Safe track chippers

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
Joris
Treehugger
Treehugger

Safe track chippers

Post by Joris »

Iemand ervaring met de hakselaars (Safe track op rupsen) de je op hellingen pas kan zetten? Een collega vroeg zich af of dat voor ons boomverzorgers nuttig zou zijn.

Als iemand zo'n ding heeft of al gebruikt heeft laat het dan maar weten.
http://www.greenmech.co.uk/chippers/chipper11.php

J
Last edited by Joris on 09 May 2010, 19:15, edited 1 time in total.
Bouke
Treehugger
Treehugger

Re: Safe track chippers

Post by Bouke »

hmmm is zo'n ding wel echt nodig? hoe vaak komt het nou voor dat je echt ergens op een helling moet staan werken?
en hoe krijg je dat ding dan op de werkplek? op een auto zetten en dan met 2 auto's naar de werkplek rijden? mij niet gezien. ik hang wel gewoon een versnipperaartje aan de trekhaak.

maar ik hou graag een open geest. mischien dat er hier ook mensen rond lopen die wel veel in de heuvels aan het werk zijn en die wel de voordelen van zo'n machine kunnen inzien.

heeft er iemand foto's van de genoemde versnipperaar kunnen vinden? ik (nog) niet
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

heb een linkje bijgevoegd, ook te vinden via RAJO.be
Bouke
Treehugger
Treehugger

Post by Bouke »

kijk dat maakt een hoop duidelijk. leuke machine... en nog op een aanhanger te parkeren ook.
thanks for the link :wink:
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

hey joris we hebben deze machine gezien in duitsland op een beurs is heel fijn maar hoeveel hellingen kom je in belgie tegen en geloof mij het is niet echt fijn om gans de dag op een helling te staan om te snipperen . het is makkelijker om je takken tot boven of beneden te slepen en daar op de vlakke grond te snipperen mijn idee he
laat een oen niet zomaar doen !
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

dat was ook mijn idee Bruno maar die jongen zoekt naar iets dat een ander niet heeft of doet.. vandaar...
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

je moet je afvragen of hetgeen je meer zal betalen voor een dergelijk systeem ook een stormloop zal veroorzaken naar je dienstverlening omdat jij iets hebt wat iemand anders niet heeft. Ook moet je je altijd afvragen hoe snel anderen jouw machine of dienstverlening zullen kopiêren als je er inderdaad enorm succes mee boekt.
Bij een machine die goedkoop is (onder de 75.000 euro) zal dat vrij snel zijn maar als je een erg dure machine aankoopt zal die drempel veel hoger liggen. Ook moet je gaan bepalen wat je zal vragen om je aankoop te kunnen betalen en daar nog iets mee te verdienen. Dat mag niet te veel zijn want dan huurt niemand je in. Ook niet te goedkoop want dan kan je je kost er niet mee verdienen. Zal je dat ook nog kunnen betalen wanneer anderen je idee kopiëren? Allemaal zaken die je voor jezelf moet bepalen, maar als je echt iets unieks wilt moet je kostprijs opzij zetten en iets laten bouwen wat nog niet bestaat. Die dingen zijn er in de boomverzorging zeker nog, maar dat heeft niks met hakselen te maken.
Wat mij bij dit toestel als eerste probleem te binnen schiet is de hoogte die je zal hebben vanaf de grond tot de invoertrechter wanneer je dat ding op een steile helling vlak hebt gezet. Ik heb ook het rupsonderstel van deze machine eens bekeken van dichtbij (in het echt) en heb bedenkelijk gekeken naar het erg lage profiel van de rupsen, waardoor je op een natte helling of erg steile helling erg weinig tractie zal hebben. Het is een blijft bijna twee ton dat omhoog moet rijden. ook vraag ik me bijvoorbeeld af hoe je machine zal reageren als je hem dwars zet op een helling met bosgrond of mul zand. Blijft hij dan nog staan? Hoe dan ook, ik zou minstens een volledige dag of zelfs twee dagen willen testen op verschillende locaties voor ik zoiets zou aankopen. Als ik mijn opdrachten bekijk van de laatste twee jaar kan ik me maar één situatie voorstellen waar ik dit echt nodig zou hebben gehad.Uiteindelijk hebben we dat probleem opgelost met iets wat 150 euro per dag heeft gekost aan huur en toen was het ook klaar.
Ook stel ik me vragen bij een 55pk die makkelijk 22cm kan hakselen. De vandaele die ik nu heb vreet makkelijk 16 cm met 55pk, maar of dat nog zou kunnen met 22cm betwijfel ik sterk. De minimum breedte is ook 1.66 meter waardoor je op veel plekken niet zult binnen kunnen. daar bieden de rupsen dan ook geen meerwaarde.

Er zijn meestal andere oplossingen voor het hakselen op een helling. Ik zou trouwens nooit die machine kopen die je daar aanhaalt, wegens veel te duur voor wat het is.
Het is ook altijd iets met dat soort klussen. Stel je eens voor dat je dan effectief zo'n machine staan hebt, je kan hem gebruiken op een helling en je mag je chips er niet achterlaten. Ik ken een bedrijf die er zo eentje heeft lopen, en die werken erg veel op hellingen. maar dit bedrijf zal dergelijke machine nooit van iemand anders huren.
Ik zou, als ik dergelijke machine zou willen aankopen, een schliessing of een vandaele op een dergelijk onderstel laten zetten, of liever eerst eens gaan vragen of je chipper op een normaal onderstel met een draaikrans ook zal blijven staan op een dergelijke helling. Als het gaat over een grote aankoop neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Bedenk eerst een goede strategie en dan kan je iets meer uitgeven voor iets wat echt uniek is. Ik ken een paar bedrijven die alles kunnen bouwen wat jij maar wenst. De kennis en vakmanschap die daarchter schuilt is onbetaalbaar, net als jouw idee.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

en dan nog je moet eens met een rupsmachine met zulk hoog zwarte punt eens op een talud gaan staan en dan eens net iets te snel aan je besturing raken . je zal versteld staan hoe snel hij (hopelijk op zijn rupsen ,meestal op zijn kop)beneden de helling staat . en dat is niet zo fijn .
laat een oen niet zomaar doen !
Alexander
Moderator
Moderator

Post by Alexander »

Een bedrijf waar is regelmatig werk heeft zo'n versnipperaar. Super machine en op vele klussen zijn geld waard. Ze werken vaak op begraafplaatsen (zorgvliet, Driehuis-Westerveld) daar waar geen versnipperaars kunnen komen, komt deze er wel. Of ze snipperen het de border in, en anders snipperen ze het in zo'n kleine bergaafplaats wagen. Ander voorbeeld; sportvelden waar alle bomen in de border gesnoeit moeten worden maar je mag niet met een wagen of versnipperaar het gras op. Je kan lekker takken gaan slepen, of je brengt de versnipperaar naar de takken. Tuurlijk heb je er geen zak aan als je langs de weg werkt, maar op de lastige klussen is het een super machine. (ik geloof dat er in Nederland drie bedrijven er één hebben)

Zelf zou ik er eerder zo een kopen, dan een voor achter de trekhaak. (want die kun je voor een habbekrats bij ieder boomverzorgings bedrijf huren)
Ik hark,, dus ik leef.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Alexander wrote:Ze werken vaak op begraafplaatsen (zorgvliet, Driehuis-Westerveld) daar waar geen versnipperaars kunnen komen, komt deze er wel.
Hohoho! Je vergeet de familie JoBeau...! :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Alexander
Moderator
Moderator

Post by Alexander »

Ja, de JoBeau is lief en schattig. Maar voor het echte snipperwerk iets te klein. :lol: :lol:
Ik hark,, dus ik leef.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Alexander wrote:Ja, de JoBeau is lief en schattig.
Image
Me transmitte sursum Caledoni!!
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Alexander wrote:Een bedrijf waar is regelmatig werk heeft zo'n versnipperaar. Super machine en op vele klussen zijn geld waard. Ze werken vaak op begraafplaatsen (zorgvliet, Driehuis-Westerveld) daar waar geen versnipperaars kunnen komen, komt deze er wel. Of ze snipperen het de border in, en anders snipperen ze het in zo'n kleine bergaafplaats wagen. Ander voorbeeld; sportvelden waar alle bomen in de border gesnoeit moeten worden maar je mag niet met een wagen of versnipperaar het gras op. Je kan lekker takken gaan slepen, of je brengt de versnipperaar naar de takken. Tuurlijk heb je er geen zak aan als je langs de weg werkt, maar op de lastige klussen is het een super machine. (ik geloof dat er in Nederland drie bedrijven er één hebben)

Zelf zou ik er eerder zo een kopen, dan een voor achter de trekhaak. (want die kun je voor een habbekrats bij ieder boomverzorgings bedrijf huren)

overschot van gelijk... een hakselaar op rupsen is beter dan eentje achter de trekhaak.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

voor de juiste toepassing
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Post Reply