet waar je naartoe wil!

Weet je wat ik doe, ik weet wel iemand die met husqvarna werkt, ik ga zijn motorzaag eens ff testen en dan zien we wel...

Thx everybody
johanvanaert
Nieuw
Nieuw

Post by johanvanaert »

hangt ook af van de verdeler/hersteller in de buur.
Ben zeer tevreden van stihl alsook de verdeler ervan in de buurt
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

husqvarna heeft ook carving teams en houthakker-teams en sponsort ook veel evenementen waar ze dan komen "optreden". Stihl sponsort ook carvers, maar in mindere mate.
Het woord timbersports is gepatenteerd door stihl dus niemand mag het gebruiken behalve zij. Er zijn ook andere wedstrijden buiten de timbersports die door husqvarna gesponsort worden en zijn evenzeer mooi en kwalitatief erg hoogstaand zijn, maar het macho-gehalte van de timbersports is daarbij afwezig. De timbersports van stihl zijn eigenlijk een grote reclame campagne. Het enige wat ik eraan mooi vind is de bijlproeven. Als ik me niet vergis zit de benelux kampioen van de timbersports hier op 't forum.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

KIMME wrote:husqvarna heeft ook carving teams en houthakker-teams en sponsort ook veel evenementen waar ze dan komen "optreden". Stihl sponsort ook carvers, maar in mindere mate.
Het woord timbersports is gepatenteerd door stihl dus niemand mag het gebruiken behalve zij. Er zijn ook andere wedstrijden buiten de timbersports die door husqvarna gesponsort worden en zijn evenzeer mooi en kwalitatief erg hoogstaand zijn, maar het macho-gehalte van de timbersports is daarbij afwezig. De timbersports van stihl zijn eigenlijk een grote reclame campagne. Het enige wat ik eraan mooi vind is de bijlproeven. Als ik me niet vergis zit de benelux kampioen van de timbersports hier op 't forum.
de stihl show is echt een SHOW,
de kettingzaagwedstrijden waar iedereen aan mee kan doen ongeacht merk, zijn minder show maar vooral veiligheid en ergonomie
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Hakholt
Nieuw
Nieuw

Post by Hakholt »

is als BMW met Audi vergelijken
Ik zou eerder zeggen, is als BMW met Volvo vergelijken, of KTM met Husqvarna, of PFAFF met Husqvarna, of Viking met Husqvarna

Ik ben opgegroeid met Husqvarna, en als je crossmotor/Enduro Husqvarna is, wat moet je dan met een Stihl? Geef jezelf een Husky- motorzaag en een koelkast, je vrouw een Husky naaimachine, kookplaat, oven, wasmachine, iedereen tevreden :P

Maar hier in de buurt zitten 3 Husqvarna-dealers op 5km afstand en ik vind de zagen etc. mooier als Stihl. Maar eerlijk ik heb maar 1 keer een Stihl in handen gehad, en dat was een hobby-ding dat niet wou lopen, van een kennis.
Ik vond die draaiknop van de luchtfilterkap en die ruimte tussen de kappen gewoon raar, maar dat is een kwestie van gewenning lijkt mij.

Bij mijn nieuwste Husky, uit 2006 (353e semi-pro) kun je met een schroevendraaier heel snel 3 clips losmaken en dan zie je de bougie en het luchtfilter. Met diezelfde schroevendraaier-bougiesleutel kun je ook die kettingspanner/moeren losdraaien en dat luchtfilter kun je zo losklikken. Dus zoveel gereedschap ben je niet nodig.
Als je de olie/benzinedoppen normaal vastdraait krijg je ze ook met de hand makkelijk los, die schroevendraaier is alleen voor het geval iemand het té vast draait.
Bij mijn 254XPG modellen uit de vorige eeuw moet je 3 schroeven bovenop losdraaien voor de bovenkap en zit de kettingspanner nog aan de voorkant, bij de nieuwste zit de kettingspanner al aan de zijkant.
Ik heb ook een 335xpt eenhandszaag, maar gebruik die bijna nooit.
Over Stihl hoor ik alleen dat de luchtfilters sneller dichtzitten en de zaag meer trilt en voorover neigt door het vliegwiel? De air-injection van Husky is er al 20 jaar ofzo. Die kettingrem van prinses-Irene 's eerste zaag was volgens mij de eerst motorzaag die kettingrem had :)

Probeer gewoon beide merken welke het best bevalt zou ik zeggen. Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat Husqvarna duurder zou zijn, en hier lees ik dat het andersom is?
service man
Nieuw
Nieuw

Post by service man »

ik repareer veel machine's zo wel van husqvarna als van stihl.
zie bij stihl meer cilinder beschadigingen dan bij husqvarna maar dat kan ook aan het persoon liggen die hem gebruikt !! niet iedereen gebruikt zelfde benzine??(aspen)
denk dat het verschil is van wie met wat zaagt, kwa kwaliteit zal het naar mijn mening niet zo heel veel uit maken ! :mrgreen:
lig er gewoon aan wat je ervaring is met een merk en hoe veel gezeik je er mee hebt gehadt
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

service man wrote:ik repareer veel machine's zo wel van husqvarna als van stihl.
zie bij stihl meer cilinder beschadigingen dan bij husqvarna maar dat kan ook aan het persoon liggen die hem gebruikt !! niet iedereen gebruikt zelfde benzine??(aspen)
denk dat het verschil is van wie met wat zaagt, kwa kwaliteit zal het naar mijn mening niet zo heel veel uit maken ! :mrgreen:
lig er gewoon aan wat je ervaring is met een merk en hoe veel gezeik je er mee hebt gehadt
nou weet ik het niet zeker en ik heb op dit moment ook geen motorzaag bij de hand.
Maar volgens mij is de cilinder van de husky als de stihl van de zelfde producent, iets met een W :lol:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

service man wrote:ik repareer veel machine's zo wel van husqvarna als van stihl.
zie bij stihl meer cilinder beschadigingen dan bij husqvarna maar dat kan ook aan het persoon liggen die hem gebruikt !!
Is dat absoluut of relatief. Het zou maar zo kunnen zijn dat er met Stihlzagen veel meer gewerkt wordt of dat er veel meer zagen van een bepaald merk in omloop zijn. Het zou ook zo kunnen zijn dat het ene merk meer bosbouw en dus meer boven naar beneden getrapte venige bosgrond aan het werk is en de andere meer in zanderige schrale stadstuintjes zijn werk doet.
Zolang er niet zoiets bestaat als een aandrijfschakelkilometerteller blijft het een beetje gissen naar de kwaliteit van de ene of de andere zaag.
Ik kan mij wel voorstellen dat het air-injectionsysteem van de husky's een schonere aanzuiglucht garandeert en ik moet ook zeggen dat het mij ongelofelijk stoort dat je tijdens het zagen van een heel lage velsnede heel veel zand opblaast door de uitlaat van de 026. Nou zijn motorzaagluchtfiltertjes van Stihl niet echt wondertjes van hoogstaande techniek dus de hele kleine kwartsdeeltjes van opvliegend zand kunnen best voor een gedeelte in de motor terecht komen.
densmee wrote:nou weet ik het niet zeker en ik heb op dit moment ook geen motorzaag bij de hand.
Maar volgens mij is de cilinder van de husky als de stihl van de zelfde producent, iets met een W :lol:
Ik weet niet beter dan dat Stihl één van de grootste producenten van spuitgiet-aluminium is.Dus.... Wie is die W dan? Walbro? Die maken toch carbs.
Hakholt
Nieuw
Nieuw

Post by Hakholt »

densmee wrote: nou weet ik het niet zeker en ik heb op dit moment ook geen motorzaag bij de hand.
Ze lijken niet eens op elkaar:
372xp":
Image

MS440:
Image

Walbro carburateurs zitten wel op beide zagen meen ik, misschien dat je aftermarket bedoelt t.b.v. beide merken van Wangshang ofzo :mrgreen:
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

dat kan allemaal wel zijn maar die spelling man man man! :roll:
volledig off topic ik weet het, maar het is dan ook al laat en straks LB en zo dus ...

als het maar werkt is het al lang goed denk ik dan!! Juist een nieuwe Stihl 460 en dat ding valt net iets te vaak sthil naar mijn goesting. Dat zal wel met een of andere afstelling te maken hebben we zien wel.
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

Hakholt wrote:
densmee wrote: nou weet ik het niet zeker en ik heb op dit moment ook geen motorzaag bij de hand.
Ze lijken niet eens op elkaar:
372xp":
Image

MS440:
Image

Walbro carburateurs zitten wel op beide zagen meen ik, misschien dat je aftermarket bedoelt t.b.v. beide merken van Wangshang ofzo :mrgreen:
Ik had gisteren geen zin meer om naar de auto te lopen om te kijken naar het merk maar het was Mahle en stihl en husqvarna gebruiken die voor verschillende types.
service man
Nieuw
Nieuw

Post by service man »

klopt meeste cilinders worden gemaakt door mahle. maar wel voor stihl en husqvarna
apart zijn niet uit wissel baar .
en dan nog iets ik zie ook niet wat ze er voor die tijd hebben mee uit gevreten :mrgreen: . de eene zaagt rijker dan een ander ???
maar dat blazen van die uitlaat ,kort aan de grond blijft een probleen
Hakholt
Nieuw
Nieuw

Post by Hakholt »

densmee wrote: Ik had gisteren geen zin meer om naar de auto te lopen om te kijken naar het merk maar het was Mahle en stihl en husqvarna gebruiken die voor verschillende types.
Klopt, maar het schijnt dat Husqvarna bij bepaalde modellen vanaf 2005? weer over gegaan is tot eigen cilinders. Ach, als het maar uit Zweden of Duitsland komt dan is het wel goed. Ik zal nooit geen Braziliaanse Husqvarna of Chinese Stihl of Dolmar kopen..
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Hakholt wrote:Ach, als het maar uit Zweden of Duitsland komt dan is het wel goed. Ik zal nooit geen Braziliaanse Husqvarna of Chinese Stihl of Dolmar kopen..
Wanneer ik een benzinezaag gebruik dan is dat 9 van de 10 keer een Stihlzaagje dat volgens mij uit Amerika komt. Volgens mij worden er in het land van de rijzende zon geen Stihl of Dolmarzagen geproduceerd.
Hakholt
Nieuw
Nieuw

Post by Hakholt »

treespotter wrote:Wanneer ik een benzinezaag gebruik dan is dat 9 van de 10 keer een Stihlzaagje dat volgens mij uit Amerika komt. Volgens mij worden er in het land van de rijzende zon geen Stihl of Dolmarzagen geproduceerd.
Japan weet ik niet, maar China sinds 2006:
http://www.stihl.com/isapi/default.asp? ... se/499.htm
En Stihl zit als sinds +/- 1975 in Brazilië en V.S. met fabrieken.
Ook laat Dolmar zagen produceren in China:
http://new.arboristsite.com/showthread.php?t=120968&
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Hakholt wrote:
treespotter wrote:het land van de rijzende zon
Sorry Hakholt, mijn fout. Het land van de rijzende zon is inderdaad Japan, maar ik bedoelde inderdaad China :oops: :roll:

Mooie Dolmar 7900 op de foto in de arboristsitelink.
Post Reply